Wondermike's Sharknose Garage

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by raymondw »

Mooi auto Michel, maar die zespitter ga je missen.


Carpe Diem, Raymond
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Dank heren,

@Peter, ik denk dat het wel iets scheelt. Als de BPM een beetje meezit dan verwacht ik dat de auto toch tussen de 2000 en 2500euro goedkoper is dan een vergelijkbare hier. Probleem in NL is wat Jeroen al aan gaf, de meeste zijn zo karig afgeleverd en hebben als diesel al een heel leven achter zich. Ook het onderhoud is in Duitsland vaak dik in orde, volgens mij hebben ze als verkoper zelfs meer verplichtingen dan hier (als wij die al hebben).
Twee dagen voor ik er heen ging kreeg ik nog een appje, ze hadden de auto nog maar even een onderhoudsbeurt bij de dealer laten geven, kosten bijna 500 euro!
Verder zit er bijna altijd nog een set winterbanden bij, zo ook bij deze en de aankoopnota + alle bonnen. En nog zo'n klein dingetje, rubberen vloermatten voor de winterperiode :thumbsup

@Baur21, ik heb vorige week de dealer gebeld, elektrische trekhaak incl. montage is 1202 euro. Incl. inbouw, inleren en witte nummerplaat voor de fietsendragert. Ze staan op MP voor rond de 350 euro maar dan mist er nog wel het een en ander. Volgende week ga ik even kijken wat er los leverbaar is.

@Gerrit, thanks! zie reactie Raymond ;-)

@Raymond, daar ga je gelijk in hebben maar de keuze voor een zuinige diesel is bewust gemaakt. Er staat geen type aanduiding op de auto dus het kan van alles zijn :-)
En ook in het vooronderzoek al verdiept in de mogelijkheden van chippen, dit gaat heel eenvoudig omdat dit een geknepen 318D is dus ook gewoon een 2.0 dieselblok. Zonder problemen naar rond de 184pk en zelfs hoger te chippen en met 400Nm moet de caravan dan oppassen.... Maar ik ga toch eerst kijken wat hij zo doet met de caravan. En dan moet er toch echt eerst een trekhaak onder en daarvoor moet hij ook eerst nog langs de RDW voor een NL kenteken.

Zal morgen even wat meer plaatjes schieten.
So many cars, so little time
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by bmw e12 e21 »

Wondermike wrote:
En ook in het vooronderzoek al verdiept in de mogelijkheden van chippen, dit gaat heel eenvoudig omdat dit een geknepen 318D is dus ook gewoon een 2.0 dieselblok. Zonder problemen naar rond de 184pk en zelfs hoger te chippen en met 400Nm moet de caravan dan oppassen....
Klopt Michel,

Mijn 318d, weliswaar een e91 met N47D20C motor, Heeft 190pk bij 3600tr/min en 411Nm bij 2400tr/min waarvan 390Nm reeds beschikbaar is bij 2000tr/min.
Daarmee is hij aardig vlot. :launch
En vooral een fijne souplesse.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by uwbuurman »

Chippen is toch iets voor mensen die de verkeerde motor hebben gekozen??? :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by bmw e12 e21 »

Klopt, heb hem helaaaaas zo gekocht. :( :wink:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Lol :mrgreen:
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Ruim een maandje verder en eindelijk het hele import verhaal afgesloten met het ophalen van een nieuwe set nummerborden voor de witte touring.
Dit duurde al met al toch wel lang omdat eerst het afgemelde kenteken wat vanuit Duitsland was verstuurd even zoek was en daarna bij de BPM aangifte bleek dat er ineens een formulier mistte waar ik pas achterkwam nadat ik maar eens ging bellen waarom het zolang duurde.
Heel bijzonder allemaal maar het is gelukt!

