CO metingen enzo
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
CO metingen enzo
De afgelopen jaren heb ik een Gunson CO meter gebruikt, en er zijn hier diverse anderen die dit handzame en betaalbare apparaatje gebruiken. Wel met het idee dat het puur een indicatieve waarde is en afwijkingen tov gecalibreerde meetapparatuur soms best flink kunnen zijn. Ook hebben we wel een paar keer geworsteld met hoge CO waardes waarbij het terugschroeven van de CO alleen maar leidde tot een slechter lopende motor. Inmiddels weten we dat de vrij primitieve Gunson testers ook reageren op koolwaterstoffen, ofwel als je een hoge HC hebt als gevolg van een onvolledige verbranding loopt de CO uitlezing op een Gunson ten onterechte op. Toen mijn Gunson het begaf heb ik dan ook even de tijd genomen om de gedachten op een rij te zetten.
Tenslotte, naast een betrouwbare CO meting wil je liefst ook wel weten wat je HC, CO2 en Lambda (of AFR in plaats daarvan) is. Ofwel, ik heb de knoop doorgehakt en maar gelijk een fatsoenlijke viergastester op de kop getikt van AUTest, lekker handig met de dealer een dorpje verderop. Nou zat daar een roetmeter bij en is er een meneer die zijn AUTest viergastester zonder roetmeter wil inruilen dus welke versie ik aan het eind van de week heb staan is nog niet bekend, maar het is sowieso wel een stap voorwaarts en erg prettig nu ik geen bevriende garage met viergastester in mijn onmiddellijke nabijheid meer heb. Later deze week meer, met een paar plaatjes!
Tenslotte, naast een betrouwbare CO meting wil je liefst ook wel weten wat je HC, CO2 en Lambda (of AFR in plaats daarvan) is. Ofwel, ik heb de knoop doorgehakt en maar gelijk een fatsoenlijke viergastester op de kop getikt van AUTest, lekker handig met de dealer een dorpje verderop. Nou zat daar een roetmeter bij en is er een meneer die zijn AUTest viergastester zonder roetmeter wil inruilen dus welke versie ik aan het eind van de week heb staan is nog niet bekend, maar het is sowieso wel een stap voorwaarts en erg prettig nu ik geen bevriende garage met viergastester in mijn onmiddellijke nabijheid meer heb. Later deze week meer, met een paar plaatjes!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: CO metingen enzo
Mooie upgrade. Ooit zou ik ook wel zoiets willen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: CO metingen enzo
Eventjes inhakend hoor, zonder zelf eerst te googelen. Kan het zijn dat een viergastester juist op de -OH groep in ethanol reageert? Dat er daardoor inderdaad (deels) onverbrande koolwaterstoffen worden gedetecteerd?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: CO metingen enzo
Bij mijn weten heeft een viergastester de kwaliteiten om dat uit elkaar te houden, de veel eenvoudigere Gunson echter niet. Vandaar dat juist een viergastester interessanter is, maar met een prijskaartje uiteraard.
Regards/groeten, Jeroen
Re: CO metingen enzo
Mooie aankoop. Die Gunson heb ik ook nog zitten overwegen. Je leest er van alles over maar vaak eindigt de discussie op hetzelfde punt, te onnauwkeurig. Nuja, je kan ook niet willen dat iets van +-120€ hetzelfde doet als een toestel van 2k. Anders zouden die niet verkocht worden. Ik ben zelf ook nog op zoek naar een betaalbare oplossing. Iets wat nauwkeuriger is en toch verantwoord is om aan te kopen met maar 1 klassieker in de garage.
Een goede wideband oplossing kost ook wat geld en daar meet je ook niet alles mee... Hoewel ik deze bijzonder interessant vind heb ik hem nog niet willen/durven aankopen: https://www.14point7.com/products/sigma ... ler-free-2
Een goede wideband oplossing kost ook wat geld en daar meet je ook niet alles mee... Hoewel ik deze bijzonder interessant vind heb ik hem nog niet willen/durven aankopen: https://www.14point7.com/products/sigma ... ler-free-2
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: CO metingen enzo
Viergastester is leuk voor apk, waarbij alleen bij stationair lopen van de motor de uitlaatgassen gemeten worden. Mij zegt dat helemaal niks, en vind het vrij waardeloos.
Een perfect comform apk afgestelde motor (CO op stationair) kan bij deellast en vollast een behoorlijke vervuiler zijn, en zelfs zo slecht afgesteld dat hij zichzelf in de vernieling draait.
Een goede afr meter helpt je bij het goed inregelen van de motor om er de maximale performance bij alle omstandigheden uit te halen.
Kortom:
Viergas is leuk om je auto door apk de leiden.
Afr is de tool om het beste uit je motor te halen, zowel kwa vermogen als verbruik.
Een perfect comform apk afgestelde motor (CO op stationair) kan bij deellast en vollast een behoorlijke vervuiler zijn, en zelfs zo slecht afgesteld dat hij zichzelf in de vernieling draait.
Een goede afr meter helpt je bij het goed inregelen van de motor om er de maximale performance bij alle omstandigheden uit te halen.
Kortom:
Viergas is leuk om je auto door apk de leiden.
Afr is de tool om het beste uit je motor te halen, zowel kwa vermogen als verbruik.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: CO metingen enzo
Overigens kan een viergastester een behoorlijk fout beeld geven als er ergens een gaslek in het uitlaatsysteem zit, temeer omdat helemaal aan het einde van het uitlaattraject gemeten wordt.
Eigenlijk moet je de uitlaatgassen meten in de uitlaatspruitstukken, op de daarvoor bedoelde meetaansluiting(en), maar die zitten waarschijnlijk altijd vast geroest, en zijn dus onbruikbaar.
Eigenlijk moet je de uitlaatgassen meten in de uitlaatspruitstukken, op de daarvoor bedoelde meetaansluiting(en), maar die zitten waarschijnlijk altijd vast geroest, en zijn dus onbruikbaar.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: CO metingen enzo
Eens, dat zou wel ideaal zijn, hoewel je een lekkage aldaar doorgaans ook snel weer terug ziet in een hogere O2 meting. Mooiste is per cylinder meten!
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: CO metingen enzo
Het lijkt erop dat het dit model gaat worden, de AUTest MS805. Dat is een oudere versie dan de MS810 die ik nu heb staan maar heeft als voordeel dat deze na afloop van de calibratie (begin 2020, nu dus nog APK waardig) niet blokkeert. En in mijn ogen is het onzin om 'm elk jaar ter calibratie te sturen, hij staat warm en droog en wordt zeker niet wekelijks gebruikt.
Regards/groeten, Jeroen
Re: CO metingen enzo
Dat ziet er mij een zeer degelijk toestel uit!
Wat je kan doen is bv jaarlijks eens een moderne wagen meten, die staan bijna altijd perfect op lambda 1, zeker bij bv 2000 tr/min. Dan weet je gelijk of je toestel nog correct meet.
Succes ermee!
Wat je kan doen is bv jaarlijks eens een moderne wagen meten, die staan bijna altijd perfect op lambda 1, zeker bij bv 2000 tr/min. Dan weet je gelijk of je toestel nog correct meet.
Succes ermee!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: CO metingen enzo
Thanks! Inderdaad wel af en toe even een vergelijkende meting doen, kan ook als de auto voor de keuring moet of net is geweest, heb je een vergelijk met een gecalibreerd apparaat...
Regards/groeten, Jeroen