Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Mooi, Walter!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Mannen, gisteren wees iemand mij op het (best grote) verschil in ET-waarde tussen mijn originele velgen en die van de winterset die er nu op zit. De winterset (met dus de styling's 306) heeft een ET van 31. De origineel bij de auto horende velgen (styling 136) hebben ET 47; da's dus een verschil van 16mm. Met het rijden merk ik geen enkel (nadelig) verschil, er is geen sprake van aanlopen (ook niet bij volledige stuuruitslag). Volgens degene die me er op wees kan het kwaad i.v.m. slijtage aan de wielophanging en/of de banden. Best dom van mezelf dat ik daar bij aanschaf geen seconde over heb nagedacht...

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

Greetz,
Walter.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Dus jouw winterbanden liggen wat verder naar binnen.

In principe heeft jouw bekende enigszins gelijk omdat je loopvlak op een andere positie zit dan origineel voor de auto bedoeld is. Aan de andere kant zijn de onderstellen ook gemaakt voor verschillende breedte van banden en dan komen de krachten ook anders verdeeld binnen.

Ik zou mij er persoonlijk niet teveel van aantrekken. Als je nu met rare constructies van spoorverbreders en lange bouten aan het rommelen was.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Thanks Peter, geruststellende woorden. Moet ook zeggen dat ik meestal heel rustig rijd, geen rare capriolen uithaal met de e46. Enne, fijn dat je zo snel via Ite een nieuwe koelfan hebt.

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Met Peter eens. Dit valt allemaal binnen de marges. Nu weet ik nog wel een heel mooi bbs setje met winterrubber voor je, dat nu ook op een e46 zit :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Ha ha, ja. Die kwam ik ook tegen... Maar wil geen 17"... Wel een betrouwbaar verkoopadresje, heb ik me laten vertellen. 8)

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

8) 17" bevalt anders prima op een E36 of E46, en zoals jullie weten ben ik zeker niet van de grote wielen omdat je alleen maar de marge verkleint. Controle gecombineerd met comfort is prima.

Je winterwielen hebben een lagere ET dus staan juist wat verder naar buiten dan de originele ET47. Nou ja, mits de velgen even breed zijn! Met een smallere velg hoeft deze minder naar binnen te staan en kan dus volstaan met een lagere ET, dus kijk uit dat je geen appels met peren vergelijkt. Fabrieksspec is ET47 voor een 7J velg, maar voor een 6,5J velg is dat ET42 bijvoorbeeld. Tot zover de les, styling 306 is bij mijn weten echter een 7J E90 wiel en heeft om die reden een andere spec (ET), niet vanwege de breedte. Loopt het niet aan dan zou ik me in dit geval geen zorgen maken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Ik haal dat altijd door elkaar. U heeft gelijk (uiteraard) :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Thanks heren! Beide velgen zijn 7J; de styling 136's ook. Lekker laten zitten dus.

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Weet iemand of het (met misschien wat hulp :wink: ) zelf te doen is om de draagarmrubbers vóór zelf te vervangen van een e46?

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Je hebt er hele mooite tooltjes voor, maar die heb ik niet. M'n garage wel en die is daarmee met 10 min klaar zonder verder ook maar iets te demonteren, voor mij voldoende reden om die tooltjes niet te kopen. Ik heb het wel eens zelf gedaan toen het even niet anders kon en toen heb ik een flink draadeind in een u-vorm gebogen met een stalen strip en wat bouten. Moet ik die morgen even meenemen?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Als het qua werk inderdaad wel meevalt, kan ik het net zo goed door Gijsbertsen laten doen. Zij zullen daar ongetwijfeld de tools voor hebben, maar enorm bedankt voor het aanbod, Jeroen.

Hasta manana!

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Wat ik niet vandaag, maar deze week heb gedaan? Woensdagavond heeft Peter de draagarmrubbers van mijn e46 vervangen. Ik wist een jaar geleden bij aankoop al dat er wat slijtage in de voorwielophanging merkbaar was. Heb toen vrijwel meteen de stabilisatorstangetjes L en R laten vervangen maar daarmee was de bonkende voorwielophanging niet voorbij. Dat bleken dus de draagarmrubbers te zijn en met de APK in april zei de keurmeester al dat die nog wel heel even meekonden, maar met de volgende beurt (ongeveer 12.000 km na nu) waren ze wel aan de beurt. Op Internet een complete set origineel Lemförder gevonden voor €89,- per set, gratis verzending. Paar dagen later keurig bezorgd en woensdag heeft Peter ze geplaatst. Wat een verschil en wat een verbetering. Al het gebonk is weg en de auto rijdt ook echt merkbaar strakker. Heerlijk, wat is een e46 toch een fijne auto, ook al is het maar een 318i.

Donderdag struikelde ik op Marktplaats over een Dension Gateway die ik al ruim een jaar wil hebben, maar steeds te duur vind. Nu voor €45,-, nog relatief dichtbij ook. Zaterdagochtend vriend Geert naar Schiphol gebracht en op de terugweg de Dension opgehaald. Van Peter heb ik woensdag meegekregen dat YouTube volstaat met DIY-filmpjes Istupid me, had ik echt geen idee van), dus ff wat filmpjes bekeken over hoe en wat er in het dashboard allemaal uit elkaar moest. Ook dat is allemaal prima gelukt, en mijn iPod werkt nu op de originele BMW Business radio in de 318i. Heb nu wel 1 probleempje: mijn e46 heeft af-fabriek bluetooth (denk zelfs dat er ooit in de middenarmsteun een af-fabriek telefoon heeft gezeten), en dat werkte perfect met mijn telefoon. Echter, nu met de Dension heb ik geen audio meer op de bluetooth. De radio herkent een inkomend gesprek (maar laat geen ringtone meer horen), op het display verschijnt keurig 'phone' en het muziekgeluid van radio of iPod wordt gedempt maar ik hoor vervolgens niks meer. De andere kant van de lijn overigens mij ook niet...

Heb ff wat op Internet gezocht en wellicht is er 1 pin op de originele radioconnector die dit aanstuurt die ditzelfde signaal niet krijgt van de vervangende connector van de Dension. Weet iemand van jullie hier wellicht meer van? Tips en oplossingen zijn welkom! Wil graag veilig handsfree blijven bellen in m'n e46 en wil nu niet een aparte handsfree kit moeten inbouwen.

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Probleem opgelost.... Lang verhaal kort: met wat zoekwerk op Internet en een tip van de verkoper van de Dension er achter gekomen dat er op de stekker van de Dension een draad mist die de ingebouwde telefoon aanstuurt. Die moest ff omgestoken en gesoldeerd worden, wat Autobedrijf Gijsbertsen voor me gedaan heeft (kost me een rondje bitterballen op de zaterdag-einde werkdag-borrel bij ze). en alles werkt: telefoon inclusief geluid, iPod doet het, stembegeleiding via Google Maps, todo! Dus ik ben een blij man, eindelijk m'n eigen muziek weer in de auto in plaats van dat vaak oeverloze gel*l op de radio.

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Nice!!! Weer een stukje meer lol in je e46!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply