Verhoogd stationair toerental koude motor

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Realix »

Hallo,

Ik werk mijn lijstje met defecten af en het volgende op de agenda is het verhoogd stationair toerental bij koude motor welke onbestaande is.

Als ik de wagen start draait hij amper 700 - 800 toeren en valt telkens bijna stil. Ik heb zonet even het deksel losgeschroefd van de chokeklep en stelde vast dat het mechanisme waaraan de gaskabel verbonden is eigenlijk niet verbonden is met iets anders. Kan iemand me aanwijzingen geven hoe het wel zou moeten werken? Mis ik een onderdeel? Een voorbeeld van hoe het zou moeten werken zou zeker een grote hulp zijn. Ik ben al aan de slag gegaan met de handleiding van de Solex carburator die hier op het forum staat. Helaas is die in het Duits en begrijp er dus amper iets van.

Hieronder een filmpje van het probleem:

Overigens draait de motor perfect stationair als hij op temperatuur is.

https://www.youtube.com/watch?v=83WGVPJr7u0


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Peter V. »

Je heb dus de 32/32 DiDta carburateur.

Om het verhoogde toerental te krijgen werkt deze even wat anders. Als je de auto koud heb staan dan trap je het gaspedaal helemaal in en weer los. Als alles nog werkt zoals het hoort dan sluit je chokeklep tot bijna helemaal.
Nu de motor starten zonder gas te geven. Je zal dan een verhoogd toerental hebben. Met een klein tikje op het pedaal kun je dan de chokeklep een stukje verder openen. Het bimetaal deksel geeft de "verende" werking.


Als je het pedaal niet intrapt voor de koude start dan zal je ook nagenoeg geen verhoogd toerental hebben.

Mocht dit niet lukken dan hoor ik het wel.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Realix »

Wel, dan start ik al ruim een jaar verkeerd mijn auto... Mijn excuses...

Ik ben wel geïnteresseerd hoe deze methode dan voor een verhoogd toerental zorgt? Is dit dan puur via vacuüm? Uiteindelijk moet de gasklep toch op 1 of andere manier bediend wordt?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Peter V. »

De 32/32 didta lijkt een heel simpel ding maar er zit best wat specifiek afstelwerk in.

In principe heb je bij deze eigenlijk een soort handchoke. Als jij het pedaal intrapt dan wordt door het bimetaal de chokeklep dicht geduwd. Als je kijkt op jouw filmpje wat er gebeurt als jij aan de gaskabel trekt dan beweeg jij de rechter hefboom. Als de chokeklep dan dichtgaat beweegt de linker hefboom. Deze heeft een aantal trapjes. Met het loslaten van je gaspedaal ligt het rechter hefboompje dus op de hoogste trap van de linker. Hiermee wordt je chokeklep geblokkeerd in de gesloten stand. Als je nu start heb je een verhoogd toerental (dit is nog apart af te stellen maar dat zal ik later nog weleens uitleggen).

Als je dus het gaspedaal een tikje geeft dan heeft de linker hefboom de mogelijkheid om iets te bewegen (het bimetaal is immers al wat opgewarmd) en zal de rechter hefboom een trap lichter gaan.

Uiteraard kun je gewoon gasgeven maar de hoogste stand van het toerental ga je dan niet meer krijgen. Het schuifstangetje wat je bij de linkerzijde ziet is vacuumgestuurd en zal bij gasgeven de chokeklep wat openen (je moet immers voldoende lucht binnen krijgen).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Realix »

Zonet even een startpoging ondernomen maar helaas geen verhoogd stationair toerental. Gaspedaal ingedrukt tot op de bodemplaat, losgelaten en dan pas gestart. :|
Christoph
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
My E21(s): groene 315 van 1982
Location: Zichem België'

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Christoph »

Ben mee aant volgen, heb hetzelfde probleem :thnx
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Peter V. »

Woon je ver van Breda? Dan kunnen we een keer kijken of ik snel iets kan vinden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Peter V. »

Christoph wrote:Ben mee aant volgen, heb hetzelfde probleem :thnx
Voor jouw auto kunnen het veel meer andere zaken zijn omdat jij een 1B2 carburateur erop heb zitten met meer zaken omtrent de automatische choke.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Realix »

Peter V. wrote:Woon je ver van Breda? Dan kunnen we een keer kijken of ik snel iets kan vinden.
Zo'n 165Km om exact te zijn.

Ik blijf het een vreemd mechanisme vinden. Beide hendeltjes zijn niet met elkaar verbonden. Het hendeltje met het Witte blokje bedient de choke klep. Het witte blokje zit vast in het bimetaal. Het 2de hendeltje bedient de gasklep. In mijn geval bewegen beide hendeltjes individueel zonder elkaar te raken. Hoe kan er dan een verhoogd toerental worden gecreëerd als de gasklep niet wordt bediend?

Dus in mijn geval is er geen fysieke verbinding tussen geel en oranje. Ik snap dus niet dat dit zou kunnen werken. Vandaar dat ik initieel dacht dat er een stukje ontbrak die beide met elkaar verbindt. Aan de andere kant Kan het bimetaal nooit voldoende kracht hebben om de gasklep te bedienen.

Image
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Peter V. »

Op je filmpje is het niet duidelijk te zien (waarschijnlijk zit je vinger ervoor maar heb jij om die gele hendel een veertje zitten?

Image

Als jij koud het luchtfilter eraf heb liggen dan zou je chokeklep open staan. Door je gasklep dan te bedienen moet je kunnen zien dat je chokeklep in een paar standen te sluiten is. Die trapjes op de gele hendel zorgen hiervoor in combinatie met de oranje hendel.

Het verhoogde toerental is niet zozeer vanwege het openen van de gasklep maar door het sluiten van de chokeklep. Hierdoor komt er minder lucht in en krijg je een rijker mengsel, bij een juiste afstelling verzuip je dan niet de koude motor maar heb je een verhoogd toerental (echt zo rond de 1900-2100 RPM). Als je dan een tikje met het gaspedaal doet kun je een trapje lager uitkomen en opent de chokeklep iets. Zo kun je de chokewerking verminderen en het toerental wat laten zakken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Realix »

Daar zit inderdaad een klein veertje rond. Dit heeft net voldoende kracht om het hendeltje te doen terugkeren. Als ik start staat de chokeklep ook effectief dicht (3mm open). Toch haal ik slechts 500 rpm = valt bijna stil. Naarmate de motor warmer wordt opent deze klep geleidelijk.

Kan het gewoon een slechte afstelling zijn? Volgens mijn handboek moet ik dit toerental bij regelen door de beide bevestigingsbouten te verschuiven van het stangetje die de gasklep verbind.
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Realix »

Probleem opgelost, heb de 2 moertjes van het stangetje die met de gasklep verbonden is verplaatst naar boven toe (langer gemaakt) hierdoor raakt het hendeltje van de gasklep het hendeltje van de chokeklep in een bepaalde positie en blijkbaar is dat nodig om het verhoogde toerental te bekomen. Heb nu ong. 1800 - 1900 rpm.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Peter V. »

Mooi.

Als ik even verder denk...... Ik ga ervan uit dat je een type 2 DIDta carburateur heb. CO afregelen met een grote schroef en stationair met de aanslag van de gasklep?
Als deze vrij ver verdraaid staat dan zal je basisafstelling van de gasklep anders staan dan ooit bedoeld en haal jij je verhoogd toerental niet zonder de door jou genoemde stang te verstellen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Christoph
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
My E21(s): groene 315 van 1982
Location: Zichem België'

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Christoph »

Image
Image

fotos precies nogal klein maar ik denk toch dat dit een ditda 32/32 is. Ben erachter gekomen dat er ooit een ander blok is ingegaan. Normaal heb ik dan 20 paarden meer, ik denk toch dat het ezels zijn hoor. De motorcode heb ik nog niet gevonden. Ik denk trouwens dat het een type 1 is (blokjaar vermoedelijk 1976-77) omdat ie 2 stelschroefjes heeft onderaan de voet. Ik krijg zen CO niet correct
Heeft ie dan een revisie nodig? Zo ja, waar vind ik die sets

alvast bedankt en ik leer hier weer veel bij
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Verhoogd stationair toerental koude motor

Post by Peter V. »

Je heb inderdaad twee schroeven. Eentje op de onderste gasklepdeel (stationair) en de wat grotere er schuin boven (CO)

Er zijn aardig wat zaken wat van belang is bij deze carburateurs.
Ik kan je vertellen dat de BMW dealer enkel nog een standaard pakkingset heeft. Hier zit niet de vlotternaald met zitting in. Verder moet je de vlotter heel houden want die zijn niet meer leverbaar.

Je kan ook de set bij een ander bestellen maar de vulring onder de vlotternaald/zitting is dan een dunnere afmeting wat het vlotterniveau nadelig beïnvloed.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply