Arduino - wat kun je er mee?
Re: Arduino - wat kun je er mee?
Je roept maar als je iets anders wilt of de hoge resolutie!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Arduino - wat kun je er mee?
in het kader van "Arduino - wat kun je ermee?" een projectje van een uitbreiding op onze tripmaster dat ik vandaag afgerond heb.
Bij de tripmaster heb ik een "driver display" toegevoegd, dit is een extra display dat voor de neus van de driver geplaatst wordt met daarop alleen de meest belangrijke waarden, in ons geval TRIP-2 en gemiddelde snelheid.
Zo'n project begint met een proef ontwerp en het aanpassen / schrijven van de benodigde extra firmware voor de micro controller. Als dat dan goed blijkt te werken, dan kun je verder met het ontwerpen van een printplaatje voor de benodigde electronica.
Ik gebruik daarvoor het freeware programma FreePCB.
In dit geval heb ik ervoor gekozen om eens een dubbelzijdige printplaat zelf te gaan maken. Tot nu toe heb ik thuis alleen nog maar enkelzijdige printplaten gemaakt, altijd met de "toner transfer" methode.
Nadat het ontwerp klaar is worden beide zijden van de printplaat ontwerp op fotopapier afgedrukt met een laserprinter.
Daarna wordt het afgedrukte ontwerp overgebracht op het koper van de printplaat. omdat het nu om een dubbelzijdige print gaat moeten beide zijden exact met elkaar uitgelijnd worden, dit was wel de grootste uitdaging.
Het overbrengen van de toner van het fotopapier op het koper doe ik door het geheel door de laminator te halen. door de hitte van de laminator smelt de toner vast op het koper.
Daarna kan het fotopapier in lauw water opgelost worden, zodat alleen de toner (met een heel dun laagje papier erop) op het koper blijft zitten
Nu kan het ontwerp geetst worden, overal waar geen toner op het koper zit, wordt het koper weggeetst.
Ik ets in een mengelmoesje van water met zoutzuur en waterstof peroxide:
Na het etsen wordt de toner van de printplaat verwijderd en wordt de printplaat van een soldeermasker voorzien, daarvoor gebruik ik glasverf die gebakken wordt op 150 graden:
daarna worden de benodigde gaatjes geboord (0.8mm), de print op maat gemaakt en de componenten erop gesoldeerd:
ondertussen heb ik ook nog een behuizing voor de display gemaakt uit plaatstaal, welke daarna zwart gespoten is en afgebakken in de oven op 175 graden, zodat de zwarte verf er goed opgebrand zit.
in de achterzijde van de behuizing zit een drukknop voor het resetten van de regulatity functie, de behuizing wordt op het linker ventilatie rooster op het dashboard gemonteerd, hiervoor gebruik ik van die halve kogelvormige ringen en cups van oude V-Brakes, zodat de display uitgericht en vastgezet kan worden in de gewenste richting:
dan nog verbinden met de tripmaster zelf en de driver display is klaar voor gebruik:
er moet alleen nog een frontplaatje op die de schroeven in de rode plexiglazen plaat af dekt, zodat alleen de displays zelf nog zichtbaar zijn. maar die moet ik nog maken.
de bovenste display toont de gemiddelde snelheid en de onderste de TRIP-2 op 10 meter nauwkeurig.
in principe kan de tripmaster gemakkelijk tot 1 meter nauwkeurig de afstand meten, maar zo nauwkeurig hoeft het tijdens de rallys niet te zijn, omdat je niet zo nauwkeurig kunt meten op een kaart.
Bij de tripmaster heb ik een "driver display" toegevoegd, dit is een extra display dat voor de neus van de driver geplaatst wordt met daarop alleen de meest belangrijke waarden, in ons geval TRIP-2 en gemiddelde snelheid.
Zo'n project begint met een proef ontwerp en het aanpassen / schrijven van de benodigde extra firmware voor de micro controller. Als dat dan goed blijkt te werken, dan kun je verder met het ontwerpen van een printplaatje voor de benodigde electronica.
Ik gebruik daarvoor het freeware programma FreePCB.
In dit geval heb ik ervoor gekozen om eens een dubbelzijdige printplaat zelf te gaan maken. Tot nu toe heb ik thuis alleen nog maar enkelzijdige printplaten gemaakt, altijd met de "toner transfer" methode.
Nadat het ontwerp klaar is worden beide zijden van de printplaat ontwerp op fotopapier afgedrukt met een laserprinter.
Daarna wordt het afgedrukte ontwerp overgebracht op het koper van de printplaat. omdat het nu om een dubbelzijdige print gaat moeten beide zijden exact met elkaar uitgelijnd worden, dit was wel de grootste uitdaging.
Het overbrengen van de toner van het fotopapier op het koper doe ik door het geheel door de laminator te halen. door de hitte van de laminator smelt de toner vast op het koper.
Daarna kan het fotopapier in lauw water opgelost worden, zodat alleen de toner (met een heel dun laagje papier erop) op het koper blijft zitten
Nu kan het ontwerp geetst worden, overal waar geen toner op het koper zit, wordt het koper weggeetst.
Ik ets in een mengelmoesje van water met zoutzuur en waterstof peroxide:
Na het etsen wordt de toner van de printplaat verwijderd en wordt de printplaat van een soldeermasker voorzien, daarvoor gebruik ik glasverf die gebakken wordt op 150 graden:
daarna worden de benodigde gaatjes geboord (0.8mm), de print op maat gemaakt en de componenten erop gesoldeerd:
ondertussen heb ik ook nog een behuizing voor de display gemaakt uit plaatstaal, welke daarna zwart gespoten is en afgebakken in de oven op 175 graden, zodat de zwarte verf er goed opgebrand zit.
in de achterzijde van de behuizing zit een drukknop voor het resetten van de regulatity functie, de behuizing wordt op het linker ventilatie rooster op het dashboard gemonteerd, hiervoor gebruik ik van die halve kogelvormige ringen en cups van oude V-Brakes, zodat de display uitgericht en vastgezet kan worden in de gewenste richting:
dan nog verbinden met de tripmaster zelf en de driver display is klaar voor gebruik:
er moet alleen nog een frontplaatje op die de schroeven in de rode plexiglazen plaat af dekt, zodat alleen de displays zelf nog zichtbaar zijn. maar die moet ik nog maken.
de bovenste display toont de gemiddelde snelheid en de onderste de TRIP-2 op 10 meter nauwkeurig.
in principe kan de tripmaster gemakkelijk tot 1 meter nauwkeurig de afstand meten, maar zo nauwkeurig hoeft het tijdens de rallys niet te zijn, omdat je niet zo nauwkeurig kunt meten op een kaart.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Arduino - wat kun je er mee?
Thanks Koos, maar voor mij is het allemaal niet zo moeilijk hoor, ik heb af en toe toch wel opgelet op school.
Het is m'n vak tenslotte.
Zo heeft iedereen zijn specialiteiten.
Het is m'n vak tenslotte.
Zo heeft iedereen zijn specialiteiten.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Arduino - wat kun je er mee?
wow, ik wist zelfs niet dat je printplaatjes zelf kon maken!!
echt respect! prachtig gedaan!
echt respect! prachtig gedaan!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
-
- E21 VIP
- Posts: 237
- Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
- My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
- Location: Ruinerwold Drenthe
Re: Arduino - wat kun je er mee?
Poeh heeee, jij bent de hele originele klokkenwinkel niet meer nodig, kun je daar alles inbouwen!! Knap werk.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Arduino - wat kun je er mee?
Dit is inderdaad gaaf. Leuk om te zien!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Arduino - wat kun je er mee?
Het volgende "arduino" projectje schiet al weer aardig op.
Voor onze Rally hobby was ik al een tijdje op zoek naar een fatsoenlijke klok in de auto. De exacte tijd heb je nodig om je op de juiste tijd bij een TC (tijd controle) te melden. Nu gebruiken we daar de klok in het GPS kompas voor, maar daar kun je alleen de actuele tijd op aflezen, wel op de seconde nauwkeurig.
Wat ik eigenlijk wil is en klok met seconden en een 2e tijdsaanduiding die aan geeft hoeveel tijd we nog hebben tot een volgende TC. Daarbij moet die volgende TC tijd heel eenvoudig in te stellen zijn.
Voor de looks wil ik dan ook nog graag een klok met 7 segment led displays, net zoals in de Tripmaster.
Natuurlijk bestaat zoiets niet, dus ga je zelf maar aan de slag, en dan komt de arduino weer om de hoek kijken.
Allereerst heb ik een concept bedacht, bestaande uit het volgende:
2 displays met uren-minuten en seconden, één voor de actuele tijd en één voor de stopwatch/time to target weergave
één drukknop waarmee gereset kan worden en de stopwatch opnieuw begint te tellen.
één draai/druk knop waarmee alle overige instellingen gedaan worden. Zo'n draai-drukknop zit tegenwoordig bijna overal in, kijk maar eens naar je auto radio en kachel bediening in de auto. super handige knoppen.
een RTC (real time chip) met backup batterij die voor de exacte tijd zorgt.
Dan ga je het bedachte op een 'breadboard' bouwen en kijken of het wil werken:
Dan kun je aan de slag met het schrijven en debuggen van de software, daar gaan echt hele avonden aan verloren, en terwijl je ermee bezig bent wordt de werking telkens aangepast totdat je een goed werkend resultaat hebt.
Als dan de hardware vast ligt, dan wordt het tijd om het vast te leggen in een cad schema, en van dat schema uit kun je dan een printplaat gaan ontwerpen.
Bij het ontwerp van de printplaat moet je natuurlijk ook al rekening houden met het totaal ontwerp, waar de displays en knoppen komen bijvoorbeeld.
Dit keer heb ik ervoor gekozen om de printplaat niet zelf te maken, omdat er teveel en te dunne spoortjes in het ontwerp zitten. Je kunt je ontwerp ook heel gemakkelijk naar een printplaten fabriek sturen en zij maken dan een prachtige print met de hoogste toleranties voor jou. Dat gebeurt natuurlijk allemaal online, en is eigenlijk net zo gemakkelijk als online foto's bestellen (alleen duurder)
Een week later heb je dan je printplaat in de brievenbus liggen, ondertussen had ik de benodigde componenten allemaal al in huis en al wat werk aan de behuizing gedaan. Dit keer geen geetste aluminium frontplaat, maar een wat luchtiger ontwerp:
Dit keer heb ik ervoor gekozen een frontplaat ontwerp af te drukken op foto papier dat daarna op een aluminium drager gelijmd wordt. deze frontplaat wordt op zijn beurt weer op een rood plexiglas gelijmd waarachter de displays en de printplaat gemonteerd worden.
Nadat het ontwerp op de aluminium drager gelijmd is wordt deze nog voorzien van een transparante folie, zodat de afdruk goed beschermd is:
Een week later ligt er een print in de brievenbus, en die kan dan voorzien worden van de componenten:
altijd spannend om voor het eerst spanning op je project te zetten:
Altijd leuk als het direct werkt, maar dat was natuurlijk niet helemaal zo.
Op de bovenste display staat de actuele tijd
op de onderste display de stopwatch of time to target. In bovenstaande laatste foto staat de " time to target" ingesteld op 00:00 en zie je beneden dus nog hoeveel tijd je hebt.
Bediening is als volgt:
reset knop, daarmee wordt feitelijk de time to target gelijk gezet aan de actuele tijd, daarna zie je hoeveel tijd er vanaf het 'time to target' tijdstip verstreken is.
De draai-druk knop:
draaien zonder eerst te drukken -> verstellen van de intensiteit van de displays
1x drukken -> laat de time to target zien, draaien doet nu niks. springt na 10 sec terug op de normale weergave als je niets meer doet
2e keer drukken -> nu kun je de time to target instellen door te draaien, tijdstip wordt in minuten verhoogd of verlaagd, seconden worden op 00 gezet. (je wil altijd naar een tijd met 0 seconden)
3e keer drukken -> de aangepaste time to target wordt opgeslagen. springt na 10 sec terug op de normale weergave als je niets meer doet
4e keer drukken -> instellen uren van de klok door te draaien, de uren knipperen.
5e keer drukken -> ingestelde uren worden opgeslagen, instellen minuten van de klok door te draaien, de minuten knipperen.
6e keer drukken -> ingestelde minuten worden opgeslagen, instellen seconden van de klok door te draaien, de seconden knipperen.
7e keer drukken -> ingestelde seconden worden opgeslagen, alles terug in rust stand.
Wat nog rest is het maken van een stalen behuizing.
Bij een rally ligt de volgende TC altijd tussen de 15 en 120 minuten, het instellen van de volgende time to target (= TC tijd) gaat met deze rallyklok razendsnel en exact.
Voor onze Rally hobby was ik al een tijdje op zoek naar een fatsoenlijke klok in de auto. De exacte tijd heb je nodig om je op de juiste tijd bij een TC (tijd controle) te melden. Nu gebruiken we daar de klok in het GPS kompas voor, maar daar kun je alleen de actuele tijd op aflezen, wel op de seconde nauwkeurig.
Wat ik eigenlijk wil is en klok met seconden en een 2e tijdsaanduiding die aan geeft hoeveel tijd we nog hebben tot een volgende TC. Daarbij moet die volgende TC tijd heel eenvoudig in te stellen zijn.
Voor de looks wil ik dan ook nog graag een klok met 7 segment led displays, net zoals in de Tripmaster.
Natuurlijk bestaat zoiets niet, dus ga je zelf maar aan de slag, en dan komt de arduino weer om de hoek kijken.
Allereerst heb ik een concept bedacht, bestaande uit het volgende:
2 displays met uren-minuten en seconden, één voor de actuele tijd en één voor de stopwatch/time to target weergave
één drukknop waarmee gereset kan worden en de stopwatch opnieuw begint te tellen.
één draai/druk knop waarmee alle overige instellingen gedaan worden. Zo'n draai-drukknop zit tegenwoordig bijna overal in, kijk maar eens naar je auto radio en kachel bediening in de auto. super handige knoppen.
een RTC (real time chip) met backup batterij die voor de exacte tijd zorgt.
Dan ga je het bedachte op een 'breadboard' bouwen en kijken of het wil werken:
Dan kun je aan de slag met het schrijven en debuggen van de software, daar gaan echt hele avonden aan verloren, en terwijl je ermee bezig bent wordt de werking telkens aangepast totdat je een goed werkend resultaat hebt.
Als dan de hardware vast ligt, dan wordt het tijd om het vast te leggen in een cad schema, en van dat schema uit kun je dan een printplaat gaan ontwerpen.
Bij het ontwerp van de printplaat moet je natuurlijk ook al rekening houden met het totaal ontwerp, waar de displays en knoppen komen bijvoorbeeld.
Dit keer heb ik ervoor gekozen om de printplaat niet zelf te maken, omdat er teveel en te dunne spoortjes in het ontwerp zitten. Je kunt je ontwerp ook heel gemakkelijk naar een printplaten fabriek sturen en zij maken dan een prachtige print met de hoogste toleranties voor jou. Dat gebeurt natuurlijk allemaal online, en is eigenlijk net zo gemakkelijk als online foto's bestellen (alleen duurder)
Een week later heb je dan je printplaat in de brievenbus liggen, ondertussen had ik de benodigde componenten allemaal al in huis en al wat werk aan de behuizing gedaan. Dit keer geen geetste aluminium frontplaat, maar een wat luchtiger ontwerp:
Dit keer heb ik ervoor gekozen een frontplaat ontwerp af te drukken op foto papier dat daarna op een aluminium drager gelijmd wordt. deze frontplaat wordt op zijn beurt weer op een rood plexiglas gelijmd waarachter de displays en de printplaat gemonteerd worden.
Nadat het ontwerp op de aluminium drager gelijmd is wordt deze nog voorzien van een transparante folie, zodat de afdruk goed beschermd is:
Een week later ligt er een print in de brievenbus, en die kan dan voorzien worden van de componenten:
altijd spannend om voor het eerst spanning op je project te zetten:
Altijd leuk als het direct werkt, maar dat was natuurlijk niet helemaal zo.
Op de bovenste display staat de actuele tijd
op de onderste display de stopwatch of time to target. In bovenstaande laatste foto staat de " time to target" ingesteld op 00:00 en zie je beneden dus nog hoeveel tijd je hebt.
Bediening is als volgt:
reset knop, daarmee wordt feitelijk de time to target gelijk gezet aan de actuele tijd, daarna zie je hoeveel tijd er vanaf het 'time to target' tijdstip verstreken is.
De draai-druk knop:
draaien zonder eerst te drukken -> verstellen van de intensiteit van de displays
1x drukken -> laat de time to target zien, draaien doet nu niks. springt na 10 sec terug op de normale weergave als je niets meer doet
2e keer drukken -> nu kun je de time to target instellen door te draaien, tijdstip wordt in minuten verhoogd of verlaagd, seconden worden op 00 gezet. (je wil altijd naar een tijd met 0 seconden)
3e keer drukken -> de aangepaste time to target wordt opgeslagen. springt na 10 sec terug op de normale weergave als je niets meer doet
4e keer drukken -> instellen uren van de klok door te draaien, de uren knipperen.
5e keer drukken -> ingestelde uren worden opgeslagen, instellen minuten van de klok door te draaien, de minuten knipperen.
6e keer drukken -> ingestelde minuten worden opgeslagen, instellen seconden van de klok door te draaien, de seconden knipperen.
7e keer drukken -> ingestelde seconden worden opgeslagen, alles terug in rust stand.
Wat nog rest is het maken van een stalen behuizing.
Bij een rally ligt de volgende TC altijd tussen de 15 en 120 minuten, het instellen van de volgende time to target (= TC tijd) gaat met deze rallyklok razendsnel en exact.
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 12:14 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Arduino - wat kun je er mee?
Sjonge jonge jonge, het zal je hobby maar zijn, je zal dit maar kunnen. Gaaf, gaaf, gaaf.
Re: Arduino - wat kun je er mee?
WOOW! Echt prachtig gemaakt met oog voor detail! Respect!!!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
-
- E21 Fanatic
- Posts: 301
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Arduino - wat kun je er mee?
Petje af Rob, Ziet er netjes en professioneel uit. Kun je bij de eerste stappen ook zien of je in stap 1 of bv drie zit?
Want de wegen zijn niet altijd even vlak en een klik verder is zo gebeurd.
Dat programmeren Moet ik nog onder de knie krijgen maar dat valt nog niet mee. De meeste boeken om te programmeren beginnen in het begin heel simpel
om vervolgens het volgende hoofdstuk verder te gaan of dat je het allemaal al weet.
Want de wegen zijn niet altijd even vlak en een klik verder is zo gebeurd.
Dat programmeren Moet ik nog onder de knie krijgen maar dat valt nog niet mee. De meeste boeken om te programmeren beginnen in het begin heel simpel
om vervolgens het volgende hoofdstuk verder te gaan of dat je het allemaal al weet.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Arduino - wat kun je er mee?
Bij elke stap (klik) bij het draaien aan de knop, wordt de ingestelde waarde direct op de display bijgewerkt, je kunt echt heel snel en toch precies naar de gewenste waarde draaien, ook omdat de knop mechanische feedback geeft. Die 'rotary encoders', zo heten ze, werken echt fantastisch.
1 volledige draai is 20 stappen.
Ik zal er eens een video van maken als hij helemaal af is.
1 volledige draai is 20 stappen.
Ik zal er eens een video van maken als hij helemaal af is.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i