Paniek: m20b25 schokken

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Paniek: m20b25 schokken

Post by pimmert »

Hallo jongens,

(Ik zag dat ik de vorige tekst in het Engelse deel had gepost, niet zo handig... Misschien kan iemand het daar weg modden oid? Excuus.)

Ik heb een probleem, zo vlak voor de sharknose meeting.
Na het bouwen van mijn e21 m20b25 hebben we als eerste een van de injectoren moeten helpen. Deze zat tzt vast. We hebben toen, omdat de motor niet mooi liep, de luchtmassa meter afgesteld. Ook hebben we een flesje forté injector reiniger in de tank gegooid. Na een tijdje gereden te hebben (waarbij de afstelling goed leek, de motor liep goed) ging de motor minder lopen en hebben we de luchtmassa meter opnieuw af moeten stellen. De motor bleef zo nu en dan schokken tijdens het rijden. Soms een hele tijd niet, en dan plots tijdens de zelfde rit, meerdere malen heel heftig achter elkaar. Dit gebeurde tijdens optrekken maar ook bij continue snelheid.
Vervolgens hebben we de gehele bougie kabel set vervangen, dit hielp weinig tot niks.
Daarna hebben we de rotor met verdelerkap verwisseld. Dit verhielp het probleem voor 99%. Nagenoeg geen schokken waren meer voelbaar. Ik ben met de auto op en neer naar de Eiffel en Luxemburg geweest en aldaar veel getoerd, zonder problemen. Ook daarna nog een week met de auto "dagelijks vervoer" gereden zonder veel poespas. Het enige wat bleef was de zeer koude start (smorgens of na t werk): de auto stotterde dan voor de eerste kilometer totdat deze enigszins warm werd. Dit doet ie nog steeds.

Nu de auto een weekje gestald gehad, zojuist weer een stukje gaan rijden. Koude start drama. Meerdere malen opnieuw moeten starten en de eerste minuut loopt de motor niet op 6 cilinders. Daarna geen enkel probleem meer! Net een heel stuk gereden zonder problemen, maar ineens merk ik het weer: lichte schokken. Een tiental minuten later is t weer veranderd in zwaardere schokken. Het kan zomaar 10 minuten goed gaan (zonder schokken), of ik rijd minuten lang schokken door de straat :s

Zouden jullie een idee hebben waar ik dit probleem kan zoeken? Het lijkt mij op een "los contact" oid. Maar waar :s

Bij mijn m10 had ik overigens haast een zelfde probleem in deze auto. Toen was er een te zware bobine gemonteerd welke de contactpunten na een x tijd sloopte. bij deze motor zit de originele bobine ...

Alle ideeën zijn zeer welkom!


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29265
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Paniek: m20b25 schokken

Post by Jeroen »

Ik heb 'm in het engelse gedeelte al even weggemikt, overigens inclusief Ite z'n reactie maar dat neem ik dan maar even in mijn eigen reactie mee.

Laten we even beginnen bij de basis: de auto heeft een LHM en geen LMM, maar goed, deze vraagt niet om de haverklap om aanpassingen. Wat heb je moeten afstellen (de imbusbout voor de stationaire bypass denk ik?) en hoe heb je dat exact gedaan, aan de CO meter? Wat voor CO metingen heb je van momenten dat de motor gek deed. Al eens compressie gemeten? Waarop staat de CO? Zie je afwijkende waarden voor CO2, O2, HC? Geven de bougies een afwijkend of onderling verschillend beeld dat kan wijzen richting een issue met 1 cylinder?

Goed, dat zou even mijn aanpak zijn of zijn geweest om helder te krijgen wat er exact aan de hand is, in plaats van dingen te gaan verstellen en mogelijk om een probleem heen te gaan werken. Idem voor de injectoren. Kan natuurlijk nog immer zijn dat opbrengst of nevelbeeld beroerd zijn dus allemaal even een schoonmaakbeurt en controle was wel zo handig geweest en helpt te voorkomen dat er een cylinder arm loopt met potentieel ernstige gevolgen.

Als ik vervolgens ga bomen over mogelijke oorzaken zou het niet correct functioneren van een of meerdere injectoren een oorzaak kunnen zijn, door slijtage, vervuiling of zoals Ite al aangaf door een incorrecte aansturing (defecte schakeltrap Motronic). Verder is het van groot belang te weten wat er nu exact gebeurt (vandaar bovenstaande checks) anders ben je maar wat in het wilde weg aan het uitproberen. In de basis: loopt er een cylinder om welke reden dan ook niet mee, staat de boel veel te rijk of veel te arm, etc? Want ook Motronic, LHM, valse lucht, lage brandstofopbrengst of een temperatuurgever kunnen de oorzaak zijn. Je kunt in het wilde weg dingen gaan vervangen, maar ik zou vooral eerst zorgen dat je weet wat er eacxt gebeurt en dat je zeker weet dat afstelling en injectoren gegarandeerd goed zijn.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Paniek: m20b25 schokken

Post by pimmert »

Geweldig antwoord Jeroen. Ik ga ermee aan de slag. Hopelijk kan ik voor morgen in ieder geval een tussenoplossing vinden...
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Paniek: m20b25 schokken

Post by BertjeConti »

Hallo Pimmert,

een schokkende motor tijdens het rijden duid op een te arm mengsel, ook slecht lopen bij koude duid wellicht op een (veel) te arm mengsel. Inderdaad misschien een probleem met de injectoren, maar vergeet vooral de benzine druk regelaar op de brandstofrail niet. Uiteindelijk bepaald ook de brandstofdruk de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt, deze drukregelaar wordt weer gestuurd door de onderdruk in je spruitstuk en is dus variabel.
Of wat natuurlijk ook nog kan is dat de brandstofpomp veel te weinig opbrengst heeft door bijvoorbeeld een verstopt aanzuigfilter.

Succes ...
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29265
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Paniek: m20b25 schokken

Post by Jeroen »

Yep drukregelaar, dan kan idd ook vol staan te retouren dan hou je weinig druk over!

Heel dombo, maareh: slangen aanvoer en retour op de brandstofrail niet omgedraaid?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
barry2830
Upcoming E21 fanatic
Posts: 114
Joined: Tue Jul 23, 2013 6:58 pm
My E21(s): 79 nl 323i
Location: nederland

Re: Paniek: m20b25 schokken

Post by barry2830 »

volgens mij is het helemaal goed gekomen ik zag hem aan komen rijden op shark, en volgens mij zonder te schokken.
Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd door de stront!
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Paniek: m20b25 schokken

Post by pimmert »

Ha jongens,

Ik heb wat treurig nieuws tussendoor gehad dus ben niet in staat geweest te updaten, maar ben er weer!
Op de sharknose meeting liep ie nog steeds erg slecht helaas. Afgelopen week is de auto bij Peter molenaar geweest waar oa de lhm vervangen is. Hierdoor bleef de auto netjes stationair lopen, maar nog steeds hield de motor in bij optrekken. Vervolgens de auto aan een andere computer gehad (van een jongen van guirillia exhaust) die aangaf dat de labda sonde niet ok was. Waarde was vaak 456 of 0. Vervolgens de labda sonde los gekoppeld en alle problemen zijn verdwenen! Vandaa met de auto op Bummerfest geweest en wat een geweldig apparaat is het geworden!

Binnenkort dus maar even een nieuwe sonde scoren...
Zijn er hier mensen die me kunnen vertellen waarin je het rijden met en zonder sonde kunt merken? Ik neem aan dat de auto in een soort "nood" programma gaat zonder sonde?

In ieder geval allen bedankt voor het mee denken!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Paniek: m20b25 schokken

Post by BertjeConti »

Yep, zonder O2 sensor draait hij in 'limp mode'.
De motor zal dan constant te rijk lopen. Dus wat meer verbruik.

Altijd beter als met een defecte O2 sensor want dan blijkt hij van rijk naar arm regelen, precies zoals je ervaren hebt.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Paniek: m20b25 schokken

Post by pimmert »

Hoi Heren,

Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb inmiddels een gloedje nieuwe originele BMW labda sonde geplaatst, en wat denk je; precies hetzelfde probleem!
Bij het afkoppelen van de nieuwe sonde rijdt de auto weer prima.

Wordt de sonde direct op de computer aangesloten, of zit hier nog elektronica nog tussen? Zo niet, lijkt het me dat ik alle bekabeling naar de computer prima kan controleren en zou het in mijn ogen ook daar moeten zitten? Of denk ik te simpel?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Paniek: m20b25 schokken

Post by BertjeConti »

In een lambda sonde zit een verwarmingselement.
Als de aansturing daarvan niet werkt ( geen spanning door draadbreuk oid) dan zal ook een nieuwe sonde niet werken.

De sonde moet een kerntemperatuur van 400 graden bereiken om goed te werken.

ingebouwdd testen is dus lastig.
Je zou de oude sensor even kunnen aansluiten en controleren of hij heet wordt als je de motor laat lopen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Paniek: m20b25 schokken

Post by pimmert »

Bedankt voor de tip!
Neem aan dat als ik de sonde los koppel en "vast houdt" en de auto op contact zet ik zou moeten merken dat ie warm wordt?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Paniek: m20b25 schokken

Post by BertjeConti »

Wellicht wel, maar ik weet niet of de motronic de heater al in schakelt bij alleen contact of dat de motor ook echt moet draaien.

zo'n lambda sonde pak je toch niet 'even' uit de uitlaat??
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply