Kuren van een elektrische spiegel.

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 459
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Kuren van een elektrische spiegel.

Post by 02-er »

Ik heb een vraag rond de elektrische spiegels.
Namelijk heb ik een l/R elektrische spiegel.
De linker spiegel werkt normaal maar de rechter spiegel bij het aansluiten gaat onmiddellijk in werking zonder bedienen.
Dus ik dacht dat het in de bekabeling zat.
Linker spiegel rechts aangesloten werkt perfect. Rechter spiegel op linkerkant aangesloten. Zelfde probleem. Gaat onmiddellijk in werking.
Altijd in dezelfde richting.

Maw Ik ga er nu vanuit dat het probleem in de spiegel zit.
Maar kan je de behuizing losmaken van de spiegel zodat ik de bekabeling kan checken van aansluitblokje tot motortje.

Iemand al mee geëxperimenteerd?


E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Kuren van een elektrische spiegel.

Post by e-einundzwanzig »

02-er wrote:Ik heb een vraag rond de elektrische spiegels.
Namelijk heb ik een l/R elektrische spiegel.
De linker spiegel werkt normaal maar de rechter spiegel bij het aansluiten gaat onmiddellijk in werking zonder bedienen.
Dus ik dacht dat het in de bekabeling zat.
Linker spiegel rechts aangesloten werkt perfect. Rechter spiegel op linkerkant aangesloten. Zelfde probleem. Gaat onmiddellijk in werking.
Altijd in dezelfde richting.

Maw Ik ga er nu vanuit dat het probleem in de spiegel zit.
Maar kan je de behuizing losmaken van de spiegel zodat ik de bekabeling kan checken van aansluitblokje tot motortje.

Iemand al mee geëxperimenteerd?
Heb toevallig nog een andere schakelaar geprobeerd? (mits je die hebt natuurlijk). Mijn spiegels hadden ook bepaalde kuren, links deed de spiegel het goed, rechts alleen het naar boven bewegen en naar rechts bewegen, je zou verwachten dat de spiegel dan kapot is maar na het omwisselen van de schakelaar was het opgelost.

Groetjes Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 459
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: Kuren van een elektrische spiegel.

Post by 02-er »

Bedankt voor de tip Martin.
Ik heb er geen liggen.
Is zeker het proberen waard.

Maar is dan wel raar dat wanneer ik de linkerspiegel (goedwerkende) rechts aansluit het wel werkt.
Maw het probleem verhuist mee met de spiegel die kuren heeft.
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Kuren van een elektrische spiegel.

Post by e-einundzwanzig »

02-er wrote:Bedankt voor de tip Martin.
Ik heb er geen liggen.
Is zeker het proberen waard.

Maar is dan wel raar dat wanneer ik de linkerspiegel (goedwerkende) rechts aansluit het wel werkt.
Maw het probleem verhuist mee met de spiegel die kuren heeft.
Klopt, nadat ik mijn bericht getypt had dacht ik dat inderdaad ook, ik was iets te snel geweest met reageren :mrgreen:

Desondanks zou ik het alsnog proberen, dan heb je dat in ieder geval uitgesloten ;)
De eerstvolgende stappen die ik zou proberen zijn:
- een andere rechter buitenspiegel
- nog niet werkend? de kabelboom controleren op breuken en daar waar het nodig is opnieuw solderen. Dit heeft mij geholpen om de spiegels weer 100% werkend te krijgen.

Ik weet dat het volgensmij niet kan in verband met de pinnetjesbezetting maar je had toevallig de aansluiting van de rechter spiegel niet 180 graden gedraaid?

Groetjes Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kuren van een elektrische spiegel.

Post by Jeroen »

Lijkt me dat het dan idd wel in de spiegel moet zitten. Wellicht bedrading beschadigd, klinkt als een massasluiting van 1 van de draden. Die bedrading loopt van de aansluiting op het portier onderlangs naar het spiegelhuis, zit een plastic afdekking (klepje) onderaan het spiegelhuis die je kunt verwijderen. Als je de spiegel zelf verwijdert kun je zien hoe het vervolgens in het spiegelhuis zit. De spiegel zit met een bajonetsluiting die via een gaatje aan de onderzijde van het spiegelhuis bereikbaar is, je moet 'm ahw met een platte schroevendraaier opzij bewegen dan komt de spiegel los.

Die draadjes die je op de afbeelding achterop het spiegelglas ziet heb je trouwens naar alle waarschijnlijkheid niet, da's nl voor spiegelverwarming en hoewel niet lastig te maken is dat nooit leverbaar geweest op een E21.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 459
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: Kuren van een elektrische spiegel.

Post by 02-er »

Bedankt Jeroen.
Ik had dat gaatje idd al gezien maar had niet door dat het om de spiegel te verwijderen was.

Ik probeer het, tkx
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 459
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: Kuren van een elektrische spiegel.

Post by 02-er »

Het probleem is gevonden denk ik.
De spiegel via de aanwijzingen van Jeroen kunnen losmaken.
Draden doorgemeten en OK.
Hier viel mij op dat er wel spiegelverwarming opzit.
Verder kon ik zien dat de spiegel van ’83 is. Ik vermoed dan van een vroege E30?

Het is net de spiegelverwarming, door de weerstand, dat er voor zorgt dat de spiegel uit zichzelf en altijd in dezelfde richting beweegt.
Ik heb de verwarming afgekoppeld en werkt nu zoals het hoort.

Image
Image
Image

Die draadjes die je op de afbeelding achterop het spiegelglas ziet heb je trouwens naar alle waarschijnlijkheid niet, da's nl voor spiegelverwarming en hoewel niet lastig te maken is dat nooit leverbaar geweest op een E21.
Jeroen, Is hier een extra aanpassing van de kabelboom van de spiegels voor nodig ?
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kuren van een elektrische spiegel.

Post by Jeroen »

Geen idee, maar wel erg prettig dat iig de verstelling weer werkend is. Die verwarming lijkt me niet echt nodig haha
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 459
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: Kuren van een elektrische spiegel.

Post by 02-er »

Nee inderdaad.

Bedankt voor de tips.
Hier mag een slotje op.
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kuren van een elektrische spiegel.

Post by Jeroen »

Ik heb weleens gehoord dat de spiegelverwarming op de bestaande bedrading kan meeliften maar nooit in verdiept, maar dan heeft diegene die dit heeft gedaan ws een denkfoutje gemaakt. Miss is dit van origine een E28 spiegel, zelfde huis als E21 maar wel met verwarming geleverd.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Kuren van een elektrische spiegel.

Post by uwbuurman »

Dan alleen een e28 glas, of een e30 glas, want een e12, e28 spiegelvoet past niet op een e21.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply