Gele lassen in plaatwerk

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Gele lassen in plaatwerk

Post by uwbuurman »

Waar zijn die gele lassen in het plaatwerk mee gelast? Ik hoor vaak "koperlassen", maar het lijkt me meer een legering??

Je hebt ze bij een e21 bijvoorbeeld bij het dak, bij de kofferbakrand, maar ook bij de deuren, waar de raamstijl achter de deurplaat verdwijnt.

Image

Ik ben benieuwd hoe het gelast is, welk materiaal, om dat na te kunnen doen....


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Gele lassen in plaatwerk

Post by Wilmo »

Hardsolderen is de Nederlandse term. Er wordt geen staal in smelt gebracht zoals bij lassen, maar gedeeltelijk gaan er elementen uit het staal in oplossing in het soldeermedium, maar vooral vreet het soldeermedium zich in het kristalrooster van het staal. Met messing ga je dan richting de 800 graden C, voor koper ver over de 1000 graden. Bij koper zal er ferriet uit het staal oplossen in het koper maar dat levert deze kleur niet op.

De term in het engels is 'brazing'. Hier bijvoorbeeld toegepast op gietijzer:



Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Gele lassen in plaatwerk

Post by Wilmo »

Hmm. Je kunt het met een acetyleenvlam doen, dat doet hij hier, maar ook met een TIG-toorts. Je hebt dan ook gelijk beschermgas om oxidatie te verminderen.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Gele lassen in plaatwerk

Post by uwbuurman »

Klinkt niet makkelijk....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Gele lassen in plaatwerk

Post by uwbuurman »

Als ik zie wat daar gebeurt, die hitte in de plaat brengen, dan brand je toch heel je dakplaat weg??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Gele lassen in plaatwerk

Post by Wilmo »

Als het goed is niet, want je blijft onder de smelttemperatuur van staal. Je zou het gerust tot 800 graden C op moeten kunnen warmen zonder dat er iets wegbrandt.

Een gasvlam is iets anders dan een MIG of een TIG-toorts he. En staal gedraagt zich ook heel anders dan bijvoorbeeld aluminium. Staal begint te gloeien, aluminium is ineens weg.
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: Gele lassen in plaatwerk

Post by RickR »

Inderdaad lijkt me dit 'brazing'. Zo worden bijvoorbeeld al sinds jaar en dag stalen fietsframes aan elkaar gesoldeerd (dunwandige buizen). Essentieel in het proces is een flux die zorgt dat het soldeermedium vloeit en oxidatie beperkt blijft. In geval van een gasvlam zorgt deze dat aanwezige zuurstof als het ware verbrand wordt in de vlam zelf en de las schoon blijft. Bij TIG maakt men uiteraard gebruik een schermgas.

Nadat het soldeer is aangebracht kan het bijgevijld worden tot een naadloze en sterke overgang. Solderen kan met meerdere legeringen, elk met eigen voor- en nadelen. Er kan bijvoorbeeld ook met zilver gesoldeerd worden, maar dat is een prijzige optie.

Ik doe in stalen klassieke racefietsen voor de hobby (restaureren, onderhoud etc) Het bouwen van stalen frames is een vakmanschap dat verdwijnt!

Image

Image
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Gele lassen in plaatwerk

Post by uwbuurman »

Dat is het, wat voor legering is gebruikt voor dat frame, en doe jij dat zelf??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Gele lassen in plaatwerk

Post by Jeroen »

Gaaf! Mooi om te zien zo Rick!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: Gele lassen in plaatwerk

Post by RickR »

uwbuurman wrote: Mon Dec 17, 2018 5:57 am Dat is het, wat voor legering is gebruikt voor dat frame, en doe jij dat zelf??
Ik vermoed dat messing (koper/zink) het hoofdbestanddeel is. Er zijn allerlei soorten legeringen te koop met zoals gezegd elk weer voor- en nadelen. Als je Googled op 'brazing filler rod' vind je wel meer informatie.

Ik bouw zelf geen frames. Dat is voor de hobby niet erg interessant en qua business al helemaal niet. Wat ik doe is oude racefietsen strippen en weer opbouwen zoals ze ooit uit de fabriek kwamen voor de liefhebber, verzamelaar of student die een toffe fiets zoekt.
Ik ken in Nederland een handjevol mensen die nog steeds stalen fietsframes met de hand bouwen. In Engeland en Italië is de laatste jaren wel sprake van een opleving en ontstaan er merken/werkplaatsen die de mooiste custom fietsen maken. Er zijn wielrenners die nog steeds zweren bij staal, en terecht!

Nog tot begin jaren '90 werden bijvoorbeeld bij Batavus in Heerenveen frames in huis met de hand gesoldeerd. Met de opkomst van aluminium frames is de volledige productie van staal gestopt en laat Batavus, en eigenlijk ieder ander groot merk, de frames tegenwoordig en verweggistan in elkaar lassen...

Ik denk dat je voor de carrosseriebouw ook het beste opzoek kan naar een ouwe rot in het vak...
baur21
E21 Fanatic
Posts: 301
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Gele lassen in plaatwerk

Post by baur21 »

Hardsolderen met messing gaat goed met een map gasbrander of propaan met zuurstof
voorheen werd het altijd met acetyleen en zuurstof gedaan maar die 1500 grade heb je liever niet.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Gele lassen in plaatwerk

Post by Wilmo »

Post Reply