Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Elektrische fan

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades

Re: Elektrische fan

Postby uwbuurman » Sun Jul 16, 2017 3:44 pm

En een nieuwe weerstand plaatsen lijkt me. De mijne was ook kapot.
It's the man next door!

1978 BMW 323i Restauratie mucho grande
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 14255
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
Location: Ljouwert
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Elektrische fan

Postby Remy » Sun Jul 16, 2017 9:43 pm

uwbuurman wrote:En een nieuwe weerstand plaatsen lijkt me. De mijne was ook kapot.


Ja, die zit er volgens mij nu helemaal niet op. Morgen even kijken.

Wat is de functie van de Rode draad die terug naar de stekker, pin 2 gaat?
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 150
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
Location: GLD NL
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81

Re: Elektrische fan

Postby uwbuurman » Mon Jul 17, 2017 7:37 am

Die gaat juist van de stekker naar het punt waar de beide draden samen komen. Anders gezegd: vanaf de weerstand gaan maar twee draden door, een + en een -. Dus pin 2 rood is gewoon 12v.
It's the man next door!

1978 BMW 323i Restauratie mucho grande
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 14255
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
Location: Ljouwert
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Elektrische fan

Postby Remy » Mon Jul 17, 2017 9:46 am

Duidelijk! Zo kan je dus stand 1 overtreffen.
Ik vond het opmerkelijk dat er in stand 1 spanning gezet wordt op de draad van stand 2. En andersom.
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 150
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
Location: GLD NL
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81

Re: Elektrische fan

Postby Remy » Tue Jul 18, 2017 9:19 pm

baur21 wrote:Let wel op dat een thermostaat 91C de + voor de lage snelheid schakelt en de andere schakelt naar massa deze bediend een relais om de + voor de ventilator
te schakelen. de lage snelheid is met 16Amp beveiligd en de hogesnelheid met 25Amp


Thermostaat laag moet dus op + aangesloten worden en,
Thermostaat hoog op - en via een relais..?
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 150
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
Location: GLD NL
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81

Re: Elektrische fan

Postby Remy » Tue Jul 18, 2017 9:22 pm

Ik heb een tekening gemaakt van hoe ik denk dat het aangesloten moet worden:
Image
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 150
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
Location: GLD NL
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81

Re: Elektrische fan

Postby 323baur » Fri Jul 21, 2017 9:38 pm

Elders heb ik het ook wel eens geschreven, maar ik zou (heb ik ook tot volle tevredenheid) de 99gr sensor vervangen voor de lage van 91, de 91 kan je dan vervangen voor een (Fiat argenta..) 87graden.
Persoonlijk vind ik de 99 knap laat inkomen met de meter bijna op rood.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
 
Posts: 13351
Joined: Fri Jan 12, 2007 9:44 pm
Location: the Netherlands, Houten

Re: Elektrische fan

Postby Remy » Sat Jul 22, 2017 9:49 pm

Bedankt voor de tip Ite. Ik kan met dit voorstellen, voor mijn gevoel is 99c ook te laat. Mede door de afwijkende lagere temperatuur rechts onderin de radiator.
Ik moet het gedrag nog even verder bekijken. Het is mij opgevallen dat het moment van inschakelen eerder is bij stationair dan tijdens langzaam rijden, dan loopt de temperatuur wel naar 3/4 toe. Dit zal komen doordat de radiator nog iets gekoeld wordt. Bij stationair blijft de meter mooi in het midden. Wat is de staffel van de temperatuurmeter op het dashboard eigenlijk?

