Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby Peter V. » Sun Mar 26, 2017 4:48 pm

Je heb in ieder geval reservedelen liggen. Gauw weer opbouwen en genieten Remy.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E46, 2002 320i touring Topas blau metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 12932
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
Location: Breda, Nederland
My E21(s): '82 320/6

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby Jeroen » Sun Mar 26, 2017 6:21 pm

Lijkt er idd op dat je de oorzaak hebt gevonden!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
User avatar
Jeroen
Site Admin
 
Posts: 30535
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
Location: The Netherlands
My E21(s): '81 323i Baur

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby markslutter » Sun Mar 26, 2017 8:46 pm

Die koppen scheuren altijd bij de 5e cilinder.
Mits als je de 5e zuiger helemaal bovenin zet kun je het wel zien, er zal een brandschone plek te zien zijn op de zuiger.
Ik heb nog een kop liggen voor een 323i.. is vorige maand afgeperst door een revisie bedrijf en goed bevonden

heb de 2e pagina over het hoofd gezien :hammer
succes met de reparatie
markslutter
E21 starter
 
Posts: 38
Joined: Sun Feb 19, 2017 6:25 pm
My E21(s): 318i

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby bmw e12 e21 » Sun Mar 26, 2017 10:11 pm

De 3 koppen die ik heb moeten nog gereviseerd worden. Opmeten, op druk zetten, vlakken, klepgeleiders vervangen...
Ondertussen heb ik de pre '80 kop ('79 in mijn geval)vergeleken met de na '80 koppen en zie enkele verschillen.
Waar ik rode stippen zet is er een verschil waarneembaar.
De stippen staan bij de kop van NA 1980. In dit voorbeeld neem ik die van 1987. Daar die heel zuiver is.
Image
Image
Image
pre 1980
Image
Image
na 1980
Image
Image
grt Remy

BMW e21 315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 3649
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
Location: Belgium - Limburg
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby BertjeConti » Mon Mar 27, 2017 1:36 pm

Ik zou de kop nemen met de beste nokkenas lagers en klepzetels.

Is die '87 geen ETA kop?
Image Megasquirted '77 E12 520-6
User avatar
BertjeConti
E21 Pro
 
Posts: 954
Joined: Mon Nov 04, 2013 10:49 pm
Location: nederland , Weert
My E21(s): E12 520-6

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby Jeroen » Mon Mar 27, 2017 2:01 pm

Eta kop heeft 2 nokkenaslagers minder toch?
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
User avatar
Jeroen
Site Admin
 
Posts: 30535
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
Location: The Netherlands
My E21(s): '81 323i Baur

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby gerrit323 » Mon Mar 27, 2017 2:34 pm

Ja 2 nokkenaslagers minder in de eta kop en minder open oliekanalen
e30 318i 1987
e30 320is 1988
e36 m3 1994
Abarth Tourismo 2016 165hp
Fiat scudo 2016 workhorse 199hp


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 5139
Joined: Wed Dec 22, 2004 9:44 pm
Location: Belgium
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby BertjeConti » Mon Mar 27, 2017 2:51 pm

Ja weet ik, maar waar zou in 1987 nog meer een 200 kop op gebruikt zijn?
Image Megasquirted '77 E12 520-6
User avatar
BertjeConti
E21 Pro
 
Posts: 954
Joined: Mon Nov 04, 2013 10:49 pm
Location: nederland , Weert
My E21(s): E12 520-6

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby Jeroen » Mon Mar 27, 2017 2:58 pm

Laatste E21's met M20 waren toen net 5 jaar oud dus kan miss een nieuwe productie batch vervangingskoppen zijn? Zeker in die tijd regende 't gescheurde koppen.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
User avatar
Jeroen
Site Admin
 
Posts: 30535
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
Location: The Netherlands
My E21(s): '81 323i Baur

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby bmw e12 e21 » Sat Apr 01, 2017 9:33 pm

Een klein update:
Ik was met de oude en een 2de hands naar de motorenman geweest. Een man van een 60j die in de jaren 80 met m20 blokken geracet had zei hij.
Hij kent de blokjes dus goed.
Hij zei dat de kop wss gescheurd was omdat hij gevlakt was en daarna met kop aan te draaien de spanningen net wat anders op de kop kwamen.
Hij zei dat hij altijd de koppen vervangt door die van AMC indien nog verkrijgbaar. Die hebben namelijk meer materiaal in dan deze van BMW en zijn beter qua constructie.
Ik heb deze kost gedaan daar ik in 5000km niet weer hetzelfde wil aan de hand hebben een de 323i een blijver is.
Ik heb gelukkig nog 1 oude stock kunnen bemachtigen daar deze NLA zijn.
Wel eentje van een e30 323i. Die heeft wat grotere inlaatkanalen. Dus de overgang van de inlaatcollector naar de kop is niet vloeiend.
Door die overgang zou de inlaatlucht door turbulentie minder snel zijn, maar dat was geen probleem om deze op de 323i te monteren zei hij.
Hier wat plaatjes:
Image
Nieuw VS oud:
Image
Image
Nu nog wachten op de koppakking en de inlaat dichtingen. Ik denk de klepsteelrubbers ook te vervangen daar ik niet weet hoe lang de kop op stock ligt.
grt Remy

BMW e21 315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 3649
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
Location: Belgium - Limburg
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby Jeroen » Sat Apr 01, 2017 9:42 pm

Dik geluk bij een ongeluk. Heb idd vaker gehoord dat je een M20 kop eigenlijk maar eenmaal lichtjes mag vlakken. Dat van die inlaatkanalen, daar zou ik me niet heel erg druk van maken.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
User avatar
Jeroen
Site Admin
 
Posts: 30535
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
Location: The Netherlands
My E21(s): '81 323i Baur

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby BertjeConti » Sat Apr 01, 2017 10:14 pm

Mooi man
Image Megasquirted '77 E12 520-6
User avatar
BertjeConti
E21 Pro
 
Posts: 954
Joined: Mon Nov 04, 2013 10:49 pm
Location: nederland , Weert
My E21(s): E12 520-6

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby uwbuurman » Sun Apr 02, 2017 10:19 am

Gaaf.
It's the man next door!

1978 BMW 323i Restauratie mucho grande
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 14255
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
Location: Ljouwert
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: e21 323i M20 water bij olie: CILINDERKOP gescheurd...

Postby bmw e12 e21 » Sun Apr 02, 2017 1:21 pm

Bedankt mannen! Weet er iemand het bmw nummer van die 2 centreerbusjes van de cilinderkop op het blok? Ik vind het niet in bmwfans.info.
Ik heb er 1'tje in het blok en 1'tje in de kop steken. En die zitten zo vast dat ze bij uittrekken vervormen...
Ik neem aan dat ze bij montage in de kop moeten steken daar aluminium veel zachter is dan het ijzer van de blok.
grt Remy

BMW e21 315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 3649
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
Location: Belgium - Limburg
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual

Previous

Return to E21 Techniek

Who is online

Users browsing this forum: heidjan and 4 guests