Fotocursus

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Fotocursus

Post by Jeroen »

Toch maar even een apart topic gestart zodat we een apart draadje hebben over foto-apparatuur en hier dan meer een fotocursus. Een basis -een aantal termen en een stukje techniek- is helaas wel even nodig. Maar als je dat onder de knie hebt kun je situaties al heel snel doorgronden, en na het eerste stukje (in dit bericht) wordt het alleen nog maar makkelijker. Even doorbijten dus!

Onderwerpen van de fotocursus:
√ 1. Iso
√ 2. Belichten
√ 3. Sluitertijd
√ 4. Diafragma
√ 5. Belichtingsprogramma's van de camera
- 6. Een mooie foto 'zien': compositie en omgeving, storende elementen in beeld versus juist gewenste verstoringen in beeld, onderwerp isoleren, vakantiefoto's, mensen op de foto, ...
- 7. Onderbelicht en overbelicht, spelen met licht
- 8. Bijzondere situaties zoals beweging, tegenlicht, ...
- 9. Het gebruik van filters
Andere suggesties of wensen?

1. ISO
Om een foto te maken moet je iets belichten. Vroeger was dat lichtgevoelige film, tegenwoordig een sensor. In beide gevallen is er een soort optimale manier van belichten, die leidt tot een mooie foto: goed van kwaliteit, niet te licht, niet te donker.

ISO staat voor de mate van lichtgevoeligheid, hoeveel licht is er nodig voor een goede foto. Uiteraard heb je een instelling met de beste kwaliteit (ISO 100 à 200 op digi camera's). Kom je dan in een situatie (bijv in de schemering) licht tekort dan kun je deze kunstmatig opkrikken, naar ISO 400, 800 of nog hoger. Maar: hoe verder/hoger je de lichtgevoeligheid opkrikt, hoe meer kwaliteit je verliest. Dat uit zich in onscherpte, beeldruis, korreligheid waarmee je dus minder snel een foto wat kunt uitvergroten met behoud van een fatsoenlijke kwaliteit. Het gaat dus om het vinden van een balans. Uitgangspunt zal zijn om altijd te werken met een zo laag mogelijke ISO waarde, maar kom je licht tekort om een bewegingsvrije foto te maken dan zul je deze moeten opschroeven.

Deze waarde heb ik zelf echt nooit op Auto staan. Soms heb je weinig licht maar wil je toch een zo goed mogelijke foto. Wat voor mogelijkheden heb je dan? (1) Zelf laat ik de ISO het liefst laag staan voor een optimale kwaliteit en dan gebruik ik wel een statief of een tafel om de camera op te leggen. Aan de andere kant heb je soms een sfeervolle situatie in een matig verlicht restaurant. Zet je de flitser erbij (optie 2) aan dan is het sfeervolle gelijk weg (door de overvloed aan licht van de flitser), statief heb je vast ook niet mee, dus dan kies je er juist voor om (3) de ISO waarde hoger te zetten en de sfeer van de situatie te behouden. De ingebouwde flitser heeft sowieso maar een bereik van een paar meter dus wil je een mooie landschapsfoto bij schemering maken dan heeft die flitser ook geen zin, die verlicht alleen de voorgrond. Dus flitser uit laten, iso wat omhoog en schieten maar.

Voorbeeldjes:

A. Met flitser en lage ISO waarde. Door de lage iso waarde heb je veel licht nodig. De ingebouwde flitser heeft maar een beperkt bereik, dat stukje is verlicht maar wat verder weg ligt is ook gelijk stikdonker:
Image

B. Zonder flitser en lage ISO waarde: het plaatje is dan vrij donker, maar de sfeer blijft behouden en je ziet 't vuurwerk tenminste
Image

C. Nu met hoge ISO waarde (ISO 1600) heb je ineens licht zat, er hoeft niet eens geflitst te worden zodat de sfeer behouden blijft. Wel zie je de foto al korreliger worden.
Image

2. Belichten
Maar even terug naar de basis: een foto maken is dus iets belichten, in het digitale tijdperk een sensor. Belichten regel je naast de lichtgevoeligheid op twee manieren:

1. hoe lang je belicht: de sluitertijd, die regelt tevens hoeveel beweging je bevriest. Met een langzame sluitertijd is dat maar beperkt, met een snelle sluitertijd bevries je elke beweging, dat kan handig zijn bij snel bewegende onderwerpen.

2. hoeveel licht je doorlaat: het diafragma. Behalve licht regelen doet het diafragma nog iets, namelijk bepalen hoeveel scherpte er in de foto zit van voor tot achter, de zogenaamde scherptediepte. Een groot diafragmagetal (F22 bijv) betekent een kleine diafragma opening en veel scherptediepte, maar je draait dus wel de lichtkraan dicht. Andersom geeft een klein diafragmagetal meer licht, maar minder scherptediepte.

Zie hieronder: in dit voorbeeld staat bij F1.4 het diafragma helemaal open, je ziet de lamellen van het diafragma niet eens meer. Er wordt maximaal licht doorgelaten. Daarbij is de scherptediepte minimaal. Andere uiterste: bij F16 staat het diafragma vrijwel helemaal dicht. Weinig licht, maar wel veel scherptediepte dus.

Image

Voorbeeld veel scherptediepte (links) en weinig scherptediepte (rechts)

Image

De combinatie van die twee bepaalt het plaatje, als fotograaf moet je afwegen hoeveel snelheid je wilt/moet bevriezen, en hoeveel scherptediepte je wilt.

Voorbeeldjes:
- Wil je iets meer licht doorlaten (diafragma open voor minder scherptediepte) krijg je een overbelichte foto, dus moet je dan iets korter belichten (kortere sluitertijd).
- Wil je iets langer belichten om bijv beweging in een foto te krijgen dan zet je de sluitertijd dus langzamer, maar daarmee krijg je meer licht binnen. Ter compensatie zul je de opening of het diafragma iets dicht moeten draaien. Gevolg: ook meer scherptediepte.
Gelukkig beschikt elke camera over een aantal programma's om dit voor je te regelen. Dat kan geheel automatisch, maar dan heb je ook geen invloed op het resultaat. Of halfautomatisch: jij kiest bijv de sluitertijd en de camera zoekt het juiste diafragma er steeds bij. Daarmee heb je veel meer invloed, maar kun je toch snel werken.

Nu hebben we de basis voor sluitertijd en diafragma, als dat helder is gaan we dat nu iets verder uitdiepen:

3. Sluitertijd
Hoe kort ga je een plaatje nemen, bij een fotocamera doorgaans heel kort. Je camera geeft bijv weer 60, 125 of 250. Dat is 1/60e, 1/125e of 1/250e van een seconde. Een paar stelregels:
- de meeste consumentencamera's maken gebruik van een wat kleinere sensor die zorgt voor een verlengingsfactor. Het gaat onnodig ver om hierop in te gaan, je moet alleen rekening houden dat als je lens op 100mm staat, je werkelijk gebruik maakt van een brandpuntsafstand die een factor 1.5-1.6 is. Dus 100mm op je lens is in wezen 150mm. Waarom is dat belangrijk: de basisregel is dat je brandpuntsafstand ook je minimum sluitertijd is als je uit de hand fotografeert. Vanwege deze verlengings- of crop factor rond je daarom naar boven af. Fotografeer je op 200mm, neem dan een sluitertijd van minimaal 1/250e seconde of sneller (1/500, 1/1000)
- dus: de basisregel is dat je brandpuntsafstand ook je minimum sluitertijd is als je uit de hand fotografeert (200mm is minimaal 1/200e sec sluitertijd)
- absolute minimum sluitertijd uit de hand is eigenlijk altijd 1/60e sec dus lager ga je doorgaans niet
- bij sneller bewegende objecten zul je wellicht de sluitertijd sneller moeten zetten wil je een scherpe foto houden

Hoe hoger je je sluitertijd zet, hoe korter er dus belicht wordt, wil je dan genoeg licht op de sensor krijgen heb je steeds meer licht nodig. Op een zonnige dag is een tijd van 1/1000e prima te doen, maar bij schemering kom je dan licht tekort. Actiefoto's bij schemering vragen dus om een hogere ISO waarde, vandaar dat dat een samenspel is. Helaas, want ook het diafragma speelt daar nog eens in mee!

Laatste punt hiermee: als je dus een foto maakt op een statief, heb je geen bewegingsonscherpte van je eigen 'trillende' handen. Dan kun je een veel langere sluitertijd gebruiken. Handig voor landschappen, maar met bewegende mensen zullen deze onscherp op de foto komen omdat mensen toch altijd bewegen, zie bijv hier (excuses voor de lelijke figuranten)

Image

Nu heb je tegenwoordig optical stabilizers of vibration reduction systemen. Dat stabiliseert het plaatje waardoor je met wat langere sluitertijden kunt fotograferen. Een landschap kun je dan nog scherp fotograferen als je langer gaat, bijv van 1/60 naar 1/30 naar 1/15 (2x halveren of verdubbelen wordt ook wel twee stops genoemd). Dan kun je dus ineens wel met een langere sluitertijd fotograferen. Mooi, maar met mensen op de foto vaak weer zinloos omdat die toch bewegen...

4. Diafragma
Ook wel lensopening. Heeft alles te maken met scherptediepte: je stelt ergens op scherp, en hoe ver is het dan scherp (voor en achter het onderwerp waarop je scherpgesteld hebt). Ik stel scherp op de voorruit van een auto, en wil dat die auto dan van voorbumper tot achterbumper scherp is. Dat is dus de gewenste scherptediepte waar ik op wil letten. Daarom stel ik ook scherp op een onderwerp halverwege, dan heb ik scherptediepte naar voren en naar achteren. Stel ik scherp op de voorbumper heb ik veel meer scherptediepte nodig om helemaal tot achteraan scherp te zijn. Kun je 't nog volgen?

Verdere basis: hoe meer groothoek, hoe meer scherptediepte, dat zit 'm in de optische eigenschappen. Met 18mm heb je al gauw dat alles van 2 meter tot in de verte scherp is, met 300mm scherpstellen op de ogen van onderstaande vos (mooi model was dat toch) levert maar heel weinig scherptediepte met als gevolg dat het puntje van z'n neus en z'n rechter oor (kijkers links) al onscherp zijn. Kun je 't zien?

Image

Ook hierop kun je invloed uitoefenen, namelijk met het diafragma (f-getal). Zet je het diafragma ver open (een laag f-getal, bijv 2.8 of 4), dan heb je weinig scherptediepte, bij een kleine diafragmaopening (hoog f-getal, bijv 22) heb je veel meer scherptediepte. Wil je alleen een logo op een motorkap scherp dan kies je het laagste getal, wil je meer diepte dan kies je een hoger getal.

Bleef het daar maar bij! Want: wil je veel scherptediepte kies je dus een hoog getal, maar dat is dus een kleine opening. Gevolg: er blijft minder licht over, dus je zult met je sluitertijd langzamer moeten. Of met je ISO waarde omhoog. Vandaar die balans tussen die drie, en vandaar dat het 't prettigst fotografeert overdag op een zonnige dag, dan heb je 't meeste licht en dus de meeste keuzemogelijkheden.

Hoe je die balans vindt, dat ligt aan de situatie! Wil je snelle actie bevriezen, of wil je veel scherptediepte? In huis-tuin-keuken situaties is een sluitertijd van 1/60e of 1/125e al zat om een scherpe foto te maken en dan heb je evengoed nog een leuke scherptediepte. Dat is vaak ook wat de Auto- of Programmastand van je camera kiest. En daarmee komen we bij:

5. Belichtingsprogramma's van de camera
Als beginner is de stand Auto -die je op elke camera wel vindt- erg handig, alles wordt voor je geregeld volgens een opzet die voor 90% van de huis-tuin-keuken plaatjes prima voldoet, maar je hebt er geen invloed op. Daarbij wordt de flitser automatisch aangezet als de camera vindt dat het te donker wordt. In P heb je vaak al iets meer invloed en kun je zelf bijv bepalen of de flitser automatisch aan gaat en of ISO waarde automatisch mee variëert of niet. Maar wil je meer invloed, dan zul je naar een andere instelling moeten, sluitertijd- of diafragmavoorkeuze. Die eerste gebruik ik zelf vrijwel altijd: ik stel zelf de sluitertijd in die ik wil voor een situatie en de camera zoekt daar dan een diafragma bij. Is er te weinig licht dan zijn mijn foto's wel onderbelicht (want ik heb tegen de camera gezegd welke sluitertijd hij MOET gebruiken) dus ik moet wel in de gaten houden wat er gebeurt. Dat geeft je camera altijd in de zoeker weer en kun je natuurlijk ook altijd in je scherm zien na het maken van een foto. Maar zo hou ik optimaal invloed op de balans tussen sluitertijd en diafragma.

Dan is er ook nog handinstelling (M van Manual). Die gebruik ik bijv in de autosport wel weer vaak. Als er een auto op je af komt rijden met z'n lichten aan, dan ziet de camera ineens veel licht en zal dus een snelle sluitertijd of een kleine diafragma opening kiezen om de hoeveelheid licht te dimmen. Alleen is dat vaak teveel, want die felle twee koplampen tov het totale plaatje verstoren de hele verhouding. Gevolg: een hele donkere foto. Ik stel in dat soort situaties sluitertijd (gewenste snelheid) en bijbehorend diafragma handmatig in op de baan voordat de auto komt, en dus zonder die koplampen. In de handmatige stand gaat de camera vervolgens niets meer verstellen. Dan is mijn plaatje in balans en verstoren die koplampen niet de belichting omdat dus de automaat van de camera uit staat:

Image

Vaak zijn er ook nog wat specialistische programma's, bijv 'landschap' waarbij je wel geprogrammeerd werkt maar de camera de nadruk zal leggen op veel scherptediepte, of bijv 'sport' waarbij de camera juist een snellere sluitertijd de voorkeur zal geven.

Een heel verhaal alweer... hoor graag of dit een beetje duidelijk is! Schroom niet om vragen of opmerkingen te plaatsen voordat we weer een stapje verder gaan. Vragen over praktisch gebruik in bepaalde situaties? Stel ze maar!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by Thegs »

Leuk, ik had het topic deze week al eens doorgelezen en op basis daarvan ook zin om weer eens een update te doen. Inmiddels heb ik op foto gebied heel veel bijgeleerd, met name op het gebied van instellingen en dan het fotograferen op autosport gebied. We gaan beginnen met wat ander werk, tegenwoordig werk ik nog steeds met de D3100 body (14,2 megepixel) maar zit er een 18-300 mm lens op. Dit is wel een lens met een wat hogere lichtsterkte (f3.5 - 5.6) waardoor je heel erg flexibel bent. Moet wel zeggen dat hij tegen de zware kant is om altijd mee te slepen, maar gelukkig kan ik wat hebben :mrgreen:

Wat heb ik er dan zoal mee gefotografeerd? Hierbij moet je denken aan wat random werk om huis en mijn vakantie naar Japan. Ik ben wel echt iemand die on the spot wat kiekjes maakt van de speciale aangelegenheden en verder niet super veel plaatjes schiet. Om aan te geven wat er dan zoal aan resultaat uit zal ik een paar voorbeelden plaatsen die tevens open staan voor commentaar.

Foto 1: Japans tempeltje, park in centraal Tokyo
Image
Specs: f6.3, ISO 100, sluitertijd 1/400, belichtingscorrectie +0, brandpuntsafstand 25mm
Bewerkingen: licht gedraaid, gecropt en contrast licht verhoogd.

Foto 2: Etende panda, dierentuin in centraal Tokyo (moelijkheid fotograferen door ruit)
Image
Specs: f5.6, ISO 200, sluitertijd 1/15, belichtingscorrectie +0, brandpuntsafstand 120mm
Bewerkingen: gecropt, contrast licht verhoogd, klein beetje scherpte toegevoegd aan de snuit

Foto 3: Boeddha, park in Kamakura
Image
Specs: f5.3, ISO 100, sluitertijd 1/320, belichtingscorrectie +0, brandpuntsafstand 52mm
Bewerkingen: onbewerkt

Geen super sprekende foto's, maar geen verkeerde resultaten wat mij betreft en zeker voller van detail, kleur en levendigheid dan menig compact camera. Dit is voor mij dan ook mans zat, maar ik sta altijd open voor leuke toevoegingen al zijn het maar herinneringen aan leuke reizen die ik gemaakt heb.

Dan de andere kant van de fotografie waar ik wel grote stappen heb kunnen maken, zeker door naast Jeroen te lopen op diverse evenementen is de autosport. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik dan ook een professionele lens huur (telezoom 70-200mm f2.8) wat een hele hoop verschil maakt. Maar ondanks dat heb ik door de technieken onder de knie te krijgen met een doorsnee lens ook leuke resultaten geboekt. Het grote verschil met de vakantiefoto's zit hem dan ook in het volledige gebruik maken van alle functies van de camera waar ik anders toch nog wel eens een voorkeuze stand gebruik. Hier mis ik dan ook wel eens het gemak van sneltoetsen op de body, welke de D3100 in sommige gevallen domweg niet bied. Ze zijn wel te bereiken maar dat vergt soms wat dieper graven in de menu's waarmee je soms gewoon te laat bent voor de actie. Voor de rest is het schieten, schieten en nog eens schieten en dan selecteren op scherpte en actie. Ook hier wat voorbeelden.

Foto 4: Lotus, Oldtimer GranPrix 2013
Image
Specs: f5, ISO 200, sluitertijd 1/400, belichtingscorrectie +0.3, brandpuntsafstand 160mm
Bewerkingen: gecropt, contrast licht verhoogd

Foto 5: BMW M1, Oldtimer GranPrix 2013
Image
Specs: f5, ISO 200, sluitertijd 1/250, belichtingscorrectie +0.3, brandpuntsafstand 200mm
Bewerkingen, gecropt, contrast licht vehoogd, scherpte aan grind toegevoegd

Foto 6: BMW M1, Spa Classic 2014 (mijn absolute favoriet)
Image
Specs: f10, ISO 200, sluitertijd 1/500, belichtingscorrectie +0.3, brandpuntsafstand 135mm
Bewerkingen: onbewerkt

Al met al een boel bijgeleerd in 3 jaar en een paar leuke resultaten behaald (met zelfs een plaatsing in BMWCar!). Mijn aanvulling op wat in eerder in dit topic heb geschreven in 2011.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by Jeroen »

En als er één iemand veel opgelet en gefotografeerd heeft, en grote slagen gemaakt heeft is het wel Gerwin! Mooie platen, mijn favoriet is juist de ex Mansell Lotus, onderwerp precies scherp en toch snelheid erin.

De grindbak-M1 heeft wat bewegingsonscherpte (ofwel sluitertijd had naar mijn smaak iets sneller gemogen, maar dat heeft te maken met het feit dat je eigenlijk andere plaatjes aan het schieten was voordat dit uitstapje voor onze snuit gebeurde).

De vlammende M1 was zelfs voor mij worstelen. Ik heb uiteindelijk een vrijwel identieke foto geschoten, maar heb eerder geprobeerd een foto te maken met meer snelheid erin (door een langere sluitertijd te gebruiken). Dat mislukte steeds, meest waarschijnlijk omdat het AF (AutoFocus ofwel automatische scherpstelling) in de war raakte van de dikke steekvlam. Het autofocus van je camera werkt nl op contrastverschillen en ineens een bonk licht zonder contrastverschil voor je snuit maakt dat de camera soms net even de weg kwijt is. Oplossing: AF uit, maar dan moet je wel exact weten waar je de foto gaat maken en dat is met onvoorspelbaar bewegende onderwerpen weleens lastig.

Nog een tipje mbt AF: je hebt single AF en continu AF. Normaal gesproken gebruik je single AF (AF-S): je camera stelt scherp op wat zich in je scherpstelvakje* bevindt. Als je wilt kun je de ontspanknop half ingedrukt houden, dan houdt de camera die scherpstelling vast zodat je evt een iets andere compositie kunt maken (je camera iets kunt verdraaien zodat je onderwerp bijv niet exact in het midden staat). Voor snel bewegende objecten stel je AF-C of continu AF in, het AF blijft het gekozen onderwerp volgen zolang je de ontspanknop half ingedrukt houdt, met bijv autosport echt een must.

*Uitleg scherpstelvakje: als het goed is, heb je exact in het midden een rechthoekig vakje staan. Dat is waarop je camera scherpstelt. Op de meeste camera's kun je via het menu dat vakje ook op een andere plek zetten. Houd in de gaten waar dat vakje staat want daarop wordt scherpgesteld. Ook hier valt weer wat te zeuren:
- je kunt vaak ook instellen dat de camera zelf kiest waarop scherpgesteld wordt. Dat is meestal het onderwerp in het midden of het dichtstbijzijnde onderwerp. Ik vind het een onhandige optie want de camera kiest meestal niet mijn onderwerp. Automatische selectie staat daarom bij mij uit, ik richt zelf wel even met het midden en maak daarna mijn compositie.
- dit verklaart wel waarom de foto's van twee personen naast elkaar vaak onscherp zijn: het scherpstelvakje bevindt zich standaard in het midden, vaak genoeg is dat precies tussen die twee personen in. De camera stelt in dat geval scherp op de achtergrond en niet op de twee onderwerpen. Dat is nou net een uitzonderingssituatie om in gedachten te houden.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Fotografie draadje.

Post by Peter V. »

Of je verhaal duidelijk is vroeg je? :?

Dat geloof ik wel maar het is echt meerdere keren lezen en dan maar proberen met de eigen camera om e.e.a. zelf te zien
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by Jeroen »

Het is ook niet makkelijk, ik probeer enerzijds te zorgen voor een goede basis maar anderzijds om het een beetje beknopt te houden. Heb links en rechts wat kleine aanpassingen aan de tekst gedaan in de hoop dat het iets duidelijker is.

Stel gerust vragen als een deel (of alles haha) onduidelijk is, en idd, experimenteer met de camera of je verschillen ziet. Als je meer voorbeelden van bepaalde dingen wilt, ook daarvan heb ik vast nog wel wat!

Leuke experimenten in huis:

A. Maak overdag een foto op ISO 200 en eentje op ISO 1600, zorg dat er wat donkerdere onderwerpen (bijv meubels) in zitten.
B. Maak eens een foto van een plantje op ca 1 meter en je lens ingezoomd op ca 80-100mm. 1x met diafragma 4 en 1x met diafragma 22

Bekijk de foto's vervolgens op het scherm van je pc. Zie je verschillen?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by gerrit323 »

OK tijdens het verlengde weekend maar es proberen .. laatste BGDC in zolder is mss ideaal .. kan heelaas niet blijven tijdens de wedstrijduren na zonsondergang
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by Jeroen »

Nou lekker dan, hebben die Belgen weer een lang weekend!

Ik heb geprobeerd eea zo duidelijk mogelijk te beschrijven maar da's best lastig als iets al vele jaren gesneden koek is voor jezelf. Hierna wordt het alleen maar makkelijker, maar dit zijn wel de basisbegrippen om te begrijpen wat je camera doet en hoe je daar invloed op kunt uitoefenen... en dus hoe je invloed hebt op hoe je foto eruit gaat zien!

Neem de tijd om te doorgronden en laat 't weten als er vragen zijn. En plezier op Zolder! Alweer jaren geleden dat ik daar voor 't laatst was zeg!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by Jeroen »

Voordat we verder gaan met de fotocursus :wink: wil ik graag het technische basisgedeelte goed afsluiten. Hebben mensen al een beetje de kans gehad om met name het stuk over iso, sluitertijd en diafragma te lezen? Zijn er nog vragen, opmerkingen?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Fotografie draadje.

Post by raymondw »

Hoi Jeroen,

Voor landschap-fotografie gebruik ik voornamelijk diafragma-voorkeuze, i.d.r. met een grote opening, maar wel een paar stapjes van het maximum, dus F4 bij een 70-200VR of F8 bij de 18-200VR. Dat vermindert de vignettering en verhoogt de scherpte. Bij echt helder weer wil ik wel eens naar F16 tot F22 gaan om de achtergrond echt scherp te krijgen, maar in de zomer heeft dat niet veel zin omdat de luchtvochtigheid behoorlijk hoog, hetgeen bij objecten op grote afstand (>10km) een vertroebeld beeld geeft. Dan helpt ook een polarisatiefilter niet veel.

Een heel goed voorbeeld is de foto van de Wildspitze die ik van laatst met de B/W challenge heb gedeeld. Deze foto is bijna 10 jaar geleden gemaakt met een Sony DSC-F717, maar wel in Apperture priority.

Image

De afstand tot de WIldspitze is hier een kilometer of 3-5, maar de lucht is zo droog dat de Wildspitze er haarscherp op staat. Dat is mij in de zomer nog nooit gelukt. Een goed voorbeeld is de volgende foto van de Reschensee op ruim 25-30km afstand.

Image

Op iets lagere hoogte wil dat weer wel, het doel de 3035mtr hoge Hexenkopf is hier hooguit 1km verwijdert, maar is door het gebruik van het polarisatiefilter wel helder.

Image

De volgende foto had ik achteraf beter kunnen doen. Het doel was het naamplaatje, maar de achtergrond had scherper gekund. Daarvoor had ik de opening van het diafragma kleiner moeten maken, wat een langere sluitertijd tot gevolg zou hebben, wat op die plek onherroepelijk tot een mislukte foto zou hebben geleid (bewegingsonscherpte i.v.m. beperking bewegingsvrijheid).

Image

Al met al; het is een kwestie van keuzes maken en experimenteren. Zo boek ik de laatste tijd ook hele leuke resultaten met Stitching Pro die meerdere foto's tot een panorama aan elkaar plakt. De volgende foto is een compilatie uit drie foto's in portretmode met een brandpunt afstand van 18mm.

Image

Nog een voorbeeld van een dergelijk panorama, maar nu in het Reggedal bij mij in de 'achtertuin'

Image

Dit voorkomt de noodzakelijkheid van een dure groothoeklens, die je in de bergen ook maar mee moet sjouwen en daarom ben ik maar wat blij met de 18-200VR. De 70-200VR wordt nu bijna niet meer gebruikt, anders dan waar ik snellere bewegende objecten moet fotograferen.

Image

Dan is de 70-200VR voor foto's uit de losse pols wel handig.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by Jeroen »

Dank voor je bijdrage Raymond, fraaie plaatjes! De resultaten met de 18-200mm VR van Nikon zijn ook van een prima niveau, het objectief heeft mij destijds ook erg verrast. Ook leuk om een keer temeer te lezen dat er zo duidelijke redenen zijn om voor diverse belichtingsprogramma's te kiezen.

Ik heb mijn tekst van 11 november even geïntegreerd in mijn bericht van 4 november. In mijn bericht van 4 nov zit nu de belangrijkste technische basis in 1 stuk. Wees niet bevreesd, als men dat onder de knie heeft is alles wat daarna komt een makkie!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocursus

Post by Jeroen »

Maar even een rits berichtjes verwijderd hier. We waren t/m 4 gekomen, als iedereen zich nou nog verdiept in 5. Belichtingsprogramma's, rond de feestdagen periode het verhaaltje nog eens doorneemt en wat experimenteert met de camera dan kunnen we overwegen om in het begin van het nieuwe jaar weer een stapje verder te gaan. Dan wordt het een stuk praktischer en eenvoudiger!

En ga je de komende weken experimenteren, plaats dan gerust wat resultaten of vragen hier!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocursus

Post by Jeroen »

Image

Een hele handige idd waar met leuke voorbeelden de eerder behandelde onderwerpen, de basisprincipes, nog eens worden getoond! Voor de duidelijkheid trek ik 'm even uit elkaar met een minimale toelichting.

1.
Image
Toont de invloed van het diafragma (lensopening):
een laag f-getal (1,4) betekent een grote lensopening (veel licht doorgelaten) en weinig scherptediepte
een hoog f-getal (32) betekent een kleine lensopening (maar weinig licht doorgelaten), scherptediepte is heel groot

2.
Image
Toont de invloed van de sluitertijd:
Een snelle sluitertijd (1/1000e van een seconde) kan zelfs zeer hoge snelheden bevriezen. Omdat de sluiter maar heel kort open staat wordt maar weinig licht doorgelaten. Ofwel, wil je geen donkere (onderbelichte foto) dan moet je dit doorgaans combineren met een wat grotere diafragma opening.
Een langzame sluitertijd (1/2e seconde) zorgt al gauw voor onscherpte, omdat de camera beweegt in de handen van de fotograaf, of omdat het onderwerp beweegt. Voordeel is wel dat door de lange opening er meer licht wordt doorgelaten, je hebt dus minder licht nodig (avond) en kunt dan vaak een iets kleinere diafragma opening kiezen.

3.
Image
Toont de invloed van de lichtgevoeligheid ofwel ISO waarde:
Lage ISO (50) betekent optimale kwaliteit. Naar mate de lichtgevoeligheid opgeschroefd wordt (ISO 25600) levert veel verlies aan kwaliteit: veer minder scherpe resultaten, beeldruis, korreligheid. Met een hoge ISO waarde (lichtgevoeliger) heb je dus minder licht nodig om tot goed belichte foto's te komen, maar het gaat wel ten koste van de kwaliteit.

Uiteindelijk gaat het dus om een balans van deze waarden die het beste past bij de situatie die je vast wilt leggen. Licht zat, bijv overdag? Dat staat de ISO laag, dan hoef je daar alvast niet over na te denken en heb je een optimale kwaliteit. Dan gaat het vervolgens om een balans van sluitertijd en diafragma.

Ofwel jezelf de vraag stellen: hoeveel beweging is er, hoeveel wil/moet ik daarvan bevriezen, en hoeveel scherptediepte wil ik?

Bij een landschapsfoto wil je veel scherptediepte en beweegt er weinig, dus combineer je een kleine diafragmaopening met een relatief langzame sluitertijd.
Het diafragma laat weinig licht door, dat compenseer je weer met de sluiter die iets langer open staat. Voila balans.

Bij een actiefoto op het circuit vind je veel scherptediepte onbelangrijk of zelfs ongewenst, en wil je een snel bewegend onderwerp vastleggen. Dan kies je dus voor een snelle sluitertijd en een grote diafragma opening.
De sluitertijd (kort) laat weinig licht door, dat compenseer je weer met het diafragma dat meer open staat. Voila balans.

Ongemerkt weer een epistel haha, hoop dat het weer wat verduidelijkt!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Fotocursus

Post by uwbuurman »

Ja, helpt! Dank mannen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Fotocursus

Post by Wondermike »

Ik ga hier ook weer een vers naar kijken en oefenen!
Thanks
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocursus

Post by Jeroen »

Geef maar een brul als er onduidelijkheden zijn!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply