Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Ite's sleutel en pruts topic.

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11088
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by 323baur »

Dat dacht ik ook. Fotos wordt een weekje later, ding is nu al weer vies (zoals het wel een beetje hoort bij een lompe f*** you vehicle)


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2820
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by loentje »

X5 ook al meermalen aan gedacht om te kopen, zeker het nieuwe model vind ik erg mooi.

Echter maatje van mij (werkzaam bij BMW) geeft toch aan dat je beter een e39 kunt kopen dan een x5 qua betrouwbaarheid. Ben benieuwd wat je bevindingen zijn en het verschil tussen de twee.

Groeten loentje

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11088
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by 323baur »

Ook ik heb dat gehoord.
Volgens mij geldt dat vooral voor de pfl diesel.
Naast dat die maar 184pk heeft, zit daar de beroerde GM bak onder. Juist die laatste is niet gebouwd voor zon zware auto.
Bij de lci heb je 218pk en de 6bak automaat van ZF, die kan 600nm aan, en is veel sterker.
Blijft alleen het onderstel over wat bij zon zware bak echt wel harder slijt.
Vooralsnog ben ik diep onder de indruk van de bouwkwaliteit die zeker zo goed is als de e39, in tegenstelling bijvoorbeeld tot de nieuwere e83 (x3 1e serie).
Anyway, ik ga het meemaken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Michiel E32
E21 Fanatic
Posts: 434
Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by Michiel E32 »

323baur wrote:Zon xc staat ook wel op het lijstje. Feit is dat ik wel een bmw hart heb.
Dus lichte voorkeur voor de lelijkere x5 boven een xc90.
Heb je dan precies een jaar over gedaan :mrgreen:
Erg mooie kleur op de X5.. heel veel plezier ermee :thumbsup

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11088
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by 323baur »

Je gaat hem vast binnenkort zien.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11088
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by 323baur »

Zoals beloofd hierbij een paar waardeloze telefoon fotos van de x5.
Na een vette check up bij mijn vaste garage eigenlijk alleen nog maar blijerdedereerrr geworden met dit ding.
Op de brug was het direct prijs: rondom allemaal OEM verse draagarmpjes. Nergens ook maar iets kunnen vinden wat binnen 1 jaar tot zorg zou kunnen leiden.
Het allermooiste was toch wel de maagdelijke tussenbak...zo uit het doosje, onder mijn X5.

Bottomline: ondanks de belachelijk mrb van euro 200,- per maand (..) gaat deze een tijdje blijven.
Ik, en niet onbelangrijk - mijn vrouw dito - ben er blij mee.

Interieur:
Image

Rondom:
Image
Gelijk maar even een 2e hands setje winterbanden gekocht. Ik had even geen geld meer liggen voor 100% vers, en dit lag letterlijk om de hoek voor een paar euro. Niet mooi, wel goed, prima zo

Image
Wat een gebouw he.

Image
Nu al vies..zo als een x5 eigenlijk best mag zijn. Een beetje aso voel je je al snel in zo'n ding.

De e39 gaat dus nu het pad verlaten, daarover verder op meer.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11299
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by Peter V. »

Een hele nette auto Ite.

Je kunt inderdaad blij zijn met een verse tussenbak want dat zijn toch de struikelblokken bij de X5. Maatje van mij heeft hem al kunnen vervangen bij zijn X5.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15665
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by uwbuurman »

Mooi! Goede aanschaf dus!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11088
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by 323baur »

Lijkt me wel. Ik ben nu 800km verder en ben nog steeds blij.
Wat me vooral erg bevalt is het comfort, de power, en de stabiliteit.
Zeker na het bezoek aan de garage voor een check up heb ik er wel vertrouwen in.
Volgende week krijg ik een uitdraai van alle historie, wellcht ga ik daar nog blijer van worden.
Overigens heb ik niet de illusie dat dit budgetrijden wordt hoor, maar het wel, fijn om niet gelijk een achterstand te moeten inlopen, wat meestal wel zo is.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26105
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by Jeroen »

Heerlijke auto, nog erg netjes en top onderhouden. Daar ga je jaren plezier van hebben!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4244
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by bmw e12 e21 »

Dat zijn de mooist he, die NFL.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

Michiel E32
E21 Fanatic
Posts: 434
Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by Michiel E32 »

Erg fraaie X5.. veel plezier ermee.
Durf het bijna niet te vragen maar zou ik....... :driving :mrgreen:

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11088
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by 323baur »

Tuurlijk!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1568
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by Nick1984 »

leuke wagen Ite :thumbsup een echt werkbeest!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11088
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Ite's sleutel en pruts topic.

Post by 323baur »

Ff een up date met de x5;
Wat een geweldig bakbeest is dit. Rijdt echt mega fijn. Heerlijk stabiel en krachtig.
Sinds de aanschaf alweer dik 6dkm verder..
..echter nu ben ik even aan de beurt. Gisteren ochtend nog niks te merken, en gisterenmiddag ineens een asmatisch kugje vanuit het veronder:
Google en een live inspectie gaf al snel de diagnose. Mijn uitlaatspruitstuk is gescheurd. Blijkbaar een veel voorkomend probleem bij alle m57n blokken (dus ook e60...).
Bmw heeft die dingen van een speciaal soort gelast rvs gemaakt. Die gaan geen autoleven mee.
Inmiddels is er een up date beschikbaar om terug te gaan naar een standaard gietijzeren geval.

Ik kan er mee doorrijden volgens de garage, maar het wordt wel erger. Dus dat moet zsm maar even gefixt worden.
Laat dat 'even' trouwens maar achterwege...
Alex (mijn vaste garagist) gaat me vast een leuke factuur sturen. Ik begin er niet aan iig.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Post Reply