Page 1 of 1

M20B20 type2 in een 318 van 77' wat heb ik nodig?

Posted: Thu Jan 03, 2019 1:17 pm
by Melvin52
Ik ben van plan om een m20 met motronic uit een E30 320i van 1989 in mijn 318 carb in te bouwen.
Ik heb al heel wat wat uurtjes op internet liggen zoeken en ook al aardig wat te weten gekomen, maar ik weet nog steeds niet helemaal zeker wat ik nou allemaal precies nodig heb.

Mijn 318 is omgebouwd naar automaat, dus ik moet ook een koppeling en rempedaal met werk cilinder hebben. En ik heb ook een versnellingspook nodig.

Wat ik ondertussen al weet wat ik nodig heb :

- complete motorblok met versnellingsbak, kabelboom en computer.
-eerste deel van uitlaat met lambda sensor (sensor moet wel verplaatst worden)
-subframe en motorsteunen van een e21 6 cilinder
-km teller van een E30

Wat ik nog niet zeker weet:

-aandrijfas van de E30 getrag 240?
-schakelstangen en schakelpook?
-welke benzinepomp? (Intern of extern?)

Verder nog iets nodig?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Re: M20B20 type2 in een 318 van 77' wat heb ik nodig?

Posted: Fri Jan 04, 2019 5:26 pm
by Wondermike
Pedalenbak en iets om je kilometerteller te laten werken, is volgens mij al meer hier beschreven.

Re: M20B20 type2 in een 318 van 77' wat heb ik nodig?

Posted: Fri Jan 04, 2019 6:33 pm
by BertjeConti
Accu verplaatsen zal zeker nodig zijn.
Liggen er al aanvoer en retour benzine leiding onder?
Cardan as van de juiste lengte
Diff met sensor voor je km teller, of zelf iets fabrieken.
(Overigens is het tellertandwiel wel te plaatsen in een bak zonder)

Re: M20B20 type2 in een 318 van 77' wat heb ik nodig?

Posted: Fri Jan 04, 2019 6:34 pm
by BertjeConti
Benzinepomp kan intern of extern, wat je wil.
Intern is natuurlijk aan te bevelen.

Re: M20B20 type2 in een 318 van 77' wat heb ik nodig?

Posted: Fri Jan 04, 2019 6:37 pm
by BertjeConti
Radiator is volgens mij ook anders, maar dat weten de e21 specialisten hier vast wel.

Re: M20B20 type2 in een 318 van 77' wat heb ik nodig?

Posted: Fri Jan 04, 2019 11:51 pm
by Jeroen
Je zal idd meer koelcapaciteit nodig hebben dus M20 radiateur.

Handigste is een M20 vijfbak met teller aandrijving dan heb je er geen project aan om je teller aan de praat te houde, anders moet je idd gaan ombouwen naar een elektronische teller en zien dat je je signaal ergens gaat opwekken. Als je een E21 vijfbak koopt compleet met het schakelmechanisme en cardanas ben je in 1x klaar, anders moet je ws ook de cardanas op maat laten maken.

Lambdaregeling kun je uitprogrammeren, maar je kunt ook een lasmoer op je voorpijp maken en daar een lambdasonde in plaatsen, dan kun je zelf de best passende positie bepalen.

Alles bij elkaar best een klus. Is lekker goedkoop om een M20B20 te pakken maar dan kun je in mijn ogen beter een M20B25 of M50 pakken, net zoveel werk alleen dan heb je ook een berg meer vermogen. Moet in je budget passen natuurlijk.

En idd leef je even uit met de zoekfunctie van het forum, op het engelse gedeelte staan ook diverse M20 en M50 ombouwtjes beschreven.

Re: M20B20 type2 in een 318 van 77' wat heb ik nodig?

Posted: Sat Jan 05, 2019 11:09 am
by uwbuurman
Nou, het is een type 1. Die zijn qua front allen gelijk, ook de 323i. Dus een rad en een koelvin, elektrisch. Ik neem aan dat dat kan blijven zitten, want als een 323i er mee koelt, dan een 320/6 ook.