Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Jeroen »

Met een toenemend aantal E39's en E46's :roll: hier kan deze wel handig zijn. Lijstje in de basis opgesteld door een bevriend oud-dealermonteur...

Hierbij wat belangrijke aandachtspunten ter verbetering van het rijgedrag en ter voorkoming van ellende onderweg voor de BMW E39 en E46.
Uiteraard benoem ik de normale onderhoudswerkzaamheden niet want de ernst daarvan is voor een ieder op dit forum natuurlijk duidelijk.


Motor M52 M52tu en M54
- vervang de waterpomp preventief elke 100 dkm (de schoepjes van de waterpomp laten spontaan los)
- hetzelfde geldt voor de thermostaat, zit in een kunststof huis dat barst of gaat lekken, zijn ook problemen bekend met de ingebouwde temp voeler
- controleer de radiateur en expansievat met aansluitingen goed, deze worden vaak broos en de radiateur gaat vaak bol staan aan de onderzijde. Met name de slang met dubbele aansluiting bovenop kent scheurtjes en lekkages. Ook de radiateurdop kan lekken, ontluchtingsschoef kan afbreken (preventief vervangen)
- nokkenassensoren laten het leven ook bij ongeveer 100dkm dus ook vervangen. (er wordt wel een uitleesbare foutcode geregistreerd maar de bestuurder ziet dit niet op het dashboard)
- controleer alle rubberdelen van het hele inlaattraject op scheurtjes evenals de carterventilatie slangen e.d. er onstaan vaak scheurtjes in waardoor er valse lucht wordt aangezogen (is goed te controleren door met remmenreiniger op de slangen te spuiten tijdens stationair draaien), de vacuumklep en slangen kunnen inwendig vervuilen en verstopt raken, hele set vervangen is raadzaam.
- vanos reviseren met Beisan Systems revisieset helpt het verbeteren van de gasrespons (vooral tot 3.000 rpm) en het brandstofverbruik. Symptomen: matig koppel of hakkelen bij lage toeren, ratelende Vanos/distributie
- olielekkages bij 100d km+ door gebruik van rubber pakkingen: klepdekselpakking, oliefilterhuis op de aansluiting met het motorblok
- terugslagklep van oliefilterhuis kan inslaan en daardoor minder goed afsluiten met als gevolg een langzame opbouw van oliedruk tijdens de start
- multiriem en spanner controleren op bijgeluiden.

Motor M60-M62 (V8-E39)
- Loslopende bouten oliepomp
- Koelbuis gáát lekken achterop. Een hele klus, maar relatief simpel sleutel werk voor 2 rubbertjes.
- Met name de m62 vanossen zijn niet heel sterk, ze gaan bij 2 ton echt rammelen. revisie is niet simpel, vele vanosspecialisten beginnen er niet eens aan.
- En dan de belangrijkste: van de M62 is de deflection rail (de geleider van de distributie) gemaakt van broodtrommelplastic, als die breekt kan je een complete revisie tegemoet zien. bij 250kkm preventief vervangen..en doe dan gelijk ook de vanossen. Kost wat, maar dan ben je voor de komende 3 ton weer klaar.

Onderstel en aandrijving
- uitscheuren ophanging achteras (E46 only): de verticale bouten gaan door een holle ruimte die daardoor uit kan scheuren. Grote scheuren zie je doorgaans niet, maar slechts kleine scheurtjes of roestspoortjes. Dan dient een lange stalen bus ingelast te worden, Paul Vlasblom doet dat goed, snel en betaalbaar. Vooral de coupe en de sedan hebben hier last van de touring eigenlijk niet (bij te lang doorrijden is er vaak een bonk hoorbaar bij optrekken en schakelen)
- draagarmkogels voor krijgen vaak ruimte, complete draagarm vervangen, laat imitatiemerken links liggen
- de draagarmrubbers voor worden vaak slap, dit is voelbaar in het stuur bij plots remmen, het stuur beweegt dan even
- draagarmrubbers aan de achterzijde voor de achterwielen zijn erg slap waardoor een zoekerig rijgedrag ontstaat op hogere snelheid. Deze kun je het beste vervangen voor paarse powerflex rubbers dit scheelt enorm in de handling
- stabilisatoreinden voor krijgen ruimte en gaan dan rammelen, vervang altijd beide
- de schokdempers zijn van goede kwaliteit maar bij 200dkm wel toe aan vervanging
- de achterveren breken regelmatig op de onderste winding, goed voelen/kijken
- rubberbussen van achterassubframe kunnen slap worden, waardoor ook een zweverig gevoel kan ontstaan op hoge snelheid
- de hardyschijf goed controleren op scheurtjes
- ververs ook de bak- en differentieelolie ondanks dat dit niet is voorgeschreven
- automaatbakolie: De ZF 5HP19 automaat heeft perodiek oderhoud nodig die wat verder gaat dan wat jij vermeldt. ZF geeft aan dat de bakolie om de 80k-100k km ververst moet worden. Maar let op; deze heeft ook een filter. De veelal aangeboden spoelservice is nutteloos als daarbij ook niet het filter wordt vervangen. Ook al wordt niet alle bakolie vervangen (koppel-omvormer), de premium service van ZF in Dortmund is BETER omdat ze daar (1) niet alleen de bakolie vervangen, maar (2) ook het filter vervangen en (3) de elektromagnetische schakeleenheid schoonmaken, nazien en reviseren voor circa 500 Euro!
- Defecten aan de luchtvering van de achteras (alleen E39 touring), vaak is het vervangen van de luchtbalgen voldoende, maar soms raakt ook de luchtcompressor defect.
Algemeen: de carrosserie en subframe's van de E39 sterker tov E46 waardoor er enkel sprake is van de normale items zoals draagarmen, schokdempers en (subframe) rubbers.

Carrosserie
- controleer op roest aan de onderzijde van de motorkap/grill hier laat de lak/kit soms los en begint corrosie op te treden. Bij de E39 zijn ook de achterklep en tankklepje gevoelig. Wielkastranden met name achter goed schoon houden anders treedt hier onherroepelijk roestvorming op!
- raammechanieken die geluiden maken met openen en sluiten gaan binnenkort kapot, dus complete mechaniek vervangen (geldt voor en achter)
- sloten die soms niet openen of sluiten, cv motor vervangen incl. slot (1 onderdeel)
- touring achterruit die niet opent is vaak de bedrading of schakelaar in de achterruit defect, complete achterruit vervangen
- sleutels willen wel eens defect gaan afstandsbediening werkt dan niet meer
- Verstopte afwateringskanalen van de ruimte onder de interieurfilters. Deze kan onder water komen te staan waardoor het vacuumsysteem via de rembekrachtiger water naar het inlaattraject kan zuigen.

Remmen
- achterremleidingen gaan vaak roesten en zijn een punt van afkeur, regelmatig ontroesten en behandelen helpt.
- voorremklauwen willen wel eens gaan aanlopen, soms is reviseren nog goed te doen, in sommige gevallen zijn de zuigers ernstig aangevreten en moeten de zuigers of complete remklauwen vervangen worden
- soms ook kromme voorremschijven door te slappe draagarmrubbers voor

Interieur en electronica
- de kachelweerstand wil wel eens sneuvelen, de ventilatie werkt dan niet meer of gaat spontaan hoog of laag draaien ("egel")
- ABS computer (Bosch 5.7) gaan defect met uitval DSC/ABS/ASC+T tot gevolg. http://www.actronics.eu in Almelo kan die dingen voor een fractie van de nieuwprijs reviseren
- Hoogteregeling verstelling van de Xenon koplamp-units raken defect, soms is het slechts een kwestie van een niveaugever vervangen, er zit er zowel een op de draagarm voor als achter. De kunststof armpjes van deze gevers worden door de jaren broos en breken af
- Defecte kabels van de stelmechanismes van de elektrisch verstelbare stoelen rekken op waardoor de verstelling niet meer correct werkt
- Defecte kachelkraan (easy fix bij de E39, wat lastiger bereikbaar bij de E46)
- Defecte airbag detectie mat (bestuurder-stoel); dit leidt tot een de-activatie van de airbag. Easy fix is het bypassen met een simpele op ebay verkrijgbare module

Exterieur
- chrome lijsten worden wat mat
- oxidatie in de spiegelglazen (m.n. bij verwarmde)
- handgreep met microschakelaar in achterklep is soms geoxideerd waardoor deze niet meer werkt, vervangen is de oplossing.

Het lijkt een hoop ellende zo in 1 lijst maar het zijn zeker goede, betrouwbare en lekker rijdende auto's en nog net voor het tijdperk dat je alles met een computer moet inleren en programmeren, dus dat is een groot voordeel als zelf nog wat wil doen. Probeer eea regelmatig te updaten.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by Nick1984 »

Wat ik bij mijn e46 reeds heb vervangen na 200.000 km
-schokdempers rondom
-ruitmechaniek links en rechts
-draagarmen vooraan
-egr afgekoppeld
-remklauwen vooraan vervangen (1 klauw bleef hangen)
-tussenstangetjes stabilisatorstang vervangen
-inox uitlaat 2x gelast (scheuren)
-olieafscheider vervangen (2.0 diesel)
-nieuwe xenon lampen
-gaspedaal
-lat met nr-plaatverlichting incl microswitch

lijkt een heleboel, en veel komt overeen met de lijst van Jeroen, maar al bij al heel content van, nu bijna 300.000 km en rijd nog zoals nieuw.

wat ook bijna elke e46 heeft is dat de remleidingen beginnen te oxideren waar ze de brandstoftank passeren.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by Jeroen »

Bekende issues idd, maar grotendeels ook normaal onderhoud, zeker gezien de km stand. Bekende issue bij de 320d is ook nog de klep in de inlaat. Zoek maar eens op swirl flap op Google. Als die het begeeft zit je aan een motorrevisie!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by uwbuurman »

En de serie turbo'van de 4 cillinder diesels. Ploffen allemaal tussen de 150 en 200k km.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by Nick1984 »

De turbo's gingen er vooral aan omdat de olieafscheider dicht zat, deze is achteraf vervangen door een ander model waardoor het verholpen zou zijn.
bij mijn wagen was de turbo reeds vervangen voor ik hem kocht.
Wat die swirl flaps betreft heb je gelijk, maar daar is de oorzaak dan weer de egr klep. door de roet komen de kleppen vast te zitten, en kunnen ze afbreken.
Toen in mijn bmw juist had uit voorzorg de inlaatcollector gekuist en egr afgekoppeld. Daar maak ik mij dus geen zorgen meer om :)

Nog handig om weten is dat wanneer een sleutel niet meer werkt (handzender) je die zelf terug kan aanleren, zonder diagnoseapparatuur.
één maal voor gehad, en van de 1e keer gelukt. zal nog wel eens googlen naar de handleiding.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by Jeroen »

Topic weer eens even een beetje geupdate na toch al bijna een ton met de E46 330i M54 te hebben gedaan. De lijst is oorspronkelijk gemaakt door een kennis bij een dealer, en ik moet zeggen dat ik een groot deel van de issues al de revue heb zien passeren. Maar goed, we zijn (totaal) de 200d km ook al gepasseerd, dan mag er wat zijn links en rechts. Ik denk dat Raymond kan beamen dat veel zaken, ook naast de M54 issues, ook redelijk bekende E39 issues zijn.
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by loentje »

Mijn e46 330i verkocht, ongeveer 35.000 km gereden in een jaar op lpg en alleen de hardyschijf en de homokineet moeten vervangen. Oh ja en een xenon lampje.

groeten loentje
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by uwbuurman »

35k km moet ook probleemloos kunnen lijkt me?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by loentje »

35000 dus voor de goede orde

ja kan ook makkelijk en probleemloos dus :mrgreen:
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by Jeroen »

Eens hoor, en met name elektrisch zijn E46's naar mijn ervaring minder storingsgevoelig dan de E36, al vraagt bijv de meer complexe inlaat meer aandacht. Maar goed dan zijn er wat issues, die dingen zijn gemiddeld al een aardig eind richting de 15 jaar oud, dan mag er ook wel weer eens wat onderhoud gedaan worden haha!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by Nick1984 »

Ondertussen rijd mijn zuster reeds 1,5 jaar me de E46 320d, nu 315.000 km. Wat heb ik nog moeten vervangen:

- starter
- alternator
- waterpomp
- trillingsdemper krukaspoulie

Ik hoop dat het ergste nu voorbij is :)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by Jeroen »

Tsja dat zijn normale onderhoudszaken die je op elke auto wel tegen komt, of het nu een Corsa, C1 of 330i is. Okee, op die trillingsdemper na :wink:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by raymondw »

@Jeroen,

Ik denk dat de meeste door jou genoemde issues ook op de E39 van toepassing zijn, alleen zijn de carrosserie en subframe's van de E39 heel wat sterker waardoor er enkel sprake is van de normale items zoals draagarmen, schokdempers en (subframe) rubbers. Een paar items wil ik in het bijzonder noemen die ook voor de E46 weer gelden.

1: De ZF 5HP19 automaat heeft perodiek oderhoud nodig die wat verder gaat dan wat jij vermeldt. ZF geeft aan dat de bakolie om de 80k-100k km ververst moet worden. Maar let op; deze heeft ook een filter. De veelal aangeboden spoelservice is nutteloos als daarbij ook niet het filter wordt vervangen. Ook al wordt niet alle bakolie vervangen (koppel-omvormer), de premium service van ZF in Dortmund is BETER omdat ze daar (1) niet alleen de bakolie vervangen, maar (2) ook het filter vervangen en (3) de elektromagnetische schakeleenheid schoonmaken, nazien en reviseren voor circa 500 Euro!

2: ABS computer (Bosch 5.7) gaan defect met uitval DSC/ABS/ASC+T tot gevolg. http://www.actronics.eu in Almelo kan die dingen voor een fractie van de nieuwprijs reviseren:

3: Defecten aan de luchtvering van de achteras (alleen E39 touring), vaak is het vervangen van de luchtbalgen voldoende, maar soms raakt ook de luchtcompressor defect.

4: Hoogteregeling verstelling van de Xenon koplamp-units raken defect

5: Defecte kabels van de stelmechanismes van de elektrisch verstelbare stoelen rekken op!

6: Defecte kachelkraan (easy fix bij de E39, wat lastiger bij de E46)

7: Verstopte afwateringskanalen van de ruimte onder de interieurfilters. Deze kan onder water komen te staan waardoor het vacuumsysteem via de rembekrachtiger water naar het inlaattraject kan zuigen.

8: Defecte karterventilatie (slangen + klep); alleen M54 en M52tu

9: Defecte airbag detectie mat (bestuurder-stoel); dit leidt tot een de-activatie van de airbag. Easy fix is het bypassen met een simpele op ebay verkrijgbare module.

10: ATF lekkage bij het reservoir van de stuur-bekrachtigings en slang-aansluitingen op de koeler daarvoor. Deze zit boven de dynamo die door de ATF verneveling vervuild kan worden.......Vervang de twee lage-druk slangen en twee O-ringen van (1) PAS-pomp naar PAS-reservoir en (2) PAS-reservoir naar PAS-koeler. Vervang eveneens (3) het PAS-reservoir zelf (bevat een filter dat niet afzonderlijk vervangen kan worden.
Last edited by raymondw on Mon Apr 20, 2015 9:28 pm, edited 4 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E46 3-serie

Post by 323baur »

Kijk en zo wordt dit draadje erg leuk en interessant voor vele leden.
Gaaf eigenlijk dat het blokkendoos principe voor vele series geldt.

Aanvullend kan ik zeggen voor de e39 v8:
- Koelbuis gáát lekken achterop. Een hele klus, maar relatief simpel sleutel werk voor 2 rubbertjes..
- Met name de m62 vanossen zijn niet heel sterk, ze gaan bij 2 ton echt rammelen. revisie is niet simpel, vele vanosspecialisten beginnen er niet eens aan.
- En dan de belangrijkste: van de M62 is de deflection rail (de geleider van de distributie) gemaakt van broodtrommelplastic, als die breekt kan je een complete revisie tegemoet zien. bij 250kkm preventief vervangen..en doe dan gelijk ook de vanossen. Kost wat, maar dan ben je voor de komende 3 ton weer klaar.

Roest:
Achterkleppen en tankklepje!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Jeroen »

Zeker, dank voor de bijdragen! Ik heb 't gewoon omgevormd naar E39 EN E46. Daarmee is er vast nog wel eea aan toe te voegen maar ik heb vooralsnog even jullie bemerkingen erin geschoven. Dan hebben we een start!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply