Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Elektrische fan

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades

Elektrische fan

Postby Remy » Sat Jul 15, 2017 11:35 pm

Ik ben niet tevreden met de werking van mijn elektrische fan omdat hij maar 1 stand heeft, namelijk standje Airbus380. En ik heb al 3x de zekering moeten vervangen, 40A torpedo. Patrick heeft al een 2e thermoschakeling geplaatst en bedrading gelegd, maar het is niet gelukt om de fan op minder vermogen te laten draaien. Waarschijnlijk door een verkeerde weerstand.

uwbuurman wrote:De eerste geeft stroom op de draad via een weerstand, van 0,6, waardoor de vin op 60% draait

@Koos: Welke weerstand heb je hier gebruikt? Heb je hem al kunnen testen op 60%?

Momenteel denk ik eraan om een viscofan te plaatsen voor constante koeling, als dit past tenminste. Wat is jullie mening?

Image

Groeten Remy
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 150
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
Location: GLD NL
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81

Re: Elektrische fan

Postby Jeroen » Sun Jul 16, 2017 12:37 am

Ik zou zelf veel liever een elektrische koelvin houden, die kost tenminste geen koppel. Wat je nodig hebt als voorschakeling voor de lage stand is een heel zwaar model vermogensweerstand, gewoon op te zoeken in ETK oid en kost 2-3 tientjes. Iets zoals deze: http://www.ebay.com/itm/New-Bosch-Engin ... 2113445335

Image
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
User avatar
Jeroen
Site Admin
 
Posts: 30535
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
Location: The Netherlands
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Elektrische fan

Postby Remy » Sun Jul 16, 2017 9:43 am

Oké, het is ook wel duidelijk waar die gemonteerd moet worden....moet de koelvin zwaarder gezekerd worden?

OEM:17401373177
Last edited by Remy on Sun Jul 16, 2017 9:56 am, edited 1 time in total.
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 150
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
Location: GLD NL
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81

Re: Elektrische fan

Postby uwbuurman » Sun Jul 16, 2017 9:50 am

Die moet je hebben inderdaad. En ja ik heb m getest. Werkt prima.

De zekering heb ik origineel bij BMW betrokken, is van Bosch, BMW koopt dat gewoon in.

Een ombouw naar visco zou onlogisch zijn, die dingen gaan altijd stuk en de meeste mensen bouwen juist liever om naar elektrisch. Dit moet goed werkend te krijgen zijn bij jou, dus eerst de juiste weerstand en de juiste zekering en dan nog eens kijken
It's the man next door!

1978 BMW 323i Restauratie mucho grande
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 14255
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
Location: Ljouwert
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Elektrische fan

Postby Remy » Sun Jul 16, 2017 10:18 am

Ik ga de weerstand bestellen en proberen het werkend te krijgen.
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 150
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
Location: GLD NL
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81

Re: Elektrische fan

Postby Peter_P » Sun Jul 16, 2017 10:57 am

Jammer dat er nog zoveel gegevens onbekend zijn. Zo blijft het een beetje 'op goed geluk experimenteren'.
Hoeveel stroom hoort die fan te trekken, en hoeveel trekt ze effectief ? Want zekeringen van 40A die sneuvelen is al niet niks natuurlijk. Als die gegevens niet duidelijk zijn is het ook niet duidelijk welke voorschakelweerstand je echt nodig hebt. Is het trouwens een gewone DC motor met slechts 2 draden waar de 12V op komt ? Ik herinner me bv. de fan in een E39 3 draden hebben. 2 ervan gingen naar constante stroom en het toerental werd geregeld door een frequentie op de 3e draad te zetten.

Als het verhaal met de voorschakelweerstand lukt, ga je ze dan constant laten draaien via de weerstand en als de temperatuur alsnog te hoog oploopt, de weerstand overbruggen met je thermoschakelaar om ze dan op A380 :) mode te zetten ?
User avatar
Peter_P
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 151
Joined: Tue Apr 15, 2014 10:57 pm

Re: Elektrische fan

Postby uwbuurman » Sun Jul 16, 2017 11:42 am

Volgens mij is dit zo moeilijk niet. Er zijn twee sensoren die schakelen op verschillende temperaturen. Als de eerste inschakelt, dan gaat er 12v naar de eerste draad, die via de 0.6 weerstand gaat. Dus 60% van volle kracht. Als dan de tweede sensor nog schakelt, dan gaat ook daar 12v op en gaat er 12v rechtstreeks op de fan.
It's the man next door!

1978 BMW 323i Restauratie mucho grande
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 14255
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
Location: Ljouwert
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Elektrische fan

Postby baur21 » Sun Jul 16, 2017 11:57 am

Ik heb net gemeten wat de waardes zijn bij 14v loopt er een stroom van 15Amp via de weerstand van 0,6 ohm 8Amp. de aanloopstoom rond 20Amp.
bij een tweede test was de stroom 18Amp en 10Amp maar deze ventilator draaide een stuk zwaarder
wil je voor stand 1 een lagere snelheid dan kun je nog kiezen voor een hogere weerstand 0,8 of 1 Ohm maar minimaal 150 watt.
baur21
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 165
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am

Re: Elektrische fan

Postby Peter_P » Sun Jul 16, 2017 12:08 pm

Zie ... 2 zeer nuttige bijdragen. :thumbsup
Met 2 thermo schakelaars bij verschillende temperaturen kan je idd. al 3 situaties creëren (uit, halve kracht, volle kracht)

Rest nog: waarom sneuvelt een 40A zekering ?
User avatar
Peter_P
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 151
Joined: Tue Apr 15, 2014 10:57 pm

Re: Elektrische fan

Postby uwbuurman » Sun Jul 16, 2017 12:42 pm

Ik vermoed een verkeerde weerstand of kapot. Andere alternatief is simpel een kabelbeschadiging. Uit te sluiten door tijdelijke overbruggingen en een nieuwe weerstand.
It's the man next door!

1978 BMW 323i Restauratie mucho grande
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 14255
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
Location: Ljouwert
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Elektrische fan

Postby baur21 » Sun Jul 16, 2017 12:55 pm

Let wel op dat een thermostaat 91C de + voor de lage snelheid schakelt en de andere schakelt naar massa deze bediend een relais om de + voor de ventilator
te schakelen. de lage snelheid is met 16Amp beveiligd en de hogesnelheid met 25Amp.De ventilator is een DC seriemotor met koolborstels.
Let met het monteren van de weerstand er wel op dat deze in de luchtstroom van de ventilator zit voor de koeling.
baur21
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 165
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am

Re: Elektrische fan

Postby uwbuurman » Sun Jul 16, 2017 12:58 pm

Dan kan het relais ook fout zijn. Als dat verkleeft of verbrand heb je ook problemen.

Overigens, goed om te beseffen dat die elktrische fan niet in deze type 2 hoort. Dus wie zegt dat hij correct is aangesloten? Ik meen me te herinneren dat Patrick en Arnold een discussie hebben gevoerd hier op het forum over een extra schakeling van de fan en het separaat en handmatig kunnen schakelen ervan.
It's the man next door!

1978 BMW 323i Restauratie mucho grande
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 14255
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
Location: Ljouwert
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Elektrische fan

Postby Peter_P » Sun Jul 16, 2017 1:15 pm

baur21 wrote:Let wel op dat een thermostaat 91C de + voor de lage snelheid schakelt en de andere schakelt naar massa deze bediend een relais om de + voor de ventilator
te schakelen.


Bestaat hier een schema van ?
User avatar
Peter_P
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 151
Joined: Tue Apr 15, 2014 10:57 pm

Re: Elektrische fan

Postby baur21 » Sun Jul 16, 2017 1:33 pm

Bij een type 1 zit er een verbindingsstuk met 2 thermostaten tussen de onderste slang van de radiateur.
Deze zou je er ook tussen kunnen plaatsen. ik heb het schema uit de Vraagbaak maar heb hem niet digitaal en foto's werken niet meer.
maar er zijn er hier zeker nog wel die deze plaatsen.
baur21
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 165
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am

Re: Elektrische fan

Postby Remy » Sun Jul 16, 2017 1:50 pm

Foto van Koos ontvangen:
Image

Foto van mijn fan nog met weerstand:
Image

Ik heb nu in de auto een handmatige schakeling zitten voor stand 2. Mijn gevoel zegt dat we het dan aan moeten sluiten via een relais.
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 150
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
Location: GLD NL
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81

Next

Return to E21 Techniek

Who is online

Users browsing this forum: heidjan and 4 guests