Foto-apparatuur draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Foto-apparatuur draadje

Post by uwbuurman »

Al jaren wil ik een digitale SLR. Vind de Canon EOS altijd al mooi, maar ook een Nikon is goed. Ik wil niet de duurste, daar ben ik nog geen goede fotograaf voor. Wil wel een kitje, maar die kitlenzen zijn vaak net niet je van het.

Dus een EOS 550d, met een 18-135 IS lens, is dat wat? En waarom niet en wat dan wel?

Eisen:
- digitale SLR
- prijs onder de rug
- snel en goed

trefwoorden tbv zoeken fotoapparatuur fotografie dslr d-slr digitaal spiegelreflex


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Wat voor foto's ga je ermee maken? Onder welke omstandigheden? Wat voor kwaliteitseisen stel je? Je kunt kiezen voor een zeer goede kwaliteit en minder mogelijkheden/bereik, of voor ietsjes kwaliteit inleveren en meer mogelijkheden/zoom/gemak, etc. Verwacht je in de toekomst nog te gaan uitbreiden?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Fotocamera draadje.

Post by uwbuurman »

Volgens mij gaat het zo: ik koop een camera om leuke foto's van de kids en mijn auto te maken. ik verwacht na een jaar of twee tegen de begrenzing van de lenzen aan te lopen en koop goede lenzen, waardoor ik tegen de begrenzing van de camera aan ga lopen en een dure body koop.

kortom: ik wil een goede camera voor max 4 jaar en ik wil bewegend materiaal vastleggen, dus snelheid is heel belangrijk, maar tegen een redelijke prijs. Eerst een camera om het fotagraferen onder de knie te krijgen. Een 600d is ook leuk trouwens en wel emt ingebouwde beeldstabilisator, dus minder moeilijke lenzen te kopen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Exact de redenen achter mijn vragen. Ik denk namelijk dat veel mensen een keuze maken waar ze op zeer korte termijn alweer spijt van krijgen. Dus als je bijvoorbeeld een goede basis hebt op fotografiegebied of je wilt je op dat front gaan ontwikkelen, zorg dat je camera dan die mogelijkgeheden heeft zodat je idd een jaar of wat toe kan met een camera ipv 6-12 maanden. Het kan dus wel handig zijn om de mogelijkheden van camera's naast elkaar te leggen (bijv 550d-600d) om te kijken of de verschillen ook voor jou van belang zijn. Vervolgens moet je oppassen dat je niet een hele dure camera kiest en geen geld meer beschibaar hebt voor het glas, daar waar het eigenlijk om draait! Vaak is gewoon een goede basis als Canon 550d of Nikon D5100 meer dan zat om jaren voort te kunnen.

Dan dat glas. Daar zitten nu de grote verschillen. De zogenaamde kitlensjes en betaalbare grootbereik objectieven doen precies wat je ervoor betaalt en dat is dus niet heel veel. Alle waar naar z'n geld. In een ideale wereld heb je één objectief met een groot bereik en klaar is Koos. In real life zijn er wel wat beperkingen:
- afnemende optische kwaliteit
- hogere eisen aan optische elementen
- afnemende lichsterkte

De beste lens is er nog steeds een met een vast brandpunt tenslotte. Anyway, we zijn op zoek naar een oplossing die even mee kan. Met de redelijk betaalbare objectieven als de 18-135IS behaal je wel een wat hogere kwaliteit dan met de kitlens, maar ook weer geen wonderen. Dan kun je m.i. twee dingen doen: een goede body a la 550D en D5100 kopen met een betaalbare lens zoals die 18-135, waarvan je weet dat je die met 1-2 jaar gaat vervangen voor duidelijk serieuzer spul. Heb je iig een betaalbare start. Of de lat wat hoger leggen en kiezen een nog beter objectief met een groot bereik, of twee objectieven met een wat kleiner bereik maar met betere optische kwaliteiten en meer lichtsterkte. De laatste optie is uiteraard de duurste en met een rug ben je dan nergens. Dan kan het ook weleens goed zijn om het huisje nog een beetje bij het schuurtje te laten voordat het eind zoek is.

Dus prima om niet gelijk voor de top te gaan. Voor een kleine 900 euro heb je een 550D met 18-135IS. Komen natuurlijk nog wel wat spulletjes bij als een flinke geheugenkaart, extra accu, goede tas.
Een trapje daarboven begeeft zich Nikon, met name met een geweldig objectief, de 18-200VRII, qua body zal het verschil niet opmerkelijk zijn. Maar die 18-200 is niet voor niets de duurste in de markt. Een groter bereik dan de Canon of Nikon 18-135's, maar met een optische kwaliteit die hoger is hetgeen bijv ook resulteert in een hogere lichtsterkte (is ook 5.6 op tele maar dat is dan wel 200mm ipv 135mm). Prijskaartje is dan natuurlijk wel een beetje hoger, reken ca 1200 euro voor body plus objectief.

Ik gebruik zelf met veel plezier dat objectief naast een professionele stapel glas. Omdat het een enorm bereik biedt met veel kwaliteit, maar compact en licht. Eén objectief dat voor huis-tuin-keuken gebruik top is, maar ook genoeg is om mee te nemen de natuur in of naar India, en niet te hoeven wisselen. Vandaar dat het voor mij een prima lens is naast het dure spul, en een verwend iemand ook niet teleurstelt. Het is voor mij ook niet mijn eerste lens, maar zelfs mijn laatste aanwinst. En evengoed naar volle tevredenheid.

Wat IS/OS/VR etc etc betreft: staar je daar niet blind op, als ik 't de afgelopen 2 jaar 4x heb gebruikt is het veel. Weinig licht en toch foto's maken klinkt aanlokkelijk, maar waar maak je in zo'n situatie foto's van? Vaak zijn er toch mensen bij betrokken en dan heeft een hele lange sluitertijd toch geen zin. Daarnaast presteren de hedendaagse camera's erg goed bij hoge ISO-waardes.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Fotocamera draadje.

Post by uwbuurman »

Dank voor je uitgebreide antwoord Jeroen :thumbsup

Je verhaal sluit aan bij mijn gedachten, wat ik vermoedde onderschrijf en verwoord je uitstekend. Momenteel neig ik naar die 600d met 18-135 lensje en dan zie ik wel weer verder. (centjes gaan momenteel al hard op aan een of ander project... :innocent) Ik zal melden als er een update is!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
315jurre
E21 Fanatic
Posts: 222
Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
Location: Zeist NL

Re: Fotocamera draadje.

Post by 315jurre »

Mijn al jarenlange hobby is autofotografie, wat ik al een tijdje doe met een vriend van me.
Ik heb een jaar of 2,5 geleden gekozen voor een Sony Alpha 200.(instapmodel, maar voor mij een hele goede!!)

Mijn uitrusting:
- Body A200 met beeldstabilisatie
- 18-70 kitlens
- 70-300 telelens van Sigma, met prachtige focusstand.
- Voor beide lenzen een polarisatiefilter.

De 18-70 is prima voor de groothoek en het foto's maken van stilstaande/voorbij rijdende auto's. Gebruik ik veel op evenementen of gewoon voor normale foto's. Voor langs het circuit heb ik de 70-300 aangeschaft, wat even wennen is in het begin. Heb je eenmaal de juiste instellingen te pakken, dan kun je er alles mee!

Tip: leer eerst je camera kennen voordat je een nieuwe lens gaat gebruiken.
www.123CarCleaning.nl

1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Fotocamera draadje.

Post by uwbuurman »

Dat uv filter, wat heb ik daaraan? is dat voor in de zon ofzo?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
315jurre
E21 Fanatic
Posts: 222
Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
Location: Zeist NL

Re: Fotocamera draadje.

Post by 315jurre »

uwbuurman wrote:Dat uv filter, wat heb ik daaraan? is dat voor in de zon ofzo?
UV filter is ervoor om je lens en sensor te beschermen. Ik heb die niet, lijkt me ook niet zo nodig.

Polarisatiefilter is om schitteringen te verminderen op bijv. autoruiten of water. Ook zorgen deze wel eens voor "olievlekken" in doorzichtige stukken plastic. Bijvoorbeeld koplampglazen! voorbeeld:

Met Polarisatiefilter:
http://www.autogespot.com/nl/viewimages ... 2010170148

Zonder polarisatiefilter:
http://www.autogespot.com/nl/viewimages ... 2008142412


Let er wel op dat je de instellingen met het gebruik van een polarisatiefilter weer anders zijn dan zonder polfilter. Zo'n filter maakt je met dezelfde instellingen donkerdere foto's, en ook de kleurstellingen veranderen een beetje.(9 van de 10x mooier in mijn ogen!!)
www.123CarCleaning.nl

1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Een UV filter beschermt niet je sensor, wel het voorste element van je objectief, bijvoorbeeld tegen krassen. Een filter vervangen is dan doorgaans voordeliger dan je objectief laten repareren. Maar... het is wel van belang om een kwalitatief goed UV filter te gebruiken anders help je in 1x de optische kwaliteiten van je objectief om zeep. Dus bijv B&W of Tiffen en altijd multicoated.

Een polarisatiefilter helpt om schitteringen en reflecties op te heffen zoals reflecties op water of autoruiten, maar bijvoorbeeld ook op blaadjes aan een boom of vochtdeeltjes in de lucht. Dat leidt tot diepere kleuren en dus ook tot blauwer water en een blauwere lucht. Omdat een polfilter bestaat uit twee grijsfilters die je ten opzichte van elkaar verdraait kun je de intensiteit instellen. Echter omdat het twee grijsfilters betreft nemen ze ook nogal wat licht weg. Normaal gesproken betekent dat een belichtingscorrectie gebruiken, tenzij je de duurdere variant gebruikt: het circulaire polarisatiefilter. Dat effect neemt je sensor prima over zodat de lichtmeter ahw automatisch corrigeert. Dat is dus wel aan te raden. Ook hier geldt dat je optisch goed spul moet nemen.

Ik heb op de duurdere objectieven een UV filter zitten ter bescherming. Een polfilter heb ik wel, maar gebruik het ook niet enorm veel. Omdat je meer licht nodig hebt, maar ook omdat de meeste objectieven een frontlens hebben die draait/beweegt tijdens het scherpstellen waardoor je het polfilter telkens opnieuw moet instellen. Met het fotograferen van geparkeerde auto's of een mooi natuurlandschap levert het wel erg mooie resultaten op.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Even vervolg op dit draadje én op het OGP draadje met dezefde strekking...

de 18-200 zoals op Michel z'n verlanglijstje is een prima keuze in mijn ogen. Bijvoorbeeld onderstaand plaatje heb ik er ook mee gemaakt. Op details kan het beter zoals de onscherpte (bokeh) maar het verschil is me niet groot genoeg. De 18-200 bespaart me daarmee de nodige kilo's en gesleep op reis en heeft me nog niet teleurgesteld.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by jamesV »

zoals al aangegeven is het glas het belangrijkste.. staar je vooral niet blind op body's met miljoenen pixels. Ik heb een d50 en een oude 60d (van amper 6,3 mil.Pix). Met het juiste glas maak ik daar even goeie foto's mee. Ik heb in diverse fotoclubs gezeten en wat de keuze van merk betreft kan ik zeggen dat ze geen slechte camera's meer maken (behalve Sony dan :bag ). Ikzelf ben een Canon-fan. Ik heb het wel niet zo voor zoomlenzen met een groot bereik. Weet, eens je bereik van je lens meer dan x3 is je toch iets inboet aan kwaliteit. Afhankelijk van wat je gaat fotograferen kies je uw lens.. Een toplens bij canon is de 70-200 (die witte), meteen ook mijn favoriete en meest gebruikte lens. Een lens die zeker niet mag ontbreken in uw tas is de 50mm 1.8, kost amper 100 euro (bij Canon), geeft veel lichtscherpte en is door zijn vaste brandpunt retescherp! Meeste van mijn materiaal komt van bij fotokonijnenberg...

Grtz
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Het is allemaal een kwestie van budget en wat je ermee wilt gaan doen. Maar je hebt gelijk, mensen staren zich blind op knopjes en megapukkels en dus moet er een dure camera komen. Vervolgens is er nog slechts kleingeld over voor het glas, the heart of the matter. Dan kun je 't beter andersom doen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Fotocamera draadje.

Post by raymondw »

Jeroen slaat de spijker op zijn kop; Ik zou nog jarenlang met mijn Nikon D70 (aangeschaft in 2004) hebben kunnen door fotograferen, ware het niet dat mijn exemplaar ook slachtoffer werd van de slechte contacten in de (felx-rigid) CF-interface naar het mainboard. De kosten voor reparatie schijnen niet hoog te zijn, maar dan komen er andere overwegingen aan bod die uiteindelijk tot de aanschaf van de D300S hebben geleid. Naar huidige maatstaven zijn 12,3Mpix niet veel, maar de t.o.v de D70 is het bruikbare ISO bereik enorm vergroot, geen waarneembaar verschil (en dus geen post-processing) tussen ISO400-ISO1600. Een collega van mij heeft recent een D7000 aangeschaft; deze heeft een nieuwe CMOS sensor met een nog groter ISO-bereik en meer Mpixel, maar de ergonomie van de body en het bediengemak is op het niveau van de D70/D80/D90. Met 12,3Mpix ben ik in staat om bij 200mm zonder kwaliteitsverlies nog een factor twee te croppen. Eigenlijk is daardoor de behoefte aan een 300mm lens verdwenen en dat bij 'slechts' 12,3Mpix!!.

Een ander voordeel van Nikon t.o.v Canon is de stabiliteit van de modellen. Bij Canon ben ik inmiddels de tel kwijt hoeveel opvolgers er van de EOS-300D zijn geweest, terwijl dit bij Nikon overzichtelijk is. Ik heb mijn D300s nu inmiddels ruim 16maand en het betreft nog steeds een courante camera. Het beleid van Nikon is meer gericht op wezenlijke verbeteringen die de kwaliteit ten goede komt, terwijl Canon zich richt op kwantitatieve verbeteringen. Dit is de reden dat een Nikon vanaf het middensegment (D90 en daarboven) altijd meer opbrengt dan een vergelijkbare Canon. Dat gezegd hebbende denk ik dat er in de kwaliteit van het glas minder grote verschillen zitten.

Lang verhaal kort; ik ben blij dat ik lang geleden de keus voor Nikon heb gemaakt. De ergonomie van de body, het gebruiksgemak en de kwaliteit van de foto's zijn van het bovenste niveau en de courantheid van de producten blijft hoog; op dit laatste criterium scoort Canon wat lager.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Fotocamera draadje.

Post by uwbuurman »

maar een EOS 600D is geen ape dure body toch? Lijkt me een mooi beginnerstoestel. Goed stukje glas kan daar ook aan. Of zie ik het verkeerd?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Mee eens, maar met een body van een kleine 700 euro is het zonde om er een stukje prutglas op te zetten zoals de 18-55mm standaardzoom die je NIEUW koopt voor 65-150 euro. Dat gaat helemaal nergens over. De markt vraagt er blijkbaar om, maar ik zou er niet aan beginnen. Geloof dat ik bij een beperkt budget liever dat ik een hele goede compact of gebruikt spul koop dan bijv een 1100D met die jampot erop.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply