Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
raymondw
E21 Pro
Posts: 1059
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw » Thu Mar 28, 2019 11:23 pm

Na iets meer dan een week afwezigheid heb ik vanavond de E39 weer opgehaald.

1. Carter-pan pakking is correctief vervangen.
2. Preventief vervangen van de drijfstanglagers (+ drijfstangbouten).
3. Versleten O-ringen van de oliepijlstok en aanzuigbuis oliepomp zijn vervangen.
4. Oplossen van een kleine olielekkage bij de aansluiting op de oliekoeler.
5. Vervangen draagarmen en reactiearmen voor (nieuwe set van Lemforder).
6. Vervangen van rubbers voorste stabilisatorstang.
7. Vervangen beschermhoezen schokdempers voor.
8. Oliewissel met nieuwe oliefilter.

Na het ophalen heb ik een korte proefrit in de omgeving gemaakt. De motor loopt als een zonnetje en de voorwielophanging is enorm strak en de besturing veel preciezer geworden. De hinderlijke trillingen en kraakjes zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Nu alles weer kakelvers is blijkt maar weer hoe goed het E39 platform is.

Ben er weer blij mee.



User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15575
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman » Fri Mar 29, 2019 2:00 am

Fijn, Raymond!!! Lekker weer sturen met die mooie e39.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4240
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by bmw e12 e21 » Fri Mar 29, 2019 8:40 am

Dat is weer een heel afgewerkt lijstje Raymond! Kan je weer een poosje voort.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

raymondw
E21 Pro
Posts: 1059
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw » Wed Jul 31, 2019 5:32 pm

De zomervakantie hebben we dit jaar in twee delen opgesplitst. De eerste week gaan we naar het vertrouwde Serfaus, de tweede week naar Heiligenblut in Karinthië. Deze plaats ligt aan de voet van de Großglockner Hochalpenstrasse. Echter deze laatste is niet de reden om daar een hele week vakantie te gaan vieren. De Großglockner zelf is dat wel, want als alles doorgaat ga ik deze berg beklimmen.

Voor de E39 betekent dat wel dat er vier nieuwe banden, nieuwe remolie en nieuwe motorolie nodig was. De banden hadden nog wel drie tot vier millimeter profiel, genoeg is om in Nederland nog even mee vooruit te kunnen, maar te weinig voor als het in de Alpen slecht weer wordt. Voor de banden heb ik weer de vertrouwde Dunlop SP Max RT gekozen. Dit is nu alweer de derde set en de voorgaande twee sets bevielen altijd er goed op de E39 dus waarom veranderen? Risico-avers als ik ben doe ik dat dus ook niet!

Voor de motorolie heb ik de Peak Life 5W50 van Mobil1 gekozen, echter deze kwam te laat binnen om nog voor de vakantie gewisseld te worden, dus moet de vulling van maart nog maar even meegaan, dit was een standaard 5W40 van Eurol en het was niet de bedoeling om deze lang te laten zitten, enkel om de nieuwe drijfstanglagers op in te laten lopen. Echter afgelopen week was er geen ruimte en aangezien de Eurol 5W40 nog geen 2000km achter de kiezen had was het vervangen ervan geen MUST; totdat we vandaag naar Samnaun reden. De hoofdweg via Spiss is behoorlijk steil en dan wordt de motor warm; zonder oliekoeler de olie dus ook en dat merkten we toen we voor wegwerkzaamheden even voor een stoplicht moesten wachten. Dan zakt het toerental tot onder de 700RPM en een knipperend oliedruk lampje was mijn deel.; kunstmatig heb ik het toerental tot boven de 750RPM gebracht en bleef het lampje uit. De laatste keer dat ik dat gemerkt heb moet 2012 zijn geweest op de toen nog Castrol Magnatec 5W40 en een van de redenen om te switchen naar Castrol TWS 10W60 waarmee ik er geen last meer van had; ook met de Mobil1 (New Life) 0W40 overigens niet.

Ofwel, weer een bewijs dat verschillende producten met een gelijkwaardige viscositeit zich onder zware belastingen verschillend gedragen; hetgeen denk ik wel aan de basiskwaliteit van de olie toegeschreven kan worden. Nu staat de oliewissel toch wel gepland, maar aankomende zaterdag gaan we via de Großglockner Hochalpenstrasse naar Heiligenblut – hopelijk hebben we dan geen last van stop en go.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15575
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman » Wed Jul 31, 2019 8:25 pm

Ah, ja, dat had ik met de 323i met 15w40, olie warm, stationair 0.4 bar druk. Dat is te weinig, nu de Mobil1 10w60 erin. Lijkt beter te gaan.

Fijne vakantie, Raymond. Ook voor je gezin uiteraard!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25986
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen » Wed Jul 31, 2019 10:17 pm

Begrijpelijk maar toch ook wel verrassend! Hou 'm heel en geniet van deel 2!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

raymondw
E21 Pro
Posts: 1059
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw » Sat Aug 31, 2019 10:53 pm

Net als voorgaande jaren neem ik voor de Eiffel de E34S weer mee omdat de E28S inmiddels te risicovol is. Het was alweer een poosje dat ik in deze auto heb gereden en omdat de jaarlijkse APK binnenkort weer afloopt heb ik hem vorige week aangemeld en een afspraak bij mijn garagist gemaakt. Voorafgaand had ik een afspraak in Arnhem dus dat was een goede gelegenheid om de auto eens goed warm te rijden voordat de vier-gas meting werd uitgevoerd.

Image

Vanwege de verbreding van de A1 tussen Holten en Deventer rij ik in voorkomende gevallen binnendoor om pas bij Deventer de A1 op te rijden (en bij de terugweg andersom), maar ja dan heb je dat typische Nederlandse rijgedrag; echter dan is de E34S nog steeds een geweldige auto, al zal met name het motorgeruis van een richting de 6000 toeren jankende S38 een behoorlijke indruk op andere weggebruikers moeten hebben gemaakt. Tja, dat was weer eens lekker ouderwets gas geven.

Image

Direct na terugkeer heb ik de E34S naar mijn garagist gebracht, de viergasmeting was in een dergelijk opgewarmde toestand geen probleem meer en bij het vervolg de dag erna werden ook geen gebreken waargenomen, ergo de E34S is er in principe weer klaar voor.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15575
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman » Sun Sep 01, 2019 11:02 am

Mooi! Kijk er nu al naar uit!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

raymondw
E21 Pro
Posts: 1059
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw » Sun Sep 01, 2019 6:23 pm

Vanochtend heb ik de puntjes op de i gezet voor de toerrit van BMW klassiek volgende week. Daarvoor moest ik hem nog een keer voorrijden omdat bij de vorige keren een stuk van de route afgesloten was en daardoor een afrondingsfout in de route zat, deze bleek systematisch. In de basis is dit een ingekorte variant van de najaarsrit van 2017 waardoor deze rit ook voor de oudere auto’s goed te rijden is.

De eerste keer heb ik hem met de E39 voorgereden, de tweede keer hebben we de E32 gebruikt en vanochtend de E34S. Die is na de kleine onderhoudswerkzaamheden van afgelopen week verder verbeterd. Zo zat de centrale moer welke het flexibele schuifstuk van de stuur-as borgt vastgezet met als gevolg dat het lichte klikje welke bij het veranderen van de stuurrichting te voelen was ook verdwenen.

Even voor Ommen kregen we een duimpje van een wat ouder heerschap, die niet alleen bewonderend naar de auto keek, maar ook wist wat voor auto ik in reed. Dus toch even het raampje open en een kort gesprekje aangegaan; in het verleden had hij een 2002 Touring en had daar nog goede herinneringen aan.

V.w.b. de routebeschrijving hebben we de afstanden en de route-instructies gecontroleerd en daar waar nodig aangepast, daarmee heb ik de finale versie wel rond.

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25986
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen » Mon Sep 02, 2019 8:32 am

Mooi, E34 klaar en route klaar. Helaas ben ik komende week niet van de partij met de toerrit van BMW Klassiek maar die schade halen we in de Eifel dan wel weer in! Alvast heel veel plezier volgend weekend!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

Post Reply