6cyl rev counter to 4cyl car

For all your questions, problems and DIY stories
Post Reply
hooligan
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sun Jan 15, 2017 1:08 pm
My E21(s): '82 EUR 315i

6cyl rev counter to 4cyl car

Post by hooligan »

I have two 6cyl rev counters...Is it possible to make it work in 4cyl? How to do it? Or should I just find a 4cyl rev counter?


E21 315 -82
VW Transporter T5 -10

EX: E60 545iA
///M-Sport -04
EX: E39 ///M5 -99

EX: E30 316i -88
EX: E36 325i -92
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 6cyl rev counter to 4cyl car

Post by Jeroen »

Find a 4 cyl version indeed...
Regards/groeten, Jeroen
hooligan
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sun Jan 15, 2017 1:08 pm
My E21(s): '82 EUR 315i

Re: 6cyl rev counter to 4cyl car

Post by hooligan »

Thank you sir.
E21 315 -82
VW Transporter T5 -10

EX: E60 545iA
///M-Sport -04
EX: E39 ///M5 -99

EX: E30 316i -88
EX: E36 325i -92
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 6cyl rev counter to 4cyl car

Post by Wilmo »

It is possible to change a resistor to another value:

http://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f ... 40#p301992
hooligan
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sun Jan 15, 2017 1:08 pm
My E21(s): '82 EUR 315i

Re: 6cyl rev counter to 4cyl car

Post by hooligan »

That language is a big problem for me :D
E21 315 -82
VW Transporter T5 -10

EX: E60 545iA
///M-Sport -04
EX: E39 ///M5 -99

EX: E30 316i -88
EX: E36 325i -92
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 6cyl rev counter to 4cyl car

Post by Wilmo »

Wilmo wrote: Fri Aug 03, 2018 4:10 pm Zo, projectje toerenteller is ook afgerond.

Image

De potmeter is een 10k potmeter. Weerstand A is 80 ohm en weerstand B is 24k ohm.

Image
Ik had hier op drie punten gemeten hoe de verschillende standen van de potmeter zich verhielden tot het toerental dat ik op de computer aflas. Dat is de blauwe lijn. Met de variabele weerstand op nul (begin) kwam het bij lange na niet in de buurt, halverwege iets beter en op het eind, op 10k ging het de goede kant op. Weerstand A of B moest dus verhoogd of verlaagd worden. Ik heb weerstand A uitgewisseld voor een draadje en zo is de hoogte van de lijn te beïnvloeden, de weerstand heb ik dus maar weer terug gedaan. Daarna ging ik nadenken en kwam ik er toe om weerstand B met de waarde van de potmeter de vermeerderen. Nu is weerstand B 34k8 en heb je als het ware een nieuw bereik vanaf nul op de potmeter. En nu werkt het. Hij is een beetje trager dan mijn motor in toeren kan wisselen, maar ik vind het wel een leuk extra dingetje. Het klokje is alleen blijven haken op 12:00 nadat die gisteren wel liep. Dat is iets voor de volgende keer..
So, this project is ready as well.

The potentiometer is 10k Ohm. Resistor A is 80 Ohm and resistor B is 24k Ohm.

[blabla]

I came with the idea to change the value of resistor B to increase the range of the potentiometer. I changed it to 34k8 and so the range of the potentiometer is large enough to match the rpm's of the engine to that of the rev counter. It is a little slow compared to how fast the engine revs but it works wel enough.

I have a Megasquirt in my car, so for me it is easy to know the rpm of the engine at any given moment. For you it might be different.
hooligan
E21 starter
Posts: 23
Joined: Sun Jan 15, 2017 1:08 pm
My E21(s): '82 EUR 315i

Re: 6cyl rev counter to 4cyl car

Post by hooligan »

That sounds too difficult to me :D Does anyone have 4cyl rev counter for me? I can change my 6cyl counter to 4cyl version?
E21 315 -82
VW Transporter T5 -10

EX: E60 545iA
///M-Sport -04
EX: E39 ///M5 -99

EX: E30 316i -88
EX: E36 325i -92
Post Reply