uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Fase 1 is afgerond. Dat betrof het verversen van olie en filter, daarnaast klepspeling controleren, dat was prima. Daarna een nieuwe klepdekselpakking geplaatst met een klein beetje vloeibare pakking en tot slot de visco vervangen.
Dat oliefilter zit door de positie van de oliekoelerleidingen, evenwijdig aan het blok in lengte richting, van onder bekeken mooi boven de motorsteun en van boven bekeken mooi onder het uitlaatspruitstuk. Wat een rotpositie om zonder brug het filter te verwijderen. Maar het is gelukt.
Fase 2 is onderweg, dat wil zeggen een nieuwe bougiekabelset is nog besteld, want die van de m20 b27 bleek toch ouder dan gewenst. Dus een nieuwe set en ook de verdelerkap en rotor besteld. Dan is straks de complete ontsteking nieuw. Fase 2 wordt komende week uitgevoerd.
Fase 3, het stuurhuis, kent ook enige strubbelingen. Het oude huis heb ik verwijderd omdat er een lekkage was bij een leiding. Een vervangend exemplaar heb ik geplaatst, anderhalfjaar geleden. Maar dat heeft een ander model en is niet perfect. Dus heb ik een tijdje geleden besloten dat het originele stuurhuis terug zou komen na een volledige revisie.
Het stuurhuis heb ik afgeleverd bij Hydroline Trade in Veenendaal. Het was binnen een half uur gedemonteerd, waarna ik het kale huis heb meegenomen om een helicoil te laten plaatsen omdat de lekkende leing een verdwenen draad in het huis bleek. Dat bleek niet direct heel makkelijk door de positie van de draad en het resterende "vlees" na uitboren.
Dus ik heb even om me heengekeken en vond in Duitsland hetzelfde model stuurhuis, zwaar vervuild en met roestige leidingen etc. Voor relatief kleingeld heb ik dat ding opgehaald bij een kettingrokende, vieze Duitse sjacheraar met een mooie nieuwe 750Li en een oudere 760Li. Hij had een schuur vol bmw onderdelen, vanaf e30 maar vooral e46 en e9x.
Dat stuurhuis heb ik ook in Veenendaal gebracht. Inmiddels heeft Rini er van 2 slechte 1 gereviseerde en perfecte gemaakt. Dat haal ik binnenkort op.
Het is de planning dat fase 3 eind volgende week is afgerond.
Dan het onvoorziene: ik heb een hinderlijke trilling in de aandrijving. Ik heb de auto derhalve weggebracht naar de garage voor een algehele check. De geconstateerde gebreken:
- 1 missende bout uit een remklauw achter. Daar schrok ik wel van, en dat was niet het geval afgelopen winter.
- 1 wiel achter met grotere onbalans, alle 4 gebalanceerd
- trilling in bak of cardan of diff of een combinatie van die dingen. Het diff heeft hele vuile olie, terwijl ik dat in januari 2016 heb vervangen. Dat laat ik nu dus weer vervangen. Maar ik vermoed dat het diff speling en slijtage heeft. Altijd wat.
Dat oliefilter zit door de positie van de oliekoelerleidingen, evenwijdig aan het blok in lengte richting, van onder bekeken mooi boven de motorsteun en van boven bekeken mooi onder het uitlaatspruitstuk. Wat een rotpositie om zonder brug het filter te verwijderen. Maar het is gelukt.
Fase 2 is onderweg, dat wil zeggen een nieuwe bougiekabelset is nog besteld, want die van de m20 b27 bleek toch ouder dan gewenst. Dus een nieuwe set en ook de verdelerkap en rotor besteld. Dan is straks de complete ontsteking nieuw. Fase 2 wordt komende week uitgevoerd.
Fase 3, het stuurhuis, kent ook enige strubbelingen. Het oude huis heb ik verwijderd omdat er een lekkage was bij een leiding. Een vervangend exemplaar heb ik geplaatst, anderhalfjaar geleden. Maar dat heeft een ander model en is niet perfect. Dus heb ik een tijdje geleden besloten dat het originele stuurhuis terug zou komen na een volledige revisie.
Het stuurhuis heb ik afgeleverd bij Hydroline Trade in Veenendaal. Het was binnen een half uur gedemonteerd, waarna ik het kale huis heb meegenomen om een helicoil te laten plaatsen omdat de lekkende leing een verdwenen draad in het huis bleek. Dat bleek niet direct heel makkelijk door de positie van de draad en het resterende "vlees" na uitboren.
Dus ik heb even om me heengekeken en vond in Duitsland hetzelfde model stuurhuis, zwaar vervuild en met roestige leidingen etc. Voor relatief kleingeld heb ik dat ding opgehaald bij een kettingrokende, vieze Duitse sjacheraar met een mooie nieuwe 750Li en een oudere 760Li. Hij had een schuur vol bmw onderdelen, vanaf e30 maar vooral e46 en e9x.
Dat stuurhuis heb ik ook in Veenendaal gebracht. Inmiddels heeft Rini er van 2 slechte 1 gereviseerde en perfecte gemaakt. Dat haal ik binnenkort op.
Het is de planning dat fase 3 eind volgende week is afgerond.
Dan het onvoorziene: ik heb een hinderlijke trilling in de aandrijving. Ik heb de auto derhalve weggebracht naar de garage voor een algehele check. De geconstateerde gebreken:
- 1 missende bout uit een remklauw achter. Daar schrok ik wel van, en dat was niet het geval afgelopen winter.
- 1 wiel achter met grotere onbalans, alle 4 gebalanceerd
- trilling in bak of cardan of diff of een combinatie van die dingen. Het diff heeft hele vuile olie, terwijl ik dat in januari 2016 heb vervangen. Dat laat ik nu dus weer vervangen. Maar ik vermoed dat het diff speling en slijtage heeft. Altijd wat.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Dat verloopt goed Koos.
Dan is de cabrio weer top.
Dan is de cabrio weer top.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Zonder er bij na te denken ben ik vrijdag doorgekomen. Blijkt toch wel dat ik afgelopen vrijdag deze mooie BMW 325iA cabrio alweer 6 jaar in bezit heb.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Niet zonder slag of stoot haha, maar een heerlijke machine en in de imo mooist denkbare spec met Malachit, beige leer en chromen bumpers. Nog maar effe mee doorkarren!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Gefeliciteerd Koos, op naar de volgende 6, maar dan minder sleutelen en meer rijden.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Blijft een mooie wagen, Koos.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
De 325iA cabrio wordt lekker ingezet, tijdens deze heerlijke zomerweken. Bevalt nog steeds prima, maar aankomende winter zal er groot onderhoud moeten plaatsvinden. Er is wat olielekkage aan de voorste krukaskeerring en ook tussen de kop en het blok is er meer dan alleen oliezweten. Daarnaast si de distributieriem ernstig aan vervanging toe. Kortom, dat ga ik in de komende winter eens aanpakken.
In de tussentijd werd het tijd om de matten te vervangen.
Alleen de bevestigingsgaten van de oude matten heb ik over moeten zetten. Anders had ik een alternatieve bevestiging gekregen en die maakt weer nieuwe gaten in het tapijt. Dus dit was de betere oplossing.
En nog even gewassen in de schaduw
In de tussentijd werd het tijd om de matten te vervangen.
Alleen de bevestigingsgaten van de oude matten heb ik over moeten zetten. Anders had ik een alternatieve bevestiging gekregen en die maakt weer nieuwe gaten in het tapijt. Dus dit was de betere oplossing.
En nog even gewassen in de schaduw
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Als je nu het dak open had gelaten, was de binnenkant ook schoon geworden
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ga je het blok eruit halen en alle pakkingen vervangen? Met een koprevisie?
Rob heeft dat goed opgemerkt trouwens.
Rob heeft dat goed opgemerkt trouwens.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ene moment overweeg is dat Remy, andere moment denk ik dat het beter is dat niet te doen, dan wordt het een volledige revisie... dat is niet de bedoeling.
@Rob, de binnenkant is altijd mooi fris...
@Rob, de binnenkant is altijd mooi fris...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Altijd een lastige, wat ga je doen in zo'n geval en hoe ver ga ja. Wanneer is het punt daar dat zweten teveel wordt.
Voor de interieur reiniging heeft Koos al een adresje:
Voor de interieur reiniging heeft Koos al een adresje:
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Deze week ben ik begonnen met onderhoud aan de e30 cabrio. De distributieriem is alweer 7 jaar oud en dus tijd voor een rondje riem, snaren, waterpompje en een spannertje. En omdat toch de koelvloeistof wordt afgelaten, gelijk de twee slangen van en naar de kachelradiateur meegenomen. De andere slangen zijn allemaal nieuw, maar die twee heb ik nooit vervangen en ik kende de staat niet.
Daarnaast heb ik serieuze lekkage van olie aan het blok. Bij de revisie van de bak, twee jaar geleden, heb ik de krukaskeerring aan de bakzijde laten vervangen. Denk dat de druk daarna de makkelijkste weg heeft gekozen, de voorzijde lijkt ook de geest gegeven te hebben. Dus ook de keerringen aan de voorzijde en de pakking besteld.
De hele voorzijde kaalgemaakt, grille, bumper, keienvanger, radiateur, alles eraf, dan kan ik mooi werken. De centrale bout op de krukaspoelie moet los.
Vandaag heb ik met een stuk hoeklijn op de poelie de boel geblokkeerd en daarna een sleutel 22 finaal afgebroken. Dus uiteindelijk anderhalve meter koker, die ik nog had staan, gepakt en daar een dop 22 op gelast. Dat setje bracht de boodschap over en zo kwam de bout los.
Inmiddels heb ik gezien dat ook de nokkenaskeerring iets zweet, dus ook die ga ik vervangen. Zo hoop ik dat het blok aan de voorzijde weer droog blijft. Er is wat zweten aan het blok ter hoogte van cilinder 3 en 4, tussen kop en onderblok, maar dat valt wel wat mee, denk ik. Dus als het goed is, dan ben ik heel wat oliedruppen en vettigheid onder de auto kwijt straks.
Vandaag bleek dat de slangen van en naar de radiateur niet zo slecht waren, maar ik ben blij dat ik ze heb vervangen. Alles mooi fris.
Oh ja, gelijk ook de olie en filter wisselen, dat zat er zeker alweer een jaar in...
Tot slot maak ik van de gelegenheid gebruik om de twee grilledelen rond de koplampen te vervangen. In het verleden zijn daar nieuwe delen in gezet, maar dat zij type 2 grillen. Ik moet uiteraard type 1 hebben. Het verschil is alleen te zien onder de motorkap, maar ik weet het, en het hoort niet. 1 deel, rechts, heb ik al in huis, links bijna. Uiteraard niet meer nieuw leverbaar, BMW is gewoon overgeschakeld op type 2 in de jaren '80. Bij BMW heb ik nieuwe foamstrookjes besteld, die afdichting tussen motorkap en grille geven. Ik bestelde twee, want twee grilletjes, maar BMW stuurde me twee rollen van 2 meter. Nou ja, nu kan ik even voort.
Daarnaast heb ik serieuze lekkage van olie aan het blok. Bij de revisie van de bak, twee jaar geleden, heb ik de krukaskeerring aan de bakzijde laten vervangen. Denk dat de druk daarna de makkelijkste weg heeft gekozen, de voorzijde lijkt ook de geest gegeven te hebben. Dus ook de keerringen aan de voorzijde en de pakking besteld.
De hele voorzijde kaalgemaakt, grille, bumper, keienvanger, radiateur, alles eraf, dan kan ik mooi werken. De centrale bout op de krukaspoelie moet los.
Vandaag heb ik met een stuk hoeklijn op de poelie de boel geblokkeerd en daarna een sleutel 22 finaal afgebroken. Dus uiteindelijk anderhalve meter koker, die ik nog had staan, gepakt en daar een dop 22 op gelast. Dat setje bracht de boodschap over en zo kwam de bout los.
Inmiddels heb ik gezien dat ook de nokkenaskeerring iets zweet, dus ook die ga ik vervangen. Zo hoop ik dat het blok aan de voorzijde weer droog blijft. Er is wat zweten aan het blok ter hoogte van cilinder 3 en 4, tussen kop en onderblok, maar dat valt wel wat mee, denk ik. Dus als het goed is, dan ben ik heel wat oliedruppen en vettigheid onder de auto kwijt straks.
Vandaag bleek dat de slangen van en naar de radiateur niet zo slecht waren, maar ik ben blij dat ik ze heb vervangen. Alles mooi fris.
Oh ja, gelijk ook de olie en filter wisselen, dat zat er zeker alweer een jaar in...
Tot slot maak ik van de gelegenheid gebruik om de twee grilledelen rond de koplampen te vervangen. In het verleden zijn daar nieuwe delen in gezet, maar dat zij type 2 grillen. Ik moet uiteraard type 1 hebben. Het verschil is alleen te zien onder de motorkap, maar ik weet het, en het hoort niet. 1 deel, rechts, heb ik al in huis, links bijna. Uiteraard niet meer nieuw leverbaar, BMW is gewoon overgeschakeld op type 2 in de jaren '80. Bij BMW heb ik nieuwe foamstrookjes besteld, die afdichting tussen motorkap en grille geven. Ik bestelde twee, want twee grilletjes, maar BMW stuurde me twee rollen van 2 meter. Nou ja, nu kan ik even voort.
Last edited by uwbuurman on Wed Apr 22, 2020 10:40 am, edited 1 time in total.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Lekker bezig Koos! Dat is al een heel werkje. Kan je weer goed de zomer door.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Yup, en zo blijf je lekker bezig. Alles krijgt de aandacht zoals het hoort, en zo blijft ze lekker gezond.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i