Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstein

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstein

Post by Wilmo »

Zoals ik al noemde in mijn eigen topic is het weggedrag niet goed nu. Ja het is 13" en die wang is heel erg hoog (185/70R13) maar met mijn vorige banden heb ik niet heel erg problemen gehad. Nu heb ik ook alle bussen en de ophanging veranderd en met de nieuwe banden is het gewoon slechter geworden. De auto is zenuwachtig bij het remmen en hij schuift weg over de banden in een bocht.

Ik heb contact gehad met de bandentoko en hij stelt dat het van de PU-bussen vandaan komt. De auto is harder geworden en daarom reageren de banden anders.

Beide toe-in staat op +11 graadseconden. Het linkercamber staat op +22 graadseconden en het rechtercamber op -47 graadseconden, die staan dus dezelfde kant op te leunen.

Ik ga niet mee met zijn redenering dat het de PU-bussen zijn. Ik vind het ook kloten dat ik 500 euro over de balk heb gesmeten en dat het nergens op lijkt nu. Maar die camber klopt ook niet natuurlijk, kan dat tot iets leiden? De auto rijdt netjes rechtuit, daar zijn geen problemen.


User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by BertjeConti »

Ik kan me wel voorstellen dat stugge vering/dempers het best samenwerken met laagprofiel banden.
Nu heb je inderdaad hoge banden, die waarschijnlijk te slap zijn ten opzichte van de overige setup.

Positieve camber wil je eigenlijk niet, raar zo'n verschil tussen links en rechts.

Zoals ik al zei, erg slechte ervaringen gehad met continental eco's.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by BertjeConti »

Als je in NL bent zou ik eens proberen een setje wielen van een mede forummer te lenen, 15" of zo.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by Peter V. »

Mijne staat op eibach/B6 en is uitgelijnd met 15 inch goodyear eronder.

Toespoor staat op + 0°10' . De rest kun je weinig mee bij een E21.

Wievlucht -0°56' beiden zijden
Askanteling 8° 01' beiden zijden

Met een compleet vers onderstel en origineel rubbers is het een stuk beter rijden dan met 13 inch Viking banden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by Jeroen »

Dat mag nooit het gevolg zijn van je keuze voor Ecocontact. Is geen sportband maar ook zeker geen troep. Die dingen hebben niet toevallig een voorgeschreven rolrichting? Een link met die PU bussen zie ik ook niet, met zo'n wang en dan een versteviging aan de afgeveerde zijde, dat mag niet tot zoiets leiden.

Je probleem zit 'm volgens mij in de wielvlucht ofwel camber, die liggen wel erg ver uit elkaar. +22 en -47 maakt een mega verschil en maakt ws dat linkerbochten heel anders aanvoelen dan rechterbochten?
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by Wilmo »

Daar zou ik eens naar moeten kijken! Goede tip. Vooral naar rechts vind ik het vaag geloof ik. Maar, even onder voorbehoud, dat zegt ook wel iets over een rotonde, want ik heb eens gas gegeven op een rotonde tot ik hem weg voelde glijden, maar dat gebeurde niet echt. Hmm, voorlopige consistentie.

Jammer genoeg had de meneer die de vorige keer heeft uitgelijnd de gegevens niet bewaard, dus ik heb geen geschiedenis. Zal de klap dan toch...?


Ik merkte bij het controleren van aandraaimomenten dat ik de M16 aan de stabilisatorstang nogal wat meer kon aandraaien nadat ik het de vorige keer op moment had gezet.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by Wilmo »

Deze maar weer eens afstoffen. Ik ben er mee in de Alpen geweest en het ging allemaal best wel goed. Ik had eigenlijk niet zoveel meer te klagen, kon zelfs op de autobahn nog eens een snelheidsrecord neerzetten en natuurlijk verschillende passen over gejaagd zonder vertrouwen in de auto te verliezen.

Totdat ik besloot alle bouten die ik tijdens de winter los heb gehad, na te trekken. Vorige week op zondag ben ik alles bij langs geweest, ik hoorde soms als ik van richting verander een 'klonk' rechtsvoor en nadat een draadeind uit het spruitstuk was gerammeld, leek me dit wel een goed plan. Sommige bouten kon ik wel iets aantrekken, niet veel hoor. Ik heb de voorbanden van de auto af gehad. De maandag daarop vernam ik meteen toen ik op de snelweg zat een vibratie in het stuur bij snelheden boven de 120km/u en geen stabiliteit meer, het zwaait. De vibratie is nu wel weg en ik heb de wielbouten nagetrokken. Ik durf eigenlijk niet harder dan 110 als het hard waait. Op een stuk weg in België staat er nog wel eens sterke zijwind en ik minder daar nu vaart.

