M10B20 krukas

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

M10B20 krukas

Post by Wilmo »

Een kronkel in mijn kop volgende, kwam ik bij bmwfans uit bij de M10B20 krukas. Er zitten best wat uurtjes in het online werken aan mijn M10B18 maar ook in het offline werken. Een blok waar ik me altijd over heb verbaasd is de 1800tiSA uit 1964 met 130pk bij 6100 toeren, ja met grotere kleppen en een 300 graden nokkenas, maar dan nog.

Nu klikte ik hierop en blijkt daar een B20 krukas in gezeten te hebben: http://de.bmwfans.info/parts-catalog/11211252127/

Que?


En dan in de E12 518 ook een? Nu zie ik dat de tiSA een boring had van 84mm, grappig. Wel de lange slag maar met een kleine boring. Maar de E12 518 heeft wel een boring van 89mm. Maakt bmwfans een foutje of was dit een speciaal model?


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: M10B20 krukas

Post by uwbuurman »

Ik denk dat BMWfans klopt. Maar veel meer weet ik er niet van. Heb je ook drijfstangen vergeleken?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: M10B20 krukas

Post by Wilmo »

Die zijn zelfs voor alle M10 en M30 hetzelfde..!
3771489
Upcoming E21 fanatic
Posts: 104
Joined: Fri Nov 30, 2007 7:36 pm
Location: Finland

Re: M10B20 krukas

Post by 3771489 »

There was "Swedish version" serie 1 e12 518i (serial number 518,518i released later (serie 2))

"The characteristic for the swedish market was a BMW 518i and a BMW 520i, which had the same 2 litre engine, but the BMW 518i had a poorer equipment. That was the reason why it got the lower label in the 5 Series hierachy."
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: M10B20 krukas

Post by Wilmo »

Jaha! That's a great reply. I didn't sleep of it last night, so you made my life easier again ;D
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: M10B20 krukas

Post by uwbuurman »

Dat is overigens hetzelfde, de 320i nfl in in USA was een 318i. Met dito motor.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: M10B20 krukas

Post by BertjeConti »

De 1800TISA was wel een echt 1800 hoor. De eerste serie had gewoon een kleinere boring, met dezelfde slag als de 2000.
De TISA is alleen in 1964 geproduceerd, vanaf 1968 kreeg de 1800 grotere boring met dito kleinere slag.

Wiki:

Introduced in September 1963, the BMW 1800 was the second member of the New Class family. This model had an M10 engine with a 84 mm (3.3 in) bore and 80 mm (3.1 in) stroke, giving a displacement of 1,773 cc. It produced 67 kW (90 hp) at 5,250 rpm and 130 N⋅m (96 lb⋅ft) at 3,000 rpm.[1](pp140-141)[2](pp64-66)


WIKI:

In 1968 the 1,773 cc engine used in the 1800 was replaced by an engine with the 89 mm (3.5 in) bore of the 2.0 L engine and the original 71 mm (2.8 in) stroke, which resulted in a displacement of 1,766 cc and a stroke/bore ratio of 0.798:1 (compared with the previous 1800 engine's ratio of 0.952:1).[1](p144)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: M10B20 krukas

Post by Wilmo »

Met de grote slag en de kleine boring kom je ook uit op een paar cc meer dan een normale 1800. Ik vond het bijzonder om een lange slag met een kleine boring te bouwen.

Soit, alles is opgehelderd.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: M10B20 krukas

Post by bmw e12 e21 »

Maar als je de andere krukas van een 2,0 wil zetten zal je ook andere zuigers moeten plaatsen...
Heeft de TiSA nog groter kleppen als de 318i en 2,0 blokken?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: M10B20 krukas

Post by Wilmo »

Voor zover ik weet is er dit aan gedaan om die 130pk eruit te persen:
u.a. grössere Ventile, 30-Grad Nockenwelle, zwei Weber-45-Doppelvergaser, Verdichtung 10,5:1, Kurbelwelle mit 8 Gegengewichten


Mits en vermaar ik het ooit ga doen, dan bestel ik de custom zuigers bij IE bij opgave van kop, drijfstangen en gewenste compressie. Maar voorlopig met het vermogen dat ik uit mijn 1800 pers wil ik er nog helemaal niet aan veel meer denken. Eerst moeten de wegligging en de remmen beter.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: M10B20 krukas

Post by bmw e12 e21 »

Tja Wegligging... Ik denk dat Bilstein B6 of B8 een grote verbetering is tov de B4 die ´´origineel´´ is.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: M10B20 krukas

Post by Wilmo »

Heb al B6 ;)

De mensen achter me in de Eifel vonden niet dat het er erg gek uitzag en het stuurt ook allemaal best leuk enzo. Maar bij 180+ wordt het wel spannend en vooral als er een beetje wind staat.

Dus zolang ik nog geen fatsoenlijke plek heb om een mooie krukas op te slaan als ik erover struikel... Dan is het misschien beter dat ik die nog niet koop.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: M10B20 krukas

Post by BertjeConti »

Heb je tijdens het Eifel weekend wel een paar ervaren rotten achter het stuur van je 317i weten te krijgen voor hun opini ?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: M10B20 krukas

Post by Wilmo »

Nee, daar is het niet echt van gekomen, ik zal dit weekend de sleutels in de lucht gooien en eens kijken wie ze opvangt.
Post Reply