Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Heren, maakt niet uit. Het verleden verander je niet, alleen maar de toekomst. De correctieve acties zijn inmiddels in gang gezet, dus gaat goedkomen.

Verder heb ik gekeken naar de ashoes van de gelijkloopkoppeling. Deze is niet los verkrijgbaar dus dat wordt (1) een nieuwe gelijkloopkoppeling of (2) een nieuwe cardanas. Lijkt op hetzelfde defect als bij de E39 vorig jaar, alleen wel tijdig gedetecteerd. Ik denk dat ik dan t.z.t. vanwege dezelfde argumenten dan liever voor een nieuwe cardanas ga.


Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Hopeloos dat zo'n hoes dan niet los leverbaar is. Weet je wie de fabrikant is? Dan kun je het via de onderdelenhandel nog proberen. Had hetzelfde met de 120d, actuator die op de turbo geschroefd zit defect, die is niet los leverbaar maar krijg je bij de dealer meegeleverd als je een nieuwe turbo koopt. Aan dat soort onzin van de dealer werk ik niet mee maar wellicht dat het prijsverschil iets minder groot is in jouw geval. Hoewel, complete cardanas?

Ik kon voor iets van 1.600 euro een nieuwe turbo kopen maar een nieuwe actuator gecombineerd met een turborevisie was 450 euro. Dan kan de dealer wat mij betrteft weer eens stikken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Gedurende de afgelopen drie weken waren we met vakantie in Oostenrijk. De dag voorafgaand aan de heenreis heb ik de olie nog (laten) verversen omdat deze er alweer tien maand en net geen 9500 kilometer op heeft zitten. Ook nu weer voor de Mobil1 New Life 0W40 gekozen, tenminste de opvolger daarvan want dezelfde olie heeft nu een nieuwe naam (Mobil1 FS 0W40). De heenreis verliep zonder issues, geen storing, geen uitval, geen meetbaar verlies aan KVS, motorolie of ATF. Wat dat betreft heeft de E39 weer wat betrouwbaarheid punten gewonnen.

De dag na aankomst heb ik de vloeistoffen gecontroleerd en deze waren allemaal op peil, ergo een M54B30 die bijna geen olie verbruikt is best wel bijzonder, en het feit dat het KVS na een dergelijk zware rit op peil is, is voor dit type motor na al die jaren ook best wel bijzonder.

Buiten een dagtrip naar het Kaunertal (circa 80km heen en weer) hebben we verder weinig gereden, is in Serfaus – Fiss – Ladis ook niet echt nodig aangezien het pendelverkeer tussen de dorpjes met de kabelbaan of met de pendelbus kan. Wel hebben we een behoorlijk aantal bergwandelingen, bergtochten en ikzelf een z.g. hochtour gemaakt.

• Pezid (2770mtr)
• Furgler (3004mtr)
• Weisseespitze en Gepatsch gletscher (3526mtr)

De Furgler en de Pezid zijn bekende tochten welke we al vaker hebben gemaakt. Echter de Furgler heb ik samen met Wouter via de zwarte route beklommen (wat voor hem de eerste keer was). De Weisseespitze is een behoorlijke puist met een heel ander risicoprofiel omdat deze tocht over drie verschillende gletsjers en twee smalle en door het smelten van de gletsjer steeds instabiele wordende berggraten voerde. Daarom heb ik deze tocht ook met een berggids gemaakt (wat gezien de altijd aanwezige gletsjerspeten geen overbodige luxe was). De afdaling over de Gepatsch gletsjer (de op een na grootste in Oostenrijk) was niet alleen indrukwekkend, maar ook confronterend omdat je direct de gevolgen van de klimaatverandering ziet; of deze nou wel of niet door de mens veroorzaakt wordt, maakt niet veel uit. Feit is dat er enorme hoeveelheden water over de gehele breedte van de gletsjers naar beneden stroomt en de gletsjers zich steeds verder terugtrekken, niet alleen onderaan bij de gletsjermond, maar ook bovenin. Door dat afsmelten krijg je weer landverschuivingen die op een afstandje (bijv. bij de Kaunertaler Gletscherstrasse) niet zo waarneembaar zijn, maar wel als je steeds dichterbij komt. De afdaling over de laatste gletsjer konden we bijvoorbeeld zonder stijgijzers doen omdat er zoveel puin op de gletsjer ligt en je daarom niet kon wegglijden.