De weerstand is nu geplaatst en die werkt goed, koelt voldoende en maakt een normaal geluid. Ik heb nu alleen stand 1 aangesloten. Omdat ik eerste het gedrag van de koelvin wilde weten en hoe de bekabeling nu loopt. Er loopt al wel een schakeldraad maar geen tweede voeding. Ik moet nog even kijken hoe ik stand 2 ga maken, ook vanwege 40A zekering die er uit klapt. Het is mij opgevallen dat een aantal schuifcontacten niet stevig vast zaten, zowel bij het relais als bij de stekker op de koelvin. De tekening die ik heb gemaakt gaat iig niet meer op, wel wijzer van geworden.
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 150
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
Location: GLD NL
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81

Re: Elektrische fan

Postby Remy » Sun Aug 20, 2017 1:10 pm

Het werkt grotendeels, dat wil zeggen stand 1 op een thermosschakeling en stand 2 handmatig. Stand 2 zit wel aangesloten op vermoedelijk een 91 graden schakeling maar die zal veel te laat inschakelen. Als je nagaat dat stand 1 op een 82/75 zit...82 graden komt op de meter volgens mij overeen 96 graden...? zie derde foto hier schakelt de fan in. De schakeling gaat uit een fractie voor het midden. Ik heb een tweede relais en zekering gemaakt in de zekeringenkast en een kabelboompje getrokken. Beide TS zitten op een massa.

Image

Image

Image
Last edited by Remy on Sun Aug 20, 2017 8:44 pm, edited 1 time in total.
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 150
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
Location: GLD NL
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81

Re: Elektrische fan

Postby Jeroen » Sun Aug 20, 2017 7:53 pm

Het hangt vooral af van waar de schakelaars zitten. Onderin de radiateur is het natuurlijk veel koeler dus zullen ze een lagere inschakeltemperatuur moeten hebben.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
User avatar
Jeroen
Site Admin
 
Posts: 30535
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
Location: The Netherlands
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Elektrische fan

Postby Remy » Sun Aug 20, 2017 8:46 pm

Die zitten rechtsonderin Jeroen. De foto van de temperatuurmeter is het moment van inschakelen.
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 150
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
Location: GLD NL
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81

Re: Elektrische fan

Postby Jeroen » Sun Aug 20, 2017 9:20 pm

Dat had ik gezien en is dus eigenlijk aan de late kant voor de eerste trap, al moet je dat eigenlijk wel verifiëren met een laser thermometer oid want die schakelaars en ook de gever voor de meter zitten er nogal eens naast. Mooiste is als 'ie erin komt als je net iets over de normale bedrijfstemperatuur heen gaat. Bijv de 320iS staat altijd wel in het midden en bij trappen zelfs nog iets ervoor. Daar werkt de (originele) schakelaar perfect, eerste trap komt erin als 'ie net 1-2mm over het midden gaat, hoge stand bij 3/4. Wat bij jou de ideale schakeltemperatuur is kun je dus ook met een laser thermometer schieten op het gedeelte waar die schakelaar in zit
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
User avatar
Jeroen
Site Admin
 
Posts: 30535
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
Location: The Netherlands
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Elektrische fan

Postby Remy » Sun Aug 20, 2017 9:48 pm

Heb ik gedaan en die lijken wel te kloppen. Zal het van de week nog eens doen voor de exacte waarden. Stel die kloppen, dan moet de eerste trap 5 graden lager zitten. Dus op 77 (als het klopt dat het midden 90graden is en 3/4 95 graden op de meter).
Heeft de schakeling op de 320is ook een lagere uitschakel temperatuur?
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz :-)
User avatar
Remy
Upcoming E21 fanatic
 
Posts: 150
Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
Location: GLD NL
My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81

Re: Elektrische fan

Postby Jeroen » Mon Aug 21, 2017 5:38 am

Zou ik eens moeten graven. Is sowieso anders omdat die aan de warme kant zit, op het thermostaathuis. Op de E30 M3 heb je twee varianten met verschillende temperaturen (ook onderin de radiateur, of thermostaathuus)
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
User avatar
Jeroen
Site Admin
 
Posts: 30535
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
Location: The Netherlands
My E21(s): '81 323i Baur

Previous

Return to E21 Techniek

Who is online

Users browsing this forum: heidjan and 4 guests