e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Je heb in ieder geval reservedelen liggen. Gauw weer opbouwen en genieten Remy.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Lijkt er idd op dat je de oorzaak hebt gevonden!
Regards/groeten, Jeroen
-
- E21 starter
- Posts: 33
- Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
- My E21(s): 318i
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Die koppen scheuren altijd bij de 5e cilinder.
Mits als je de 5e zuiger helemaal bovenin zet kun je het wel zien, er zal een brandschone plek te zien zijn op de zuiger.
Ik heb nog een kop liggen voor een 323i.. is vorige maand afgeperst door een revisie bedrijf en goed bevonden
heb de 2e pagina over het hoofd gezien
succes met de reparatie
Mits als je de 5e zuiger helemaal bovenin zet kun je het wel zien, er zal een brandschone plek te zien zijn op de zuiger.
Ik heb nog een kop liggen voor een 323i.. is vorige maand afgeperst door een revisie bedrijf en goed bevonden
heb de 2e pagina over het hoofd gezien
succes met de reparatie
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
De 3 koppen die ik heb moeten nog gereviseerd worden. Opmeten, op druk zetten, vlakken, klepgeleiders vervangen...
Ondertussen heb ik de pre '80 kop ('79 in mijn geval)vergeleken met de na '80 koppen en zie enkele verschillen.
Waar ik rode stippen zet is er een verschil waarneembaar.
De stippen staan bij de kop van NA 1980. In dit voorbeeld neem ik die van 1987. Daar die heel zuiver is.
pre 1980
na 1980
Ondertussen heb ik de pre '80 kop ('79 in mijn geval)vergeleken met de na '80 koppen en zie enkele verschillen.
Waar ik rode stippen zet is er een verschil waarneembaar.
De stippen staan bij de kop van NA 1980. In dit voorbeeld neem ik die van 1987. Daar die heel zuiver is.
pre 1980
na 1980
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Ik zou de kop nemen met de beste nokkenas lagers en klepzetels.
Is die '87 geen ETA kop?
Is die '87 geen ETA kop?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Eta kop heeft 2 nokkenaslagers minder toch?
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Ja 2 nokkenaslagers minder in de eta kop en minder open oliekanalen
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Ja weet ik, maar waar zou in 1987 nog meer een 200 kop op gebruikt zijn?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Laatste E21's met M20 waren toen net 5 jaar oud dus kan miss een nieuwe productie batch vervangingskoppen zijn? Zeker in die tijd regende 't gescheurde koppen.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Een klein update:
Ik was met de oude en een 2de hands naar de motorenman geweest. Een man van een 60j die in de jaren 80 met m20 blokken geracet had zei hij.
Hij kent de blokjes dus goed.
Hij zei dat de kop wss gescheurd was omdat hij gevlakt was en daarna met kop aan te draaien de spanningen net wat anders op de kop kwamen.
Hij zei dat hij altijd de koppen vervangt door die van AMC indien nog verkrijgbaar. Die hebben namelijk meer materiaal in dan deze van BMW en zijn beter qua constructie.
Ik heb deze kost gedaan daar ik in 5000km niet weer hetzelfde wil aan de hand hebben een de 323i een blijver is.
Ik heb gelukkig nog 1 oude stock kunnen bemachtigen daar deze NLA zijn.
Wel eentje van een e30 323i. Die heeft wat grotere inlaatkanalen. Dus de overgang van de inlaatcollector naar de kop is niet vloeiend.
Door die overgang zou de inlaatlucht door turbulentie minder snel zijn, maar dat was geen probleem om deze op de 323i te monteren zei hij.
Hier wat plaatjes:
Nieuw VS oud:
Nu nog wachten op de koppakking en de inlaat dichtingen. Ik denk de klepsteelrubbers ook te vervangen daar ik niet weet hoe lang de kop op stock ligt.
Ik was met de oude en een 2de hands naar de motorenman geweest. Een man van een 60j die in de jaren 80 met m20 blokken geracet had zei hij.
Hij kent de blokjes dus goed.
Hij zei dat de kop wss gescheurd was omdat hij gevlakt was en daarna met kop aan te draaien de spanningen net wat anders op de kop kwamen.
Hij zei dat hij altijd de koppen vervangt door die van AMC indien nog verkrijgbaar. Die hebben namelijk meer materiaal in dan deze van BMW en zijn beter qua constructie.
Ik heb deze kost gedaan daar ik in 5000km niet weer hetzelfde wil aan de hand hebben een de 323i een blijver is.
Ik heb gelukkig nog 1 oude stock kunnen bemachtigen daar deze NLA zijn.
Wel eentje van een e30 323i. Die heeft wat grotere inlaatkanalen. Dus de overgang van de inlaatcollector naar de kop is niet vloeiend.
Door die overgang zou de inlaatlucht door turbulentie minder snel zijn, maar dat was geen probleem om deze op de 323i te monteren zei hij.
Hier wat plaatjes:
Nieuw VS oud:
Nu nog wachten op de koppakking en de inlaat dichtingen. Ik denk de klepsteelrubbers ook te vervangen daar ik niet weet hoe lang de kop op stock ligt.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Dik geluk bij een ongeluk. Heb idd vaker gehoord dat je een M20 kop eigenlijk maar eenmaal lichtjes mag vlakken. Dat van die inlaatkanalen, daar zou ik me niet heel erg druk van maken.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Mooi man
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Bedankt mannen! Weet er iemand het bmw nummer van die 2 centreerbusjes van de cilinderkop op het blok? Ik vind het niet in bmwfans.info.
Ik heb er 1'tje in het blok en 1'tje in de kop steken. En die zitten zo vast dat ze bij uittrekken vervormen...
Ik neem aan dat ze bij montage in de kop moeten steken daar aluminium veel zachter is dan het ijzer van de blok.
Ik heb er 1'tje in het blok en 1'tje in de kop steken. En die zitten zo vast dat ze bij uittrekken vervormen...
Ik neem aan dat ze bij montage in de kop moeten steken daar aluminium veel zachter is dan het ijzer van de blok.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
Sorry, maar ik moest die foto's bekijken, vandaar even zichtbaar gemaakt.bmw e12 e21 wrote:De 3 koppen die ik heb moeten nog gereviseerd worden. Opmeten, op druk zetten, vlakken, klepgeleiders vervangen...
Ondertussen heb ik de pre '80 kop ('79 in mijn geval)vergeleken met de na '80 koppen en zie enkele verschillen.
Waar ik rode stippen zet is er een verschil waarneembaar.
De stippen staan bij de kop van NA 1980. In dit voorbeeld neem ik die van 1987. Daar die heel zuiver is.
pre 1980
na 1980