Stof tot nadenken, dat zeker, maar of wij als Nederland of zelfs maar Europa hier enige verandering in aan kunnen brengen is onzeker, zeker als je je beseft dat in het klimaatakkoord van Parijs het vliegverkeer is uitgezonderd en dat de voorspelling is dat in 2070 de toename van het vliegverkeer zo groot is dat er deze alle CO2-reductie in andere sectoren te niet doet. Wat hebben we dan gewonnen? Bovendien is CO2 geen actieve bron van energie, dus kan zelf niet voor opwarming zorgen. Dat kan wel het energieverbruik zelf, maar dat is weer een andere. Hebben wij als mensen een keus? Dat zeker, maar hebben wij of de door onze wetgevers bedachte klimaatwet invloed op het globale geheel? Dat is uiterst onzeker.

Wat mij betreft is en duidelijke keuze wel het verminderen van het (korte afstand) vliegverkeer. Dat staat natuurlijk wel haaks op de zakelijke belangen van de prijsvechters, maar ik zie in mijn directe omgeving dat er korte afstand vluchten gemaakt worden van bijv. Düsseldorf naar Amsterdam of Frankfurt naar München?! …. What’s the point? Wat dat betreft hebben wij als individu wel degelijk invloed door bijv. niet meer met low-budget prijsvechters te gaan vliegen …. Maar ja, dat zijn impopulaire keuzes.

Terug naar de E39, de terugreis afgelopen maandag verliep zoals de heenweg … wel veel verkeer, maar geen issues. Wel lekt de motor een klein beetje olie, maar dat was bekend. Daarvoor moet ik de carter pan pakking en de achterste keerring vervangen. Verder is een rondje draagarmen aan de voorzijde een keer nodig en verder de normale zaken. Binnenkort moet deze voor de APK en dan weten we meer.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Een goede vakantie dus, maar inderdaad wel met een confronterende conclusie. En nee, onze maatregelen zijn slechts drogredenen om meer geld in het laatje van junk overheid te brengen, zeker niet om effectief een lange termijn klimaatbeleid te realiseren.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Klinkt als een goede vakantie, Raymond. Eindelijk eentje zonder bezoek aan de dealer. Ik heb zelf ook wat gletsjers in Oostenrijk gezien, van een afstandje. Schitterend, maar inderdaad, als je bovenin staat, ik was niet hoger dan 3058 meter, dan schrik je soms wel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Wilmo »

raymondw wrote: Fri Aug 17, 2018 1:02 pm Stof tot nadenken, dat zeker, maar of wij als Nederland of zelfs maar Europa hier enige verandering in aan kunnen brengen is onzeker, zeker als je je beseft dat in het klimaatakkoord van Parijs het vliegverkeer is uitgezonderd en dat de voorspelling is dat in 2070 de toename van het vliegverkeer zo groot is dat er deze alle CO2-reductie in andere sectoren te niet doet. Wat hebben we dan gewonnen? Bovendien is CO2 geen actieve bron van energie, dus kan zelf niet voor opwarming zorgen. Dat kan wel het energieverbruik zelf, maar dat is weer een andere. Hebben wij als mensen een keus? Dat zeker, maar hebben wij of de door onze wetgevers bedachte klimaatwet invloed op het globale geheel? Dat is uiterst onzeker.
Als CO2 wordt aangeslagen door infrarood vanaf de zon, dan zend het molecuul die energie ook weer uit, dus op die manier is het wel een bron van energie en precies het hele probleem.

We zullen inderdaad iets aan ons energieverbruik moeten doen en ook de sectoren die uitgezonderd zijn in 'Parijs' zullen aan de bak moeten. Dus wij als mensen hebben zeker een keus, maar ik rijd ook even op en neer naar Praag in een oude BMW. Waarom moet ik naar Praag? Waarom moet dit in een oude BMW? Dit soort bewustwording zal actief begeleid moeten worden en dat kan maar door een instantie en dat is een overheid. Alhoewel, hadden we het hier 15 jaar geleden over? Dus het proces is bezig. Te langzaam, maar toch.

Maar voordat de onbeperkte drang naar vooruitgang ergens zodanig op een kalender komt dat een overheid zich er mee bezig gaat houden, dan zal er iets ernstigs, iets 'dichtbijs' moeten gebeuren en dat gaat vanzelf gebeuren. Klimaatvluchtelingen gaan ons nog veel plezier geven. Het gaat te langzaam, de generatie na mij wordt met alle ellende opgezadeld maar toch. De puinzooi die in de jaren 50 is aangericht is na een tijdje ook een halt toegeroepen.

Ik ben ook kritisch over de modellen en de drang om daarmee politici aan getalletjes te helpen. De aarde overleeft het wel, of wij dat doen, dat is vraag twee. Maar het aan het ongewisse overlaten of het overgrote deel van de bevolking het overleefd, dat gaat me te ver. Dan liever wél maatregelen nemen en onze drang naar vooruitgang zodanig inrichten dat het niet hoeft met fossiele brandstoffen.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Eergisteren is de E34S naar de garagist geweest voor de volgende punten.

1. Nieuw Wiellager rechtsvoor
2. Nieuwe voorbanden (Michelin PS4 235/45R17-97Y)
3. Olie verversen (Motul 300V Competiton 15W50)
4. Nieuwe Accu
5. APK

Normaliter zou ik die punten 1, 3 en 4 zelf wel kunnen, maar daarvoor ontbrak het mij aan de tijd. Hiermee zijn weer een viertal punten van mijn issue lijst groen gemaakt. Het vullen van de airco en upgrade naar R134a stel ik even uit aangezien we dit van laatst voor de E32 door de airco specialist in Enschede hebben laten doen en zij hebben de pomp omgebouwd naar R134. Het totale kostenplaatje was niet mals, maar was lager dan een nieuwe R134a compatibele pomp bij BMW. Dat proces wil ik eerst even analyseren.

Verder was ik afgelopen paar dagen voor het werk in Dresden. Vanuit een simpele risicoanalyse was de beste methode om te gaan vliegen en vanuit tijdmanagement gezien was Düsseldorf het beste uitgangspunt. Normaal neem ik een huurauto, maar Annie had de E39 niet nodig, dus heb ik die meegenomen. Dat gaf me tevens de gelegenheid de performance van de E39 wat verder te verkennen dan normaal als dagelijkse auto. Dankzij een vrij lege A31 lukte het mij om de terugweg in een uur en een kwartier af te ronden wat niet slecht is voor bijna 190 kilometer. Het brandstof verbruik is wel wat hoger dan wat ik van de E34S gewend ben, maar ja op een lege A31 wordt van een M54 wel wat meer gevraagd dan van een S38.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Met een set verse nieuwe Michelin PS4’s is een rondje uitlijnen onontbeerlijk. Nou had ik voor een std. Vierkants uitlijning bij de reguliere bandenboer kunnen gaan, maar en dat bedoel ik niet verkeerd, dan loop ik het risico dat ze fout op fout justeren. Met het gereviseerde stuurhuis in het achterhoofd weet ik dat de Pitman arm ook niet gelijk met de hulp-Pitman arm zal staan en dan is de KDS-procedure van BMW de enigst juiste procedure.

De randvoorwaarde daarvoor is dat alles wel goed gangbaar is en aangezien de spoorstangen van de E34S ook al 28,5 jaar oud zijn is dat best een risico. Een die ik best zelf had kunnen voorzien overigens, maar op een of andere reden ben ik deze vorig jaar vergeten. Het risico dat met de bestaande spoorstangen geen goed resultaat wordt bereikt is vrij groot en dan nog zal er wat uurtjes verstookt worden. Daarom heb ik goedkeuring gegeven voor het monteren van nieuwe spoorstang uiteinden. Nadeel is wat extra doorlooptijd welke gezien de a.s. Eiffeltoertocht niet ideaal is. Maar ook een waarvoor ik geen compromis wil aangaan, zeker met een foldback scenario in het achterhoofd.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Bij mij is een gereviseerd stuurhuis standaard nieuwe spoorstangen plaatsen. Onlangs bij de 323i van Walter ook gedaan. Maar het is inderdaad verstandig dit alsnog te doen, Raymond! Komt allemaal goed, met die Eifeltrip. Ik kijk er alvast naar uit!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
kielr
Upcoming E21 fanatic
Posts: 56
Joined: Sat Sep 21, 2013 11:45 am

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by kielr »

Ik had ook KDS laten uitvoeren bij de dealer na 4 nieuwe banden te hebben gemonteerd.
Ik liep tegen hetzelfde aan als Raymond, spoorstangen zaten muurvast maar ze hadden ze uiteindelijk wel losgekregen.
Het is op een gegeven moment een keuze tussen meer uren of inderdaad nieuw materiaal monteren.
Dat laatste was misschien wel beter geweest.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Na het weekend in de Eiffel kan ik een ding zeggen, de combinatie nieuwe voorbanden en uitlijnen volgens BMW KDS methodiek heeft enorm veel rijplezier gebracht. Vergeleken met de vorige Eiffel toertocht zijn de volgende issues gesloten:

• Beslaan van voorruit bij hoge luchtvochtigheid (regen).
• Vervangen van de keerringen van de versnellingsbak (i.v.m. lekkage)
• Vervangen van de versleten remblokken voor.
• Vervangen van de versleten en te oud geworden voorbanden.
• Vervangen van de wiellager rechtsvoor (i.v.m. bijgeluid).
• Vervangen van de accu
• Uitlijnen van de wielophanging (i.v.m. impact voorgaande projecten, stuurhuis e.d.)
• Vervangen van de motorolie (i.v.m. inrijden nieuwe drijfstang lagers).

Het beslaan van de voorruiten werd veroorzaakt door geblokkeerde frisse luchtkleppen van de kachelunit. Door correctie van een montagefout mijnerzijds werkt deze nu naar behoren, hetgeen tijdens de vele regen op de terugweg werd bevestigd.

Met het vervangen van de keerringen van de versnellingsbak komt er geen rook meer onder de auto weg. Dat was vorig jaar wel het geval  Nu niet meer.

Wat de meerwaarde van de KDS-methodiek t.o.v. een standaard vier-hoekmeting op de Hunter van de bandenboer wordt duidelijk door een variatie-analyse tussen beide methodes. Bij beide methodes worden (1) de wielvlucht, (2) de sporing, (3) de as kanteling en (4) K.P.I weliswaar gemeten en gejusteerd, maar daar houdt het dan ook wel op. Bij KDS wordt aanvullend ook nog eens (5) de max. stuurhoek bij wiel met binnenbocht, (6) verschilhoek spoorbreedte en (7) wielverzet gemeten. Daarbij worden bij KDS strengere criteria gehanteerd waarbij de auto eerst d.m.v. het plaatsen van gewichten in een baseline wordt gebracht.

Wat dat betreft is het moeilijk te beoordelen of de nu op de vooras gemonteerde Michelin PS4’s beter zijn dan de voorheen gemonteerde Michelin PS2’s. Daarvoor waren de voorheen gemonteerde PS2’s simpelweg te oud geworden. Echter gezien de ervaringen in de Alpen met de PS2’s (2005 t/m 2008) veronderstel ik dat het verouderingsaspect een grotere impact op de handling heeft dan de migratie naar een nieuwe type band (PS4 vs. PS2). Wat mij betreft is de PS4 een waardige opvolger dan de PS2 en dat is gezien de almaar toenemend druk vanuit de regelgevers een compliment aan de dames en heren ontwikkelaars van Michelin.

Terugkomend op de KDS-uitlijning. Begin vorige week was het nog niet duidelijk of de E34S meegenomen kon worden aangezien de oude spoorstangen dermate vast zaten dat vervanging noodzakelijk was. Deze moesten uit München komen en dat bracht een tijdrisico met zich mee. Nou zijn dat altijd pessimistische levertijden, maar ja met het Oktoberfeest in aantocht weet je natuurlijk maar nooit. Bij navraag afgelopen woensdagmiddag bleek dat de auto donderdagochtend klaar zou zijn en daarmee op tijd voor de Eiffel; mijn complimenten aan de mensen van Broekhuis Oost, niet alleen voor de terugkoppeling van de status en de acties zelf, maar ook voor de proactieve acties om het tijd risico zo klein mogelijk te houden. V.w.b. de kosten van de KDS-uitlijning ga ik uit van circa 400 Euro excl. BTW, waarvan het leeuwendeel op het conto van de twee nieuwe spoorstanguiteinden komt.

Veel geld; maar wel met het gewenste totaalresultaat, een onder alle omstandigheden trillingvrije en (ook bij hoge bochtsnelheden) neutraal handelende auto met een progressieve overgang naar het grensbereik. Daar waar voorheen de E34S bij snel genomen bochten vanaf circa 70km/h over de vooras naar buiten weg begon te schuiven, ligt deze grens nu minimaal 40km/h hoger. Op elk moment was het mogelijk om d.m.v. een simpele stuurcorrectie de positie op de weg aan te passen. Dat gaf op de eerste dag van de tourrit direct al veel vertrouwen; het is wat dat betreft lang geleden dat ik zoveel rijplezier met deze auto heb gehad.

Echter zoals altijd met oudere auto’s zijn de issuelijsten nooit leeg. Zo blijven de volgende issues van vorig jaar open staan.

• Duiden van de kleine speling in de stuurinrichting bij richtingsveranderingen.
• Ondanks dat de impact van het trippen van zekering #19 bij maximale stand van de kachelaanjager is gemitigeerd is het oorspronkelijke probleem, een niet goed werkende lage stand van de kachelaanjager nog niet opgelost.
• Aircosysteem geschikt maken voor R134a
• Justeren van de klepspeling en injector revisie door Bernd

Het eerste issue is niet echt hinderlijk aangezien het door Rini gereviseerde stuurhuis al een enorme verbetering opleverde. Nu de spoorstangen vervangen zijn kunnen we deze gevoegelijk als oorzaak uitsluiten. Blijven de centrale stuurstang of toch het stuurhuis zelf als mogelijke oorzaak over; daarvan had Rini al gezegd dat deze voor revisie heel ver heen was en hij moest een behoorlijke trukendoos loshalen om deze weer goed te krijgen.

Het tweede issue is eenvoudig op te lossen door een nieuwe stuurtrap voor de aanjager. Ik heb een aantal gebruikte exemplaren, echter geen ervan zijn goed. Ik heb twee opties, enerzijds reparatie, anderzijds vervanging door een nieuw exemplaar.

Voor het aircosysteem ben ik van plan om de voor de E32 gekozen route te kiezen, te weten een algehele revisie van de Airco incl. revisie van de pomp zelf omdat dit een efficiëntere en goedkopere oplossing is dan het vervangen van de pomp door een nieuw exemplaar van BMW.

Het laatste issue is gewoon doen. Daar zijn dit jaar de volgende drie issues bijgekomen.

• Uitbouwen van het 20 jaar oude klasse III alarm en vervanging door iets moderns.
• Kleine cosmetische verbeteringen
• Ondanks dat de lekkende hoes van de gelijkloopkoppeling is gemitigeerd door speciale kit, is de echte oplossing het vervangen van de gelijkloopkoppeling of de cardanas zelf.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

En zo blijf je bezig met dat oude spul.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Peter V. »

Jij blijft inderdaad bezig zo.

Wel schitterend om te lezen hoe dat je wagenpark in een staat gebracht wordt die op vele vlakken beter zal zijn dan vanaf de fabriek.

Met alle respect....Wat me dan op valt wanneer iemand honderden/duizenden euro's uitgeeft dat je blijft proberen met een gebruikte variabele weerstand voor de kachelventilator.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Peter V. wrote: Wed Sep 26, 2018 8:34 amMet alle respect....Wat me dan op valt wanneer iemand honderden/duizenden euro's uitgeeft dat je blijft proberen met een gebruikte variabele weerstand voor de kachelventilator.
Eigenlijk simpel ; met mijn (technische en PgM) achtergrond kijk ik anders naar dit soort dingen. Vanuit mijn technische achtergrond is het z.g. zwaard een simpel ding dat productietechnisch niet meer dan een paar tientjes hoeft te kosten. vanuit mijn PgM achtergrond snap ik dat daar weliswaar de distributiekosten e.d. overheen gaan en dat dat de hoge prijs rechtvaardigt, maar dat zet ik dat wel af tegen de waarde die e.e.a. oplevert en het risico dat dit mitigeert. In beide gevallen is dat klein.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

De pre-APK van de E39 bevestigde al wat ik lange tijd wist; de handrem was na 235k km niet meer echt functioneel. Na verwijderen van de remschijven bleek dat de voering op de handremschoenen echt dun was geworden. Dus gelijk maar nieuwe schijven en remblokken mee besteld, natuurlijk origineel BMW.

Verder geen aandachtspunten, wel wat puntjes van advies waaronder olielekkage bij het carter. Tja, daar heeft de M54 al een paar jaar last van dus dat kan nog wel een keer; nu zo kort voor de herfstvakantie hebben we daar geen tijd meer voor, immers vorige week vrijdag stond het eerste deel van de reis naar Garda gepland. In totaal ruim 1250 kilometer, teveel voor een dag eigenlijk. Bovendien moesten de kinderen eerst naar school.

Het eerste deel bracht ons naar Greding in het Alt Mühltal; dat ligt op zo rond zes uur rijden van Nijverdal en ongeveer halverwege naar Garda. Op de heenweg zijn we via de A45 gereden, op zichzelf een mooie route ware het niet dat de Duitsers bijna alle hoge bruggen daar of aan het vervangen of aan het renoveren zijn. Tja, na een jaar of 40-50 mag dat natuurlijk wel een keer maar de keerzijde zijn al die wegwerkzaamheden en het trage vrachtverkeer helpt natuurlijk niet mee. In mijn gedachten heb ik elke vrachtwagenchauffeur die de linkerbaan opzicht een symbolische boete gegeven. In totaal bracht dat meer dan genoeg op om mijn denkbeeldige E52 mee te financieren. Tja, dromen zijn bedrog zong een bekende Nederlandse artiest, maar al die linksrijders, zij het professionele chauffeurs of die toevallige Duitser die in zijn stinkdiesel ‘Zeeuws meisje’ aan het spelen is kosten een behoorlijk hap uit de gemiddelde snelheid. Desalniettemin lukte het mij om met iets meer dan 100km/h gemiddeld in Greding aan te komen.

Vorige week zaterdag zijn we voor de laatste 550km even na tienen uit Greding vertrokken. De satnav gaf een indicatieve aankomst van ongeveer 14:30 aan. Dat is dan wel via de directe (Autobahn) route, maar bij Kiefersfelden bleek het weer in de Alpen echt ‘des Kaisers’ te zijn. Om dan (1) tol op de autostrada en de Europabrug te moeten betalen en (2) op de Brenner weer te maken te krijgen met die professionele chauffeur die de linkerbaan weer zo nodig moet gaan opzoeken is een dubbele ontkenning voor mij, dus bij Wörgl hebben we de A12 verlaten voor de klassieke Bundesstraße naar Ellmau en Kitzbühel om vandaar uit via Pass Thurn naar Mittersil te rijden.

Image

Tja, dat is dan wel een beetje een omweg, maar het volledig ontbreken van zwaar vrachtverkeer is voor mij een zegen en het rijden van de Felbertauern Straße een bonus. Sterker nog, op de Felbertauern zelf was er in zijn geheel geen verkeer dus met de cruise-control op 120km/h naar boven gereden alwaar we binnen een kwartier voor de ingang van de ruim vijf kilometer lange tunnel stonden. Na het passeren van de tunnel en het betalen van circa 12 Euro voor wat rijplezier daalden we snel af voor het eerste tussendoel, een bezoekje aan Kals, een klein bergdorp aan de zuidwest kant van de Großglockner. Vanuit dit dorp is de hoogste berg van Oostenrijk in vol ornaat te bewonderen wat in combinatie met de gouden herfst gewoon een must is als je toch in de buurt bent. Maar zelfs voor een dagtripje uit Nederland zelf zou dat de moeite waard zijn.

Image

Na een korte pauze achter in het dal reden we terug naar Huben voor de tweede bonus van de dag; de Staller Sattel, een 2115 meter hoge grenspas tussen Oostenrijk en Italië. Ook hier had de herfst veel meer dan een gouden randje; het uitzicht op het Antholzertal in Zuid Tirol bijvoorbeeld was weer eens eenmalig.

Image

Door de wachttijd bovenaan de pas was het net voor een uur of half vijf voordat we op de grote weg naar Brixen aankwamen. Daar was het weer wat drukker, maar eenmaal op de autostrada naar Verona was het grote verkeer inmiddels ver afgezwakt waardoor ik mooi met 130km/h op de cruise control de laatste 200km over de A22 naar Affi kon rijden. Vandaar uit was het slechts nog een klein stukje naar ons einddoel in Garda zelf.

In Garda voornamelijk dagtripjes gemaakt naar o.a. Sirmione, Peschiera, Monte Baldo, Lasize, Verona en Venetië. Voor deze laatste hebben we de trein gekozen; enerzijds vanwege de afstand, anderzijds vanwege de parkeeruitdagingen in Venetië zelf. Bovendien sta je met de trein vanuit Peschiera in ruim een anderhalf uur op Venetië Santa Lucia terwijl je met de auto op zijn minst diezelfde tijd kwijt bent en dan nog een parkeerplekje moet zoeken op Venetië-Mestre of op de enigste parkeergarage die de lagune zelf rijk is. De terugreis met de hogesnelheidstrein (jazeker, die van Ansaldo Breda, ook wel bekend van de Fyra) ging zelfs nog een kwartier sneller.

Image

Al met al heeft de E39 heeft het eigenlijk weer eens prima gedaan. Electrische storingen en onbekende issues heb ik niet waargenomen, zij het dat de lock-up van de automaat wat meer op de voorgrond begint te komen. Op zich niet vreemd, de laatste service bij ZF ligt inmiddels alweer 63k km achter ons.

Bekende issues blijven het lichte verlies van motorolie en een kleine trilling tussen 110 en 130 km/h. Dat laatste wijt ik aan de banden, die eerste aan de lekkende carter pan. Voorlopig mitigeer ik dat door voldoende Mobil1 new Life 0W40 mee te nemen, echter een liter op de 1200km wordt zo langzamerhand wel een beetje te gortig dus het doorvoeren van de juiste risicostrategie, het vervangen van de pakking zal wat hoger op de prioriteitenlijst terecht gaan komen. Een nieuwe pakking heb ik overigens al een poosje liggen; kunnen we tegelijk preventief de drijfstang lagers en de voorste draagarmen van de voorwielophanging vervangen.

Inmiddels is het weekje in Italië ook weer voorbij. Net als op de heenweg gaan we voor de terugweg ook weer voor twee etappes. Het weer is inmiddels omgeslagen, sneeuw op de Brenner. Mooi voor de winter, maar met zomersloffen net wat te vroeg. Desalniettemin rustig naar Beilngries gereden; met de enorme toeloop aan verkeersdrukte en navenante moderne meuk en vrachtvolk op de weg wordt het er niet leuker op. Van dat laatste hebben we morgen geen last meer. Dat gezegd hebbende; ik realiseer me terdege dat we met elkaar de wereld mooi kapot aan het maken zijn. Dieselschandalen bij de automobielindustrie, maar hoe presteren de grote jongens? Zal vast niet veel beter zijn.

Met moderne meuk moeten we helaas gaan zien te leven. Ik zie een gat in de markt, de elektronica loze auto zonder Internetaansluiting en zonder dieselmotor en fluitje. Al was het alleen maar voor mijzelf. Voorlopig doe ik het maar mooi met de E39; het genot van de soepel lopende zes cilinder, het speels gemak waarmee deze zijn koppel omzet in bewegingsenergie zonder opdringerig te hoeven zijn, wetende dat je altijd genoeg over hebt. Met het feit in het achterhoofd dat de E39 een van de beste auto’s is die ooit ontworpen en geproduceerd zijn kan ik er nog best een poosje mee leven. Hopelijk blijft dat morgen ook zo => knock-knock, touch wood.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 5:38 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply