e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Post by bmw e12 e21 »

Gisteren een mindere ontdekking gedaan.
De 323i warmgereden voor klein onderhoud.
Toen ik thuis kwam en motorkap open deed was het expansievat leeg.
De oliedop verwijdert, Mayonaise.....
Ze draait nog perfect en de temperatuur is ook niet hoger dan normaal geweest.
Wel merkte ik de laatste koudstart dat ik 1 bar meer oliedruk had als anders.
Ik heb ze aan de CO meter gezet en de uitlaatgassen zijn perfect.
Draai ik oliestop van kleppen deksel bij draaiende motor valt ze mooi stil na wat minder draaien.
Ik vrees een gebarste kop al zal de G12 koelvloeistof ook niet te best zijn.
Ondanks dat ze altijd mooi rustig warmgereden wordt.
Er staat nu een 1977 kop op.
Die zouden gevoeliger zijn heb ik gelezen.
Ik moet de kop dus volgende week maar eens demonteren en analyseren dan weet ik meer.
Ik zag toevallig een 731 kop nieuw van AMC te koop voor 800euro incl kleppen.
http://www.ebay.de/itm/381658863510?_tr ... EBIDX%3AIT
Kan deze op een e21 323? Is compresssieverhouding dan nog gelijk?
Last edited by bmw e12 e21 on Sun Mar 26, 2017 1:32 pm, edited 2 times in total.


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by Jeroen »

Bah!

Niet gelijk gaan slopen hoor, al zijn de eerste tekenen niet hoopgevend. Af laten koelen, bougies verwijderen, op volgorde houden, kijken naar de kleur. Meestal is het eerder de koppakking dan de kop die doorslaat, maar in beide gevallen moet je dan 1 of zelfs 2 wittige uitgeslagen bougies hebben. Heb je louter een CO meting gedaan of een viergastest? Evt nog compressiemeing doen, maar alleen bij een steenkoude motor want meestal is dan de lekkage het grootst. Nergens anders sporen van koelvloeistoflekkage? Juist met gebruik in wat koudere tijden is enige condensatie in het oliesysteem iets wat veelvuldig voorkomt, met als gevolg enige wittige aanslag.

Maar ben het met je eens, met koelvloeistof weg een een dikke klodder mayonaise is 't meestal wel raak, als de bougies en evt metingen dat ook nog eens bevestigen dan koppie eraf, koppakking inspecteren en kop af laten persen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by uwbuurman »

En die roze koelvloeistof nooit meer gebruiken. Gewoon de blauwe gebruiken. Die roze is op mono ethyleen basis. Tast alles aan.

Hoe dan ook, erg balen!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by bmw e12 e21 »

Ik heb er nog niet naar gekeken. Zal dit weekend de bougies eens uitdraaien. Maar ik heb 2L water kunnen bijvullen.
De motor en bak zijn kurk droog, er is nergens een lek.
Toen ben ik vandaag dus even naar Brouwers gereden voor 4-gastest.
Die was inorde.
De auto rookt niet en loopt nog steeds super.
Wat me opviel is dat met dat stukje te rijden hij geen koelvloeistof verbruikte.
Dus enkel als ze echt warm is.
Er komt blauwe in hoor Koos.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by Peter V. »

Shit Remy, dat is minder. Alles is verder wel gezegd denk ik.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by Jeroen »

Ik heb ooit een halfslachtige start gemaakt in onderstaand topic, maar miss wil Peter bijv een nieuw topic maken?

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=60&t=23090
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter_P
Upcoming E21 fanatic
Posts: 155
Joined: Tue Apr 15, 2014 10:57 pm

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by Peter_P »

Jeroen, schitterende start.
Misschien kun je een aantal posts die specifiek over koelmiddel gaan verplaatsen naar dat topic. Dan blazen we dat nieuw leven in en blijft dit topic gaan over Remy zijn auto.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by Jeroen »

Goed plan, done!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by bmw e12 e21 »

Ik heb net even de bougies uitgedraait en de kleppendeksel gedemonteerd. Ik heb wel net een koudstart gedaan om de 323i op de brug te zetten.
Ik denk dat een compressietest niet nodig is....
Mijn oliepijl is niet meer op max, maar een halve cm erboven...
Image
Image
Image
Image
Image
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by 323baur »

Poeh.. die ligt er wel uit. Ik zou me niet verbazen als de kop zelf ook naar de vaantjes is.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by Jeroen »

Idd, lijkt dat in een scheur bij een nokkenaslagering. Overigens komen er uit mijn 323i altijd 6 bougies.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by bmw e12 e21 »

Jeroen wrote:Idd, lijkt dat in een scheur bij een nokkenaslagering. Overigens komen er uit mijn 323i altijd 6 bougies.
Oeps, heb er blijkbaar 1tje latenzitten.... :oops:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by BertjeConti »

Oei Remy, dat ziet er niet best uit.

Ik ken het verhaal, heb zelf 2 keer in 1 jaar een gescheurde kop gehad om mijn M20 die nog steeds in de E12 ligt, de eerste was de originele '77 kop die dus een mooie scheur bij de inlaat van klep 5 had, daarna een andere kop erop, ook '77 of '78 en binnen een weer jaar prijs, op precies dezelfde plek een scheur. Daarna is er een '81 er kop op gekomen en die zit er nog steeds op (moet ik nog steeds voor een 731 kop vervangen)

Volgens mij helpt voorzichtig warmdraaien er niet echt aan hoor. ik ontzie de M20 helemaal niet, ook niet als hij koud is, en dat gaat gewoon goed. Volgens mij scheuren de eerste reeks 200 koppen gewoon allemaal een keer, gewoon een kwestie van geluk/pech.

Een 731 kop op je 323i past natuurlijk prima, alleen zijn de inlaatkanalen een stukje groter dan je spruitstuk, daarnaast mis je op de 731 het waterkanaaltje bij inlaat 5, maar volgens mij is die alleen van belang voor het carburateur spruitstuk. Ook zal het riemwiel anders zijn, maar dat is een kwestie van je bestaande riemwiel overzetten op de nokkenas.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by uwbuurman »

Mooi balen, Remy. Die ik inderdaad klaar. Snel demonteren om de oorzaak vast te stellen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Post by bmw e12 e21 »

Ik denk idd ook dat ie gescheurd is.
Wat zou ik best monteren? 731 of 200 reeks?
wat zijn voor -en nadelen van de 2?
Zijn de kopen van AMC goed?
@Rob, een e21 M20 van na 1982 had al het nokkenaswiel van een e30 M20, met afgeronde tanden.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Post Reply