Project digitale meters E24, E30 en E21
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Wat ik hier aangekondigd heb op 13 mei is gebeurd.
Met de laatste paar setjes die de deur uit gegaan zijn, en nog een paar die wel toegezegd maar nog niet klaar zijn, is de voorraad onderdelen op en kan ik geen nieuwe setjes meer aanbieden.
Ik hoop dat iedereen die een setje wilde hebben intussen ook bediend is en er veel plezier aan beleeft.
Met de laatste paar setjes die de deur uit gegaan zijn, en nog een paar die wel toegezegd maar nog niet klaar zijn, is de voorraad onderdelen op en kan ik geen nieuwe setjes meer aanbieden.
Ik hoop dat iedereen die een setje wilde hebben intussen ook bediend is en er veel plezier aan beleeft.
Last edited by Peter_P on Wed Sep 23, 2015 8:29 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29265
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Ikke wel, nog immer zeer blij mee!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Ik begin er binnenkort aan!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Ik vind ze zo mooi in de doos, dat ze daar nog even in blijven . Hoewel, die van de e30 worden dit jaar nog ingebouwd.
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Ben ik blij dat ik onlangs nog een tweede setje heb besteld
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Ook hier nog steeds blij mee .. is terug gedemonteerd uit de verkochte e30 2.7 .. moet het nu nog is inbouwen in de e30 cabrio
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29265
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Onzin in een 325i geef maar aan mij
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Ik ga het nog wat bijhouden om de prijs op te drijven want ze zijn niet meer leverbaar
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Ik ben er ook heel tevreden mee.
Binnenkort nog een setje in de e12 plaatsen door MASTER ELECTRONICS Peter.
Binnenkort nog een setje in de e12 plaatsen door MASTER ELECTRONICS Peter.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Ik denk dat bijna iedereen die een setje heeft hier nu gereageerd heeft (uitgezonderd een paar van het internationale forum). Tof dat iedereen tevreden is.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Het is dan ook mega gedaan!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Ik had zelf al langer het idee om eens een breedband lambda probe in de uitlaat te steken en de lambda waarde op hetzelfde soort display te zetten als voor oliedruk etc. Een losse lambda probe is echter niet zo makkelijk aan te sluiten omdat er ook een verwarmingselement in zit dat correct moet geregeld worden enz. Bosch biedt naast de lambda probes ook nog speciale IC's aan die het aansturen al een stuk makkelijker maken, maar toch was een deel nieuwe hardware nodig. Het was er nog niet van gekomen om dit te bouwen.
En dan kwam deze tip van BertjeConti in een ander topic, waarvoor dank: http://no-limits-motorsport.de/shop/pro ... roduct=149.
Er bestaan dus blijkbaar lambda probes die de controller ingebouwd hebben, waarschijnlijk in een connector van de aansluiting. Volgens de datasheet heb je dan meteen een uitgangsspanning te beschikking, overeenstemmende met de lambda waarde. Nuja ... overeenstemmend
0V zou overeenkomen met lambda = 0.68 en 5V betekent lambda = 1.36 waarbij het verloop gelukkig wel lineair zou zijn.
Aangezien de oliedruk versie van mijn metertjes al gemaakt is om een spanning van 0 tot 5 V te meten komende van de destijds gekozen druksensor, moest er aan deze hardware helemaal niets meer gewijzigd worden om over te stappen naar een lambda meting. Enkel de software diende een beetje aangepast te worden om de spannig van de lambda probe om te zetten in een juiste aanduiding. Dat viel bij nader inzien heel goed mee, en heb ik op een luie zondagmiddag gedaan.
Met het lineaire verband in gedachte zou er 2.35V uit de lambda probe gaan komen voor de oh zo belangrijke lambda = 1.0 Met die 2.35V gesimuleerd aan te bieden krijgen we ook 1.00 op het display.
Remy kan al niet meer wachten om een lambda probe te bestellen.
Van zodra die in de uitlaat gelast is zullen we weten of theorie en praktijk perfect overeen komen.
En dan kwam deze tip van BertjeConti in een ander topic, waarvoor dank: http://no-limits-motorsport.de/shop/pro ... roduct=149.
Er bestaan dus blijkbaar lambda probes die de controller ingebouwd hebben, waarschijnlijk in een connector van de aansluiting. Volgens de datasheet heb je dan meteen een uitgangsspanning te beschikking, overeenstemmende met de lambda waarde. Nuja ... overeenstemmend
0V zou overeenkomen met lambda = 0.68 en 5V betekent lambda = 1.36 waarbij het verloop gelukkig wel lineair zou zijn.
Aangezien de oliedruk versie van mijn metertjes al gemaakt is om een spanning van 0 tot 5 V te meten komende van de destijds gekozen druksensor, moest er aan deze hardware helemaal niets meer gewijzigd worden om over te stappen naar een lambda meting. Enkel de software diende een beetje aangepast te worden om de spannig van de lambda probe om te zetten in een juiste aanduiding. Dat viel bij nader inzien heel goed mee, en heb ik op een luie zondagmiddag gedaan.
Met het lineaire verband in gedachte zou er 2.35V uit de lambda probe gaan komen voor de oh zo belangrijke lambda = 1.0 Met die 2.35V gesimuleerd aan te bieden krijgen we ook 1.00 op het display.
Remy kan al niet meer wachten om een lambda probe te bestellen.
Van zodra die in de uitlaat gelast is zullen we weten of theorie en praktijk perfect overeen komen.
Re: Project digitale meters E24, E30 en E21
Lambda is een test van de uitlaatgassen die ons bijzonder veel leert over de verhouding brandstof/lucht die de motor in gaat. Kan dus gebruikt worden om een motor af te stellen of gewoon na te kijken of hij met het juiste mengsel loopt. Als je dat "aan boord" hebt kun je bovendien metingen doen onder belasting terwijl bij een uitlaatgas analyse de motor stationair gemeten wordt of bij verhoogd toerental maar zelden onder belasting. Je zou dan al een rollentestbank in de buurt moeten hebben.