e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Scheur is meestal wel zichtbaar als je het kleppendeksel verwijderd hebt. de scheur loopt van het nokkenaslager naar de inlaat nabij No 5, koelvloestof lekt dan naar boven door de scheur. Er komt dus geen koelvliestof in de verbrandingsruimten, daarom merk je niks en zie je niks aan de bougies of aan je 4gas meting.
Koelvloeistof komt alleen in de olie terecht.
Neem een 200 kop, dan klopt de flow met je spruitstuk.
Koelvloeistof komt alleen in de olie terecht.
Neem een 200 kop, dan klopt de flow met je spruitstuk.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Mss idd meter terug een recenter 200 kop te monteren ja.
Als ik nu de olie en het koelwater aflaat. De motor repareer en de boel weer dichtbouw.
Hoe krijg ik dan best die troepresten uit het carter?
Ik dacht eraan om goedkope lidl olie te kopen en daar 50km mee rijden en dan weer olie verversen met filter.
Wat denk jullie?
Zou die troep dan weg zijn?
Als ik nu de olie en het koelwater aflaat. De motor repareer en de boel weer dichtbouw.
Hoe krijg ik dan best die troepresten uit het carter?
Ik dacht eraan om goedkope lidl olie te kopen en daar 50km mee rijden en dan weer olie verversen met filter.
Wat denk jullie?
Zou die troep dan weg zijn?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Flesje wyns erbij ook nog, dan moet dat wel de truc doen ja. Meeste koelvloeistof fikt wel op in de motor, dat is vaak ook het fnuikende. Je peilt olie, staat op voldoende niveau, je gaat rijden, stookt die kvs op en ineens is je olielevel te laag. De schade ontstaat al eerder, natuurlijk, op het moment dat je alleen een te hoog level olie met kvs hebt, dus minder smering en meer druk.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Bekijk effe het bouwjaar van de 200 koppen die je zelf hebt liggen, als er geen late bijzit heb ik nog een 200 kop van '81 of '82 die origineel van mijn ex 323i komt
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: e21 323i M20 water bij olie.
bedankt voor de tip Koos.
Bedankt Gerrit, ik moet eens bij mijn oma gaan zien.
Daar liggen nog 2 323i blokken gedemonteerd die ik regelmatig inolie.
Bedankt Gerrit, ik moet eens bij mijn oma gaan zien.
Daar liggen nog 2 323i blokken gedemonteerd die ik regelmatig inolie.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Kvs aflaten, dan de motor warm laten draaien (kop is toch al naar de vaantjes), en als hij goed warm (heet) is, dan pas de olie aflaten, let wel op, je temp meter geeft een valse (te lage) temp aan als de kvs er uit is.
Op die manier zal de meeste troep er wel uit lopen.
Fijn dat je nog zoveel spare parts hebt.
Op die manier zal de meeste troep er wel uit lopen.
Fijn dat je nog zoveel spare parts hebt.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Zp, de kop is eraf met hulp van pa. Ik kreeg ze alleen niet getilt eergisteren. Koppakking lijkt intact. Er is was koelvloeistof in blok gegaan bij demontage. Best met perslucht wegdoen? en dan met zuivere doek en olie inwrijven?
Meer foto's volgen. Heb nu even geen tijd.
Meer foto's volgen. Heb nu even geen tijd.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Net als de bougies lijken de verbrandingskamers en kleppen allemaal identiek gekleurd dus idd de meeste kans dat de kop gescheurd is. Helaas. Al jaren niet meer gezien.
Regards/groeten, Jeroen
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Ik zou de kop eens goed inspecteren tussen de 5e en 6e cilinder, de meest bekende plaats bij de M20 motoren.
Ik heb mij eens laten wijsmaken dat de spanning daar het grootst is omdat cilinder 1-4 beter gekoeld worden door de radiator en cilinder 6 door de kachel.
Succes!
Ik heb mij eens laten wijsmaken dat de spanning daar het grootst is omdat cilinder 1-4 beter gekoeld worden door de radiator en cilinder 6 door de kachel.
Succes!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Klopt, ter hoogte van een van de nokkenaslagers.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Bedankt mannen! Ik hoop dit weekend even tijd te hebben om de kop van nokkenas en kleppen te ontdoen.
Kan die kop zomaar scheuren zonder warm te worden?
Ik ben na de winterstop niet boven 4500tr/min geweest en rijd haar steeds netjes war, 2500tr/min met koude motor max.
Het is trouwens een '79 kop, dus geen '77 zoals ik dacht.
Ook zie ik geen aantasting van de roze koelvloeistof in de kop na 2.5J en 4800km.
Op de M535i heb ik die koelvloeistof al een 6-tal jaar.
Kan die kop zomaar scheuren zonder warm te worden?
Ik ben na de winterstop niet boven 4500tr/min geweest en rijd haar steeds netjes war, 2500tr/min met koude motor max.
Het is trouwens een '79 kop, dus geen '77 zoals ik dacht.
Ook zie ik geen aantasting van de roze koelvloeistof in de kop na 2.5J en 4800km.
Op de M535i heb ik die koelvloeistof al een 6-tal jaar.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Het scheuren zal zeker gebeurt zijn door warmte.
Of je de kans op zo'n scheur beperkt door langzaam warm te rijden, en vooral de toeren te beperken betwijfel ik ten zeerste.
Het aantal keren dat de kop van koud naar warm en terug gaat lijkt mij meer bepalend.
Als er een zwakke plek in het gietstuk hebt, dan scheurt het gewoon een keer door, doe je niks aan.
Of je de kans op zo'n scheur beperkt door langzaam warm te rijden, en vooral de toeren te beperken betwijfel ik ten zeerste.
Het aantal keren dat de kop van koud naar warm en terug gaat lijkt mij meer bepalend.
Als er een zwakke plek in het gietstuk hebt, dan scheurt het gewoon een keer door, doe je niks aan.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Ik heb het kopje gedemonteerd.
Ik denk de scheur gevonden te hebben:
Ik denk de scheur gevonden te hebben:
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: e21 323i M20 water bij olie.
Ik ben net even naar bij oma gaan kijken. Ik heb blijkbaar nog 3 reserve 200-reeks koppen liggen.
'81, '82(de originele) en een '87.
Maar ik hoop dat het blijft bij deze. Er zit best veel onder de inlaatcollector bij een 323i was je moeilijk bij komt...
'81, '82(de originele) en een '87.
Maar ik hoop dat het blijft bij deze. Er zit best veel onder de inlaatcollector bij een 323i was je moeilijk bij komt...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm