Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby BertjeConti » Mon Mar 20, 2017 12:32 am

Scheur is meestal wel zichtbaar als je het kleppendeksel verwijderd hebt. de scheur loopt van het nokkenaslager naar de inlaat nabij No 5, koelvloestof lekt dan naar boven door de scheur. Er komt dus geen koelvliestof in de verbrandingsruimten, daarom merk je niks en zie je niks aan de bougies of aan je 4gas meting.
Koelvloeistof komt alleen in de olie terecht.

Neem een 200 kop, dan klopt de flow met je spruitstuk.
Image Megasquirted '77 E12 520-6
User avatar
BertjeConti
E21 Pro
 
Posts: 954
Joined: Mon Nov 04, 2013 10:49 pm
Location: nederland , Weert
My E21(s): E12 520-6

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby bmw e12 e21 » Mon Mar 20, 2017 4:44 pm

Mss idd meter terug een recenter 200 kop te monteren ja.

Als ik nu de olie en het koelwater aflaat. De motor repareer en de boel weer dichtbouw.
Hoe krijg ik dan best die troepresten uit het carter?
Ik dacht eraan om goedkope lidl olie te kopen en daar 50km mee rijden en dan weer olie verversen met filter.
Wat denk jullie?
Zou die troep dan weg zijn?
grt Remy

BMW e21 315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 3649
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
Location: Belgium - Limburg
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby uwbuurman » Mon Mar 20, 2017 5:03 pm

Flesje wyns erbij ook nog, dan moet dat wel de truc doen ja. Meeste koelvloeistof fikt wel op in de motor, dat is vaak ook het fnuikende. Je peilt olie, staat op voldoende niveau, je gaat rijden, stookt die kvs op en ineens is je olielevel te laag. De schade ontstaat al eerder, natuurlijk, op het moment dat je alleen een te hoog level olie met kvs hebt, dus minder smering en meer druk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i Restauratie mucho grande
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 14255
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
Location: Ljouwert
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby gerrit323 » Mon Mar 20, 2017 5:31 pm

Bekijk effe het bouwjaar van de 200 koppen die je zelf hebt liggen, als er geen late bijzit heb ik nog een 200 kop van '81 of '82 die origineel van mijn ex 323i komt :wink:
e30 318i 1987
e30 320is 1988
e36 m3 1994
Abarth Tourismo 2016 165hp
Fiat scudo 2016 workhorse 199hp


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 5139
Joined: Wed Dec 22, 2004 9:44 pm
Location: Belgium
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby bmw e12 e21 » Mon Mar 20, 2017 7:00 pm

bedankt voor de tip Koos.
Bedankt Gerrit, ik moet eens bij mijn oma gaan zien.
Daar liggen nog 2 323i blokken gedemonteerd die ik regelmatig inolie.
grt Remy

BMW e21 315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 3649
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
Location: Belgium - Limburg
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby BertjeConti » Mon Mar 20, 2017 9:58 pm

Kvs aflaten, dan de motor warm laten draaien (kop is toch al naar de vaantjes), en als hij goed warm (heet) is, dan pas de olie aflaten, let wel op, je temp meter geeft een valse (te lage) temp aan als de kvs er uit is.

Op die manier zal de meeste troep er wel uit lopen.

Fijn dat je nog zoveel spare parts hebt.
Image Megasquirted '77 E12 520-6
User avatar
BertjeConti
E21 Pro
 
Posts: 954
Joined: Mon Nov 04, 2013 10:49 pm
Location: nederland , Weert
My E21(s): E12 520-6

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby bmw e12 e21 » Wed Mar 22, 2017 9:24 pm

Zp, de kop is eraf met hulp van pa. Ik kreeg ze alleen niet getilt eergisteren. Koppakking lijkt intact. Er is was koelvloeistof in blok gegaan bij demontage. Best met perslucht wegdoen? en dan met zuivere doek en olie inwrijven?
Meer foto's volgen. Heb nu even geen tijd.
Image
Image
Image
grt Remy

BMW e21 315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 3649
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
Location: Belgium - Limburg
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby Jeroen » Wed Mar 22, 2017 11:10 pm

Net als de bougies lijken de verbrandingskamers en kleppen allemaal identiek gekleurd dus idd de meeste kans dat de kop gescheurd is. Helaas. Al jaren niet meer gezien.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
User avatar
Jeroen
Site Admin
 
Posts: 30535
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
Location: The Netherlands
My E21(s): '81 323i Baur

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby Nick1984 » Wed Mar 22, 2017 11:58 pm

Ik zou de kop eens goed inspecteren tussen de 5e en 6e cilinder, de meest bekende plaats bij de M20 motoren.
Ik heb mij eens laten wijsmaken dat de spanning daar het grootst is omdat cilinder 1-4 beter gekoeld worden door de radiator en cilinder 6 door de kachel.
Succes!
Image
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 1654
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby Jeroen » Thu Mar 23, 2017 6:52 am

Klopt, ter hoogte van een van de nokkenaslagers.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
User avatar
Jeroen
Site Admin
 
Posts: 30535
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
Location: The Netherlands
My E21(s): '81 323i Baur

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby bmw e12 e21 » Fri Mar 24, 2017 9:10 pm

Bedankt mannen! Ik hoop dit weekend even tijd te hebben om de kop van nokkenas en kleppen te ontdoen.
Kan die kop zomaar scheuren zonder warm te worden?
Ik ben na de winterstop niet boven 4500tr/min geweest en rijd haar steeds netjes war, 2500tr/min met koude motor max.
Het is trouwens een '79 kop, dus geen '77 zoals ik dacht.
Ook zie ik geen aantasting van de roze koelvloeistof in de kop na 2.5J en 4800km.
Op de M535i heb ik die koelvloeistof al een 6-tal jaar.
grt Remy

BMW e21 315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 3649
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
Location: Belgium - Limburg
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby BertjeConti » Fri Mar 24, 2017 9:52 pm

Het scheuren zal zeker gebeurt zijn door warmte.
Of je de kans op zo'n scheur beperkt door langzaam warm te rijden, en vooral de toeren te beperken betwijfel ik ten zeerste.
Het aantal keren dat de kop van koud naar warm en terug gaat lijkt mij meer bepalend.
Als er een zwakke plek in het gietstuk hebt, dan scheurt het gewoon een keer door, doe je niks aan.
Image Megasquirted '77 E12 520-6
User avatar
BertjeConti
E21 Pro
 
Posts: 954
Joined: Mon Nov 04, 2013 10:49 pm
Location: nederland , Weert
My E21(s): E12 520-6

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby bmw e12 e21 » Sun Mar 26, 2017 10:42 am

Ik heb het kopje gedemonteerd.
Ik denk de scheur gevonden te hebben:
Image
Image
grt Remy

BMW e21 315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 3649
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
Location: Belgium - Limburg
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby bmw e12 e21 » Sun Mar 26, 2017 11:19 am

Ik ben net even naar bij oma gaan kijken. Ik heb blijkbaar nog 3 reserve 200-reeks koppen liggen. :)
'81, '82(de originele) en een '87.
Maar ik hoop dat het blijft bij deze. Er zit best veel onder de inlaatcollector bij een 323i was je moeilijk bij komt...
grt Remy

BMW e21 315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 3649
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
Location: Belgium - Limburg
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual

Re: e21 323i M20 water bij olie.

Postby uwbuurman » Sun Mar 26, 2017 11:26 am

Zo, dat is ook gelijk een flinke scheur
It's the man next door!

1978 BMW 323i Restauratie mucho grande
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 14255
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
Location: Ljouwert
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

PreviousNext

Return to E21 Techniek

Who is online

Users browsing this forum: heidjan and 3 guests