Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by raymondw »

N.a.v. mijn eigen ervaring is ook de gelijkloop koppeling van de cardanas van de E46/E39, tenminste bij de M54 varianten een punt van aandacht omdat daar na verloop van tijd het vet uit kan gaan lopen. Dit schijnt vaker voor te komen, waarbij de gelijkloop koppeling zelf niet eens versmeerd hoeft te zijn.

Symptomen varieren van een lichte snelheidsafhankelijke trilling (beginstadium) tot een hevig trillende aandrijflijn (eindstadium), al vanaf zeer lage snelheden en deellast. Initieel denk je aan defecte motor/versnellingsbak steunen en tussenlager / hardyschijf. Deze zullen de trillingen wel verminderen, maar niet volledig laten verdwijnen. Daarbij geld dat onder Nederlandse gebruikscondities de tijd tussen het begin-en eindstadium wel eens heel lang zal kunnen zijn aangezien de mechanica in ons kikkerlandje niet echt op de proef gesteld wordt. Onder zware gebruikscondities (bergen en circuit) kan e.e.a. natuurlijk heel snel gaan.

Oplossing kan het vervangen van de gelijkloop koppeling zelf zijn, maar af fabriek worden deze i.c.m. de cardanas zelf uitgebalanceerd om de aandrijftrillingen volledig te elimineren. Het vervangen van de gelijkloop koppeling zelf is dan ook suboptimaal tenzij je deze opnieuw laat uitbalanceren. Daarom wordt vaak de gehele cardanas zelf vervangen (incl. arbeidsloon circa 1300-1500 Euro bij BMW).


Carpe Diem, Raymond
Post Reply