Diff: Welke opties?
Diff: Welke opties?
Het diff... De mijne begint nu wel echt te gieren. Bij 117.2km/h is het stil maar langzamer dan 117.1 en sneller dan 117.3 giert het al. Wordt wel een leuke bezigheid op de snelweg trouwens.
Dus: Wat kan er allemaal. Het eerste is gewoon het 4.1 LSD diff kopen dat nu op Ebay Kleinanzeigen staat. Maar 950 euro vind ik een beetje teveel van het goede.
Er zijn ook voorbeelden van een 'klein' E36 sperdiff dat in het huis van een E21 gebouwd wordt. Maar het E36 schijnt niet of verminderd gereviseerd te kunnen worden.
Zijn er andere mod's in mijn stijl te doen? En is er van bijvoorbeeld een 3.64 sper een 4.1 te maken?
Iets anders is dat ik bij 120km/h zo'n 3500 toeren in zijn 5 maak. Een langer diff zou hier wel verandering in kunnen brengen, maar mijn gevoel zegt dat ik dan ook inboek aan felheid van de auto dus dat wil ik dan weer niet, dus ik denk dat ik voor lagere toeren op de snelweg toch naar de bak moet kijken.
Dus: Wat kan er allemaal. Het eerste is gewoon het 4.1 LSD diff kopen dat nu op Ebay Kleinanzeigen staat. Maar 950 euro vind ik een beetje teveel van het goede.
Er zijn ook voorbeelden van een 'klein' E36 sperdiff dat in het huis van een E21 gebouwd wordt. Maar het E36 schijnt niet of verminderd gereviseerd te kunnen worden.
Zijn er andere mod's in mijn stijl te doen? En is er van bijvoorbeeld een 3.64 sper een 4.1 te maken?
Iets anders is dat ik bij 120km/h zo'n 3500 toeren in zijn 5 maak. Een langer diff zou hier wel verandering in kunnen brengen, maar mijn gevoel zegt dat ik dan ook inboek aan felheid van de auto dus dat wil ik dan weer niet, dus ik denk dat ik voor lagere toeren op de snelweg toch naar de bak moet kijken.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Diff: Welke opties?
Als je al beschikt over een overdrive 5-bak vrees ik dat je aan die kant niet veel extra lengte meer kunt winnen. Wellicht zijn er door de jaren heen wel M10 vijfbakken geweest met iets andere verhoudingen maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het dan om substantiële verschillen gaat.
Met het diff betekenen ander verhoudingen inderdaad uitruilen: als je een langer diff neemt zoals een 3.64 van een 320/6 dan draai je minder toeren, maar daarvoor lever je aan de andere kant wel acceleratie in, het is het één of het ander. Als de huidige verhoudingen je bevallen en je wilt alleen minder toeren maken op de snelweg, dan vrees ik dat het een lastige wordt. Tijd voor een M20 zou ik zeggen want die zijn niet een klein beetje maar enorm veel stiller dan een M10.
Kort gezegd: of je nu naar een versnellingsbak of diff kijkt, om het aantal toeren terug te brengen zul je naar een langere overbrenging moeten gaan en dat gaat altijd ten koste van acceleratie en flexibiliteit.
Over uitwisselbaarheid met E36 sper delen weet ik niets, zou je Hardeman eens moeten vragen. Pignon en kroonwiel zijn bij een E21 diff wel identiek. Ofwel, als je een sper hebt kun je deze voorzien van pignon en kroonwiel van een open diff en daarmee dus de verhoudingen wijzigen, dat maakt het iig makkelijker om een passende overbrenging te vinden dan als je alleen delen van een ander sper zou kunnen gebruiken. Which reminds me, ik wil nog een 3.64 op reserve hebben, gelijk maar even advertentie neerzetten haha.