Bij het aanpassen van de verzekering een ander issue, die werd dus geweigerd omdat er geen alarm op de auto zit. Op zich ook weer bijzonder maar in Duitsland hebben ze het meestal niet.
Dus na wat ferme taal een andere verzekeraar gevonden die hier geen bezwaar en/of extra kosten voor in rekening bracht.
Navraag bij de dealer leert dat inbouw van een alarm zo rond de 1000 euro is. En dan krijg je een extra kastje aan je sleutelbos om het alarm uit te schakelen. Dat werkt dan niet via het openen met de sleutel of de comfort access optie. Niet echt bevredigend.
Prijs voor een trekhaak was ook ineens 500€ duurder dan in eerste instantie was doorgegeven. Geintje kost dus 1700euro om te monteren en in te leren. :screwy
De persoon die ik aan de lijn heb gehad voor ik de auto kocht kon mijn eerdere prijs en ons gesprek niet meer herinneren.

Maar we laten de pret niet drukken, het wordt nu tijd voor veeeeeeel kilometers in de oliestoker!
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by uwbuurman »

Mooi! Veel plezier!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Inmiddels de trekhaak laten monteren, toch de keuze gemaakt voor de elektrisch wegdraaiende variant. Ik gebruik de trekhaak zeker ieder weekend en heb geen zin om dan telkens op mijn knieen onder de auto te moeten om de kop erop te zetten en weer eraf te halen.
Wat een verschil met de E91, die komt met een grote klap onder de auto vandaan en dan moet je zorgen dat je er niet voor staat.... Dit niet, dit is iets meer voor mijn leeftijd want je moet geen haast hebben en op het dooie gemakkie komt de kogel er in alle rust onderuit gedraaid. Leuk is ook dat je via de camera in kan zoomen als de trekhaak is uitgeklapt.
FF 2 keer slikken, betalen en doorrrrrr. De komende jaren hebben we er profijt van.

En hoe rijdt dan nou zo'n 316d? Eigenlijk helemaal niks mis mee door de lekkere automaat. Wegligging is naar mijn idee geen verbetering ten opzichte van de E91. De auto is behoorlijk wind gevoelig maar misschien ligt dat aan de winterbanden. Hij voelt wel als een ruimere auto, de brede motorkap doet daar aan meewerken. Afwerking van de auto is zeker op een hoger niveau dan de vorige 3 serie.
Eerst tank is ook leeg, gemiddeld ongeveer 1/18 en dat valt me nog niet tegen. Beetje afhankelijk of ik rij of de bazin heb ik al gezien :mrgreen:

Tot nu toe, super blij met de oliestoker!
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by uwbuurman »

Wegligging is zeker niet beter dan de e91, ik ervaar hetzelfde, de e91 is gewoon een stuk strakker opnde weg en minder windgevoelig. Ik merk dat zeker ook, en ik wissel nogal vaak tussen de e91 en de f30.

Komt vooral doordat wij graag een stevig geveerde en straksturende auto wensen en de f3x een stuk comfortabeler is geschoeid.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Jeroen »

Goede berichten, maar dan hoor ik wel een projectje aankomen haha! Deze auto schreeuwt om Koni FSD :wink:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by gerrit323 »

Mooi Michel ..

Wat Jeroen zegt .. die Koni FSD maken echt een verschil .. Sarah heeft die onder haar Abarth en dat rijd echt stukken beter dan de abarth versies met gewone Koni's
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Na aanschaf, BPM en trekhaak is het wel even welletjes met de investeringen. Zeker omdat ook de E91 nog steeds op het pad staat :-/
Daar is momenteel bijzonder weinig animo voor wat mij echt verbaast.

Maar goed, wij worden er hier ook niet jonger op en met normaal rijden is het veercomfort toch een stuk aangenamer dan de E91.
Straks gaan de 19" zomervelgen er weer onder en dan eerst maar eens kijken wat daar dan van overblijft ;-)
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

We zullen maar eens wat updaten na bijna 3 jaar.... e_surprised en een kleine uitbreiding in de garage.

