BMW Parts at Partsgeek US

Potje vliegen met een antieke DC-3

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26357
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Potje vliegen met een antieke DC-3

Post by Jeroen »

De Douglas DC-3 heb ik altijd al een fraai vliegtuig gevonden, qua vormgeving en ook vanwege het fraaie geluid van de veertien cylinder dubbele ster motoren van Pratt & Whitney met ieder een cylinderinhoud van 30 litertjes. Ik vond het dan ook helemaal niet vervelend om bijna wekelijks wel zo'n ding door de achtertuin te zien vliegen op weg naar de toenmalige thuisbasis Lelystad. Na de verhuizing van de DDA naar Schiphol zie ik ze aanzienlijk minder vaak. Jarenlang had ik ook een mooie plaat in gedachten en die heb ik in 2009 zittend op de taxibaan van Lelystad ook zo kunnen schieten, nog immer erg blij met die plaat!

Image

Maar goed, zo'n ding zien of een keer mee, dat is toch wel even wat anders. Dat hebben we afgelopen zondag gedaan! De DDA deed een rondvlucht over de wijde Haaglanden waar Tamara en ik beiden zijn opgegroeid dus dan heb je ook meer met het gebied dat je gaat bestrijken. De vlucht vertrok vanaf Rotterdam alwaar de PH-PBA stond te wachten. Eén van de latere DC3's of eigenlijk de militaire C-47 uitvoering. In 1944 ingezet op D-Day en Market Garden, nog een paar kogelgaten aan overgehouden, en in 1947 heeft Prins Bernhard 'm gekocht om privé mee te vliegen maar later is het vliegtuig ook ingezet als regeringsvliegtuig. Na vervolgens een tijd tentoongesteld te hebben gestaan bij Aviodome is het vliegtuig volledig gerestaureerd en weer luchtwaardig gemaakt, en niet zo heel lang geleden omgedoopt tot Prinses Amalia, maar nog immer met registratie PH-PBA. Een kist met een leuke historie dus!

Hoewel de dag onbewolkt en windstil startte zorgde een naderende storing voor wolken, wind en thermiek. Met die turbulentie in een klein vliegtuig en laag bij de grond blijvend (ca 1300 voet) werd het een bumpy ride maar wel fraai en indrukwekkend!

Daar komt ze
Image

Effe tanken
Image

Image

Image

Image

ready for boarding, let op het gele kratje haha
Image

toen kwam het zonnetje er ook nog even bij
Image

Image

tijd om te gaan starten
Image

Image

Image

Image

Image

Image

escape rope under seat, ja echt!
Image

over Delft richting Den Haag
Image

stukje over zee zelfs en langs de kust
Image

In de cockpit
Image

Image

laat nou mij maar effe
Image

en via Zoetermeer etc weer terug richting Rotterdam
Image

Was een prachtige dag!
Image


Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11122
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Post by 323baur »

Mega!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11355
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Post by Peter V. »

Lijkt mij heel erg leuk. Leuk om te zien dat ze met de brandblusser klaar staan bij het starten van de motoren.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4320
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Post by gerrit323 »

Mooi Jeroen .. moet bekennen ook een van mijn favorieten .. kijk ook wel es naar youtube filpjes van startende dc3 / spitfires / messerschmidts
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Fiat scudo workhorse
2019 Abarth esseesse



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4323
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Post by bmw e12 e21 »

Nice!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15838
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Post by uwbuurman »

Gaaf!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26357
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Potje vliegen met een antieke DC-3

Post by Jeroen »

Thanks guys! Ik moet ook nog steeds mijn foto's uitzoeken van de Luchtmachtdagen. Oa Red Arrows, één van de twee nog vliegende Lancasters, Spitfires en meer modern spul als F16's. Binnenkort in dit theater!

En bij interesse, zet deze alvast maar in de agenda: 31 mei 2015 - Volkel in de wolken http://www.volkelindewolken.nl

Image
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Post Reply