Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Toerental verlagen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Amthonie
Newbee
Posts: 5
Joined: Tue Feb 05, 2019 7:30 pm

Toerental verlagen

Post by Amthonie » Tue Feb 05, 2019 8:35 pm

Hallo,
Ik wil een BMW 323i aanschaffen.
Maar het toerental waarop de motor zijn maximale vermogen levert is bij de 5800 toeren.
Kan dat verlaagd worden met bijv. aanpassingen aan de versnellingsbak?
Bij voorbaat dank!



User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4285
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Toerental verlagen

Post by gerrit323 » Tue Feb 05, 2019 8:44 pm

Om kort te antwoorden.. neen.

Je kan wel een kortere eindverhouding plaatsen.
Standaard heeft de 323i een 3.45 diff. Een diff van een 320/6 is 3.64 waardoor je wat kortere tussenversnellingen bekomt.

De wagen zal hierdoor wat vlotter aanvoelen .. vergeet ook niet dat bij installatie van een 320/6 diff de bijhorende tellerunit moet worden gemonteerd.
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo
2016 Fiat scudo workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

Amthonie
Newbee
Posts: 5
Joined: Tue Feb 05, 2019 7:30 pm

Re: Toerental verlagen

Post by Amthonie » Tue Feb 05, 2019 10:06 pm

Het getal moet toch juist kleiner worden?
Bij een diff van 4 draaien de wielen 1x rond, de motor 4x.
Hoe kleiner dat getal, hoe lager de toerentallen?

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1221
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Toerental verlagen

Post by Wilmo » Tue Feb 05, 2019 10:41 pm

Jullie praten langs elkaar heen ;)


De motor zal hoe dan ook bij dat toerental zijn vermogen leveren, dus zoals Gerrit ook al zei, je kunt dat niet veranderen. Ja, een grotere inhoud en een langere slag doen daar wel wat aan, maar dat heeft nogal een impact.


Dus dan even concreet, wat wil je?

Wil je een vlottere auto en daardoor meer toeren bij een bepaalde snelheid: Dan een hoger getal op het differentieel.
Wil je minder toeren bij een bepaalde snelheid: Dan een lager getal op het differentieel. Maar het gaat niet lager dan 3.45. E30's en E36's hebben wel langere diffs, maar dat is ook weer zo'n gedoe.

Amthonie
Newbee
Posts: 5
Joined: Tue Feb 05, 2019 7:30 pm

Re: Toerental verlagen

Post by Amthonie » Wed Feb 06, 2019 7:48 am

Is het dan geen probleem om laag in toeren te zitten? Of heeft de motor dan onderin weinig vermogen?

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15459
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Toerental verlagen

Post by uwbuurman » Wed Feb 06, 2019 7:57 am

Terug naar de basis, wat wil je en waarom?? Waarom wil je perse op het max koppelmoment rijden? Waarom is het een probleem dat 5800rpm het piekmoment is?

Waarom wil je een e21, specifiek een 323i?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

Amthonie
Newbee
Posts: 5
Joined: Tue Feb 05, 2019 7:30 pm

Re: Toerental verlagen

Post by Amthonie » Wed Feb 06, 2019 2:02 pm

Ik wil graag een e21 en dan specifiek een 323i omdat deze sportiever is en wat meer pit heeft dan een 320/6.
Maar als je vanuit stilstand optrekt, heeft die weinig koppel en vermogen, dus als je een beetje sportief wilt rijden dan moet je in het hogetoerengebied zitten, (de motor levert ligt bij de 5800 toeren per minuut zijn volledige vermogen) mijn vraag is dus: heeft de motor onderin weinig vermogen en koppel of valt het wel mee?
Dus de 0-50 sprint (in de eerste versnelling)

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25840
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Toerental verlagen

Post by Jeroen » Wed Feb 06, 2019 2:31 pm

Ik denk dat je je op het verkeerde richt, namelijk op het punt waarop het maximale vermogen wordt bereikt, dat zal voor het merendeel van de atmosferische (ongeblazen) benzinemotoren boven de 5.000 toeren liggen. Het is veel nuttiger om te kijken naar het verloop van de koppelcurve. Neem je bijv een Golf diesel dan heeft die heel veel koppel, maar over een heel smal gebied. Bijzonder irritant en wil je vlot rijden schakel je je suf. Een 323i zet niet heel veel koppel neer (ca 190Nm), maar heeft wel een hele vlakke koppelcurve, net boven stationair heb je al minimaal 150Nm tot je beschikking en dat blijft zo tot de begrenzer. Gevolg: een hele mooie gelijkmatige vermogenscurve die zowat als één rechte lijn oploopt. Levert comfortabele maar tevens krachtige vermogensopbouw op en hele lange versnellingen. En die waarden, dat kun je niet vergelijken met het hedendaagse geblazen spul. Maar voor een 40 jaar oude auto bijzonder goede waarden die 'm ook in het hedendaagse verkeer geen stakker maken. 0-100 km/u lukt met een beetje frisse 323i wel in ca 7,5 sec schat ik zo, en dat is door een relatief laag gewicht ruimschoots sneller dan bijv een Espace met 3,5 liter V6 om maar een gekke dwarsstraat te noemen (iemand begon over Renaults vanmorgen).
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4227
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Toerental verlagen

Post by bmw e12 e21 » Wed Feb 06, 2019 8:00 pm

Klopt Jeroen.
Zo is een 325i e30 motor onderin wat lammer, maar weer explosief boven de 4500tr.
Geef mij maar het soepele karakter van de e21 323i met de legendarische roffel boven de 3500tr/min. Zaaalig.
De 0-100km/h die bmw opgeeft van 9,5sec is idd Niet echt correct. Met mijne 323i kom ik zonder het onderste uit de kan te halen een seconde sneller uit.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

Post Reply