Allereerst de F31 316d, heeft er inmiddels 150K op staan en is een heerlijke reisauto gebleken die (afkloppen) zonder problemen zijn werk doet.
Elke 15k verse olie en filter en daarnaast het reguliere onderhoud maar de operationele kosten zijn minimaal. We zijn er nog steeds super tevreden over.

Nou dan de E28, die is inmiddels al 38 jaar oud en staat de laatste 11 jaar hier buiten in de poort. En van buiten staan worden ze vaak niet beter en dit jaar was de APK niet meer haalbaar. De keurmeester wilde even de koplampen bijstellen en vond dat het front wel heel erg veel een eigen leven leidde naast de rest van de auto. Bij een E28 is bij de aansluitingen met de binnenspatborden ENORM veel kit gebruikt wat de boel bij elkaar houdt als het ijzer al is verdwenen. Ik wist natuurlijk dat het niet goed was maar had in die periode niet veel zin om te lassen.
Afgekeurd dus en dat op het moment dat mijn oudste zoon de auto dagelijks gebruikte om vanuit Amsterdam naar Alkmaar te rijden voor zijn Co-schappen. Paniek dus en op zoek naar een alternatief.

We wilde er geen oldtimer bij maar iets nieuwers met wat moderne snufjes zoals airco en ABS.
Een goedkope e46 moest het maar worden en na een paar compleet afgetrapte hokken te hebben bekeken vonden we een 325i sedan uit 2002 met een heerlijke M54 motor. Wel een automaat maar dat beviel prima tijdens de proefrit. Ook hoe degelijk de auto aanvoelde en hoe hij (op toeren) van zijn plek ging. Dus meegenomen, wel wetende dat er weinig onderhoud was gedaan de laatste jaren en dat er wel wat te doen was.
https://myalbum.com/album/P4JgAnYTy3vj Het lukt me niet om de foto direct zichtbaar te maken :|
De auto is GrauGruen Metallic met een bruin leder interieur, persoonlijk vind ik het wel een grappige combi.

Nou zoonlief heeft zijn C0-schappen afgehandeld en ik kon aan het onderhoud beginnen. Naast de filters, bougies en olie was er een geluid bij de koude start wat ongeveer 30 seconden aanhield. Alsof er een turbine onder de motorkap loeide. Dit bleek de Secundaire luchtpomp te zijn die bij een koude start lucht in het uitlaatspruitstuk blaast. Hierdoor wordt schijnbaar de Kat eerder op temp gebracht of zoiets. Stekker eraf en dat probleem was voor nu opgelost. Dan maar geen euro4....
Maar goed, er ontbreken wat pk's in het lage toerengebied en ook zijn er nog wat andere geluidjes en frutseltjes die aandacht verdienen. De DISA klep lijkt nog goed te werken maar wordt geupgrade naar een verbeterd systeem waarbij er ook geen onderdelen per ongeluk in het inlaattraject kunnen komen. Alle vacuumslangen zijn besteld en ook de olieafscheider die daar bij hoort is ook besteld.
Verder liggen de nieuwe inlaatslangen ook klaar en dan rest er waarschijnlijk alleen nog de Vanos revisie om de motor weer in goede staat te krijgen. Leuke klusjes als je je verveelt.

Maar goed, de e28 stond er nog en na wat demontage werk eens gaan kijken wat de werkelijke schade was. Na het verwijderen van alle kit zat het front aan beide zijdes los van de rest van de auto. Toch maar begonnen met lassen, eerst met het idee hem door de APK te trekken en zo snel mogelijk te verkopen maar zo kan ik dus niet werken, uiteindelijk zit het front weer keurig vast en is alles weer netjes afgewerkt en ook gelijk de beide veertorens voor gerepareerd. De APK was hierna een formaliteit en hij mag weer 2 jaar op de weg.

Uiteindelijk is er dus gewoon weer een auto bij gekomen in de Sharknose garage :bag
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Peter V. »

Blijft toch moeilijk om afscheid te nemen. E46 is inderdaad een hele aparte kleurencombi.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply