Spoor instellen na verlaging
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Spoor instellen na verlaging
ZOals jullie wss weten is mijn e21 4cm verlaagd.
Kan het spoor bij uitlijnen terug op fabrieksgegevens gezet worden of moet deze waarde bijgesteld worden?
Kan het spoor bij uitlijnen terug op fabrieksgegevens gezet worden of moet deze waarde bijgesteld worden?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Spoor instellen na verlaging
Lijkt mij het beste op de toe-in terug op fabrieksopgave in te stellen.
Ik zit met hetzelfde dilemma, alleen geen 4cm verlagingen.
Ik ga in ieder geval terug naar de fabriek opgave.
Ik zit met hetzelfde dilemma, alleen geen 4cm verlagingen.
Ik ga in ieder geval terug naar de fabriek opgave.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Spoor instellen na verlaging
Ik zou ze op fabriekswaarden zetten. Door verlagen verandert de camber. Die kun je slecht aanpassen bij een E21, zeker niet achter, of je moet al knoeien met excentrische rubbers. En als de auto goed spoort en is uitgelijnd en bij slijt de banden iets meer aan de binnenzijde af, ach, dan zijn je banden echt niet eerder aan hun einde. Immers, met die paar kilometer per jaar zullen ze eerder verdrogen dan slijten.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Spoor instellen na verlaging
Het zou mij overigens verbazen als de sporing op de vooras veranderd is door de verlaging. Dit zou betekenen dat de sporing tijdens het rijden ook continu veranderd door het in en uit veren van de wagen.
Ook chamber zal op de vooras nauwelijks veranderd zijn door de verlaging.
achteras is idd een ander verhaal, daar neemt de chamber negatief toe naarmate de as verder in veert. Grip in bochten neemt daardoor wel toe. De sporing (toe-in) op de achteras verander ook iets bij inveren, maar dat is marginaal.
Ook chamber zal op de vooras nauwelijks veranderd zijn door de verlaging.
achteras is idd een ander verhaal, daar neemt de chamber negatief toe naarmate de as verder in veert. Grip in bochten neemt daardoor wel toe. De sporing (toe-in) op de achteras verander ook iets bij inveren, maar dat is marginaal.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Spoor instellen na verlaging
precies, dus in mijn beleving gewoon op fabriekswaarde, maar wel bij een specialist die weet wat hij doet.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Spoor instellen na verlaging
Officieel moet de E21 met gewichten in de auto worden uitgelijnd. Of je moet naar een echte specialist gaan zoals sommige van ons hebben laten doen in het noorden van Nederland.
Ik laat de mijne in Breda straks uitlijnen bij "profile". Hun zijn de enige in deze omgeving die het nog met gewichten doen.
Ik laat de mijne in Breda straks uitlijnen bij "profile". Hun zijn de enige in deze omgeving die het nog met gewichten doen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Spoor instellen na verlaging
Gewoon met het hele gezin naar de kwikshit
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Spoor instellen na verlaging
brrrr geen horrorfilms hier hoor!BertjeConti wrote:Gewoon met het hele gezin naar de kwikshit
Sporing voor mag niet wezenlijk veranderen met verlaging maar omdat alles los is geweest is het wel raadzaam 'm uit te laten lijnen. Standaardwaarden zijn prima, gewoon een klein beetje toespoor.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Spoor instellen na verlaging
Ik bedoelde dus: neem zelf je benodigde balast mee.BertjeConti wrote:Gewoon met het hele gezin naar de kwikshit
Kwikshit moet je inderdaad wegblijven.
Mijn E12 is nu weer op het rechte spoor na vervanging van (5mm kortere) draagarmen en straffere veren. Beide stuurarmen 810° korter moeten draaien.
Toe-in = 1mm
Chamber = 0° (niet aanpasbaar)
Volgens mijn berekening zou de chamber door de 5mm kortere draagarmen 0,5° positief zijn toegenomen. Dit betekend dus dat deze voorheen 0,5° negatief stond. Zou liever wat extra negatieve chamber gehad hebben.
(Metingen zelf uitgevoerd met goede tools maar zonder de extra voorgeschreven balast in de wagen. Deze ballast heeft nl voornamelijk effect op de meetwaarden van de achteras)
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Spoor instellen na verlaging
Bedankt Mannen, standaard instelling zal het worden!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm