318i blijft niet stationair lopen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
GTFO
E21 starter
Posts: 24
Joined: Sat Nov 03, 2012 7:26 pm
My E21(s): '81 318i

318i blijft niet stationair lopen

Post by GTFO »

Hallo iedereen,

Ik ben al enige tijd lid op het forum, maar dit is mijn eerste bericht! (Foto's komen nadat ik de auto aan de praat heb en hij gespoten is!)
Heb al veel gezocht op fora en verschillende dingen geprobeerd om de auto weer tot leven te wekken, maar tot nu toe tevergeefs.

De auto is een 318i uit '81.

Ik probeer het kort te houden:
- Vanaf begin 2015 problemen met starten door startmotor, het ronsel schoof wel op en neer maar kreeg de motor alleen af en toe rond gedraaid,
wanneer dat lukte kreeg ik hem ook gestart.
- Ik vermoedde slechte massa tussen chassis en blok, dus massakabel chassis-blok en dynamo-blok vervangen, nog steeds no-go (uiteraard startkabels etc. geprobeerd)
- Tweedehands startmotor gekocht en voor het inbouwen getest, draaide prima rond dus startmotor uitgebouwd en de oude getest, deze draaide echter ook perfect, toch maar de "nieuwe" geïnstalleerd en een extra massakabel tussen startmotor en chassis aangesloten.
- Startmotor draait nu goed rond, alle bougies hebben vonk en de motor begint te lopen maar zodra ik de sleutel los laat en de startmotor stopt met draaien slaat hij af, het indrukken van het gaspedaal versnelt het afslaan.
- Ik heb er toen voor het geval dat de benzinemeter stuk is een jerrycan verse benzine in gegooid, toen startte hij wel, maar viel na een minuut of 2 weer uit (misschien gewoon toeval en had de verse benzine er niets mee te maken)

De brandstofpomp draaide, bougies waren nat en uitlaat rook naar benzine na startpogingen (maar misschien niet genoeg druk?).
Heb zo goed als het kan zonder draaiende motor op vacuumlekken gecontroleerd.

Op dit punt (begin maart) begon ik gefrustreerd te raken dus heb hem 6 weken met rust gelaten. Vandaag heb ik besloten dedraad weer op te pakken, heb vanochtend de tank leeg laten lopen en er verse benzine in gedaan (benzine was schoon, wel oud), maar nogsteeds wil hij niet starten.

Een aantal dingen die ik nog ga proberen:
- brandstoffilter vervangen (ook al is deze nog maar 8 maanden oud)
- koude start injectie testen, is er ergens een how-to waar in beschreven staat hoe dit moet? Heb het eerder geprobeerd maar het wilde niet lukken.
- massakabel tussen dynamo en blok vervangen, weet niet of alleen het amperage uit de accu genoeg is voor een sterke vonk bij het starten, kan dit een oorzaak zijn?

Volgens mij was dit het zo'n beetje, graag hoor ik van jullie suggesties en/of tips om mijn auto weer aan de praat te krijgen, mijn ideeën beginnen op te raken.. Als jullie meer informatie nodig hebben probeer ik deze zo spoedig mogelijk te geven!

Alvast bedankt! :D

George


'81 318i
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by 323baur »

Ik denk dat je even bij de basis moet beginnen.
Dus eerst zorgen dat alle dingen rondom ontsteking, vacuum, klepspeling enzovoor kloppen.
Nu wordt het een beetje ronddraaien rondom de vele mogelijkheden.
Tussen de regels door lees ik een redelijke onderhoudsachterstand, dus ik zou echt zorgen dat de vele simpele dingen eerst vers en goed afgesteld zijn.
Verse bougies
Klepspeling ok
Koudstartinjector checken
Luchtschuif controleren op werking
Alle vacuum en valse lucht uitsluiten
Luchtweger afstellen en controleren op goede werking (moet makkelijk bewegen).
Enzovoort...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by bmw e12 e21 »

Mocht je een nieuwe koudstartinjector of een nieuwe electrische luchtschuif nodig hebben, die heeft een vriend van me liggen.
Zou de warmloopregelaar een probleem kunnen zijn?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29258
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by Jeroen »

Inderdaad, als gezegd zijn er wel heel veel mogelijkheden zo.

Brandstof: met natte bougies wordt er in elk geval brandstof ingespoten. Dat betekent iig dat je voldoende brandstofdruk hebt anders openen de injectoren sowieso niet. Alle 4 de bougies zijn dan nat en als de auto aanslaat dan is dat ook op 3-4 cilinders? De vraag is hier wel even of er voldoende brandstof wordt ingespoten. Dat kan te maken hebben met de warmdraairegelaar, of de brandstofverdeler. Even het lichtfilterhuis openen en met je hand erin, dan kun je heel mooi bij de hevel van de verdeler. Laat die zich soepel omhoog drukken en daalt deze dan langzaam? Goed gangbaar? Die koudstartinjector helpt de motor iets eerder aan te slaan, maar zonder dat ding moet 'ie na wat doorstatrten ook aanslaan. Ofwel: is geen must om de motor aan te krijgen.

Ontsteking: je hebt vonken bij de bougies, een sterke vonk op alle bougies neem ik dan aan. Ontsteking op tijd, rotor en verdelerkap goed?

Verdere elektra: andere aandachtspunten zijn idd massakabels (corrosie massakabel op langsdrager linksvoor is een bekend euvel), gecorrodeerde zekeringen en relais. De totale stroomvoorziening moet idd tip top zijn. Als je op een slechte verbinding of zwakke accu start trekt die startmotor idd alle stroom weg en gaat je ontsteking of brandstofpomp nooit naar behoren werken.

De problemen met aanslaan kunnen enige relatie hebben met je startmotor problemen (gebrek aan stroom), maar het kan ook toeval zijn. Ofwel: wanneer is het probleem met aanslaan begonnen en heb je rond die tijd werkzaamheden gedaan. Het motorvacuum is heel belangrijk om de injectie uberhaupt te laten werken dus als daar iets mis is (lekke slang, inlaatbalg, etc) dan heb je ook een vergelijkbaar probleem. Ofwel: zorg dat op vele fronten de basis goed is anders zoek je je een ongeluk. Met een mechanise injectie staat alles elkaar te beïnvloeden tenslotte.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18670
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by uwbuurman »

Welkom! Technisch kan ik je niet helpen, maar foto's wil ik best nu al zien hoor! Kortom niet wachten maar spammen met die foto's :mrgreen:
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
GTFO
E21 starter
Posts: 24
Joined: Sat Nov 03, 2012 7:26 pm
My E21(s): '81 318i

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by GTFO »

323baur wrote:Ik denk dat je even bij de basis moet beginnen.
Dus eerst zorgen dat alle dingen rondom ontsteking, vacuum, klepspeling enzovoor kloppen.
Nu wordt het een beetje ronddraaien rondom de vele mogelijkheden.
Tussen de regels door lees ik een redelijke onderhoudsachterstand, dus ik zou echt zorgen dat de vele simpele dingen eerst vers en goed afgesteld zijn.
Verse bougies
Klepspeling ok
Koudstartinjector checken
Luchtschuif controleren op werking
Alle vacuum en valse lucht uitsluiten
Luchtweger afstellen en controleren op goede werking (moet makkelijk bewegen).
Enzovoort...
Bedankt voor de reactie, vergeten erbij te vermelden: bougies zijn nieuw. Klepspeling eind vorig jaar nog afgesteld (ook nieuwe excenters), toen de auto voor het laatst liep geen getik en voldoende vermogen. Bedankt voor de tips!
'81 318i
User avatar
GTFO
E21 starter
Posts: 24
Joined: Sat Nov 03, 2012 7:26 pm
My E21(s): '81 318i

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by GTFO »

Jeroen wrote:Inderdaad, als gezegd zijn er wel heel veel mogelijkheden zo.

Brandstof: met natte bougies wordt er in elk geval brandstof ingespoten. Dat betekent iig dat je voldoende brandstofdruk hebt anders openen de injectoren sowieso niet. Alle 4 de bougies zijn dan nat en als de auto aanslaat dan is dat ook op 3-4 cilinders? De vraag is hier wel even of er voldoende brandstof wordt ingespoten. Dat kan te maken hebben met de warmdraairegelaar, of de brandstofverdeler. Even het lichtfilterhuis openen en met je hand erin, dan kun je heel mooi bij de hevel van de verdeler. Laat die zich soepel omhoog drukken en daalt deze dan langzaam? Goed gangbaar? Die koudstartinjector helpt de motor iets eerder aan te slaan, maar zonder dat ding moet 'ie na wat doorstatrten ook aanslaan. Ofwel: is geen must om de motor aan te krijgen.

Ontsteking: je hebt vonken bij de bougies, een sterke vonk op alle bougies neem ik dan aan. Ontsteking op tijd, rotor en verdelerkap goed?

Verdere elektra: andere aandachtspunten zijn idd massakabels (corrosie massakabel op langsdrager linksvoor is een bekend euvel), gecorrodeerde zekeringen en relais. De totale stroomvoorziening moet idd tip top zijn. Als je op een slechte verbinding of zwakke accu start trekt die startmotor idd alle stroom weg en gaat je ontsteking of brandstofpomp nooit naar behoren werken.

De problemen met aanslaan kunnen enige relatie hebben met je startmotor problemen (gebrek aan stroom), maar het kan ook toeval zijn. Ofwel: wanneer is het probleem met aanslaan begonnen en heb je rond die tijd werkzaamheden gedaan. Het motorvacuum is heel belangrijk om de injectie uberhaupt te laten werken dus als daar iets mis is (lekke slang, inlaatbalg, etc) dan heb je ook een vergelijkbaar probleem. Ofwel: zorg dat op vele fronten de basis goed is anders zoek je je een ongeluk. Met een mechanise injectie staat alles elkaar te beïnvloeden tenslotte.
Jeroen, dank voor de suggesties, ik kan er zeker wat mee. Ja, alle bougies zijn nat bij het aanslaan, ontsteking lijkt correct te staan met de TDC markeringen op de poelie en verdeler. Heb zo goed als ik kon op vacuumlekken gecontroleerd, moet zeggen dat het wel lastig is als de motor niet wilt blijven lopen en denk wel dat het een behoorlijk vacuumlek moet zijn als de auto helemaal niet aan wilt slaan. Toch ga ik het nog maar een keertje checken. Nogmaals bedankt voor de tips!
'81 318i
User avatar
GTFO
E21 starter
Posts: 24
Joined: Sat Nov 03, 2012 7:26 pm
My E21(s): '81 318i

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by GTFO »

uwbuurman wrote:Welkom! Technisch kan ik je niet helpen, maar foto's wil ik best nu al zien hoor! Kortom niet wachten maar spammen met die foto's :mrgreen:
Het exterieur van de auto ziet er niet uit op het moment! Vooralsnog blijft het bij mijn avatar, ik spuit de auto (hopelijk) deze zomer, dan komen de foto's in overvloed!
'81 318i
User avatar
GTFO
E21 starter
Posts: 24
Joined: Sat Nov 03, 2012 7:26 pm
My E21(s): '81 318i

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by GTFO »

bmw e12 e21 wrote:Mocht je een nieuwe koudstartinjector of een nieuwe electrische luchtschuif nodig hebben, die heeft een vriend van me liggen.
Zou de warmloopregelaar een probleem kunnen zijn?
Ik laat het je weten als de injector of luchtschuif aan vervanging toe is, bedankt!
'81 318i
User avatar
GTFO
E21 starter
Posts: 24
Joined: Sat Nov 03, 2012 7:26 pm
My E21(s): '81 318i

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by GTFO »

Kleine update: heb het luchtfilterhuis verwijderd en de werking van de gasklep gecontroleerd, hij beweegt soepel open en valt snel dicht. Bij het controleren van de bougies na enkele startpogingen kwam ik er echter achter dat de bougies niet nat zijn. Misschien is er vervuiling in het filter/leidingen terecht gekomen per toeval na de problemen met de startmotor.

Morgen maak ik een leiding los na het brandstoffilter om te checken of deze verstopt is. Als dat niet het geval is haal ik de koude start injectie los om te kijken of daar brandstof aankomt. Iemand nog suggesties?
'81 318i
baur21
E21 Fanatic
Posts: 305
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by baur21 »

Als de luchtklep snel dicht valt heb je te weinig brandstofdruk. Je kunt tijdens het starten wat remmen reiniger in het luchtfilter of de aanzuigslang spuiten en
kijken of hij dan wel wil starten of doorlopen. het mag ook wat anders zijn bv: startpiloot wd40 teflonspray of anders ik gebruik altijd remmenreiniger van de Action.
Kontroleer ook de volgorde van de Bogiekabels.
de brandstofdruk kun je controleren door de aanvoerleiding bij de verdeelkop los te draaien als er bij het net losdraaien al benzine uitspuit heb je druk tot aan de verdeler.
User avatar
GTFO
E21 starter
Posts: 24
Joined: Sat Nov 03, 2012 7:26 pm
My E21(s): '81 318i

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by GTFO »

baur21 wrote:Als de luchtklep snel dicht valt heb je te weinig brandstofdruk. Je kunt tijdens het starten wat remmen reiniger in het luchtfilter of de aanzuigslang spuiten en
kijken of hij dan wel wil starten of doorlopen. het mag ook wat anders zijn bv: startpiloot wd40 teflonspray of anders ik gebruik altijd remmenreiniger van de Action.
Kontroleer ook de volgorde van de Bogiekabels.
de brandstofdruk kun je controleren door de aanvoerleiding bij de verdeelkop los te draaien als er bij het net losdraaien al benzine uitspuit heb je druk tot aan de verdeler.
Bedankt voor de info! Wist niet dat een vallende luchtklep te weinig brandstofdruk betekende.

Edit: Auto start en loopt na het spuiten van startspray in het luchtfilterhuis. Afstelling van de ontsteking is dus oké, ook geen gerammel van de kleppen of iets dergelijks. Hoop vandaag nog het brandstoffilter te controleren.
'81 318i
User avatar
GTFO
E21 starter
Posts: 24
Joined: Sat Nov 03, 2012 7:26 pm
My E21(s): '81 318i

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by GTFO »

Heb net het filter verwijderd, kwam circa 100 milliliter brandstof uit. Daarna heb ik het filter weer aangesloten, geprobeerd te starten en daarna weer los gehaald.
Geen druppel benzine, alleen luchtdruk.

Vervolgens heb ik de slangen die aan het filter vast zitten om en om in een flesje benzine gedaan om te controleren of de pomp het aan zou zuigen, maar helemaal niets... Er is geen druppel benzine uit het flesje verdwenen na het starten.

Echter hoor ik de pomp wel draaien, dat zou toch voldoende moeten zijn om in iedergeval een kleine hoeveelheid benzine op te zuigen? Toch maar het voltage op de pomp controleren. Is er nog iets anders waar ik niet aan denk?
'81 318i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by bmw e12 e21 »

Het kan ook zijn dat de pomp draait, maar dat de metalen terugslagklep(bal) vast zit. Dan kan de brandstof niet door.
Dat is laatst ook gebeurd hier in de buurt bij een BMW oldtimerspecialist.
Die kreeg een 323i e21 binnen die lang gestaan had en niet meer liep.
Hij heeft de brandstofpomp gangbaar gemaakt, de spinnekop was niet optimaal en de wur ook al niet.
En natuurlijk kwam daar de distributie bij.
Hier nog wat info over K-jet:
http://www.porsche924-944.nl/924/Tech_info.html
Last edited by bmw e12 e21 on Tue Apr 14, 2015 6:04 pm, edited 1 time in total.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
GTFO
E21 starter
Posts: 24
Joined: Sat Nov 03, 2012 7:26 pm
My E21(s): '81 318i

Re: 318i blijft niet stationair lopen

Post by GTFO »

Bedankt voor de info. In het porsche artikel waar je naar verwees staat het volgende:
ls bij brandstofstoringen de pomp goed hoorbaar is, vooral als u die binnen in de auto hoort als de motor stilvalt terwijl het contact nog aanstaat (motor slaat af of laat die afslaan), waarbij de pomp een paar seconde doorloopt, lijkt is het er erg op dat de pomp versleten is.
Is dit ook van toepassing op de e21? Volgens mij draait mijn pomp altijd nog even na.

Heeft de Nederlandse e21 nou eigenlijk een interne brandstofpomp? Ben een beetje verward door de Amerikaanse fora. Heb de vlotter gisteren onder de achterbank vandaan gehaald, maar volgens mij is dit niet meer dan een vlotter?
'81 318i
Post Reply