316 motor valt uit
316 motor valt uit
Goed, waarschijnlijk opnieuw een eenvoudig probleem voor iemand die al jaren in het vak zit. Spijtig genoeg ben ik nog volop aan het leren hoe een auto werkt.
Mijn E21 is een type 1 316 met een solex 32/32 didta carburator.
Ik heb volgend probleem: Tijdens het rijden trap ik de koppeling in en rem bv: om te stoppen aan de rode lichten. Tijdens deze handeling daalt het toerental van de motor naar 500 of lager en valt de motor uit. Af en toe hersteld de motor zijn toerental terug naar 1000 en kan ik gewoon verder blijven rijden. Als ik de koppeling niet intrap maar rem op de motor en pas de koppeling intrap aan 1200 toeren dan valt de wagen nooit stil.
Het probleem deed zich enige tijd geleden ook al voor maar verdween dan vanzelf handig zo'n zelf herstellende bmw.
Het probleem doet zich nu opnieuw voor sinds ik vandaag met carburator reiniger aan de slag ben gegaan. De motor lijkt nu wel beter te draaien, start ook vlotter en rijdt eigenlijk prima.
Het enige wat mij ook opviel is dat bij gas los in de uitlaat wat plofjes hoorbaar waren.
Kan iemand mij in de juiste richting wijzen? Het lijkt me niet zo'n goed idee als ik zomaar aan willekeurige schroefjes begin te draaien.
Alvast bedankt voor jullie hulp
Mijn E21 is een type 1 316 met een solex 32/32 didta carburator.
Ik heb volgend probleem: Tijdens het rijden trap ik de koppeling in en rem bv: om te stoppen aan de rode lichten. Tijdens deze handeling daalt het toerental van de motor naar 500 of lager en valt de motor uit. Af en toe hersteld de motor zijn toerental terug naar 1000 en kan ik gewoon verder blijven rijden. Als ik de koppeling niet intrap maar rem op de motor en pas de koppeling intrap aan 1200 toeren dan valt de wagen nooit stil.
Het probleem deed zich enige tijd geleden ook al voor maar verdween dan vanzelf handig zo'n zelf herstellende bmw.
Het probleem doet zich nu opnieuw voor sinds ik vandaag met carburator reiniger aan de slag ben gegaan. De motor lijkt nu wel beter te draaien, start ook vlotter en rijdt eigenlijk prima.
Het enige wat mij ook opviel is dat bij gas los in de uitlaat wat plofjes hoorbaar waren.
Kan iemand mij in de juiste richting wijzen? Het lijkt me niet zo'n goed idee als ik zomaar aan willekeurige schroefjes begin te draaien.
Alvast bedankt voor jullie hulp
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 57
- Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
- My E21(s): groene 315 van 1982
- Location: Zichem België'
Re: 316 motor valt uit
Kan zijn dat het stationair toerental wat laag is en die ploffen zijn normaal, dacht ik
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316 motor valt uit
Ik zou eerst de basisafstelling bekijken inderdaad. CO en toerental. Controleer of de vacuumslangen allemaal heel zijn.
Als jij draaiend met stationair toerental je rem vol ingetrapt houd wat doet het toerental dan?
De plofjes kan zijn dat de ontsteking wat laat staat maar het kan ook betekenen dat je CO verkeerd staat. Het is de kunst om het evenwicht te vinden met de CO en stationairschroef.
Als jij draaiend met stationair toerental je rem vol ingetrapt houd wat doet het toerental dan?
De plofjes kan zijn dat de ontsteking wat laat staat maar het kan ook betekenen dat je CO verkeerd staat. Het is de kunst om het evenwicht te vinden met de CO en stationairschroef.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: 316 motor valt uit
Vacuumslangen zijn nog OK. Ik heb ze nogmaals volledig gecontroleerd en voldoende aangedrukt op de aansluitingen.
Bij het intrappen van de rem bij stationair draaien gebeurd er niets speciaals met het toerental.
Nu heb ik toch al wat goed nieuws zijnde dat de motor een pak beter lijkt te draaien na het verdraaien van de afstelschroefjes. De motor stopt ook niet meer tijdens het rijden. Het starten verloopt wel moeilijker maar dat heeft vermoedelijk een andere oorzaak.
