Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Pierburg 2B4

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
jesper98
E21 starter
Posts: 20
Joined: Tue Nov 29, 2016 10:47 pm
My E21(s): '82 316 Automatic
Location: Velp

Pierburg 2B4

Post by jesper98 » Thu Apr 04, 2019 10:25 pm

Hallo,
Vorige week ben ik tegen een probleem aangelopen. De motor begon namelijk vermogen te verliezen zodra de belasting omhoog ging (snelweg met 100km/h tunnel omhoog) en dus terug te vallen in snelheid. Ik heb dit in voorjaar vorig jaar ook een keer of 2 gehad, maar dat was daarna weggebleven.
Nu was ik er afgelopen vrijdag mee terug naar mijn ouders thuis komen rijden (rit van 160km, is hiervoor altijd goed gegaan) en het probleem kwam steeds meer terug. Klasgenoot vertelde dat het wel eens brandstoffilter zou kunnen zijn, dus daar een nieuwe tussen gezet. Dus ik ga een rondje rijden, is het nog een stuk erger geworden. Het begon nu al bij ong. 70km/h, na een keertje stoppen was het weer even goed maar kwam daarna weer terug.
Ik heb +- een maand geleden nog verdeelrotor, verdelerkap, bougiekabels en bougies vervangen. Kleppen stellen en ontstekingstijd controleren staan ook op de planning.

Ik heb sinds aankoop eigenlijk al wat koudstartproblemen gehad, maar dat was met een beetje gas bij geven bij koud start nog wel vol te houden. Nu heb ik besloten om de carburateur eraf te halen om deze schoon te maken en na te kijken. Hierbij kwam ik er achter dat de vacuümslang naar de 2e trap was afgedopt, dus geen 2e trap gasklepwerking.(van dat losse slangetje wist ik al eerder van, alleen niet waar het voor was. Heb deze een keer aangesloten maar toen kwam ie niet meer vooruit bij meer gasgeven)

Image

De thermische schakelaar mist ook (PIERBURG 4.07265.09.0) en was gewoon een open gat.

Image

Na de carb uit elkaar te hebben gehaald, viel mij op dat 1 van de vlotters bijna geen beweging meer in zit (toevallig? ook de kant van de 2e trap)
1e trap kant:

Image

2e trap kant:

Image

Image

Het lijkt er hier op dat er soort busje naar boven toe vast zit die de vlotter tegenhoud.


Dan nu de vraag, is het nog mogelijk om dit te repareren en goed werkend te krijgen? Ik was van plan om het allemaal schoon te maken en met nieuwe pakkingen terug in elkaar te zetten, maar zo te zien komt er iets meer bij kijken.
Last edited by jesper98 on Fri Apr 05, 2019 10:19 am, edited 1 time in total.



User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15459
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pierburg 2B4

Post by uwbuurman » Fri Apr 05, 2019 1:25 am

Je foto's doen het niet. Zie topic over foto's plaatsen in belangrijke topics bij Algemeen
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
jesper98
E21 starter
Posts: 20
Joined: Tue Nov 29, 2016 10:47 pm
My E21(s): '82 316 Automatic
Location: Velp

Re: Pierburg 2B4

Post by jesper98 » Fri Apr 05, 2019 9:57 am

uwbuurman wrote:
Fri Apr 05, 2019 1:25 am
Je foto's doen het niet. Zie topic over foto's plaatsen in belangrijke topics bij Algemeen
Hmm bij mij doen ze het op zowel pc als mobiel, maar zal even kijken of het ook anders kan

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4227
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pierburg 2B4

Post by bmw e12 e21 » Fri Apr 05, 2019 10:10 am

jesper98 wrote:
Fri Apr 05, 2019 9:57 am
uwbuurman wrote:
Fri Apr 05, 2019 1:25 am
Je foto's doen het niet. Zie topic over foto's plaatsen in belangrijke topics bij Algemeen
Hmm bij mij doen ze het op zowel pc als mobiel, maar zal even kijken of het ook anders kan
Raar, ik zie ook niks...
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
jesper98
E21 starter
Posts: 20
Joined: Tue Nov 29, 2016 10:47 pm
My E21(s): '82 316 Automatic
Location: Velp

Re: Pierburg 2B4

Post by jesper98 » Fri Apr 05, 2019 10:21 am

Zouden het nu moeten doen. Gek dat het andere alleen werkte in firefox op pc en chrome mobiel

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25840
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pierburg 2B4

Post by Jeroen » Fri Apr 05, 2019 10:30 am

Nu werkt het wel, had ws te maken met privacyinstellingen. Heb alleen even de URL tags verwijderd dan staat er ook geen tekst door afbeeldingen enzo.

Aardig prutswerk om eerlijk te zijn!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11241
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Pierburg 2B4

Post by Peter V. » Fri Apr 05, 2019 9:03 pm

Het lijkt mij duidelijk dat de vlotternaalden blijven hangen. Reviseren is dus hard nodig. Dat open gat is natuurlijk niet de bedoeling en daar heb je zeker een probleem mee want je mist je verrijkingsventiel en deze heb je nodig bij koude start.

Het feit dat de slang van de vacuumdoos af is voor wat jij zegt de tweede trap zou kunnen betekenen dat deze vacuumdoos lek is bijvoorbeeld. Als het is zoals jij aangeeft dan zou de basisafstelling ook zomaar verkeerd kunnen zijn.

Oftewel je heb een leuk klusje te doen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
jesper98
E21 starter
Posts: 20
Joined: Tue Nov 29, 2016 10:47 pm
My E21(s): '82 316 Automatic
Location: Velp

Re: Pierburg 2B4

Post by jesper98 » Mon Jul 08, 2019 8:21 pm

Het was inderdaad wel een aardig klusje, wat door de studie ook steeds is opgeschoven. Maar nu is er weer tijd om verder te knutselen.

Ik heb inmiddels ergens in mei de carburateur uit elkaar gehad, schoongemaakt en met een revisieset terug in elkaar gezet. De vlotternaalden van deze set kwamen niet overeen met de huidige naalden, dit heb ik ergens anders ook gelezen.
Ik heb ook nieuwe vacuumslangen gemonteerd en het koudstart verreikingsventiel teruggevonden. Deze hing onder de inlaat, en de draad daarvan is niet top meer. Maar heb deze nog wel strak kunnen monteren.
Ik heb volgens de duitse handleidingen van ruddies(?) de afstellingen gedaan en hij loopt nu ongeveer weer, wel erg ruw.

Is er iemand die zo weet welke kant op draaien van de schroeven wat doet? Dan heb ik het over de mengselschroef en de stationairschroef. Ik ben op het moment nog wat terughouden met eraan draaien, omdat ik niet weet welke kant op draaien armer/rijker is.

Groeten Jesper

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15459
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pierburg 2B4

Post by uwbuurman » Mon Jul 08, 2019 9:28 pm

Rustig wachten tot Peter terug is van vakantie.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

Post Reply