Voor mij de eerste meeting met de 323i en ook de eerste echte rit met de 323i. Dat is toch best spannend. Vroeg in de ochtend nog even de juiste spiegels opgedoken uit het archief en gemonteerd en een goede nooduitrusting van onderdeeltjes, tie raps, duck tape, slangklemmen en gereedschap gemaakt. Rond half tien begon de rit in de stromende Haagse regen. Gelukkig werd het snel droger. Net een kilometer of 50 maar eens even gestopt voor een kleine controle onder de motorkap: alles zag er nog netjes uit, afgezien van wat druppels olie aan de voorkant van de motor. Waarschijnlijk doet de krukaskering niet helemaal wat ie moet doen. Deze is wel vervangen bij de opbouw van de motor in 2005 maar daar lijkt iets niet goed te zijn gegaan.
De A12 was dicht dus de rit voerde via Amsterdam naar de A1 waar al een lekker stukje file stond. Ook zo'n eerste file is toch weer even spannend maar de temperatuur bleef prima onder controle. Bij Nunspeet de snelweg verlaten en vast een stukje binnendoor naar Vaassen. Gelukkig kwam ik al snel achter een stel trekkers terecht waardoor ik gedwongen werd het toerental onder controle te houden. Het blijft moeilijk om in zo'n auto niet even door te trekken. De hele dag ben ik onder de 4.000 rpm gebleven en na verse olie komende week wil ik dat wat gaan opvoeren.
Even na half twaalf arriveerde ik en zat iedereen al lekker aan de koffie. Daar had ik inmiddels ook wel trek in. Vervolgens een leuke kennismaking met een heel stel prachtige E21's en hun eigenaren. Sommige kende ik al van Lelystad een paar jaar geleden (waar ik toen nog met de stratos 318i was die nu bij een forumlid in Belgie woont) maar voor mij ook veel nieuwe gezichten bij bekende forumnamen.
Na de foto's en het overladen van de achterbak van Michel's diesel in die van mij (bedankt Michel!) en Jan, kon de rit beginnen. Ik eindigde achteraan de rij wat betekende dat er hier en daar flink doorgereden moest worden om bij te blijven. Vooral ook door een paar stoplichten die we tegen hadden maar dat ging probleemloos met de 323i. Die had het eigenlijk best naar z'n zin zo tussen alle andere soortgenoten

De rit was prachtig en goed georganiseerd. Veel rust tussen het rijden door en voldoende tijd om te lunchen en banden te trappen. In Harderwijk heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de eerste foto's te maken van een bijna complete Henna tussen een witte en een grijze. Mooi rijtje daar op de parkeerplaats! Ik telde 5 setjes originele Alpina wielen naast elkaar.....hoezo zeldzaam?
Omdat ik 's avonds nog andere bezigheden had, moest ik het eten overslaan en reed ik rond half zes weer terug naar Den Haag. Nog even een keer gestopt om te tanken en een kleine check te doen en daarna met 3.500 rpm en 150 op de teller richting Den Haag. Overigens bleek die 150 op de teller helemaal geen echte 150 te zijn. Volgens de GPS is dat maar een kleine 140. Dat is toch wel een flinke afwijking maar ik kan me zo voorstellen dat dat niet ongewoon is voor een E21.
Rond zeven uur arriveerde ik weer bij het PeperPakhuis en reed ik de Henna met dik 400 kilometers extra op de teller weer de garage in. Eigenlijk onvoorstelbaar dat deze auto sinds 2004 stil heeft gestaan en na een flinke opknapbeurt verspreid over 8 jaar vervolgens gewoon probleemloos z'n eerste 400 kilometer aflegt. Als dat de voortekenen zijn voor de komende tijd, dan doe ik het ervoor! Ritjes als deze smaken naar meer!
L1110679 by
PeperPakhuis, on Flickr
L1110685 by
PeperPakhuis, on Flickr
L1110691 by
PeperPakhuis, on Flickr
L1110698 by
PeperPakhuis, on Flickr