Met het diff betekenen ander verhoudingen inderdaad uitruilen: als je een langer diff neemt zoals een 3.64 van een 320/6 dan draai je minder toeren, maar daarvoor lever je aan de andere kant wel acceleratie in, het is het één of het ander. Als de huidige verhoudingen je bevallen en je wilt alleen minder toeren maken op de snelweg, dan vrees ik dat het een lastige wordt. Tijd voor een M20 zou ik zeggen want die zijn niet een klein beetje maar enorm veel stiller dan een M10.
Kort gezegd: of je nu naar een versnellingsbak of diff kijkt, om het aantal toeren terug te brengen zul je naar een langere overbrenging moeten gaan en dat gaat altijd ten koste van acceleratie en flexibiliteit.
Over uitwisselbaarheid met E36 sper delen weet ik niets, zou je Hardeman eens moeten vragen. Pignon en kroonwiel zijn bij een E21 diff wel identiek. Ofwel, als je een sper hebt kun je deze voorzien van pignon en kroonwiel van een open diff en daarmee dus de verhoudingen wijzigen, dat maakt het iig makkelijker om een passende overbrenging te vinden dan als je alleen delen van een ander sper zou kunnen gebruiken. Which reminds me, ik wil nog een 3.64 op reserve hebben, gelijk maar even advertentie neerzetten haha.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Diff: Welke opties?
Klopt Jeroen, een e21 met M20 is zowaar nog stiller dan heel wat moderne auto´s.
Mijn 315 maakt ook wat herrie boven de 120. Daarvoor had ik ooit een 316 diff. van Roelof en Jan gekocht.
Heb het echter nooit gebruikt en zal het nooit gebruiken. Ik denk dat ik al iets win als ik het originele luchtfilter(nu open versie)huis aanpas op de weber 32/36. Vooral bij optrekken.
En evt wat extra geluidsisolatie plakken.
Zoiets bijvoorbeeld proberen.
Kost niks, dus baat het niet dan schaad het niet.
https://www.ebay.de/itm/Schallschutz-wa ... 3005190898
Mijn 315 maakt ook wat herrie boven de 120. Daarvoor had ik ooit een 316 diff. van Roelof en Jan gekocht.
Heb het echter nooit gebruikt en zal het nooit gebruiken. Ik denk dat ik al iets win als ik het originele luchtfilter(nu open versie)huis aanpas op de weber 32/36. Vooral bij optrekken.
En evt wat extra geluidsisolatie plakken.
Zoiets bijvoorbeeld proberen.
Kost niks, dus baat het niet dan schaad het niet.
https://www.ebay.de/itm/Schallschutz-wa ... 3005190898
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Diff: Welke opties?
Ik zal gewoon met een M10 blijven rijden en de laatste alinea was puur andere gedachte. Het gieren wordt erger dus daar zit ik (denk ik) aan een revisie vast. Wel goed om te weten dat ik van eender welk LSD een 4.11 kan maken, dat maakt de zoektocht wel iets makkelijker.
Mijn motor maakt niet zo gek veel lawaai, maar lawaai is ook niet het onderwerp hier
Mijn motor maakt niet zo gek veel lawaai, maar lawaai is ook niet het onderwerp hier
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Diff: Welke opties?
jij hebt het toch over lagere toeren maken op de snelweg
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Diff: Welke opties?
Een keer een langer diff uitproberen kan natuurlijk altijd
Of een korte apart voor de Eiffel en Alpen ritjes (-;
Of een korte apart voor de Eiffel en Alpen ritjes (-;
Re: Diff: Welke opties?
Nah, ik ben er uit, bijna dan. Of het een 3.91 of 4.11 wordt dat weet ik nog niet, maar ik ga een E36-spermodule in een E21-huis bouwen, gewoon met het E21-ringwiel en pinion. De module is voor de E30 en E36 hetzelfde en zolang het een 168mm ringwiel is, dan past het. Ik moet nog even uitvinden of Hardeman er aan mee wil werken, maar ik zal eerst eens alle spulletjes bij elkaar zoeken.
Dus als iemand nog een 168mm (dus: klein) E36-sper weet, dan houd ik me aanbevolen.
