Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Pro
Posts: 1430
Joined: Mon Nov 04, 2013 10:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti » Sun Jul 01, 2018 10:20 pm

" een beter milieu begint bij jezelf "

Oldtimers en milieu, dat gaat natuurlijk niet samen, of toch wel een beetje?

Middels de megasquirt ombouw is de uitstoot van onze pastellblauer gegarandeerd een stuk lager geworden dan voorheen met de Solex4A1, dat is zeker. Een 3 weg katalysator eronder hangen, tsja dat gaat mij net een stap te ver. (of misschien toch wel een keer :bag )

Maar wist je dat bij onze oudjes tot wel 20% van de uitstoot veroorzaakt wordt door verdampen van onverbrande benzine? Veroorzaakt door verdampende benzine in de benzinetank en carburateur. Beide "beluchten" direct op de buitenlucht. Die verdampte benzine uit de vlotterkamer van de carburateur, dat is al opgelost. Maar de benzinetank moet een ontluchting hebben ten behoeve van leegraken van de tank tijdens rijden en uitzetten/inkrimpen van de benzine door temperatuurschommelingen bij stilstand.

Daar gaan we dus wat aan doen en daarvoor zijn de onderdelen in bovenstaande plaatjes voor nodig. Het koperen ding is een damp/vloeistof scheider, die moet ervoor zorgen dat er geen vloeibare benzine via de beluchting aansluiting kan doorstromen naar de onderdelen die daarna volgen.
Die dikke zwarte bus is een zogenaamd aktief koolstof opvangtankje. deze tank is in staat benzinedampen op te slaan en dus niet door te laten naar de buitenlucht. de koperen leiding komt onder de wagen en moet ervoor gaan zorgen dat er een aansluiting van het akief koolstoftankje naar de motor komt om de omgeslagen benzinedampen uit het tankje te zuigen en alsnog in de motor te verbranden. Het kleine zwarte deel op de foto is een electrisch bediende klep die onder bepaalde omstandigheden van de motor open gaat zodat de motor via een aansluiting op de gasklep lucht door het aktief koolstoffilter kan zuigen en zo de opgeslagen benzine dampen eruit zuigt. Deze klep wordt een "purge valve" genoemd.
In de Pastellblauer zal de klep aangestuurd worden door de Megasquirt, en wordt deze alleen aangestuurd als de motor meer dan 1700rpm draait en de absolute druk minder is dan 50 kpa, dit is onder bijna alle rijdende omstandigheden het geval.

Zo'n systeem is algemeen bekend als EVAP systeem.

De damp/vloeistof scheider heb ik zelf gemaakt van wat oud koper wat nog rond lag te slingeren en is inmiddels al gemonteerd.

dopjes met daarin de leidingen gemaakt:
Image

eerste delen alvast gesoldeerd:
Image


en zo zit de damp/vloeistof scheider boven de tank op de beluchting gemonteerd:
Image

Het zoeken van een geschikte plek voor het actief koolstoftankje was nog wel een uitdaging, hij komt op de plek waar eerst de benzinepomp onder de auto hing. deze tank moet ergens geplaatst worden waar hij direct op de buitenlucht kan "ademen" en waar de kans op "inademen" van troep zo klein mogelijk is. de "adem" aansluiting van de tank zit straks boven het differentieel.

nadat de plek bepaald was kon ik een montagebeugel bedenken en maken:

Image

Image

Raadsel: wie weet uit welke type auto dit actief koolstoftankje komt?


Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3853
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 » Sun Jul 01, 2018 11:05 pm

Mooi gedaan Rob!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14517
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman » Sun Jul 01, 2018 11:10 pm

Uit een Image c5 ofzo?

Mooi werk wederom.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
BertjeConti
E21 Pro
Posts: 1430
Joined: Mon Nov 04, 2013 10:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti » Mon Jul 02, 2018 7:39 am

100 punten voor Koos
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1400
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Nick1984 » Mon Jul 02, 2018 9:42 am

Top ontwerp Rob!!!
Ga je ook een overdrukventieltje plaatsen?
Als de wagen in de zon staat en het koolstoffilter zou verzadigd zijn moet de druk er nog afkunnen.
Leuk dat je de Megasquirt daarvoor kan gebruiken :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
BertjeConti
E21 Pro
Posts: 1430
Joined: Mon Nov 04, 2013 10:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti » Mon Jul 02, 2018 10:13 am

Nick, dat is niet nodig in zo'n systeem, het tankje vangt alleen de benzinedamp op, niet de lucht, die gaat er gewoon doorheen. Ik zal eens een schemaatje posten
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
BertjeConti
E21 Pro
Posts: 1430
Joined: Mon Nov 04, 2013 10:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti » Mon Jul 02, 2018 7:25 pm

dit is een schematische voorstelling (er bestaan heel veel varianten EVAP systemen) hoe het gaat worden, je ziet dat het actief koolstoftankje (3) aan onderkant gewoon open is en zo aan de buitenwereld kan ventileren.
In de benzinetank (5) zal dus geen over of onderdruk ontstaan door temperatuurschommelingen in de brandstof.
Alleen als de purge valve (2) open is bij draaiende motor ontstaat er onderdruk in de leiding van het koolstoftankje naar de gasklep, om zo de opgeslagen benzinedampen (met veel verse lucht) uit de koolstof te halen en naar de motor te voeren.

De over/onderdruk klep in de tankdop (6) is bedoeld voor noodgevallen als het EVAP systeem om welke reden dan ook verstopt zit.

Nummertje 7 komt er bij mij niet in, daarvoor in de plaats wel de damp/vloeistof scheider.

Image

In den beginne waren de EVAP systemen erg eenvoudig opgezet zoals hierboven te zien is, maar later zijn er (wetgeving) allerlei controle middelen (kleppen en druksensoren) toegevoegd waarmee het systeem op luchtdichtheid en werking getest wordt, komt het systeem niet door de tests dan krijg je een foutmelding in je boordcomputer. Echter is de basis werking van het EVAP systeem nooit veranderd.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1400
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Nick1984 » Tue Jul 03, 2018 11:05 am

duidelijk schema :thumbsup
De E12 gaat nog hightech worden :p
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
BertjeConti
E21 Pro
Posts: 1430
Joined: Mon Nov 04, 2013 10:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti » Tue Jul 03, 2018 11:58 am

Ja klopt, ben nog aan het bedenken hoe ik de lage druk injectie kan ombouwen naar "stratified injection" die met 100bar of zoiets weekt
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
BertjeConti
E21 Pro
Posts: 1430
Joined: Mon Nov 04, 2013 10:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti » Sat Jul 07, 2018 8:45 pm

EVAP Systeem geïnstalleerd

Vandaag heb ik het EVAP systeem op de Pastellblauer geïnstalleerd, daarmee moet ook de benzinegeur verdwenen zijn als de zon erop staat te bakken onder de carport.
Er moest een leiding van motorcompartiment naar de plek van het koolstoftankje gelegd worden. deze heb ik uitgevoerd in 6mm koperleiding.
Voor het grootste deel van de route kon ik de clipjes en schroeven van de voormalige LPG leiding weer hergebruiken, deze was ooit met zelfborende schroeven en clips onder de wagen geschroefd. Niet mijn favoriete manier, maarja als de schroeven er toch al zitten dan maar hergebruiken. Uiteindelijk heb ik er maar 3 bij hoeven boren.

Het koolstoftankje is onder de kofferbak terecht gekomen waar eerder de benzinepomp/filter geplaatst was. Om de beugel van het tankje vast te kunnen zetten moest de benzinetank even van zijn plaats, maar dat ging nu dus heel gemakkelijk zonder benzine geklieder, 3 slangen los bovenop de tank, daar komt dan wel een heel klein beetje benzine uit, 2 connectors los en de beugels lossen, daarna kon de volle tank (ja gisteren toevallig vol gegooid) aan de kant geschoven worden.

Daarna tank weer terug en alles aansluiten. Achter was nu alles klaar en de leiding ligt tot in de motorruimte.

Nu was het de beurt aan de "purge valve", deze moet op het gasklephuis aangesloten worden op een aansluiting voorbij de gasklep, waar dus vacuum heerst. Op de motronic gasklephuizen die ik erin heb zit zo' aansluiting, alleen had ik hem toendertijd met de megasquirt opbouw dicht gemaakt. Ik had er schroefdraad in getapt en een schroefje in gedraaid. de aansluiting zit op de onderkant, je komt er dus heel moeilijk bij. Maar met veel gemik kon ik de kruiskopschroevendraaier erop zetten, maar loskomen ho maar.

Dan toch maar het gasklephuis losnemen, pokkewerk, moertjes vallen naar beneden en verdwijnen in de carterberschermingsbak, kun je dus niet meer bij, grrrr.
Uiteindelijk het gasklephuis zover los dat ik hem kon omdraaien, alleen de koelwater slangen zitten er nog aan, want ook nog het koelsysteem drainen daar had ik helemaal geen zit in.
Nah de reden dat het afdopschroefje niet los kwam, ik had het er met JB-Weld ingedraaid (2 componenten staal lijm), maar gelukkig kreeg ik de hele messing aansluitbus uit het huis gewrongen en zo kon in de werkplaats met verspanende gereedschappen het afdopschroefje alsnog verwijderd worden.
Vanaf nu alles weer terug in elkaar, purge valve aangesloten en daarmee is het mechanische deel van het EVAP systeem afgerond.

Hier een paar foto's uit de oude doos van het gasklephuis met de purge valve aansluiting, hier schroefdraad getapt:
Image

en een schroefje erin:
Image

En dan het gasklephuis nu met het schroefje er weer uit:
Image

Leiding onder de wagen gelegd (let niet op de rottigheid), loopt netjes parallel met de bestaande leidingen, de cunifer benzine leidingen zitten er nu 4 jaar onder, maar zijn al helemaal in de kleur van de rest van de bodem:
Image

Image

Image

Het koostof tankje op zijn plaats naast het diff met de ventilatie opening naar achteren, de slangen van tankontluchting en naar de purge valve bengelen al rond
Je ziet ook nog de bedrading van de oude benzinepomp rondhangen:
Image

Image


en nu de slangen netjes aangesloten:
Image


Hier zie je de purge valve onder het gasklephuis hangen, slangen en kabel aangesloten:
Image

Als laatste nog even de aangepaste Megasquirt ECU wisselen (ja ik heb er twee) en daarmee is dit project dan afgerond.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14517
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman » Sat Jul 07, 2018 8:51 pm

Weer mooi, kerel!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1400
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Nick1984 » Sun Jul 08, 2018 10:22 am

top :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 24782
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen » Thu Jul 12, 2018 1:53 pm

Oh nee Gates slang! :P
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3853
Joined: Sat Nov 30, 2013 10:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 » Fri Jul 13, 2018 7:02 am

Komt niet goed ofwel om de 3j vervangen....
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 24782
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen » Fri Jul 13, 2018 7:42 am

Tsja gebruik het al minstens 30 jaar en nog nooit iets mee gehad.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Post Reply