Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Ik moet zeggen dat ik met high end spul eigenlijk erg goede ervaringen heb wat betrouwbaarheid betreft, afkloppen natuurlijk maar mijn huidige stereo spulletje begint al aardig stokoud te worden en gaat nog lekker. Gezien mijn meer dan massieve vloer heb ik nu wel een REL Quake sub erbij gezet, getriggerd door Ite, waarvoor dank haha. Nog even miereneuken met de afstelling maar ik heb inmiddels een redelijke balans waarbij het oorspronkelijke karakter van de Synthese luidsprekers zo min mogelijk geweld wordt aangedaan.

Ook leuk die MTTF/MTBF discussies, zitten wij hier bij Extron ook middenin en ik kan rustig zeggen dat we het goed voor elkaar hebben als het gaat om betrouwbaarheid en mogelijkheden om te herstellen, zelfs van 20+ jaar oud spul. Grappig is dat de overheid hier de grootste belemmering in is, en dan nog wel vanuit milieu-overwegingen en gestuurd vanuit de EU/WEEE regelgeving. Men heeft tot doel uitgeroepen dat "vanaf 2016 jaarlijks minimaal 45% van de gemiddelde gewichtshoeveelheid elektrische en elektronische apparatuur die door hem in de voorgaande drie jaren in Nederland in de handel is gebracht, aan afgedankte elektrische en elektronische apparatuur namens hem wordt ingezameld en verwerkt". Als je apparatuur in de regel 10 jaar of meer meegaat en je zit in een fase van omzetgroei is dat nogal een uitdaging. Sterker nog: als je straks dat doel wilt halen moet je je klanten gaan vragen om goed werkende apparatuur ter sloop aan te bieden, met het milieu als drijfveer. Niet is te gek in de belevingswereld van een ambtenaar.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Nick1984 »

Ik heb hier in mijn schuur een Yamaha natural Sound AX-570 versterker (en hifi toren) in combinatie met Kef uni-Q speakers.
De installatie staat hier in een vochtige schuur, maar speelt naar mijn mening nog prima, zeker voor zijn leeftijd!
Ik heb de indruk dat die dingen vroeger toch beter gemaakt werden dan nu :)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Dat denk ik ook wel, ja!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Update! Soms loop je ergens tegenaan en zet dat je aan het denken. Ik kom een Krell 50W klasse A versterker tegen, boom daar eens over met Ite en dan komen we er eigenlijk op uit dat dat extreem leuk spul is, maar dat iets meer power wel lekker zou zijn. Heeft niks met 'hard' draaien te maken maar met complexe luidsprekers zo goed mogelijk onder controle houden zodat er een stabiel, gedetailleerd geluidsbeeld staat en een strakke basweergave.

En dan kom je ineens een Krell set tegen, KRC-3 voorversteker en 100W klasse A eindbak KSA-100s. En de eigenaar wil er eigenlijk wel graag vanaf. Met oude eindtrappen ben ik altijd wat voorzichtig maar deze heeft net een revisie door importeur Durob achter de rug en heeft oa alle elco's nieuw. Een deal is gauw gesloten, vanavond ophalen!

Eerst eens goed luisteren en vergelijken, maar de kans is erg groot dat ik binnenkort mijn oude spulletje te koop heb:
Rotel RC-995 analoge voorversteker, gemodificeerd door Art Speak, met ab, in nieuwstaat
Set 50W klasse A monoblokken, mosfet transistor eindtrappen voor kracht en controle maar met buizen drivertrap voor een warm en natuurgetrouw geluid, schakelbaar naar 150W klasse AB. Merkloos, prototype referentie versterkers gebouwd door Art Speak

Eerste bevindingen volgen ongetwijfeld morgen! :P
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by 323baur »

Plaaaatjuhs!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Vooral voor de niet-kenners heel erg spannend haha

Krell voorverzwakker
Image

Krell eindtrapje
Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by 323baur »

Das geen eindtrapje meer hoor.
Leuk kleedje
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Kleedje heb ik er helaas niet bij gekregen :P

Eerste ervaringen... termen alleen voor audioten de rest zal wel denken :screwy en binnen 2 regels afhaken haha!

Stereobeeld is stabieler, gedetailleerder, preciezer en dieper ten opzichte van het oude spulletje. Geen 'andere wereld' maar wel duidelijk beter.

De prestaties in de lage tonen blijven een puntje. Voller dan met de oude eindtrappen, maar niet perfect. Lastige is dat de referentie het oude huis is, ik wijt de tekortkomingen die ik hoor aan de huidige dikke betonvloer die vervolgens compleet verdicht is met egaline en waar dus lastig beweging in te krijgen is. Gevolg: het laag is niet zo diep en vol als het in het oude huis was. Met dat vergelijk van huizen en versterkers weet je dus ook dat het niet aan de set ligt, maar echt aan de vloer.

Vanavond nog wat meer luisteren en de positie van de luidsprekers optimaliseren. De sub is momenteel niet aangesloten zodat de merites van de versterker goed beoordeeld kunnen worden, maar die sub houden we er dus wel bij.

Enige onverwachte minpuntje zijn de bijgeluiden die de versterker (via de luidsprekers) genereert, zowel een brommetje als een hoogfrequente toon. Wel redelijk gebruikelijk voor klasse A spul (ik heb al het nodige klasse A gehad en daar zat dat altijd wel in) maar ergens had ik verwacht dat in Krell speelgoed niet tegen te komen. Anyway, ik heb de set 1-2 weken op proef, gewoon op het gemak verder luisteren maar!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by 323baur »

Hahha, en het mierenneuken gaat ook hier gewoon door.
Mijn aanbod staat nog hoor :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Yep, aangezien we toch aan het experimenteren zijn is het miss wel leuk om te vergelijken, thanks!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

D'r was al gemeld dat de set al even stil had gestaan, da's te merken! Daar waar het laag gisteren echt leven miste is er nu laag te over, diep en nog gecontroleerd ook. Ik moet zomaar rekening gaan houden met de buren vrees ik. Ofwel, met een dag warmdraaien flink opgeknapt en nu ben ik wel om vrees ik.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by 323baur »

Haha, die analoge troep..moet nog inwerken ook nog.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Eén van de toenmalige ontwerpers van Hepta werkt bij ons, en die heb ik mijn oude hybride klasse A monoblokjes toegeschoven. Eigenlijk met een hele simpele vraag, vervang de oude condensatorenbende en regel 'm opnieuw in. Freak als hij is, is hij de afgelopen 6 weken helemaal losgegaan op het spul. Zo goed als alle condensatoren en weerstanden zijn vervangen, de gehele voeding na de ringtrafo's is opnieuw opgebouwd en sneller gemaakt, er zijn diverse ontwerp 'foutjes' uitgevist. Componenten zijn gepaard, toch weer andere buizen erin want het kon beter, ook weer gepaard. Buizen drivers opnieuw ingeregeld waarna de eindtrappen opnieuw zijn ingeregeld. Staat nu in te spelen bij hem, krijg 't komende donderdag ws weer terug. Ben heel benieuwd hoe dat dan presteert tov de Krell eindbak. Ik verwacht eigenlijk dat er iets minder pit in zit, maar dat het verder weleens akelig dichtbij elkaar kan komen te liggen. Ofwel beiden veel warmte, detail, superstabiele en gedetailleerde plaatsing... erg benieuwd! Vermoedelijke uitkomst is dat de Krell beter is en dat deze monoblokjes wel weg gaan, maar wat er dan te koop komt is gegarandeerd goed en betrouwbaar.

Eigenlijk best wel weer leuk om hier een beetje mee bezig te zijn, en dan houdt het hier ook niet op natuurlijk haha. De professionele Marantz cd machine boert naar mijn idee qua geluidskwaliteit gestaag achteruit en geeft steeds meer leesfouten, maar na de modificatie door Art Speak -en da's zeker 10 jaar geleden- is de laser ook nooit meer schoongemaakt. Dat gaan we dan maar eerst even doen!

Dé andere bron blijft voor mij de platenspeler. Heb wel even gedacht over de aanschaf van een Linn LP12 Sondek met the full monty (Ekos, Troika, Walhalla, etc) maar dat wordt me toch wel ernstig begrotelijk, zelfs indien gebruikt. Ik ben dan ook aan het kijken of mijn Thorens TD-160 MKI niet gewoon onder handen genomen moet worden. Andere motor en motorsturing, andere vering en lagering, evt andere toonarm, bedrading, afsteling vering en motor. Er zijn in NL wel wat jongens die daar heel ervaren in zijn en dan heb je voor een heel ander prijskaartje (in vergelijking met een LP12) toch ineens een enorm verbeterde platenspeler.

Lekker aan het pielen met ouwe meuk maar dan es anders dan BMW's haha, heb alleen de tijd en de puf niet om 't allemaal zelf te gaan doen. Die 24 uur zijn toch elke dag al te weinig :P
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Wilmo »

Er staan hier twee Magnepannetjes.

En na vele omzwervingen ben ik bij Hypex terecht gekomen. Ik heb de SMPS400 en de UCD400 in een Sony ES kastje gebouwd en die versterker krijgen de Maggies niet over hun nek. Een XA20ES, Micro Seiki DD40 en een Cambridge Audio DAC maken het af.

Ken je het forum Audiofreaks? Daar kun je iemand kontakten die Ronald heet en die die TD160's op een enorm hoog niveau tilt. Linn is leuk natuurlijk, maar ons kennende blijf je doorbouwen met de afzonderlijke modules.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Oh ja volgens mij had je idd al eens gemeld dat jij Magneplanars had. Leuk dat er hier nog meer audio-autisten zijn haha (zo ook Raymond en ite)

Het Audiofreaks forum is me bekend al ben ik er zelf niet actief. Ben het met je eens dat je met Linn bezig kunt blijven, en daarnaast vind ik de investering dan ook te groot worden, de draaitafel wordt nou ook weer niet wekelijks gebruikt. Vandaar dat ik een upgrade van de TD-160 al veel meer passend vind. Ik heb Audio Creative even een mail gestuurd of zij een ronde revisie en afstelling kunnen doen, en evt gelijk een andere arm kunnen plaatsen (iets a la SME 3009 oid). Wacht even hun reactie af, als het me aanspreekt ga ik Marco en consorten vragen om die operatie te doen, lijkt me beter dan zelf het wiel opnieuw te gaan uitvinden. Dat is wel leuk maar ik zou niet weten waar ik die tijd vandaan moet halen.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply