verlichting

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
krijn98
E21 Fanatic
Posts: 277
Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
My E21(s): '78 bmw 316
Location: Ovezande, Zeeland

verlichting

Post by krijn98 »

Ik ben nu zover om al het elektrisch te testen, bij de eerste test klapte er diverse zekeringen uit. Dus eerst een drie tal doosjes gehaald met nieuwe zekeringen, 8A, 16A & 25A. Precies zoals erin het blauwe boek word beschreven. Dat eenmaal gedaan was het tijd voor test twee, ook deze liep niet goed. De linker voor lamp deed enkel het dimlicht het...mm, dus toen maar alle stekkers en connectoren schoon gemaakt en met contact spray in gespoten. Test drie alweer, en de beste tot nu toe. Dimlicht doet het, stadslicht doet het, grootlicht doet het niet. Zet ik er een ander relais in, dan kan ik me dimlicht niet aan zetten via de daarvoor bedoelde schakelaar. Maar probeer ik dan het groot licht aan te zetten, dan gaat me dimlicht aan :stupidme .

M'n richting aanwijzer is nog zo'n leuke, zet ik de richting aanwijzer naar rechts aan met het contact één klikje om dan gaat me linker koplamp op stadslicht. Maar draai ik het contact volledig door, dus een draaiende motor, dan gaat m'n rechter koplamp aan (stadslicht brand dan).

Mocht iemand een idee hebben, dan hoor ik het graag :mrgreen: .

Mvg, Krijn


Note: Het betreffen vier-cilinder halogeen lampen (enkele koplampen).


janimati
Upcoming E21 fanatic
Posts: 159
Joined: Fri May 27, 2016 12:16 pm

Re: verlichting

Post by janimati »

MASSA
krijn98
E21 Fanatic
Posts: 277
Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
My E21(s): '78 bmw 316
Location: Ovezande, Zeeland

Re: verlichting

Post by krijn98 »

Massa is het zeker niet, alles is door gemeten en was goed( iedere draad en massa punt is door gemeten en ook de relais :wink: ). Bij verder onderzoek klapte er in eens een zekering uit. En jawel, alweer, die van de gevaren lichten. Dus toen de gevaren licht schakelaar schoon gemaakt, inwendig zaten er een hoop propjes in van papier. Toen die eruit waren wilde knop niet blijven hangen, maar toch maar geprobeerd toen ik hem hield. En jawel weer klapte die zelfde zekering.

Uit eindelijk de schakelaar los gehaald en toen nog maar door gemeten... kapot. Nieuwe schakelaar besteld bij de dealer á 75,- en hopen dat dat de boos doener is. Maar dat weet ik pas volgende week omdat het uit München moet komen....

Mvg, Krijn
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: verlichting

Post by Jeroen »

Klinkt als een dradenspaghetti, kan ik ook geen logica bij bedenken. Schakelaar gevarenlichten is een bekend probleem, je kunt ook nog proberen je huidige te maken. Als je even de zoekfunctie gebruikt, evt internationaal op hazard switch, dan vind je wel topics met tips hierover, en ook in het FAQ gedeelte.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: verlichting

Post by uwbuurman »

Maar, kan er nergens een slijtage in een bosje draden zitten? Per draad door te meten? Nou ja, eerst die schakelaar eens afwachten en dan kijken wat er gebeurt.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
krijn98
E21 Fanatic
Posts: 277
Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
My E21(s): '78 bmw 316
Location: Ovezande, Zeeland

Re: verlichting

Post by krijn98 »

Zucht, sinds maandag al in het bezit van een nieuwe schakelaar en wat is het toch veel geld voor zo'n dingetje. Maar goed het probleem is daarmee niet opgelost, het is zelfs erger geworden na de nieuwe schakelaar :? . Zo doet me alarm licht het bijvoorbeeld helemaal niet meer. Voor de rest is alles het zelfde gebleven. De planning is nu om van alle verbindingen een foto te nemen, uit elkaar te halen, nog een keer schoon maken, nog een keer draad voor draad te meten en dan zodra alles klopt het weer in elkaar te zetten. Nu gaan we expres één stap overslaan, en dat is kijken in het werkplaats handboek, die laten we voor wat het is :mrgreen: . Ik vermoed dat me auto ergens eind van de maand naar me sleutelmaat gaat, dit omdat hij me gaat helpen met deze ellende. En het eventueel afmaakt zodra dat ik weer naar school moet.

Mvg, Krijn
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: verlichting

Post by uwbuurman »

Balen zeg. Ik zet mn geld nog steeds op openliggende draden die kortsluiting veroorzaken, eventueel onder/in de zekeringkast.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
krijn98
E21 Fanatic
Posts: 277
Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
My E21(s): '78 bmw 316
Location: Ovezande, Zeeland

Re: verlichting

Post by krijn98 »

Ik zet mijn geld nergens op in, zit al genoeg in die wagen en er zal nog wel meer geld in gaan zitten (gelukkig mag een hobby geld kosten)... Maar balen is het zeker, m'n gehele planning klopt van geen kante meer door deze tegenslag.

Mvg, Krijn
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: verlichting

Post by 323baur »

Misschien heel lullig, maar vervang je knipperrelais eens, die hangt onder de stuurkolom.
Wat ook kan is dat je RAW schakelaar zelf de sluiting veroorzaakt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
krijn98
E21 Fanatic
Posts: 277
Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
My E21(s): '78 bmw 316
Location: Ovezande, Zeeland

Re: verlichting

Post by krijn98 »

Even een update omtrent de probleempjes

afgelopen zondag middag aan de slag gegaan met iedere stekker los maken en contact-vet erin tussen gedaan.
Ik had voorheen al iedere stekker los gehaald en schoon gemaakt met contact reiniger, maar me sleutel maat vertelde
mij dat dit beter zou zijn. En jawel, de knipperlichten, stadslichten, dashboardverlichting, binnenverlichting & de
dimlichten werken. Ook werken alle lossen componenten denk aan achterruit verwarming, ruitenwissers & sproeiers.

Echter blijven we toch met drie dingen die nog op gelost dienen te worden.
1: waarschuwingslichten, de spanning loopt tot aan het knipperrelais en daarna gaat het verloren daar zal dus een
probleem zitten.
2: grootlicht/seinlicht, geen van beide functies werken wellicht heeft iemand een idee?
3: zodra het contact aan gaat en de gehele verlichting uit staat, gaat het stadslicht rechtsvoor aan. Hieruit zou
je kunnen concluderen dat er rechtstreeks een spanning opkomt zodra het contact aan gaat. Zodra je het contact
zet maar de verlichting aan laat, gaat het recht stadslicht ook uit :?

Deze drie mankementen zullen eerdaags opgelost worden, wellicht zijn ze vandaag al verholpen omdat de wagen niet
meer bij mij staat maar bij mijn sleutelmaat :boogie .

Mvg, Krijn
Post Reply