Dus als iemand nog een 168mm (dus: klein) E36-sper weet, dan houd ik me aanbevolen.
Re: Diff: Welke opties?
Ik heb het er vorige week nog met Hardeman over gehad, de korstste verhouding die je kan krijgen voor een E21 is 4.43, tenminste zodat het nog betaalbaar blijft. Die moet er bij mijn E21 M10 in komen, momenteel heb ik een 3.63 sper, dus die moet eens binnen voor om te bouwen...
Uiteraard is dit enkel omdat mijn blok hopelijk ooit de 9000 tr moet aantikken, anders is dit veel te kort
Uiteraard is dit enkel omdat mijn blok hopelijk ooit de 9000 tr moet aantikken, anders is dit veel te kort
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: Diff: Welke opties?
Ik gebruik grofweg het toerengebied tot 6700 toeren. Dus dat is voor een 4,11 (en 3,91):
1: 48 (50)
2: 87 (91)
3: 134 (141)
4: 177 (186)
5: 221 (233)
Het zijn wel redelijke verschillen tussen de versnellingen vind ik en ik merk dat ik het meeste in de derde en vierde zit. Vanuit de tweede pakt het fel op. De verschillen naar 3,91 zijn maar klein eigenlijk... Ik denk dat ik het zo laat
1: 48 (50)
2: 87 (91)
3: 134 (141)
4: 177 (186)
5: 221 (233)
Het zijn wel redelijke verschillen tussen de versnellingen vind ik en ik merk dat ik het meeste in de derde en vierde zit. Vanuit de tweede pakt het fel op. De verschillen naar 3,91 zijn maar klein eigenlijk... Ik denk dat ik het zo laat
Re: Diff: Welke opties?
Als je de wagen dagelijks gebruikt zou ik inderdaad zeker niet korter gaan, ook qua verbruik is een te kort diff een dooddoener...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Diff: Welke opties?
Als je toch met je diff bezig wil als deze er onderweg is kan je hopelijk op de aandrijfassen voelen en of horen welke lawaai maakt of anders loopt.
Bij die van mij was alleen op 1 van de 2 aandrijfas lagers wat slijtage te zien. Scheelt een boel uit elkaar halen. En die twee lagers en keerringen zijn het makkelijkste te vervangen. Kan je pignon met lagers en afstelling blijven zitten.
Zal het proberen wat uitgebreider te noteren in mijn topic en misschien valt het weer in mekaar zetten van het diff en afstellen mee.
Bij die van mij was alleen op 1 van de 2 aandrijfas lagers wat slijtage te zien. Scheelt een boel uit elkaar halen. En die twee lagers en keerringen zijn het makkelijkste te vervangen. Kan je pignon met lagers en afstelling blijven zitten.
Zal het proberen wat uitgebreider te noteren in mijn topic en misschien valt het weer in mekaar zetten van het diff en afstellen mee.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Diff: Welke opties?
Iemand hier tijd en gelegenheid om eens in de werkplaats handboeken te snuffelen naar differentiel informatie?
Of er gegevens bij staan om lagers in te persen, voor spanning of iets dergelijks.
Lijkt allemaal gewoon te zijn maar kreeg ergens iets mee over voorspannen, wat ik niet kan vinden en wil dit niet direct uit sluiten zonder mij hier iets meer in te verdiepen.
Of er gegevens bij staan om lagers in te persen, voor spanning of iets dergelijks.
Lijkt allemaal gewoon te zijn maar kreeg ergens iets mee over voorspannen, wat ik niet kan vinden en wil dit niet direct uit sluiten zonder mij hier iets meer in te verdiepen.
Re: Diff: Welke opties?
Hier nog een mooi toppic over het reviseren van een diff, wel E28, maar de basis is hetzelfde...
http://www.mye28.com/viewtopic.php?f=3&t=142750
http://www.mye28.com/viewtopic.php?f=3&t=142750
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]