Volgens mijn werkplaatshandboek heeft deze carburateur 3 regelschroeven. Even een foto om mijn verhaal wat duidelijker te maken. De foto geeft ook aan welke carburator ik heb (ik heb begrepen dat er 2 versies zijn van de 32/32 didta).
1.regelschroef stationair toerental
2. CO schroef
3. aanslagschroef gasklep
Volgens mijn werkplaatshandboek moet ik mijn stationair toerental afregelen via schroef 1 (850 rpm). En vervolgens CO afregelen op 1 - 1.5%. Nu heb ik gemerkt dat de motor totaal niet reageert als ik schroef 1 in of uit draai. Ik kan het toerental wel verhogen en verlagen via schroef 3.
Onderaan mijn handboek staat wel een opmerking *vanaf model '79 is schroef 1 vervallen, stationair toerental afstellen via schroef 3. Nu is mijn wagen gebouwd in 1979. Als de schroef vervallen is betekend dit dan dat ze niets meer doet of dat ze zou moeten afwezig zijn?
Kunnen jullie me hierover wat info geven?
Bij het intrappen van de rem bij stationair draaien gebeurd er niets speciaals met het toerental.
Nu heb ik toch al wat goed nieuws zijnde dat de motor een pak beter lijkt te draaien na het verdraaien van de afstelschroefjes. De motor stopt ook niet meer tijdens het rijden. Het starten verloopt wel moeilijker maar dat heeft vermoedelijk een andere oorzaak.
Volgens mijn werkplaatshandboek heeft deze carburateur 3 regelschroeven. Even een foto om mijn verhaal wat duidelijker te maken. De foto geeft ook aan welke carburator ik heb (ik heb begrepen dat er 2 versies zijn van de 32/32 didta).
1.regelschroef stationair toerental
2. CO schroef
3. aanslagschroef gasklep
Volgens mijn werkplaatshandboek moet ik mijn stationair toerental afregelen via schroef 1 (850 rpm). En vervolgens CO afregelen op 1 - 1.5%. Nu heb ik gemerkt dat de motor totaal niet reageert als ik schroef 1 in of uit draai. Ik kan het toerental wel verhogen en verlagen via schroef 3.
Onderaan mijn handboek staat wel een opmerking *vanaf model '79 is schroef 1 vervallen, stationair toerental afstellen via schroef 3. Nu is mijn wagen gebouwd in 1979. Als de schroef vervallen is betekend dit dan dat ze niets meer doet of dat ze zou moeten afwezig zijn?
Kunnen jullie me hierover wat info geven?
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316 motor valt uit
Jij heb een eerste type carburateur anders zou inderdaad schroef 1 compleet niet aanwezig zijn. Dus inderdaad met schroef 1 en 2 moet je het kunnen doen maar..........
Als men aan schroef 3 flink heeft gedraaid is de basisafstelling van de gasklep verkeerd. Je kunt dan met schroef 1 en 2 weinig omdat de kleine kanaaltjes die normaal net boven en onder de gasklep uitkomen niet op de juiste plaats zitten. Oftewel heel het vacuüm beeld is verstoord.
Nu is er een praktijk iets wat je kan doen, dit staat onder jouw genoemde verhaal in het boek.
* Draai schroef 1 helemaal in.
* Nu met schroef 3 (de aanslag) naar 700 RPM.
* Vervolgens de CO goed zetten en je stationair toerental corrigeren met schroef 1.
Je heb dan de basisafstelling ongeveer weer terug.
Als men aan schroef 3 flink heeft gedraaid is de basisafstelling van de gasklep verkeerd. Je kunt dan met schroef 1 en 2 weinig omdat de kleine kanaaltjes die normaal net boven en onder de gasklep uitkomen niet op de juiste plaats zitten. Oftewel heel het vacuüm beeld is verstoord.
Nu is er een praktijk iets wat je kan doen, dit staat onder jouw genoemde verhaal in het boek.
* Draai schroef 1 helemaal in.
* Nu met schroef 3 (de aanslag) naar 700 RPM.
* Vervolgens de CO goed zetten en je stationair toerental corrigeren met schroef 1.
Je heb dan de basisafstelling ongeveer weer terug.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 57
- Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
- My E21(s): groene 315 van 1982
- Location: Zichem België'
Re: 316 motor valt uit
Ha bedankt, mijne ziet er net zo uit, alleen is schroef 1 vele male kleiner
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316 motor valt uit
Dat kan inderdaad. De basisschroef is gelijk alleen het deel waar je de schroevendraaier op zet is dan ongeveer 2,5 mm.Christoph wrote:Ha bedankt, mijne ziet er net zo uit, alleen is schroef 1 vele male kleiner
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 57
- Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
- My E21(s): groene 315 van 1982
- Location: Zichem België'
Re: 316 motor valt uit
Kan kloppen
Re: 316 motor valt uit
Ik ga dit weekend even bovenstaande uitproberen en kijken of dat betering brengt in de zaak. Ik hou jullie op de hoogte.
Re: 316 motor valt uit
Heb dit dus vandaag even in de praktijk gebracht. Helaas kon ik het stationair toerental met schroef 1 niet verhogen of verlagen. Hoe ik ook draai aan deze schroef, het toerental blijft gelijk. Ik heb deze schroef er ook eens volledig uitgedraaid en schoongemaakt maar dat maakte geen verschil. Voorlopig terug met schroef 3 het toerental naar 900 toeren gebracht. Iemand een idee?Peter V. wrote:Jij heb een eerste type carburateur anders zou inderdaad schroef 1 compleet niet aanwezig zijn. Dus inderdaad met schroef 1 en 2 moet je het kunnen doen maar..........
Als men aan schroef 3 flink heeft gedraaid is de basisafstelling van de gasklep verkeerd. Je kunt dan met schroef 1 en 2 weinig omdat de kleine kanaaltjes die normaal net boven en onder de gasklep uitkomen niet op de juiste plaats zitten. Oftewel heel het vacuüm beeld is verstoord.
Nu is er een praktijk iets wat je kan doen, dit staat onder jouw genoemde verhaal in het boek.
* Draai schroef 1 helemaal in.
* Nu met schroef 3 (de aanslag) naar 700 RPM.
* Vervolgens de CO goed zetten en je stationair toerental corrigeren met schroef 1.
Je heb dan de basisafstelling ongeveer weer terug.
Re: 316 motor valt uit
Een update betreffende dit probleem. Ik heb nogmaals een controle gedaan op vacuumlekken. Ditmaal heb ik niet alleen de aansluitingen van de vacuümleidingen voorzien van wat remmenreiniger maar heb ik ook onderaan de carburator gemikt. Ik vrees dat een pakking door de leeftijd het aan het begeven is. Ik vermoed dat het de pakking is (nummertje 4) op de foto, dit of de pakking tussen de carburator en het inlaattraject. Zijn deze pakkingen apart te verkrijgen of ben ik toe aan een volledige revisie van de carburator?
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316 motor valt uit
Volgens mij moeten deze nog los te verkrijgen zijn. De voetpakking weet ik zeker.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: 316 motor valt uit
Gewoon bij de dealer bestellen of moet dat online? Indien online waar bestel ik die dan het best? Op ebay vind ik verschillende sets maar die lijken telkens zonder de dikke pakking te worden geleverd.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316 motor valt uit
Gewoon bij de dealer:
Tussen pakking: 13 11 1 266 764 voor €16,60.
Voetpakking: 13 11 9 065 691 voor €1.92.
Zelfs een gewone pakkingset is nog leverbaar.
Je kan dit bestellen bij BMW via internet of via de dealer. Ze zijn beiden gewoon leverbaar voor zover ik kan zien.
https://shop.bmw-classic.com/is-bin/INT ... AUTOMOBILE
Tussen pakking: 13 11 1 266 764 voor €16,60.
Voetpakking: 13 11 9 065 691 voor €1.92.
Zelfs een gewone pakkingset is nog leverbaar.
Je kan dit bestellen bij BMW via internet of via de dealer. Ze zijn beiden gewoon leverbaar voor zover ik kan zien.
https://shop.bmw-classic.com/is-bin/INT ... AUTOMOBILE
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.