Mijn stabilisatorstang is nog origineel en voorzien van PU van Strongflex. Toen ik na het ongeluk nog een stuk heb doorgereden, voelde de wegligging soms zoals die nu voelt. Wat kan ik als educated guess vervangen? Terug naar rubber in plaats van PU? Andere stang proberen? Ik baal hier van omdat ik best wel zeker was van de staat van de auto voor de Eifel, maar nu krijg ik dit weer.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by uwbuurman »

Doe eens een rondje uitlijnen bij een goede specialist....

Daarnaast, je voorwielen zijn verdacht. Alle passingsvlakken echt schoon? Schijven schoon? Alles vlak en goed aangehaald?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by Jeroen »

Eens, dat eerst doen cq controleren en niet voor je uitlijning naar de kwikshit gaan maar naar een specialist want je eerdere gegevens waren om te huilen. Kan zomaar zijn dat je een kromme veerpoot hebt.

En echt eens een setje andere wielen van een ander eronder proberen, bij voorkeur even 15" dan. Je hebt alles stugger gemaakt (en dan is de invloed van veren en dempers vele malen groter dan van die PU bussen). Daarmee ga je dus veel meer druk uitoefenen op die 13" wang. Dat blijft een hele rare combi, als je wat comfort wilt zou ik veel eerder een goede 14 of 15" band nemen en het onderstel wat softer, daarmee is het geheel veel gebalanceerder. Daar heb je nu niets aan, maar daarom is het wel goed eens te kijken hoe de auto reageert op 15".
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by Wilmo »

Maar vinden jullie dan niet dat ik hier idioot ver overhang? Of nam ik de bocht gewoon overmatig sportief?

Image

Image

Kunnen jullie mij misschien helpen met het begrijpen van de functie van de stabilisatorstang? Niet dat ik daar helemaal op vastgefocust ben, maar mijn opvatting is dat die samen met de veren bepalen hoever de auto overhelt in een bocht. Mijn redenering is er dus deels op gebaseerd dat ik vind dat de auto nog steeds ver overhelt en een deel van het gedrag heeft van vlak na het ongeluk, toen ik de bevestiging van de stabilisatorstang in een opengezaagde vierkante buis aan de balk had vastgelast, en dus totaal geen zijwaartse stabiliteit had. Daarbij het klonkje als ik instuur.

Maargoed, inderdaad, de hoek van het wiel klopt niet en daar zal ik mee aan de gang.
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
Posts: 174
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81
Location: GLD NL

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by Remy »

Wilmo wrote:Maar vinden jullie dan niet dat ik hier idioot ver overhang? Of nam ik de bocht gewoon overmatig sportief?
Hier stuurde je opvallend scherp in en nam de bocht met gierende banden. :takepicture
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by uwbuurman »

Wat opvalt is je koplamp!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by BertjeConti »

Nou,ik heb een heel stuk achter je gereden, en ja, jouw auto helt een stuk meer dan de gemiddelde E21.

Achter ook een stabilisator stang plaatsen, en voor vervangen door een dikkere, daarbij ook stuggere veren plaatsen.
Maar dan moet je ook naar laagprofiel banden, 14" of beter 15"
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by Wilmo »

Haha, ja, mijn koplamp. Inmiddels doet die het alweer maanden zonder problemen. Het zekeringetje doet soms wat gek. Ik heb een stabi achter en een stabi voor. Maar die Eibachs zouden toch wel stug genoeg moeten zijn?

Vandaag even aan het speuren geweest en als je ergens naar opzoek bent, dan vind je het ook wel.

Image
Image

Voordat ik naar een uitlijner ga, wilde ik weten hoeveel ik nodig heb. Links en rechts staan wel naar binnen toe, dit in tegenstelling wat de vorige bandenboer heeft gemeten. Rechts staat meer naar binnen toe dan links, de eerste foto is links, de rechter foto is met het belletje op dezelfde plek en dan kom ik zo'n 3mm te kort. Op zoek dus naar de 3mm.

Image
Image

There it is. Het subframe heeft dus ook een klap gekregen. Iemand nog een subframe? Ik ga Jan even smsen.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Weggedrag met Continental EcoConti, PU en Eibach+Bilstei

Post by uwbuurman »

Dat die nog roest, met zoveel olie eraan...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply