uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Lekker bezig! En nou die centrale bout weer met 440Nm vast ook!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
En als je geen momentsleutel ervoor hebt gewoon je vrouw gebruiken!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Leuke werkjes allemaal. Je moet immers bezig blijven.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Plaatjes die al te lang hebben gewacht:
Op de terugreis van de BMW specialist die de automaat andermaal heeft gerepareerd. Dik in december dus groene plaatjes...
Eenmaal in de loods de boel uitelkaar getrokken vanwege de reden: olielekkage, zeer vermoedelijk de krukaskeerring aan de voorzijde:
De bescherming voor de radiateur die ik heb gemaakt, een paar jaar geleden, doet zijn werk...
Beetje kaal gemaakt levert meer beeld op op de olie:
Om de centrale bout uit de krukas te draaien heb ik een sleutel kapot gemaakt...
Dus een dikke 1.60m koker gepakt en een dop 22 op gelast
Poelie geblokkeerd met een stuk hoeklijn
En nog meer zicht op de olielekkage:
En eindelijk de kap van het blok. Ik heb gelijk maar een schone uit de kast gepakt, dat scheelt veel gepoets en geknoei
Daarna de kapjes voor de distributie heb ik gespoten
De nokkenaskeerring vervangen:
En de nieuwe keerringen in de kap geplaatst.
[/URL]
Daarmee kon de kap weer geplaatst worden en de centrale bout vastgezet worden met 435Nm. Daartoe de hoeklijn weer geplaatst en de grote momentsleutel gebruikt.
Ondertussen had ik even wat meer spullen bekeken en het bleek dat de dynamo een knakkend lagertje had. Niet mooi, want dat kan ik niet laten zitten. Dus even het nummer bekeken
Het bleek dat ik nog exact dezelfde dynamo had liggen. Die kon ik zo uit het schap pakken, dus die heb ik even laten reviseren.
Hij is gespoten, ik zou voor een restauratie de boutjes laten geelverzingen en het rode middendeel weer rood gemaakt hebben. Nu is dit prima.
en in de auto
En weer opbouwen
als ik toch in het schap aan het graaien ben, kan ik ook nog wel wat mooie blauwverzinkte beugeltjes plaatsen.
De overloopleiding van de radiateur is van hard plastic. Die heeft het hele avontuur niet overleefd en knapte. Een vervangende wordt door BMW voor echt veel geld geleverd en blijkt een stomme rubberslang van 2 kwartjes te zijn. Dus ik heb dat anders opgelost. Maar omdat ik toch bezig was mezelf een cadeautje gegeven en een nieuw expansievaatje gekocht, nu ze nog leverbaar zijn.
En tot slot ook de kachelslangen preventief vervangen.
Het opbouwen van de auto zal binnenkort plaatsvinden, daarna olie verversen, inclusief filter en kleppen stellen. Dan plaats in gelijk dat mooie klepdeksel dat ik voor de 323i had klaar gelegd.
Op de terugreis van de BMW specialist die de automaat andermaal heeft gerepareerd. Dik in december dus groene plaatjes...
Eenmaal in de loods de boel uitelkaar getrokken vanwege de reden: olielekkage, zeer vermoedelijk de krukaskeerring aan de voorzijde:
De bescherming voor de radiateur die ik heb gemaakt, een paar jaar geleden, doet zijn werk...
Beetje kaal gemaakt levert meer beeld op op de olie:
Om de centrale bout uit de krukas te draaien heb ik een sleutel kapot gemaakt...
Dus een dikke 1.60m koker gepakt en een dop 22 op gelast
Poelie geblokkeerd met een stuk hoeklijn
En nog meer zicht op de olielekkage:
En eindelijk de kap van het blok. Ik heb gelijk maar een schone uit de kast gepakt, dat scheelt veel gepoets en geknoei
Daarna de kapjes voor de distributie heb ik gespoten
De nokkenaskeerring vervangen:
En de nieuwe keerringen in de kap geplaatst.
[/URL]
Daarmee kon de kap weer geplaatst worden en de centrale bout vastgezet worden met 435Nm. Daartoe de hoeklijn weer geplaatst en de grote momentsleutel gebruikt.
Ondertussen had ik even wat meer spullen bekeken en het bleek dat de dynamo een knakkend lagertje had. Niet mooi, want dat kan ik niet laten zitten. Dus even het nummer bekeken
Het bleek dat ik nog exact dezelfde dynamo had liggen. Die kon ik zo uit het schap pakken, dus die heb ik even laten reviseren.
Hij is gespoten, ik zou voor een restauratie de boutjes laten geelverzingen en het rode middendeel weer rood gemaakt hebben. Nu is dit prima.
en in de auto
En weer opbouwen
als ik toch in het schap aan het graaien ben, kan ik ook nog wel wat mooie blauwverzinkte beugeltjes plaatsen.
De overloopleiding van de radiateur is van hard plastic. Die heeft het hele avontuur niet overleefd en knapte. Een vervangende wordt door BMW voor echt veel geld geleverd en blijkt een stomme rubberslang van 2 kwartjes te zijn. Dus ik heb dat anders opgelost. Maar omdat ik toch bezig was mezelf een cadeautje gegeven en een nieuw expansievaatje gekocht, nu ze nog leverbaar zijn.
En tot slot ook de kachelslangen preventief vervangen.
Het opbouwen van de auto zal binnenkort plaatsvinden, daarna olie verversen, inclusief filter en kleppen stellen. Dan plaats in gelijk dat mooie klepdeksel dat ik voor de 323i had klaar gelegd.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Vakwerk, weer. Vervelend dat het nodig is/was, maar het ziet er weer beter uit dan nieuw in 1987.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Weer erg mooi. Handig als je de spulletjes zo van het schap kunt pakken.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Nice job Koos!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Netjes.
Hebben de heren van de automaatbak nog iets kunnen vinden wat fout zat?
Hebben de heren van de automaatbak nog iets kunnen vinden wat fout zat?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Gek he, als je er 1.21 Jigowatt in stopt.
Kun je van geluk spreken dat je er nog bent.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Ja, dat is kantje boord geweest, heb ik begrepen. Vrouw zag het niet als geluk.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
On a positive note... wel weer lekker bezig geweest en 't autootje is er wel weer mooier van geworden ook.
Regards/groeten, Jeroen