Uwbuurman: [e12] 1980 528i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Lekker bezig hoor. Ik ben benieuwd hoe de e12 straks gaat worden......
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
-
- E21 Fanatic
- Posts: 301
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Goed bezig Koos. niets mooier dat als je iets nodig hebt nieuw kunt pakken.
Gewoon doorgaan met verzamelen van NOS
Gewoon doorgaan met verzamelen van NOS
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Gister heb ik maar weer eens een dikke 700 kilometer gereden voor de hobby. Doel was een sloper op te halen en dat is gelukt. Helaas nog geen plaatjes. Wat het is? Een verschrikkelijk rot en vies konijn van een e12. Waarvoor ik m dan heb? in ieder geval het juiste bouwjaar, 1980. En rot maar redelijk compleet. En ach, een schuif/kanteldak, veel schroefjes, boutjes, klemmetjes en beugeltjes. Ik heb gemerkt bij het e21 323i project dat ik niet wil zoeken om een klemmetje, dat ik graag grijpvoorraad heb. En toch kwam ik vaak spul te kort. Dat los ik dus op deze manier op. En een sloper heeft altijd wel wat onderdelen die de prijs betalen, dus dat komt vast wel goed.
Last edited by uwbuurman on Sat Oct 13, 2018 8:45 pm, edited 1 time in total.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ik neem aan dat je een E12 hebt opgehaald, en geen E21
Ook een 528i ?
Ook een 528i ?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Dank, aangepast. Nee, een 525 maar nu met diesel 524td blok. Heb dus wel edn mooie hub81 krukas te koop, voor 2.7 ombouw....
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
oei klinkt leuk, ben benieuwd naar de foto's Waar vindt je ze toch elke keer...
In ieder geval frietvet genoeg voor bitterballen bij Koos
In ieder geval frietvet genoeg voor bitterballen bij Koos
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Klopt Koos, er gaat niks boven een sloper voor erbij, die betaald zichzelf op het einde van de rit dubbell en dik terug!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Toen ik diesel las, dacht ik meteen aan die frieteketel die Leon in zijn tuin heeft (had) staan. Geinig, wat zou er van die M21 over zijn, en welke mongol bedenkt het om een E12 zo te verminken.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
-
- E21 Fanatic
- Posts: 301
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ik Hoorde vandaag dat Je een e12 opgehaald had. Het wereldje is klein ondanks die 700km.
voor mij is het magazijn maar 60km.
voor mij is het magazijn maar 60km.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ik denk dat die 700km ook wel een beetje overdreven is.
Maar Donors zijn altijd welkom. Helaas heb ik er nu de ruimte niet meer voor. Maar in den beginne van mijn E12 avontuur heb ik eens een snotrotte '81 cipressengrune 520 gekocht alleen voor de 5 bak die er in zat.
En dat voor een fractie voor wat die 5 bak nu zou kosten. Als cadeau heeft die snotrotte cipresser (zou het aan de kleur liggen???l) ook nog getint glas rondom, hoogte verstelbare stuurkolom, lm velgen, kop zonder scheur en veel klein grut voor mij opgeleverd, en daarnaast heb ik nog veel onderdelen verkocht (waarvan spijt) die het aankoop bedrag uiteindelijk alleen al overstegen.
Toch wel jammer dat ik de ruimte ervoor niet meer heb.
Dus Koos, verkopen die kruk en je hebt een donor for free.
Maar Donors zijn altijd welkom. Helaas heb ik er nu de ruimte niet meer voor. Maar in den beginne van mijn E12 avontuur heb ik eens een snotrotte '81 cipressengrune 520 gekocht alleen voor de 5 bak die er in zat.
En dat voor een fractie voor wat die 5 bak nu zou kosten. Als cadeau heeft die snotrotte cipresser (zou het aan de kleur liggen???l) ook nog getint glas rondom, hoogte verstelbare stuurkolom, lm velgen, kop zonder scheur en veel klein grut voor mij opgeleverd, en daarnaast heb ik nog veel onderdelen verkocht (waarvan spijt) die het aankoop bedrag uiteindelijk alleen al overstegen.
Toch wel jammer dat ik de ruimte ervoor niet meer heb.
Dus Koos, verkopen die kruk en je hebt een donor for free.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Koos, ga je op de 528i ook een daktransplantatie uitvoeren?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
700km was niet overdreven. Het is echter niet van loods naar Leon en terug, maar ook tussendoor even gewerkt en de trailer naar de eigenaar gebracht. 703 km op de teller na de start in de ochtend.
Dak, tja, ik moet eerst eens kijken hoe dit dak er aan toe is. Maar ik heb het nu wel, dus ik sluit niks uit.
En inderdaad het is patatpan van Leon. Wat een vette slak is dat...
Dak, tja, ik moet eerst eens kijken hoe dit dak er aan toe is. Maar ik heb het nu wel, dus ik sluit niks uit.
En inderdaad het is patatpan van Leon. Wat een vette slak is dat...
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
zover ik kon vinden is rijden op plantaardige olie niet slecht voor de motor, dus ik denk dat de m21 daar weinig van geleden heeft.
Maar ben ook benieuwd.
Maar ben ook benieuwd.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Inmiddels is er een begin gemaakt met het slopen van de snackbar. Ik heb er één woord voor: gatverdamme. Dat kreng is me een partij vet... Zoals bekend is deze e12 omgebouwd naar een halve e28 524td. Motor, bak, cardan en naar het zich laat aanzien, heel de achteras en diff komen van een donor. Na die dieselinbouw is het ding omgebouwd naar rijden op frituurvet. Een frituurvettank in de kofferbak, de slangen dwars door de voetruimte, dwars door het schutbord, de motorruimte in. Daar lopen allerlei slangen om die troep voor te verwarmen.
De slangen waren echter niet dicht. Echt, de hele kofferbak was niet om aan te pakken, alles is vet, vetter, vetst. Alleen een uur weken in Dasty krijgt het weg. Maar dan volgen we de slang de voetruimte in. Het tapijt was doordrenkt met frituurvet. De vloerisolatie was opgelost tot zwarte drap. Gatverdamme.
De accu stond in de kofferbak, een paar hele dikke stroomkabels van voor naar achter, die gaan ook dwars door het schutbord de motorruimte in. Mooie dikke kabels, dus die worden wel eens hergebruikt. De cas heeft volgens de teller 645.000 kilometer meegedaan. Er is geen plaatwerkdeel de moeite van het redden waard. Alles is rot. Behalve de bodem, daar stond 10 liter vet op. Met die bodem zijn inmiddels mooie dingen aan het gebeuren, maar het is niet aan mij om daar wat over te melden.
Het e28 interieur, dat vermoedelijk ook uit de e28 524td komt, heb ik verkocht. Het dak, met schuifkanteldak bewaar ik. De versnellingsbak met cardan gaat de handel in, de motor sloop ik voor de hub 81 gesmede krukas, die geschikt is voor een klassieke 2.7i m20 ombouw. De oliepomp ga ik bekijken, of dat nog wat is, past ook op een m20, maar meer debiet. Voor de rest bewaar ik alle trim, alles van montagemiddelen, beugeltjes, klemmetjes dingetjes gaan de verzinkbak in. Geen idee wat mijn 528i wel en niet te kort komt, dit levert me een mooie voorraad op aan spulletjes. Als de 528i ooit af is, kijken we wel wat nog bewaard moet worden en wat niet.
Het slopen an sich is wel weer eens leuk. Dit is de derde sloper, voor mij. Eerst de 1986 525e, daarna de 1978 528i en dus deze 1980 524tdfv. En het leuke is, dag slopen en er over vertellen trekt aan. Dus ik heb net als bij de vorige slopers zo nu en dan onverwachte, maar leuke, charmante of sterke hulp. Altijd leuk, zeker als het mensen zijn die je normaal niet zoiets "ziet doen", ik kan daar erg van genieten en het is gewoon erg leuk om samen wat te doen. Het is altijd gezellig in de loods.
Afgelopen zaterdag kwam er Rob helemaal vanuit Limbabwe, 6.00u vertrokken naar het mooie Friesland om eens te aanschouwen hoe ik bivakkeer met mijn BMWtjes. Rob had vlaai mee, ik de senseo klaar, dikke prima en beregezellig!!
Binnenkort een paar foto's van de snackbar.
De slangen waren echter niet dicht. Echt, de hele kofferbak was niet om aan te pakken, alles is vet, vetter, vetst. Alleen een uur weken in Dasty krijgt het weg. Maar dan volgen we de slang de voetruimte in. Het tapijt was doordrenkt met frituurvet. De vloerisolatie was opgelost tot zwarte drap. Gatverdamme.
De accu stond in de kofferbak, een paar hele dikke stroomkabels van voor naar achter, die gaan ook dwars door het schutbord de motorruimte in. Mooie dikke kabels, dus die worden wel eens hergebruikt. De cas heeft volgens de teller 645.000 kilometer meegedaan. Er is geen plaatwerkdeel de moeite van het redden waard. Alles is rot. Behalve de bodem, daar stond 10 liter vet op. Met die bodem zijn inmiddels mooie dingen aan het gebeuren, maar het is niet aan mij om daar wat over te melden.
Het e28 interieur, dat vermoedelijk ook uit de e28 524td komt, heb ik verkocht. Het dak, met schuifkanteldak bewaar ik. De versnellingsbak met cardan gaat de handel in, de motor sloop ik voor de hub 81 gesmede krukas, die geschikt is voor een klassieke 2.7i m20 ombouw. De oliepomp ga ik bekijken, of dat nog wat is, past ook op een m20, maar meer debiet. Voor de rest bewaar ik alle trim, alles van montagemiddelen, beugeltjes, klemmetjes dingetjes gaan de verzinkbak in. Geen idee wat mijn 528i wel en niet te kort komt, dit levert me een mooie voorraad op aan spulletjes. Als de 528i ooit af is, kijken we wel wat nog bewaard moet worden en wat niet.
Het slopen an sich is wel weer eens leuk. Dit is de derde sloper, voor mij. Eerst de 1986 525e, daarna de 1978 528i en dus deze 1980 524tdfv. En het leuke is, dag slopen en er over vertellen trekt aan. Dus ik heb net als bij de vorige slopers zo nu en dan onverwachte, maar leuke, charmante of sterke hulp. Altijd leuk, zeker als het mensen zijn die je normaal niet zoiets "ziet doen", ik kan daar erg van genieten en het is gewoon erg leuk om samen wat te doen. Het is altijd gezellig in de loods.
Afgelopen zaterdag kwam er Rob helemaal vanuit Limbabwe, 6.00u vertrokken naar het mooie Friesland om eens te aanschouwen hoe ik bivakkeer met mijn BMWtjes. Rob had vlaai mee, ik de senseo klaar, dikke prima en beregezellig!!
Binnenkort een paar foto's van de snackbar.