uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Nooit half werk bij Koos
Binnenkort weer lekker cabrio rijden
Binnenkort weer lekker cabrio rijden
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ja, kan niet wachten, Gerrit!! Nog 2 weekjes, dan mag ze weer naar buiten
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
fluxcapacitator
Ver voor mijn tijd (-;
Lente is begonnen, wat een cabrio weer
Ver voor mijn tijd (-;
Lente is begonnen, wat een cabrio weer
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
leuk om zo'n blokje terug lekker fris te zetten
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Nadat ik operatie Krukaskeerring heb afgerond, waren er nog een paar kleine klusjes aan de e30.
De eerste was het installeren van de type 1 grilledelen. Zie hier, aan de bovenzijde zijn ze dicht. Er zit een nieuwe schuimrand op, waar de motorkap op aansluit. Tot slot in deze klus ook het typeplaatje teruggeplaatst.
Toen ik de auto wegbracht voor reparatie van de versnellingsbak in de nazomer van 2018, sloeg de auto af met ongeveer nog een kwart brandstof in de tank. Da was raar, maar verder geen aandacht aan besteed. Nader onderzoek deze winter leerde me dat de brandstofpomp in de tank is overleden. Dit type 325i heeft twee brandstofpompen. Eentje in de tank, in de vlotterunit en eentje onder de auto. De eerste voert de benzine op, omdat de tweede niet voldoende kracht heeft alle benzine aan te zuigen. Vanaf ongeveer een kwart gaat het dus mis.
Maar een vervangende unit is niet te vinden en OEM kost bijna €400. Daar was ik geestelijk nog niet klaar voor, dus ik heb een universeel pompje gekocht.
Oude pompje
Oude pompje eraf
En nieuwe pompje erop. Dat vraagt wel wat aanpassing aan het buisje en het vlotterpijpje.
Daarna de modderkuipjes voorzijde nog even weggehaald, alles lekker schoongemaakt en weer in de dinitrol geblaft.
Resterende punten:
- Oplossen verkeerde weergave tankmeter. Ontstaan door wisselen SI bordje met weerstand voor 60l tank. Planning zomer 2019
- Revisie differentieel. Planning winter ‘19/’20
- Nieuw setje Goodyear Efficient Grip’s. Planning winter ‘19/’20
De eerste was het installeren van de type 1 grilledelen. Zie hier, aan de bovenzijde zijn ze dicht. Er zit een nieuwe schuimrand op, waar de motorkap op aansluit. Tot slot in deze klus ook het typeplaatje teruggeplaatst.
Toen ik de auto wegbracht voor reparatie van de versnellingsbak in de nazomer van 2018, sloeg de auto af met ongeveer nog een kwart brandstof in de tank. Da was raar, maar verder geen aandacht aan besteed. Nader onderzoek deze winter leerde me dat de brandstofpomp in de tank is overleden. Dit type 325i heeft twee brandstofpompen. Eentje in de tank, in de vlotterunit en eentje onder de auto. De eerste voert de benzine op, omdat de tweede niet voldoende kracht heeft alle benzine aan te zuigen. Vanaf ongeveer een kwart gaat het dus mis.
Maar een vervangende unit is niet te vinden en OEM kost bijna €400. Daar was ik geestelijk nog niet klaar voor, dus ik heb een universeel pompje gekocht.
Oude pompje
Oude pompje eraf
En nieuwe pompje erop. Dat vraagt wel wat aanpassing aan het buisje en het vlotterpijpje.
Daarna de modderkuipjes voorzijde nog even weggehaald, alles lekker schoongemaakt en weer in de dinitrol geblaft.
Resterende punten:
- Oplossen verkeerde weergave tankmeter. Ontstaan door wisselen SI bordje met weerstand voor 60l tank. Planning zomer 2019
- Revisie differentieel. Planning winter ‘19/’20
- Nieuw setje Goodyear Efficient Grip’s. Planning winter ‘19/’20
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Mooi opgelost hoor met die universele opvoerpomp.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ai... Dat is niet origineel Koos!!!
Ik zou hetzelfde doe. Goed gedaan.
Ik zou hetzelfde doe. Goed gedaan.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ik heb idd ook al eens zoiets moeten aanpassen al weet ik zou gauw even niet meer bij welk model dat was. Pompje was redelijk standaard maar als geheel met houder niet meer leverbaar. Pieper in Putten had destijds een mega assortiment aan nieuwe pompen dus het juiste pompje (sec) was redelijk snel gevonden en ingebouwd.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ik heb vandaag 4 nieuwe banden klaar laten leggen. Die komen er later deze week op. Het is een høerenmaat, met z'n 205/50 R16. 205/55 R16 kost de helft en er zijn veel meer merken beschikbaar. Maar ik reed al sinds 2011 op mijn huidige banden, goodyear efficiënt grip. Hele fijne band, ook in de regen goede grip, goed stuurgevoel, kortom, geen reden om dat te veranderen.
Echter, goedkoop zijn ze niet. Ik bedoel, ze zijn uiteraard voordeliger dan een paar 18" runflats van Michelin voor de e91, maar goed, voor een paar simpele rechttoe rechtaan banden... Helaas geen recente productie. Zijn 13 maand oud, maar goed, beter dan niks. Ben er wel blij mee, want de oude zijn achter tot voorbij de slijtindicatoren versleten... Met de inzet van de 323i op gloedje nieuwe banden, sinds vorige zomer, was er even geen druk om vorig jaar al nieuw rubber op de cabrio, maar nu wel.
Echter, goedkoop zijn ze niet. Ik bedoel, ze zijn uiteraard voordeliger dan een paar 18" runflats van Michelin voor de e91, maar goed, voor een paar simpele rechttoe rechtaan banden... Helaas geen recente productie. Zijn 13 maand oud, maar goed, beter dan niks. Ben er wel blij mee, want de oude zijn achter tot voorbij de slijtindicatoren versleten... Met de inzet van de 323i op gloedje nieuwe banden, sinds vorige zomer, was er even geen druk om vorig jaar al nieuw rubber op de cabrio, maar nu wel.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Prima toch, dan vallen die 13 maanden ook wel mee. Gewoon snel oproken...
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Dit jaar ging de apk niet zonder slag of stoot.
Ten eerste moeten mistlampen tegenwoordig ook worden afgesteld. Paar jaar terug was dat nog geen issue. Maar ik heb daar niet op gelet toen ik afgelopen winter de lampen heb schoongemaakt en de witte waas aan de binnenzijde heb verwijderd. Maar goed, even afgesteld en klaar.
Ten tweede was het drukding na de brandstofpomp onder de auto lek. Ding vangt de pulsen van de brandstofpomp af en zorgt voor constante druk in de aanvoerleiding. Goed, lek dus, verklaart de stank van benzine waarvan ik de oorzaak niet kon vinden onder en in de auto, afgelopen zomer. Lekte ook niet veel, maar zo nu en dan een drup. Ding vervangen, stukje slang vervangen en klaar.
Daarna APK tot oktober 2021!
Ten eerste moeten mistlampen tegenwoordig ook worden afgesteld. Paar jaar terug was dat nog geen issue. Maar ik heb daar niet op gelet toen ik afgelopen winter de lampen heb schoongemaakt en de witte waas aan de binnenzijde heb verwijderd. Maar goed, even afgesteld en klaar.
Ten tweede was het drukding na de brandstofpomp onder de auto lek. Ding vangt de pulsen van de brandstofpomp af en zorgt voor constante druk in de aanvoerleiding. Goed, lek dus, verklaart de stank van benzine waarvan ik de oorzaak niet kon vinden onder en in de auto, afgelopen zomer. Lekte ook niet veel, maar zo nu en dan een drup. Ding vervangen, stukje slang vervangen en klaar.
Daarna APK tot oktober 2021!