32/32 didta pakking

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

32/32 didta pakking

Post by Realix »

Hi all,

Ik wou 2 pakkingen vervangen van de carburator van mijn 316. Vooraf heb ik via shop.bmw-classic.com aan de hand van mijn chassisnummer de onderdelen opgezocht die ik nodig had. Vervolgens via de dealer besteld.

Nu heb ik zonet mijn carburator gedemonteerd en stel ik vast dat beide pakkingen verschillend zijn van de gemonteerde.

De oude pakking tussen het inlaatspruitstuk en de carb bevat 2 gaten terwijl bij de nieuwe pakking de gaten zijn verbonden met elkaar. De isolatiepakking is nagenoeg identiek op enkele kleine gaatjes in het midden na.

Ik maak me vooral zorgen om de bodempakking (inlaatspruitstuk). Heb ik nu de verkeerde onderdelen besteld of zijn deze nieuwe pakkingen gewoon een andere manier van produceren? Zou ik ze gebruiken of gewoon de oude terug monteren (voorlopig). Ik heb shop.bmw-classic.com eens overlopen maar kan nergens mijn type pakkingen terug vinden.

Nieuwe inlaatspruistuk pakking links (nr: 13 11 9 065 691), Oude inlaatspruitstuk pakking rechts

Image

De nieuwe isolatiepakking links: (nr: 13 11 1 266 764), Oude isolatiepakking rechts,

Image


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 32/32 didta pakking

Post by Jeroen »

Het oude inlaatspruitstuk had idd twee aparte poorten, de latere één ovale opening. BMW is erg aan het reorganiseren en vermoedelijk hadden ze het idee dat je het nieuwe type pakking wel op beide kwijt kunt. En in wezen is dat ook zo. Volgens mij kun je deze prima monteren. Het oude type pakking kom ik in ETK idd niet meer tegen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 32/32 didta pakking

Post by Nick1984 »

Bij mijn weten zijn er 2 versies gemaakt van de 32/32dita, misschien dat het verschil daarin zit?
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: 32/32 didta pakking

Post by Realix »

Hmmm, na even zoeken zie ik inderdaad dat er 2 inlaat spruitstukken bestaan. Heel vreemd. Het spruitstuk met 2 openingen lijkt mij toch minder efficient voor de doorstroming van het brandstof/lucht mengsel.

Ik heb ook een foto gevonden van het spruitstuk met 2 openingen en een pakking zoals mijn nieuwe. Ik monteer hem en kijk hoe de motor loopt. De oude pakking is niet gescheurd dus in het slechtste geval monteer ik terug de oude pakking.

Image

Loopt Peter V. hier nog rond? Hij heeft een topic over het reviseren van een 32/32 didta carburator en zal misschien kan hij zijn ervaringen eens met ons delen.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18654
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 32/32 didta pakking

Post by uwbuurman »

Peter is nu even uit de lucht maar binnenkort weer van de partij.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: 32/32 didta pakking

Post by Realix »

Ik heb de nieuwe pakking gebruikt en de motor lijkt probleemloos te draaien. Vacuumlek is eindelijk opgelost. Het was wel even zoeken om de isolatiepakking correct uit te plaatsen. Als ze ook maar een beetje schuin zit hapert de gasklep.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 32/32 didta pakking

Post by Nick1984 »

:thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Post Reply