type 1 en 2 voorruit

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

type 1 en 2 voorruit

Post by uwbuurman »

Mijn 323i heb ik vorig jaar voorzien van een nieuw rubbber, pees en een nieuwe groengetinte voorruit met zonneband. Waarom? De oude ruit was geen nieuwe en ik hou van mooie ruiten zonder steenslag. Rubber gelijk meevervangen en de pees is altijd slecht na een paar jaar.

Echter in de paar regenbuitjes die mijn auto sinds de restauratie heeft gezien had ik zomaar het dashboardkastje vol water. Onderzoek leerde me dat het water door het rubber om het raam heen gaat. Dus de afdichting tussen cas en rubber is goed, maar die van rubber en ruit niet. Waarom begrijp ik niet goed.

Ik weet dat er in het verleden is geklooid met ruiten, ergens een switch van type 1 naar type 2 ruiten, maar weer niet op modeljaar of de totale switch van compleet type 1 en 2. Er zit iets maatverschil in de ruit, naar het schijnt. Dus ik dacht: nieuwe ruit en nieuw rubber, alles OEM BMW, dan moet het goed zijn...

Nu heb ik de nieuwe voorruit eruit gehaald en die is inderdaad anders van vorm aan de randen dan de oude ruit. In de hoeken is de nieuwe wat scherper, waardoor daar wat meer glas zit en hij is in de breedte een paar mm breder. Even dik, even hoog.

Wat moet ik nou doen? Hoe los ik dit probleem op? En nee, erin kitten is géén oplossing, dat is symptoombestrijding.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: type 1 en 2 voorruit

Post by Jeroen »

Dat zijn wel grmbl zaken! Heb je dan het 'oude' 51 31 1 827 342 rubber of de latere 51 31 1 831 958?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: type 1 en 2 voorruit

Post by uwbuurman »

Ik heb geen idee, Jeroen, is geen nummer te zien, factuur geeft alleen "rubber, pees en ruit"
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: type 1 en 2 voorruit

Post by Wondermike »

Kan het te maken hebben met de dikte van het glas? Type 1 ruiten waren dikker dan de type 2 ruiten. Een type 2 ruit in een type 1 rubber zou die ruimte kunnen hebben om te lekken.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: type 1 en 2 voorruit

Post by uwbuurman »

Ik heb ze gemeten en vergeleken. Mijn ruiten zijn even dik, te weten 5mm. Het verschil zit m in de afronding van de hoeken. Bij de oude ruit heeft die een veel grotere straal. Met andere woordenz de nieuwe ruit heeft hoekigere hoeken. Als ik die ruit in het oude rubber zet, dan zie ik hetzelfde in de hoeken als bij het nieuwe rubber, inderdaad erg strak in de hoeken, waardoor de ruit niet in de onderste ribbel van het rubber valt.

Ik bestel gewoon een nieuwe ruit en zie eens wat er dan binnenkomt.

Zou het te doen zijn die hoekjes af te schuren met een flappenschijf op de flex??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: type 1 en 2 voorruit

Post by BertjeConti »

Oepsie, dat zijn geen goede berichten, maar ik heb wel een erg goede oplossing:
14 jaar geleden heb ik de voorruitin de Pastellblauer (en ook alle andere ruiten) gewisseld tegen getint glas uit een '81 donor. Bij mij was de voorruit blijkbaar al ooit eerder vervangen, en toen ingezet met een blijvend elastische kit, met als gevolg geen lekkage en geen roest in de raamsponning.
Ik heb toen het getinte glas met het oude rubber en ook deze elastisch blijvende kit in de E12 gezet.
Het rubber is in de hoeken inmiddels helemaal gescheurd door de droogte, maar de hele handel is nog steeds 100% waterdicht en geen roest.

Ik zou dus een kitlaagje onder het rubber aanbevelen.

Overigens lijkt het mij bijna onmogelijk dat water tussen het glas en rubber naar binnen dringt, tussen rubber en cas is vele malen aannemelijker. (Behalve bij rijden in de regen, dan wordt de kans iets groter door de druk van de rijwind)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: type 1 en 2 voorruit

Post by BertjeConti »

Oh ja, ik heb Sika lastomer 710 grijs gebruikt
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: type 1 en 2 voorruit

Post by uwbuurman »

BertjeConti wrote: Wed Feb 27, 2019 10:04 pmOverigens lijkt het mij bijna onmogelijk dat water tussen het glas en rubber naar binnen dringt, tussen rubber en cas is vele malen aannemelijker. (Behalve bij rijden in de regen, dan wordt de kans iets groter door de druk van de rijwind)
Dan zijn de wonderen de wereld nog niet uit. Ik zag duidelijk het water staan aan de binnenzijde van het raam, op het rubber. En omdat dat nogal rond is, is het nog minder aannemelijk dat het in de auto daaromheen omhoog loopt. Ik denk dat het komt door die genoemde niet passende hoeken. En water wordt door rijden inderdaad over het glas in dat rubber "geduwd". Is het laagste deel. En dan de ruit zelf die nog dieper ligt dan normaal.

Kit is een soort laatste oplossing, ik ga eerst een goede ruit te pakken zien te krijgen. Dank voor de tip op het merk kit, dan heb ik dat vast, mochten alle nieuwe ruiten zo slecht zijn gevormd!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply