Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Voor alles niet E21 gerelateerd
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by loentje »

Heb nu ook een m62, foto's volgen

Eerst basisonderhoud (lmm is stuk kwamen we achter), als dat allemaal goed is wil ik inderaad kettinggeleider vervangen. Vanos dan ook doen?

M62 heeft toch ook last van lostrillende boutjes bij oliepomp?

groeten loentje


loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by loentje »

Ite is er trouwens ergens een how to voor die kettingspanner/geleider te vervangen? Heb jij dat al gedaan?

En kun je de kettinggeleider vervangen voor een stalen ipv plastic? meende zoiets te zien op foto's


Groeten Loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Jeroen »

Ik meen dat de boutjes van de oliepomp idd zowel een M60 als M62 issue was!

Maareh, gefeliciteerd! Graag meer over je nieuwe daily dan... alleen aub niet in dit topicje haha
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by 323baur »

M62 schijnt beter te zijn qua boutjes, maar ik zou het risico niet nemen, en dus even het carter er onder uit.
Bij mij zat alles vast, wel gelijk de ketting even naspannen van de oliepomp, die hangen na 2 ton ook wel wat los.

Kettinggeleider is niet even een klusje,... Echt moet los aan de voorzijde, het lijkt wel een audi.
Ik heb het nog niet gedaan, mijn auto is stipt dealer onderhouden en dat is goed te zien.

Als je het carter loshaalt en je vindt kleine stukjes kunstof....ga maar sleutelen.
Check voor de diepere detaillering maar even het 7forum. Daar zitten een paar goede techneuten.
Ik ga het laten doen...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by BMWvision »

Ik lees eigenlijk niks over motormanagement lampje van E46.
Bij mij brand sindskort dit gele lampje. Gelukkig een garantie-kwestie, maar de garage en BMW dealer weten er geen raad mee.
Er zijn heel veel oorzaken voor dit probleem, en niet alles is uit te lezen met de computer.

Gezien de combinatie met het slecht starten met warme motor na een korte stop, zou ik denken aan een te rijk mensel.
Krukas sensor vervangen is al gebeurd zonder resultaat.

Iemand hier ervaring mee en/of tips?
Ik denk dat het beter is de auto weer bij het bedrijf in te leveren.
Ik ben hem nu al een week kwijt en zie zelf het einde nog niet in zicht als ik alle berichten op internet lees.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Jeroen »

EML bedoel je? In veel gevallen lees je dan wel een storing uit, kan nogal variëren, LMM, gasklep, lambdasonde. Eéntje die niet als specifieke storing wordt geschreven is een inlaatprobleem. Dat kan zijn door een vacuumlek (nogal een slangenbende daar van carterventilatie, vacuumsturing, vacuumklep defect of leidingen verstopt), mogelijk dat een defecte DISA klep ook zo'n storing kan genereren. Inlaat is alles bij elkaar best gevoelig en eigenlijk zou je de hele bende moeten opfrissen anders heb je kans dat je alleen maar van het ene brandje naar het andere hobbelt. Of ze dat gaan doen onder garantie, dat betwijfel ik...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by BMWvision »

Zolang het lampje brandt kost het hun geld, en rij ik in een golf 3 station diesel :bag
Last edited by BMWvision on Tue Jul 07, 2015 9:22 pm, edited 1 time in total.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Jeroen »

Dat lampje krijg je wel weer uit, maar een maand later ben je ws weer aan de beurt
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Nick1984 »

Vandaag bij de E46 320d facelift de uitlaat moeten lassen, was vlak na de turbo afgescheurd. (uitlaat nu reeds voor de 3e x op een andere plaats moeten lassen!)
Eigenlijk viel het best mee, zo'n inox uitlaatlijn last best goed.
Oorzaak zijn wss slappe motorsteunen, en de 2 steunlatjes die waren gescheurd zodat de uitlaat continu te fel heen en weer schudde.
km-stand 320.000
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by bmw e12 e21 »

Nick1984 wrote:Vandaag bij de E46 320d facelift de uitlaat moeten lassen, was vlak na de turbo afgescheurd. (uitlaat nu reeds voor de 3e x op een andere plaats moeten lassen!)
Eigenlijk viel het best mee, zo'n inox uitlaatlijn last best goed.
Oorzaak zijn wss slappe motorsteunen, en de 2 steunlatjes die waren gescheurd zodat de uitlaat continu te fel heen en weer schudde.
km-stand 320.000
Ga je nu PU motorsteunen zetten?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Peter V. »

Heren zijn er buiten de genoemde zaken nog extra aandachtspunten voor de E46 320i sedan uit medio 1999.

Ik ga deze week naar eentje kijken en wil uiteraard goed voorbereid zijn.

Nee , ik kan nog geen foto's laten zien want ze staat nergens geadverteerd.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by bmw e12 e21 »

Leuk,

Gaat de benzinefocus weg?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Manitoba »

Ben ook benieuwd, Peter. Heb zo geen aanvullende tips; de documentatie hier heeft mij vorig jaar enorm geholpen om goed op te letten bij mijn e46. Het enige wat ik vaak hoor is dat een 320i nauwelijks beter presteert dan een 318i maar wel aanzienlijk meer verbruikt. But then again: wel een zes-in-lijn, zoals het hoort in een BMW :launch

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by uwbuurman »

Olieverbruik, ten gevolge van dichtzittende carterventilatie, roest op de achterste wielranden, de voorspatborden en bij 9 van de 10 onder de instaplijsten achter.de achterklep wil nog wel eens roesten rond de lijst boven de kentekenplaat.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Peter V. »

OK, duidelijk.

Het zal inderdaad als vervanger voor de benzine focus zijn. Hier gaat de koppeling en twee massa vliegwiel parten spelen en dat willen we niet meer investeren in de auto. Verder geen haast want voorlopig doet ze het nog goed en de APK loopt tot januari 2017.

Het feit is dat het een paar duizend euro auto moet zijn....Het is tenslotte maar voor erbij zodat Paulien ook een auto heeft.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply