Injectoren reinigen cq vervangen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Injectoren reinigen cq vervangen
Ik heb altijd begrepen dat je de K-Jet injectoren niet kunt reviseren omdat ze samengeperst zijn. Je kunt ze uiteraard wel reinigen en testen (opbrengst/nevelbeeld). Punt blijft dan dat de inwendige afsluitende seal 35+ jaar oud is. Die kun je reinigen, maar het blijft antiek rubber.
Dacht altijd dat nieuwe exemplaren van Bosch (BMW nr 13 53 1 266 436, Bosch nr 0 437 502 006) brandduur waren, maar via besteonderdelen.nl komen ze op ca 3 tientjes per stuk. Daar kun je niet voor tobben lijkt me!
Wat ik hier wel meermaals gelezen heb, is dat de afdichtrubbers waarmee je ze plaatst altijd een probleem zijn. Ik meen dat de hele vroege exemplaren (waarschijnlijk mede door een ander inlaatspuitstuk met andere schachten) bestonden uit twee delen, een rubber 13 53 1 261 228 en daarachter een bus 13 53 1 262 276 vermoedelijk gewoon om de injector gecentreerd tehouden in de diepe schacht, latere modellen hebben 1 dik rubber 13 53 1 269 477 . Kan iemand dat bevestigen? Gewoon om vast te stellen welke rubbertjes er nu op moeten.
Vroege rubber 13 53 1 261 228 :
Vroege bus 13 53 1 262 276:
Dat dikke latere rubber 13 53 1 269 477 ziet er dan zo uit:
Echter, Bosch lijkt tegenwoordig te adviseren om ze met o-ringen terug te plaatsen, dat begreep ik ook al van Koos maar weet niet of dat evt nog bouwjaar of inlaatspruitstuk afhankelijk is, en of je dan geen problemen hebt met centreren (anders gaan ze wellicht schuin zitten).
Dacht altijd dat nieuwe exemplaren van Bosch (BMW nr 13 53 1 266 436, Bosch nr 0 437 502 006) brandduur waren, maar via besteonderdelen.nl komen ze op ca 3 tientjes per stuk. Daar kun je niet voor tobben lijkt me!
Wat ik hier wel meermaals gelezen heb, is dat de afdichtrubbers waarmee je ze plaatst altijd een probleem zijn. Ik meen dat de hele vroege exemplaren (waarschijnlijk mede door een ander inlaatspuitstuk met andere schachten) bestonden uit twee delen, een rubber 13 53 1 261 228 en daarachter een bus 13 53 1 262 276 vermoedelijk gewoon om de injector gecentreerd tehouden in de diepe schacht, latere modellen hebben 1 dik rubber 13 53 1 269 477 . Kan iemand dat bevestigen? Gewoon om vast te stellen welke rubbertjes er nu op moeten.
Vroege rubber 13 53 1 261 228 :
Vroege bus 13 53 1 262 276:
Dat dikke latere rubber 13 53 1 269 477 ziet er dan zo uit:
Echter, Bosch lijkt tegenwoordig te adviseren om ze met o-ringen terug te plaatsen, dat begreep ik ook al van Koos maar weet niet of dat evt nog bouwjaar of inlaatspruitstuk afhankelijk is, en of je dan geen problemen hebt met centreren (anders gaan ze wellicht schuin zitten).
Regards/groeten, Jeroen
Re: Injectoren reinigen cq vervangen
Ik heb zelf wat rondgekeken voor diverse ringetjes en Viton is het materiaal dat je nodig hebt. Ik weet niet wanneer het materiaal ruim op de markt beschikbaar is gekomen.
Wat ik wel weet is dat via www.technirub.nl alle soorten en maten worden aangeboden en daar een Viton ring voor de L-jet een stuk goedkoper is dan via welke andere bron dan ook, wie weet dat ze iets passends hebben voor de K-jet.
Wat ik wel weet is dat via www.technirub.nl alle soorten en maten worden aangeboden en daar een Viton ring voor de L-jet een stuk goedkoper is dan via welke andere bron dan ook, wie weet dat ze iets passends hebben voor de K-jet.
Re: Injectoren reinigen cq vervangen
Hoi Jeroen, 1 tip, test de injectoren toch even voordat je ze monteerd, gewoon in een paar lege flesjes of zo.
Onlangs op het werk nog 6 nieuwe K-jet injectoren gemonteerd, bleek dat er 4 van vast zaten, gewoon door het stil liggen.
lichtjes op tikken met een rubberen hamer tot de naald goed los kwam was genoeg. Als ze allemaal hetzelfde sproeibeeld geven moet het goed zijn.
Maar het is sowieso zeker niet slecht om de oude injectoren te vervangen!
Wat de rubbertjes betreft, het probleem is bijna altijd dat ze langs daar valse lucht durven zuigen. Zodus achteraf met een bus remmenreiniger één voor één is afgaan en zien dat de motor niet hoger in toeren gaat. Dan ben je zeker dat het goed is.
Onlangs op het werk nog 6 nieuwe K-jet injectoren gemonteerd, bleek dat er 4 van vast zaten, gewoon door het stil liggen.
lichtjes op tikken met een rubberen hamer tot de naald goed los kwam was genoeg. Als ze allemaal hetzelfde sproeibeeld geven moet het goed zijn.
Maar het is sowieso zeker niet slecht om de oude injectoren te vervangen!
Wat de rubbertjes betreft, het probleem is bijna altijd dat ze langs daar valse lucht durven zuigen. Zodus achteraf met een bus remmenreiniger één voor één is afgaan en zien dat de motor niet hoger in toeren gaat. Dan ben je zeker dat het goed is.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Injectoren reinigen cq vervangen
Thanks, even vooraf testen lijkt me idd goed. Maar ben nog immer aan het dubben over die rubbertjes. Dan wellicht maar de o-ringen die ook op latere modellen zijn geplaatst, schijnt ook beter af te dichten dan die dikke rubber bussen. Maar zijn dan die harde kunststof bussen niet raadzaam om te centreren, Koos jij daar een beeld bij?
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Injectoren reinigen cq vervangen
Ik heb de originele dikkere rubbers geplaatst, die passen perfect met wat vaseline. Die oringen heb ik niet gebruikt, de kunststof bussen kunnen jiet anders dan lekken op termijn. Daat moet dan weer de Oring bij. Zie mijn topic voor foto's van hoe ze in het spruitstuk zitten. Geen enkel probleem qua uitlijnen. Zitten allemaal mooi recht.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Injectoren reinigen cq vervangen
Thanks. Als je die dikkere rubbers plaatst dan hebben ze idd ook geen ruimte om scheef te gaan zitten. Ik ga die ook es ff bestellen dan.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Injectoren reinigen cq vervangen
Als je dat nog niet gedaan hebt; doe ff een dubbel setje.
30,- is geen geld voor een dergelijke vernieuwing.
30,- is geen geld voor een dergelijke vernieuwing.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Injectoren reinigen cq vervangen
Ik heb ooit gehoord dat je voor de winter de tank moet vullen met benzine en 5l diesel zodat de injectoren niet vast komen te zitten. Wat denken jullie hierover?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Injectoren reinigen cq vervangen
Nooit problemen gehad met vastzittende injectiespullen na een paar maanden of zelfs een klein jaar. Zodra het jaren worden, dan gaat het een probleem vormen.
Regards/groeten, Jeroen