M10B20 krukas
M10B20 krukas
Een kronkel in mijn kop volgende, kwam ik bij bmwfans uit bij de M10B20 krukas. Er zitten best wat uurtjes in het online werken aan mijn M10B18 maar ook in het offline werken. Een blok waar ik me altijd over heb verbaasd is de 1800tiSA uit 1964 met 130pk bij 6100 toeren, ja met grotere kleppen en een 300 graden nokkenas, maar dan nog.
Nu klikte ik hierop en blijkt daar een B20 krukas in gezeten te hebben: http://de.bmwfans.info/parts-catalog/11211252127/
Que?
En dan in de E12 518 ook een? Nu zie ik dat de tiSA een boring had van 84mm, grappig. Wel de lange slag maar met een kleine boring. Maar de E12 518 heeft wel een boring van 89mm. Maakt bmwfans een foutje of was dit een speciaal model?
Nu klikte ik hierop en blijkt daar een B20 krukas in gezeten te hebben: http://de.bmwfans.info/parts-catalog/11211252127/
Que?
En dan in de E12 518 ook een? Nu zie ik dat de tiSA een boring had van 84mm, grappig. Wel de lange slag maar met een kleine boring. Maar de E12 518 heeft wel een boring van 89mm. Maakt bmwfans een foutje of was dit een speciaal model?
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: M10B20 krukas
Ik denk dat BMWfans klopt. Maar veel meer weet ik er niet van. Heb je ook drijfstangen vergeleken?
Re: M10B20 krukas
Die zijn zelfs voor alle M10 en M30 hetzelfde..!
Re: M10B20 krukas
There was "Swedish version" serie 1 e12 518i (serial number 518,518i released later (serie 2))
"The characteristic for the swedish market was a BMW 518i and a BMW 520i, which had the same 2 litre engine, but the BMW 518i had a poorer equipment. That was the reason why it got the lower label in the 5 Series hierachy."
"The characteristic for the swedish market was a BMW 518i and a BMW 520i, which had the same 2 litre engine, but the BMW 518i had a poorer equipment. That was the reason why it got the lower label in the 5 Series hierachy."
Re: M10B20 krukas
Jaha! That's a great reply. I didn't sleep of it last night, so you made my life easier again ;D
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: M10B20 krukas
De 1800TISA was wel een echt 1800 hoor. De eerste serie had gewoon een kleinere boring, met dezelfde slag als de 2000.
De TISA is alleen in 1964 geproduceerd, vanaf 1968 kreeg de 1800 grotere boring met dito kleinere slag.
Wiki:
Introduced in September 1963, the BMW 1800 was the second member of the New Class family. This model had an M10 engine with a 84 mm (3.3 in) bore and 80 mm (3.1 in) stroke, giving a displacement of 1,773 cc. It produced 67 kW (90 hp) at 5,250 rpm and 130 N⋅m (96 lb⋅ft) at 3,000 rpm.[1](pp140-141)[2](pp64-66)
WIKI:
In 1968 the 1,773 cc engine used in the 1800 was replaced by an engine with the 89 mm (3.5 in) bore of the 2.0 L engine and the original 71 mm (2.8 in) stroke, which resulted in a displacement of 1,766 cc and a stroke/bore ratio of 0.798:1 (compared with the previous 1800 engine's ratio of 0.952:1).[1](p144)
De TISA is alleen in 1964 geproduceerd, vanaf 1968 kreeg de 1800 grotere boring met dito kleinere slag.
Wiki:
Introduced in September 1963, the BMW 1800 was the second member of the New Class family. This model had an M10 engine with a 84 mm (3.3 in) bore and 80 mm (3.1 in) stroke, giving a displacement of 1,773 cc. It produced 67 kW (90 hp) at 5,250 rpm and 130 N⋅m (96 lb⋅ft) at 3,000 rpm.[1](pp140-141)[2](pp64-66)
WIKI:
In 1968 the 1,773 cc engine used in the 1800 was replaced by an engine with the 89 mm (3.5 in) bore of the 2.0 L engine and the original 71 mm (2.8 in) stroke, which resulted in a displacement of 1,766 cc and a stroke/bore ratio of 0.798:1 (compared with the previous 1800 engine's ratio of 0.952:1).[1](p144)
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: M10B20 krukas
Met de grote slag en de kleine boring kom je ook uit op een paar cc meer dan een normale 1800. Ik vond het bijzonder om een lange slag met een kleine boring te bouwen.
Soit, alles is opgehelderd.
Soit, alles is opgehelderd.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: M10B20 krukas
Maar als je de andere krukas van een 2,0 wil zetten zal je ook andere zuigers moeten plaatsen...
Heeft de TiSA nog groter kleppen als de 318i en 2,0 blokken?
Heeft de TiSA nog groter kleppen als de 318i en 2,0 blokken?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: M10B20 krukas
Voor zover ik weet is er dit aan gedaan om die 130pk eruit te persen:
u.a. grössere Ventile, 30-Grad Nockenwelle, zwei Weber-45-Doppelvergaser, Verdichtung 10,5:1, Kurbelwelle mit 8 Gegengewichten
Mits en vermaar ik het ooit ga doen, dan bestel ik de custom zuigers bij IE bij opgave van kop, drijfstangen en gewenste compressie. Maar voorlopig met het vermogen dat ik uit mijn 1800 pers wil ik er nog helemaal niet aan veel meer denken. Eerst moeten de wegligging en de remmen beter.
u.a. grössere Ventile, 30-Grad Nockenwelle, zwei Weber-45-Doppelvergaser, Verdichtung 10,5:1, Kurbelwelle mit 8 Gegengewichten
Mits en vermaar ik het ooit ga doen, dan bestel ik de custom zuigers bij IE bij opgave van kop, drijfstangen en gewenste compressie. Maar voorlopig met het vermogen dat ik uit mijn 1800 pers wil ik er nog helemaal niet aan veel meer denken. Eerst moeten de wegligging en de remmen beter.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: M10B20 krukas
Tja Wegligging... Ik denk dat Bilstein B6 of B8 een grote verbetering is tov de B4 die ´´origineel´´ is.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: M10B20 krukas
Heb al B6
De mensen achter me in de Eifel vonden niet dat het er erg gek uitzag en het stuurt ook allemaal best leuk enzo. Maar bij 180+ wordt het wel spannend en vooral als er een beetje wind staat.
Dus zolang ik nog geen fatsoenlijke plek heb om een mooie krukas op te slaan als ik erover struikel... Dan is het misschien beter dat ik die nog niet koop.
De mensen achter me in de Eifel vonden niet dat het er erg gek uitzag en het stuurt ook allemaal best leuk enzo. Maar bij 180+ wordt het wel spannend en vooral als er een beetje wind staat.
Dus zolang ik nog geen fatsoenlijke plek heb om een mooie krukas op te slaan als ik erover struikel... Dan is het misschien beter dat ik die nog niet koop.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: M10B20 krukas
Heb je tijdens het Eifel weekend wel een paar ervaren rotten achter het stuur van je 317i weten te krijgen voor hun opini ?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: M10B20 krukas
Nee, daar is het niet echt van gekomen, ik zal dit weekend de sleutels in de lucht gooien en eens kijken wie ze opvangt.