Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

M10 2L Injectie Megasquirt

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 301
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

M10 2L Injectie Megasquirt

Post by Daniel » Sun Jul 14, 2019 11:15 am

Eerder dit jaar vroeg ik hier hoeveel vermogen er uit M10b18 te halen is. Niet overtuigd genoeg heb ik dat idee laten gaan.

Ik heb een optie om een 2.8L stroker op te bouwen, super eta onderblok, m52 krukas, 325i kop/inlaat, spaghetti, nwe ecu's etc.

Toen ik mijn E90 320d verkocht heb, ben ik dagelijks in mijn E28 518 gaan rijden. De M10 bevalt mij ontzettend goed, helemaal met een spaghetti spruitstuk(kan ik iedereen aanbevelen!)!
Na wat wikken en wegen, wil ik graag een M10 hart in de E28 houden.

Ik heb inmiddels een M10b20 E21 motor gekocht en een e28 518i motor.
Image
Image


De M10B20 gaat helemaal uit elkaar en krijgt wat aanpassingen.

Het idee is om een M10 2L injectie te bouwen, Megasquirt 3 ECU, EDIS-4(ford) ontsteking, MLS koppakking, Schrick nokkenas, 400cc injectoren, spaghetti spruitstuk.

De motor wil ik eerst atmosferisch laten draaien en misschien tzt een kleine turbo er op. :whistle



User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1726
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by BertjeConti » Sun Jul 14, 2019 11:19 am

Leuk, gaan we zeker volgen.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1726
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by BertjeConti » Sun Jul 14, 2019 11:22 am

Waarom EDIS, met MS3 zou ik voor COP's gaan of een coilpack met ingebouwde drivers
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25834
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by Jeroen » Mon Jul 15, 2019 11:06 am

Mooie plannen hoor, dat gaan we zeker volgen. Alleen graag even jouw advies: als het een topic gaat worden over jouw E28, dan verplaats ik 'm graag naar Off Topic, of als je je voornamelijk gaat richten op de opbouw van de motor verplaats ik 'm graag naar Techniek.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 301
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by Daniel » Wed Jul 17, 2019 6:44 pm

@jeroen; Nee geen E28 topic, gaat alleen om het technisch aspect van het project.

Dit doe ik hier omdat de M10 motor hier veel voorkomt en er wellicht liefhebbers geïnteresseerd zijn.

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1523
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by Nick1984 » Wed Jul 17, 2019 11:53 pm

Kameraad van mij (op het forum hier Elaxo) heeft een 2002 met geprepareed atmosferisch M10 blokje en 200! Pk op de wielen.
Hier is wel serieus veel aan gedaan, maar er is echt wel wat mogelijk hoor.
In dat blokje zitten wel E30 M3 krukas en zuigers, cilinders compleet uitgeboord en voorzien van bussen, Throttle bodies, KMS etc. etc.
Het grote voordeel van een M10 blokje blijft het gewicht en mits goede tuimelaars de toeren die ze aankunnen...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 301
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by Daniel » Thu Jul 18, 2019 6:43 pm

Nick1984 wrote:
Wed Jul 17, 2019 11:53 pm
atmosferisch M10 blokje en 200! Pk op de wielen.
E30 M3 krukas en zuigers, cilinders compleet uitgeboord en voorzien van bussen, Throttle bodies, KMS etc. etc.
Waarschijnlijk goedkoper dan een S14

User avatar
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 301
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by Daniel » Thu Jul 18, 2019 6:59 pm

BertjeConti wrote:
Sun Jul 14, 2019 11:22 am
Waarom EDIS, met MS3
Keuzes keuzes en keuzes

Edis-4 lijkt mij in de eerste instantie de makkelijkste manier en lijkt mij een duidelijke, goed werkend optie

Er zijn vast betere opties, maar daar heb ik nog weinig over gelezen icm m10b20

daarnaast kost het al genoeg, werkt het niet, zoeken we een andere optie die beter is

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25834
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by Jeroen » Fri Jul 19, 2019 9:01 am

Even verplaatst naar Techniek...
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 301
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by Daniel » Tue Sep 17, 2019 10:03 pm

Onderblok is weer fris


Image



Alle motor componenten laten reiningen en controleren

Image


Krukas, lagers, zuigers etc gemonteerd

Image


Vandaag onderblok weer terug gebracht naar revisie bedrijf om compressie verhouding te berekenen. In de toekomst wil ik er misschien een turbo op bouwen maar aangezien ik een 304graden nokkenas heb liggen, is de nu de vraag of dit nog allemaal met elkaar gaat samen werken.


Dure koppaking is dan misschien overbodig
Image

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15455
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by uwbuurman » Tue Sep 17, 2019 10:11 pm

Mooie stappen toch!! Lekker, zo'n schoon blokje
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1221
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by Wilmo » Tue Sep 17, 2019 10:31 pm

Turbo en een 304 gaan niet samen he...

Maar wel mooie vooruitgang!

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1221
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by Wilmo » Tue Sep 17, 2019 11:50 pm

En EDIS... Er is weinig goedkoper dan de ontstekingsmodule van een Audi S3 (Of Golf, Polo of welk viercilinder VAG-apparaat dan ook). Aansluiting is simpel en je krijgt een mooie betrouwbare vonk. Zie mijn topic. Je hebt wel een getande schijf nodig maar je zult sowieso iets dergelijks nodig hebben. En natuurlijk het gat voor de verdeler moet je op een manier afsluiten.

http://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f ... &start=315
(en verder)

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25834
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by Jeroen » Wed Sep 18, 2019 12:00 am

Leuk, en er zijn dus nog wel wat mogelijkheden en keuzes te maken... keep us posted!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 301
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: M10 2L Injectie Megasquirt

Post by Daniel » Wed Sep 18, 2019 6:50 pm

Ford heeft ook EDIS-4, daar heb ik een aantal componenten van aangeschaft.

Triggerwheel 36-1 heb ik laten snijden via mijn werk, binnenkort laat ik die opmaat draaien zodat deze om de poelie schuift.


Omdat het 1e idee was om tzt met een turbo te gaan rijden wilde ik megasquirt 3 aanschaffen.... misschien dat we dit wel gaan wijzigen, sprak onlangs iemand uit Bolsward die alles met '02s doet en die had een systeem uit Engeland (ben alleen de naam vergeten)

Post Reply