Timing icm octaangetal

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Timing icm octaangetal

Post by uwbuurman »

Ik heb het onstekingstijdstip van de m20 afgesteld met de stroboscoop. Dat is perfect gelukt. Echter, de tank zat vol met RON 102 benzine, ofwel een octaangetal van 102. Dat heeft een stuk hogere klopvastheid dan 95 of 98.

Hoewel ik nagenoeg alleen maar 102 tank, wil ik dat de auto zonder problemen op 98 kan rijden en het liefste een tank 95 ook moet kunnen hebben.

Moet ik nu nog iets verstellen aan de ontsteking? En is dat iets eerder of later? Of de tank leegrijden, 95 tanken en dan opnieuw afstellen?


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Timing icm octaangetal

Post by Wilmo »

De timing bij stationair maakt niet uit wat je tankt, die hoeveelheid voorontsteking is nooit genoeg om problemen te geven, ook omdat je de vacuümvervroeging loskoppelt. En omdat je de stroboscoop gebruikt is het resultaat niet beïnvloed door het verbrandingsproces.

De problemen gaan bij hogere toeren optreden in combinatie met het loslaten van het gas. Dan heb je maximaal centrifugaalvervroeging én vacuümvervroeging. Bij mij en BertjeC gaat dat richting de 44 graden maar jij moet je afvragen wat er nog over is van de werking van je vacuümvervroeging en -verlating.

Mijn hypothese is dat de membramen niet meer zo flexibel zijn als 40 jaar geleden en dat dus de effecten van de vacuümvervroeging en -verlating verminderd zijn. Stel dat het helemaal niets meer doet en alleen je centrifugaalvervroeging werkt nog dan heb je (volgens de vraagbaak) maximaal 31 graden vervroeging.


Voor de context: Ik rijd op noname 95, 1:10.5 compressie en met 44 graden voorontsteking op 4400 toeren en gas los heb ik nog nooit problemen gehad. Vol gas ga ik tot 32 graden maar dit zou dus omhoog kunnen als ik 1) betere brandstof tank en 2) het lef heb.
In de vraagbaak bij het grafiekje voor de 323i:
Image

De maximale centrifugaalvervroeging is 31 graden. Daar bovenop komt het effect van het vacuüm, en er is sprake van een vervroeging en een verlating. Bij vol gas krijg je een hogere mm kwikdruk (1mm kwikdruk is 0,0013 bar), als het goed is gaat dan de druk in het spruitstuk naar 1 bar en dat is 750mm kwikdruk. En dan is er sprake van een volledige vervroeging en verlating, netto 2 graden verlating. Plus 31 graden vervroeging van de centrifugale en je komt op 29 graden vervroeging uit.
Als je bij 3400 toeren het gas loslaat en je vervroeging maximaal is en de verlating nog niet helemaal ingekomen is, dan heb je 16 graden extra vervroeging, dat is 47 graden in totaal. Dan zit je dus vrij hoog, maar je compressie is ook weer lager en je tankt goede benzine. Geen probleem dus.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Timing icm octaangetal

Post by uwbuurman »

Afstellen doe je niet helemaal stationair, volgens de vraagbaak op 1500 toeren, en de vervroeging en verlating afgekoppeld.

Maar onder aan de streep zeg jij dat ik zonder problemen RON 95 benzine kan tanken, even los van allerlei additieven die aan dat goedje zijn toegevoegd?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Timing icm octaangetal

Post by Wilmo »

Klopt natuurlijk, het is iets hoger.

Wat betreft klopgevaar zouden we allemaal prima 95 kunnen tanken. Sommige modellen zelfs wel 91, dat ligt een beetje aan de compressie. Ik zie net dat de standaard 323i op 1:9.5 zit, ik zou daar zelfs 91 in durven doen.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Timing icm octaangetal

Post by 323baur »

Een 323i in standaard trim gaat prima op 95. Een eta opgebouwde moet echt minimaal 98 hebben. Liefst nog meer.
Ik hen de mijne ooit aan het pingelen gehad met 95. Dat is erg onwenselijk.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Timing icm octaangetal

Post by BertjeConti »

Helemaal eens met bovenstaande.
Het blijft een feit dat je afstelling totaal niet beinvloed wordt door de benzine die je op dat moment in je tank hebt, het is gewoon een statische afstelling.

Zou je voor zeker willen gaan, dan moet je de ontsteking dus later gaan zetten, en dan lever je in op alle gebied, ik zou het niet doen.

En gebeurt het toch en je hoort dat de motor gaat pingelen, dan gewoon een versnellinkje terug of iets rustiger aan en snel weer 98 in de tank.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Timing icm octaangetal

Post by Jeroen »

Pingelen één keer meegemaakt met de 323i, en dat was op Euro95 van de Texaco. Was toen even geen alternatief voorhanden maar ik probeer toch altijd m'n uiterste best te doen om 98 te vinden en 95 komt er dan ook erg weinig in..
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply