Uwbuurman: [e12] 1980 528i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Nu alle delen en randjes van het oude dak van de auto zijn geslepen, is het tijd om wat bescherming aan te brengen. Voor dat dat kan, moet alle vliegroest er vanaf.
Daarna verder met het nieuwe dak, daar zat het frame van de auto nog onder, dat moet er af, voor ik de laatste randjes kan verwijderen.
Daarna kan ik de randjes verwijderen. Hier zie je de aansluiting van het dak op de C-stijl, die heb ik op de originele plek schoongemaakt, omdat dit de beste plek is om het weer tot 1 geheel te maken.
Om de puntlassen uit te slijpen, moet je uiteraard niet te ver gaan, want dan slijp je in het blik dat moet blijven. Hoe doe je dat precies? Nou, warmte helpt. Het schuren geeft warmte en dat verkleurt het blik als het dun wordt. De puntlas voert warmte nog goed af, omliggend dun blik niet. En zo kleurt de las mooi als je diep genoeg slijpt.
En zo haal je het randje eraf. Hierna rest vlakslijpen en vliegroest even verwijderen.
Daarna verder met het nieuwe dak, daar zat het frame van de auto nog onder, dat moet er af, voor ik de laatste randjes kan verwijderen.
Daarna kan ik de randjes verwijderen. Hier zie je de aansluiting van het dak op de C-stijl, die heb ik op de originele plek schoongemaakt, omdat dit de beste plek is om het weer tot 1 geheel te maken.
Om de puntlassen uit te slijpen, moet je uiteraard niet te ver gaan, want dan slijp je in het blik dat moet blijven. Hoe doe je dat precies? Nou, warmte helpt. Het schuren geeft warmte en dat verkleurt het blik als het dun wordt. De puntlas voert warmte nog goed af, omliggend dun blik niet. En zo kleurt de las mooi als je diep genoeg slijpt.
En zo haal je het randje eraf. Hierna rest vlakslijpen en vliegroest even verwijderen.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
De hoofdremcilinder moet netjes gemaakt worden en daartoe is een revisiesetje onderweg. De beide exemplaren die ik heb liggen er maar eens bij gepakt.
Opengemaakt en de ingewanden eruit
Borgpen, die de eerste zuiger vasthoudt
De ene gereinigd, de andere niet
Rondje borstelen en schoonmaken leverde wel een bijzonder inzicht, ik heb 2 HRC’s van Até, beide 23,81mm. Beide van een e12. Maar het huis is verschillend. De ene heeft grotere gaten, waar de rubbertjes in komen waarin het reservoir wordt gedrukt. Maar de reservoirs zijn 100% gelijk. Ook het gat van de borgpen zit precies 180 graden verschillend. Voor de werking maakt het allemaal niks uit, maar wel opvallend.
De rubbertjes en ringen worden nog vervangen, die zijn onderweg. Borgpennetjes worden opnieuw verzinkt, de huisjes worden gestraald met zout en gewassen. Daarna weer keurig gelakt. Wordt vervolgd.
Opengemaakt en de ingewanden eruit
Borgpen, die de eerste zuiger vasthoudt
De ene gereinigd, de andere niet
Rondje borstelen en schoonmaken leverde wel een bijzonder inzicht, ik heb 2 HRC’s van Até, beide 23,81mm. Beide van een e12. Maar het huis is verschillend. De ene heeft grotere gaten, waar de rubbertjes in komen waarin het reservoir wordt gedrukt. Maar de reservoirs zijn 100% gelijk. Ook het gat van de borgpen zit precies 180 graden verschillend. Voor de werking maakt het allemaal niks uit, maar wel opvallend.
De rubbertjes en ringen worden nog vervangen, die zijn onderweg. Borgpennetjes worden opnieuw verzinkt, de huisjes worden gestraald met zout en gewassen. Daarna weer keurig gelakt. Wordt vervolgd.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Zeer mooie aanpak die dak conversie.
Puntlassen weg slijpen met de powervijl gaat dus ook heel goed, met een puntlasboor zie je ook wanneer je diep genoeg bent, namelijk als de spaantjes van ijzerkleur veranderen naar roestkleur. Maar ik moet zeggen dat het resultaat met de powervijl er na demontage erg goed uit ziet.
Puntlassen weg slijpen met de powervijl gaat dus ook heel goed, met een puntlasboor zie je ook wanneer je diep genoeg bent, namelijk als de spaantjes van ijzerkleur veranderen naar roestkleur. Maar ik moet zeggen dat het resultaat met de powervijl er na demontage erg goed uit ziet.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Puntlasboortjes heb ik bewust niet gebruikt, want dan moet je best wel wat druk zetten. Omdat het dak best een precair ding, dus slijpen is minder belastend. Daarnaast heeft de puntlasboor dat hele kleine puntje, die drukt in de onderliggende plaat en als je net te enthousiast bent, dan kun je door de volgende plaat gaan met het puntje. Bij het dak wilde ik dat niet riskeren.
Voor andere delen gebruik ik inderdaad een puntlasboor en herken wat je zegt over dat dan de roest komt tussen de spaanders haha
Voor andere delen gebruik ik inderdaad een puntlasboor en herken wat je zegt over dat dan de roest komt tussen de spaanders haha
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Dan heb ik toch een ander type puntlasboor, er zit een centreerstift op een veer in, hij boort alleen een ring weg.
Die punt (centreerstift) kan nooit schade aan de onderliggende plaat aanrichten. Je moet inderdaad wel harder op het plaatwerk drukken als met je powervijl.
Die punt (centreerstift) kan nooit schade aan de onderliggende plaat aanrichten. Je moet inderdaad wel harder op het plaatwerk drukken als met je powervijl.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ik durf er eerlijk niet aan beginnen om zo'n dakpaneel om te lassen, schrik dat het gaat trekken denk
Respect dat je dat wel aandurft
Respect dat je dat wel aandurft
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Klinkt goed!! Ga ik eens naar zoeken, tnx!BertjeConti wrote: ↑Tue May 19, 2020 10:52 pm Dan heb ik toch een ander type puntlasboor, er zit een centreerstift op een veer in, hij boort alleen een ring weg.
Die punt (centreerstift) kan nooit schade aan de onderliggende plaat aanrichten. Je moet inderdaad wel harder op het plaatwerk drukken als met je powervijl.
Dank, Nick. Ik ga het dak verlijmen, met twee componentenlijm, die specifiek voor het verlijmen van dakpanelen en plaatwerk is. De aansluiting bij de A- en C-stijl moet ik lassen, maar dat gaat prima.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Die puntlasboor, eigenlijk is het een freesje, heeft nog een voordeel.
Het materiaal in de puntlas is vaak veel harder dan het omliggende plaatmateriaal, veroorzaakt door het lasproces.
Omdat er een ring rondom de puntlas weggefreesd wordt, frees je alleen in het zachtere plaatmateriaal, en niet in de hardere las zelf, waardoor het vrij gemakkelijk werkt.
Het materiaal in de puntlas is vaak veel harder dan het omliggende plaatmateriaal, veroorzaakt door het lasproces.
Omdat er een ring rondom de puntlas weggefreesd wordt, frees je alleen in het zachtere plaatmateriaal, en niet in de hardere las zelf, waardoor het vrij gemakkelijk werkt.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Maar dan blijft het hart van de las staan dus? Slijp je dat nadien nog weg?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
En na veel gepruts en mierenneuken is de dakplaat helemaal kaal en bewerkt om te plaatsen.
Ook het dakframe of de spanten zo je wilt, aan de auto zijn kaal en ontroest. De delen waar ik na het plaatsen van het dak niet meer bij kan, ga ik in de epoxyverf zetten. Dus de te verlijmen randen heb ik afgeplakt.
Ook van de dakplaat.
En in de epoxy.
De dakplaat ga ik verlijmen met een epoxylijm, de Teroson, die keihard wordt. De binnenrand wordt gekit met een flexibel blijvende kit, die Innotect versabond. Dank aan Jeremy!
Daarnaast trof ik nog een onaangename verrassing, de vloerpan rechtsachter is erg afgeroest en veel te dun geworden. Daar moet een stuk donor in. (is geregeld inmiddels). Er zal een stuk water in die auto gestaan hebben ofzo, of de isolatie is volgezogen geweest of iets dergelijks.
De overige 3 vloerpannen zijn goed, op de gebruikelijke plekjes na.
En omdat kit handig is, nog een staaltje kitrestaureren. Roest, gat, plaatje, kit. Klaar.
Ook het dakframe of de spanten zo je wilt, aan de auto zijn kaal en ontroest. De delen waar ik na het plaatsen van het dak niet meer bij kan, ga ik in de epoxyverf zetten. Dus de te verlijmen randen heb ik afgeplakt.
Ook van de dakplaat.
En in de epoxy.
De dakplaat ga ik verlijmen met een epoxylijm, de Teroson, die keihard wordt. De binnenrand wordt gekit met een flexibel blijvende kit, die Innotect versabond. Dank aan Jeremy!
Daarnaast trof ik nog een onaangename verrassing, de vloerpan rechtsachter is erg afgeroest en veel te dun geworden. Daar moet een stuk donor in. (is geregeld inmiddels). Er zal een stuk water in die auto gestaan hebben ofzo, of de isolatie is volgezogen geweest of iets dergelijks.
De overige 3 vloerpannen zijn goed, op de gebruikelijke plekjes na.
En omdat kit handig is, nog een staaltje kitrestaureren. Roest, gat, plaatje, kit. Klaar.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Dit keer onderandere een grote bestelling geplaatst bij Hubauer, grote dealer aan de andere kant van Duitsland, met attractieve internetprijzen. Zorgvuldige en vlotte afhandeling. Niks op aan te merken.
Plukje onderdelen dat deze week binnenkwam is:
- de andere wielbak achter, rechts deze keer
- slang met het bochtje, voor koppeling vanaf de gevercilinder naar de vaste leiding op de bak
- vaccuumslang van cilinderkop naar rembekrachtiger
- NOS koplampframe, met lamphouders en nieuwe chroom ringen
- NOS chroom koplampring SWRA
- NOS wisserarmpje SWRA, helaas de zijde die ik al had
- NOS handremkabels
- handje vol NOS klemmetjes, foamrandje tankvlotterdeksel, rubber uitloopje aan overloopleiding tankontluchting, faderknopje, nieuwe radiokabelboom
- NOS chroom Bstijl bekleding, ik had al links, nu ook rechts
- Até gevercilinder koppeling
- Até nemercilinder koppeling
- revisieset HRC
Plan is om de rembekrachtiger, en alles van de pedalenbak aan koppelingsbediening en rembediening in orde te maken en weg te leggen voor de opbouwfase. Rembekrachtiger staat in de roestomvormer, HRC is gestraald met zout.
Het enige wat voor deze operatie nog aangekocht moet worden is de slang met blauwe texielbekleding van de koppelinggevercilinder naar het remvloeistofreservoir. BMW levert daar sinds jaren een zwarte, niet juiste slang voor. Vloeken in de kerk, maar.een intensieve internetzoektocht levert op dat VAG een vergelijkbare en wek blauwe slang levert, voor diverse recente modellen, voor exact hetzelfde doel. Die slang is een halve millimeter kleiner qua diameter, maar dat gaat wel goed. Die slang is tot op de centimeter nauwkeurig de jusite lengte ook nog, te weten 35 centimeter lang. Denk dat we die gaan bestellen...
VAG slang:
BMW slang (voorbeeld, let niet op de tekst)
Plukje onderdelen dat deze week binnenkwam is:
- de andere wielbak achter, rechts deze keer
- slang met het bochtje, voor koppeling vanaf de gevercilinder naar de vaste leiding op de bak
- vaccuumslang van cilinderkop naar rembekrachtiger
- NOS koplampframe, met lamphouders en nieuwe chroom ringen
- NOS chroom koplampring SWRA
- NOS wisserarmpje SWRA, helaas de zijde die ik al had
- NOS handremkabels
- handje vol NOS klemmetjes, foamrandje tankvlotterdeksel, rubber uitloopje aan overloopleiding tankontluchting, faderknopje, nieuwe radiokabelboom
- NOS chroom Bstijl bekleding, ik had al links, nu ook rechts
- Até gevercilinder koppeling
- Até nemercilinder koppeling
- revisieset HRC
Plan is om de rembekrachtiger, en alles van de pedalenbak aan koppelingsbediening en rembediening in orde te maken en weg te leggen voor de opbouwfase. Rembekrachtiger staat in de roestomvormer, HRC is gestraald met zout.
Het enige wat voor deze operatie nog aangekocht moet worden is de slang met blauwe texielbekleding van de koppelinggevercilinder naar het remvloeistofreservoir. BMW levert daar sinds jaren een zwarte, niet juiste slang voor. Vloeken in de kerk, maar.een intensieve internetzoektocht levert op dat VAG een vergelijkbare en wek blauwe slang levert, voor diverse recente modellen, voor exact hetzelfde doel. Die slang is een halve millimeter kleiner qua diameter, maar dat gaat wel goed. Die slang is tot op de centimeter nauwkeurig de jusite lengte ook nog, te weten 35 centimeter lang. Denk dat we die gaan bestellen...
VAG slang:
BMW slang (voorbeeld, let niet op de tekst)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Je weet best waarvandaan het water is gekomen dat de achtervloerpan verroest heeft, alweer die verdomde holle dubbele veertorens!
Die rotte plek boven het dashboardkastje is dus dat beruchte tunneltje tussen paravent en wielkuip, erg lastig om dat goed te herstellen, maar dat lukt jou ook wel.
Het dak wordt dus niet meer gelast?
Die rotte plek boven het dashboardkastje is dus dat beruchte tunneltje tussen paravent en wielkuip, erg lastig om dat goed te herstellen, maar dat lukt jou ook wel.
Het dak wordt dus niet meer gelast?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i